نحوه اجرای حکم تمکین دادگاه

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

نحوه اجرای حکم تمکین دادگاه

توضیحات مربوط به شرایط اجرای حکم تمکین در دادگاه بیان می‌کند که درخواست کننده نفع باید درخواستی برای اجرای حکم تمکین داشته باشد و این درخواست از طریق واحد اجرای احکام دادگستری ارسال می‌شود.
مربوط به اجرای حکم تمکین توسط دادگاه است که باید حکم الزام به تمکین زن را قطعی صادر کند و مرد باید درخواست صدور اجراییه را ارائه کند.

حقوق برخی از زنان در زندگی زناشویی بستگی به شرایطی مانند تقسیم اموال و دارایی‌ها پس از طلاق دارد.
تمامی موارد بر اساس عدم تقاص نفرت ایجاد می‌شود.

نتیجه عدم اعمال حکم تقاص توسط دادگاه سلب این حقوق از زن است.
برای اجرای حکم تمکین باید شرایط لازم رعایت شود و در صورت عدم تمکین، نامزد زن اعتبار خواهد داشت و ضمانت‌های اجرایی مترتب بر عدم تمکین بر روی زن اعمال خواهند شد.

در صورتی که زن به دلایل موجهی از تمکین خودداری کند، عنوان زن ناشزه بر او اعمال نمی‌شود و شوهر نمی‌تواند او را مجبور کند.
اما اگر همسر بعد از اقدام قضایی و ارائه درخواست تمکین، قادر نباشد مشروعیت عدم تمکین خود را اثبات کند، دادگاه ممکن است احکامی صادر کند که شامل حکم اجباری برای تمکین زن می‌شود.

نحوه اجرای حکم تمکین با سایر احکام کمی متفاوت است؛ زیرا نمی‌توان زن را به این تکلیف اجبار کرد.
در صورتی که زن پس از گذشت ده روز از ابلاغ اجراییه دادگاه از اجرای آن خودداری کند، ممکن است تدابیر اجرایی برای عدم تمکین اعمال شود؛ این تدابیر شامل قطع نفقه زن و اجازه ازدواج مجدد مرد می‌شود.

همچنین، در شرایط خاصی زنان می‌توانند به دلایل موجهی از تمکین خودداری کنند.

خلافی

براساس قانون مدنی، هنگام عقد نکاح، همسر می بایست اطمینان (تمکین) خاطر خود را به همسرش اعلام کند.
به عبارت دیگر، زن باید ضمن عقد نکاح، موافقت خود را با این ازدواج اعلام کند و همچنین شوهر نیز ملزم است به تأمین هزینه‌های معیشتی همسرش پرداخت کند.
بنابراین، اگر زن بدون دلیل موجهی، اطمینان خاطر خود را اعلام نکند، حق دریافت هزینه معیشتی توسط زن لغو خواهد شد.
در برخی موارد، مرد به دادگاه مراجعه کرده و ادعای اجبار زن به اطمینان خاطر را مطرح می‌کند و دادگاه پس از بررسی دلایل عدم اطمینان زن، ممکن است به اعلام اجبار زن و یا رد ادعای مرد بپردازد.

در صورت صادر شدن حکم الزام به تمکین توسط دادگاه، باید آن را به صورت مناسب اجرا کرد.
اجرای حکم الزام به تمکین، به درخواست مرد، از طریق واحد اجرای احکام دادگستری انجام می شود.
به همین دلیل، آشنایی با روش اجرای حکم تمکین و ضمانت اجرای آن نقش مهمی در تحقق دعوا دارد.
این آشنایی برای همه طرفین، به ویژه زنانی که در برابر آنها حکم الزام به تمکین صادر شده است، ضروری است.

در اینجا، در این مقاله، قصد داریم به بررسی شرایط اجرای حکم تمکین توسط دادگاه بپردازیم و نحوه اجرای آن را نیز توضیح دهیم.
همچنین، ضمانت اجرای حکم تمکین را بررسی کرده و یک نمونه درخواست اجرای این حکم از دادگاه را نیز ارائه خواهیم کرد.

شرایط اجرای حکم تمکین دادگاه

با توجه به جنبه‌های حقوقی، زن با حق دریافت نفقه از شوهر، نیازمند تمکین عام و خاص از اوست.
تمکین عام به اراده قبولی اطلاعات و سلطه مرد بر خانواده اش اشاره دارد، در حالی که تمکین خاص به ناظر بودن بر روابط زناشویی زوجین اشاره می‌کند.
همچنین، هر دوی زوجین مکلف به برخورداری از رابطه مطلوب با یکدیگر و سعی در تقویت خانواده‌شان هستند.

"با این وجود، گاهی زنان می‌توانند در شرایطی قرار بگیرند که نیازی به تمکین از سوی شوهر ندارند.
به عنوان مثال، ممکن است دلایل موجهی برای عدم تمکین خود داشته باشند؛ مانند وقتی که شوهر زن را ضرب و شتم یا آزار و اذیت می‌کند و او را از خانه بیرون می‌کند.
همچنین، در صورتی که شوهر به بیماری مقاربتی مبتلا باشد، زن می‌تواند از تمکین به او خودداری کند.
همچنین، تعیین محل سکونت توسط زن امکان می‌دهد که در برخی موارد، از تمکین شوهر منع کند.
برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید مقاله «عذر موجه عدم تمکین» را مطالعه کنید.
"

در صورتی که یک زن به دلایل موجهی از تمکین خودداری کند، عنوان زن ناشزه بر او اعمال نمی‌شود و شوهر نمی‌تواند او را از طریق دادگاه مجبور به تمکین کند.
اