حکم بیهوش کردن

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

حکم بیهوش کردن

براساس این قانون، اگر شخصی در حالت بیهوشی جرمی ارتکاب کند، از تحمل مجازات کیفری معاف خواهد بود.
مگر اینکه فرد بیهوش با اطلاع از اینکه در این حالت ممکن است جرمی ارتکاب کند، خود را بیهوش کند.

حقوق جزا و اجرا بر قراری رابطه جنسی زنا با فردی که در وضعیت بیهوشی قرار دارد و بدون رضایت او صورت میگیرد، همچنان که به عنوان تجاوز جنسی در نظر گرفته میشود و مجازات آن شامل اعدام برای زورگیر، به عبارتی فردی که زور به کار برده و اقدام به زنا کرده است، خواهد بود.
در بسیاری از موارد، انسان با استفاده از قدرت بیهوشی فرد دیگر، تجاوز و اقدام به رابطه جنسی ناخواسته با آن شخص میکند.

برای بررسی تجاوز جنسی و حکم کیفری مرتکب، باید به ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد.
تبصره دو این ماده معیاری را برای اثبات این جرم تعیین میکند.

حمله مجرمانه به یک شخص باعث بیهوشی و سپس بهوش آمدن او، طبق ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی، مستوجب پرداخت جریمه به عنوان دیه است.
این جریمه برابر با زمانی که فرد بیهوش بوده، به خانواده مجنی علیه پرداخت میشود.

اما اگر فرد بعد از بیهوش شدن به علت حمله جنایتکار فوت کند، مجازات این عمل پرداخت دیه به خانوادهای از جانب مجاورین قربانی است.
یکی از مسائلی که در مورد وضعیت بیهوشی و تصرف افراد در این وضعیت مطرح میشود، حکم ارتکاب جرم در حالت بیهوشی است.

آیا فرد در این شرایط مسئولیت کیفری دارد و مجازات خواهد شد؟ برای پاسخ به این سؤال، باید به ماده ۱۵۳ قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد.
بر اساس این قانون، اگر یک فرد پس از بیهوش کردن کسی، بدون رضایت او، با او رابطه جنسی برقرار کند، این عمل به عنوان زنا به عنف و اجبار تلقی خواهد شد و مجازات زنا به عنف برای او اعمال خواهد شد.

قانون مجازات اسلامی، زنا به عنف و اکراه را معادل اعدام میبیند، به این معنی که فرد زناکار اعدام میشود.
در این مقاله قصد داریم به بررسی و تحلیل مفهوم "بیهوش کردن" از نظر قانونی بپردازیم.

این مفهوم به دو صورت حقوقی و کیفری بررسی خواهد شد.
همچنین تأثیر بیهوشی بر آسیب جنسی پس از آن، و همچنین مسئولیتهای قانونی فرد بیهوش شده و همچنین شخصی که در این حالت به جرمی مرتکب شود، نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در مورد قانونی برای بیهوش کردن خود یا دیگران نیز باید اشاره کرد.
هرچند که در قوانین مربوط به مسائل حقوقی، وضعیت حقوقی بیهوش کردن خود یا دیگران در قوانین مدنی و قوانین دیگر مشخص نشده است، اما با توجه به اینکه افراد مسئولیت اعمال خود را دارند و نمیتوانند با بهانههای متعدد به حقوق دیگران آسیب وارد کنند، در صورتی که فرد خود را برای انجام اعمال غیرقانونی بیهوش کند یا به کسی تحویل دهد تا او را بیهوش کند، این فرد مسئول جبران هر گونه خسارتی است که در زمان بیهوشی ایجاد کرده است.

پس از بحث درباره "بیهوشی و حکم حقوقی و کیفری آن"، در قسمتهای قبلی به طور کلی به بررسی حکم کیفری رهاکردن فرد بیهوش پرداختیم.
حال در این قسمت، قصد داریم به طور دقیقتر درباره حکم کیفری رهاکردن فرد بیهوش شده صحبت کنیم.

طبق ماده ۶۳۳ قانون مجازات اسلامی، رهاکردن فرد بیهوش شده ممنوع است و به شدت تحت پیگرد قرار میگیرد.
بیهوش کردن بیماران درمان ناپذیر، به منظور کاهش درد و رنج شدید آنها، با رضایت خود این افراد، یکی از موضوعاتی است که بسیار پرسش برانگیز است.

بحث اصلی درباره این است که آیا بیهوش کردن بیماران درمان ناپذیر، بر اساس قوانین حقوقی و قانونی مجاز است یا خیر؟ این مسئله به طور متنوع در قوانین جرم شناسی و قوانین مدنی بحث میشود.
با توجه به وضعیتی که فردی که بیهوش است، به عنوان یک فرد غیرمسلح شناخته میشود، رهاکردن او در یک مکان خالی از سکنه، تنها در صورتی که این رهاکردن منجر به مرگ یا آسیب دیدگی فرد بیهوش نشود، با کیفر حبس سه ماه تا یک سال یا جزای نقدی از دو میلیون و پانصد هزار تا ده میلیون تومان مجازات خواهد شد.

اما در صورت مرگ یا آسیب دیدگی فرد بیهوش، مجازات به شدت نیز خواهد افزایش یافت و فرد رهاکننده باید به مجازات قصاص یا پرداخت دیه محکوم شود.

خلافی

تاثیرگذاری نیروهای بیهوش کننده بر روی افراد، ممکن است به دلیل مشکلات پزشکی یا تصادفات غیر عمدی، مانند حوادث، اتفاق بیافتد.
همچنین، افراد می‌توانند به صورت عمدی و با استفاده از ضربه به سر یا مصرف داروهای بیهوشی، به منظور ارتکاب جرم‌هایی مانند سرقت و تجاوز و موارد مشابه، دیگران را بیهوش کنند.

بیهوش کردن فردی برای سوء استفاده جرم است و قانونگذار تصریح کرده است که برای این عمل جرمی محسوب میشود.
در نتیجه، مجازات حقوقی و کیفری برای بیهوش کردن فرد دیگر تعیین شده است که میتواند بسیار سنگین باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی و تحلیل مفهوم "بیهوش کردن" از نظر قانونی بپردازیم.
این مفهوم به دو صورت حقوقی و کیفری بررسی خواهد شد.
همچنین تأثیر بیهوشی بر آسیب جنسی پس از آن، و همچنین مسئولیت های قانونی فرد بیهوش شده و همچنین شخصی که در این حالت به جرمی مرتکب شود، نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

حکم حقوقی بیهوش کردن

"بیهوش شدن" به معنای ورود شخص به یک وضعیتی است که او از دانش و آگاهی خود جدا شده، وارد یک خواب عمیق می‌شود.
این وقوع می‌تواند به دلایلی مانند انجام عمل جراحی پزشکی یا طبیعی، دست نخوردن به قانون، رخ دهد.
اگر این وضعیت به منظور ارتکاب جرم باشد، بسته به این که شخص خودش را به بیهوشی برساند یا شخص دیگری را بیهوش کند، ممکن است پیامدهای حقوقی متفاوتی داشته باشد.

در قانون‌گذاری، عموماً درباره‌ی از پای درآوردن دیگران ساکت است.
اما در برخی از مواد قانون مجازات اسلامی و قانون مدنی، بسته به عملی که در وضعیتی از عدم هشیاری یا بیهوشی رخ داده است، تکلیف را تعیین کرده و پیش‌بینی کیفری برای از پای درآوردن خود یا دیگری در ارتکاب جرم ارائه کرده است.
در بخش بعد، جزئیات بیشتری را بررسی خواهیم کرد.

در مورد قانونی برای بیهوش کردن خود یا دیگران نیز باید اشاره کرد.
هرچند که در قوانین مربوط به مسائل حقوقی، وضعیت حقوقی بیهوش کردن خود یا دیگران در قوانین مدنی و قوانین دیگر مشخص نشده است، اما با توجه به اینکه افراد مسئولیت اعمال خود را دارند و نمی‌توانند با بهانه‌های متعدد به حقوق دیگران آسیب وارد کنند، در صورتی که فرد خود را برای انجام اعمال غیرقانونی بیهوش کند یا به کسی تحویل دهد تا او را بیهوش کند، این فرد مسئول جبران هر گونه خسارتی است که در زمان بیهوشی ایجاد کرده است.

موردی را در نظر بگیرید که یک شخص بدون اراده خود و بیهوش شود، در حالی که قصدی برای ورود به این وضعیت ندارد.
اگر در طول بیهوشی، خسارتی رخ دهد، به دلیل عدم وجود قصد، این فرد مسئول جبران خسارت نخواهد بود.
در واقع، ماده 195 قانون مدنی به عنوان یک شرط اساسی برای صحت معاملات، معاملات صورت گرفته در حالت بیهوشی را باطل اعلام کرده است.

حکم کیفری بیهوش کردن

قانونگذار در قانون مجازات اسلامی به بیان یک جرم خاص مربوط به مسئله بیهوش کردن اشاره نکرده است، بلکه فقط به ارتکاب جرم یا زنا در حالت بیهوشی اشاره دارد و تصمیمات مربوط به این موارد را تعیین کرده است.
با توجه به قانون مجازات اسلامی، مجازات بیهوش کردن به شرح زیر تعیین می‌شود:__مشروط به شرایط__.

حقوق جزا و اجرا بر قراری رابطه جنسی زنا با فردی که در وضعیت بیهوشی قرار دارد و بدون رضایت او صورت می‌گیرد، همچنان که به عنوان تجاوز جنسی در نظر گرفته می‌شود و مجازات آن شامل اعدام برای زورگیر، به عبارتی فردی که زور به کار برده و اقدام به زنا کرده است، خواهد بود.

حمله مجرمانه به یک شخص باعث بیهوشی و سپس بهوش آمدن او، طبق ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی، مستوجب پرداخت جریمه به عنوان دیه است.
این جریمه برابر با زمانی که فرد بیهوش بوده، به خانواده مجنی علیه پرداخت می‌شود.
اما اگر فرد بعد از بیهوش شدن به علت حمله جنایتکار فوت کند، مجازات این عمل پرداخت دیه به خانواده‌ای از جانب مجاورین قربانی است.

قانون حمایت از غیبت هوشیار در شرایطی که فرد شخصاً و با آگاهی کامل، خودش را به طرز بیهوشی می‌برد، در صورتی که بداند در این شرایط عمل کرده و جرم ارتکاب خواهد کرد، باعث محکومیت او به مجازات مرتکب شده در حالت بیهوشی نخواهد شد و بیهوشی نمی‌تواند منجر به عدم مسئولیت کیفری او شود.

حکم بیهوش کردن بیمار درمان ناپذیر

بیهوش کردن بیماران درمان ناپذیر، به منظور کاهش درد و رنج شدید آنها، با رضایت خود این افراد، یکی از موضوعاتی است که بسیار پرسش برانگیز است.
بحث اصلی درباره این است که آیا بیهوش کردن بیماران درمان ناپذیر، بر اساس قوانین حقوقی و قانونی مجاز است یا خیر؟ این مسئله به طور متنوع در قوانین جرم شناسی و قوانین مدنی بحث می شود.

با توجه به عدم تنظیم قوانین برای مسئله "بیهوش کردن" و تأکید قوانین اساسی در اصل 167، استفاده از منابع معتبر اسلامی و فتاوای قابل اعتماد در صورت عدم وجود تنظیمات قانونی برای بررسی صحت یا عدم صحت بیهوش کردن بیماران درمان ناپذیر استفاده می‌شود.
بنابراین، باید به فتاوای منتشر شده مراجعه کنیم که از جمله آن‌ها، آراء مقام معظم رهبری نیز شامل می‌شود.

شخصی که بیماری ناقابل درمانی دارد ممکن است به سؤالی درباره "حقوق و ضوابط بیهوش کردن" در پاسخ بدهد که بیان می‌کند: اگر بیهوشی، موجب تسریع فوت یا آسیب جدی به بیمار نشود، و با رضایت وی انجام شود، مشکلی نخواهد بود.
بنابراین، اگر شخص بیمار ناقابل درمان توافق کند و اگر بیهوشی تأثیری در تسریع فوت او نداشته باشد یا به او آسیب زیادی نرساند، بیهوش کردن او مجاز خواهد بود.

حکم تجاوز جنسی بعد از بیهوش کردن

در بسیاری از موارد، انسان با استفاده از قدرت بیهوشی فرد دیگر، تجاوز و اقدام به رابطه جنسی ناخواسته با آن شخص می‌کند.
برای بررسی تجاوز جنسی و حکم کیفری مرتکب، باید به ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد.
تبصره دو این ماده معیاری را برای اثبات این جرم تعیین می‌کند.

بر اساس این قانون، اگر یک فرد پس از بیهوش کردن کسی، بدون رضایت او، با او رابطه جنسی برقرار کند، این عمل به عنوان زنا به عنف و اجبار تلقی خواهد شد و مجازات زنا به عنف برای او اعمال خواهد شد.
قانون مجازات اسلامی، زنا به عنف و اکراه را معادل اعدام می‌بیند، به این معنی که فرد زناکار اعدام می‌شود.

حکم رها کردن فرد بیهوش شده

پس از بحث درباره "بیهوشی و حکم حقوقی و کیفری آن"، در قسمت های قبلی به طور کلی به بررسی حکم کیفری رهاکردن فرد بیهوش پرداختیم.
حال در این قسمت، قصد داریم به طور دقیقتر درباره حکم کیفری رهاکردن فرد بیهوش شده صحبت کنیم.
طبق ماده ۶۳۳ قانون مجازات اسلامی، رهاکردن فرد بیهوش شده ممنوع است و به شدت تحت پیگرد قرار می‌گیرد.

با توجه به وضعیتی که فردی که بیهوش است، به عنوان یک فرد غیرمسلح شناخته می‌شود، رها کردن او در یک مکان خالی از سکنه، تنها در صورتی که این رها کردن منجر به مرگ یا آسیب دیدگی فرد بیهوش نشود، با کیفر حبس سه ماه تا یک سال یا جزای نقدی از دو میلیون و پانصد هزار تا ده میلیون تومان مجازات خواهد شد.
اما در صورت مرگ یا آسیب دیدگی فرد بیهوش، مجازات به شدت نیز خواهد افزایش یافت و فرد رها کننده باید به مجازات قصاص یا پرداخت دیه محکوم شود.

مجازات فردی که باعث رهاسازی یک فرد بیهوش در محل سکونت، می شود، به شکل زیر است:- حبس از یک ماه و نیم تا شش ماه.
- جزای نقدی بین یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان تا پنج میلیون تومان.
در صورتی که رهاسازی فرد بیهوش در مکان سکونت، توجیه کننده‌ی مرگ یا صدمه‌ای به او شود، رهاساز قابل مجازات با شرایط زیر است:- قصاص متناسب با وضعیت و شرایط.
- پرداخت دیه و ارش به خانواده فرد آسیب‌دیده.

یکی از مسائلی که در مورد وضعیت بیهوشی و تصرف افراد در این وضعیت مطرح می‌شود، حکم ارتکاب جرم در حالت بیهوشی است.
آیا فرد در این شرایط مسئولیت کیفری دارد و مجازات خواهد شد؟ برای پاسخ به این سؤال، باید به ماده ۱۵۳ قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد.

براساس این قانون، اگر شخصی در حالت بیهوشی جرمی ارتکاب کند، از تحمل مجازات کیفری معاف خواهد بود.
مگر اینکه فرد بیهوش با اطلاع از اینکه در این حالت ممکن است جرمی ارتکاب کند، خود را بیهوش کند.

سوالات پر تکرار

  1. تعهدات حضوری شامل تعهد به توافق و احترام نسبت به همسر، عدم تجاوز و توهین به همسر، عدم خیانت و وفاداری، اقدامات خاصی مانند واگذاری ملک به همسر و یا هر نوع تعهد دیگری است که زوجین به آن متعهد می‌شوند.
    در این مقاله به تعهدات محضری، نمونه‌ای از نامه حضوری تعهد به همسر و هزینه‌های مرتبط با تعهد محضری اشاره شده است.
    تعهدات محضری، تعهدات رسمی و اعتبار دارند و هر زمان که به صورت رسمی در دفاتر یا محضر ثبت شوند، به آنها "تعهدات محضری یا تعهدات رسمی" می‌گویند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی مفهوم "بیهوش کردن" از دیدگاه قانونی پرداختیم.
نتیجه این بررسی بر این است که اگر شخص در حالت بیهوشی جرمی ارتکاب کند، از مجازات کیفری معاف خواهد بود، مگر آنکه فرد بیهوش با اطلاع از اینکه ممکن است جرمی ارتکاب کند، خود را بیهوش کند.

از طرف دیگر، رابطه جنسی اجباری با فرد در وضعیت بیهوشی به عنوان تجاوز جنسی در نظر گرفته می‌شود و مجازات آن شامل اعدام می‌شود.
بیهوشی فردی را به انجام اعمال ناخواسته در مورد تجاوز جنسی ترغیب می‌کند و در این باره قوانین مجازات اسلامی، قوانین متعددی برای اثبات جرم تجاوز در حالت بیهوشی تعیین کرده است.

همچنین، حمله به شخصی که به وسیله‌ی افراد بیهوش شده بدون رضایت او، بیهوش شده و پس از آن بهوش می‌آید، مستوجب پرداخت جریمه به عنوان دیه است.
با توجه به مسئله بحث شده در مورد وضعیت بیهوشی و تصرف افراد در این وضعیت، از نظر قانونی، فرد در این شرایط مسئولیت کیفری دارد و مجازات خواهد شد.

هرگونه بیهوش کردن خود یا دیگران به منظور ارتکاب اعمال غیرقانونی، مستوجب جبران خسارت ایجاد شده در هنگام بیهوشی است.
همچنین، رهاکردن فرد بیهوش شده با هدف آسیب زدن به او یا منجر به مرگ او، تحت پیگرد قرار می‌گیرد و مجازات آن شدیدتر خواهد بود.

با توجه به این تحلیل، بیهوش کردن بیماران درمان ناپذیر در راستای کاهش درد و رنج آنها، با رضایت خود آن افراد مجاز است، اما بحث اصلی در اینجا این است که آیا این کار بر اساس قوانین حقوقی و قانونی مجاز است یا خیر؟ قانون مجازات اسلامی مجازات زنا به عنف و اکراه، شامل اعدام می‌بیند و به همین دلیل، رهاکردن فرد بیهوش شده ممنوع است و با مجازات سنگینی مواجه خواهد شد.
به طور کلی قابل ادعاست که مفهوم "بیهوش کردن" از دیدگاه حقوقی و کیفری قابل بررسی و تحلیل است.

تأثیر بیهوشی بر آسیب جنسی پس از آن و همچنین مسئولیت های قانونی فرد بیهوش و شخصی که در این حالت به جرمی مرتکب می‌شود، نیز موضوعاتی است که قابل توجه می‌باشد.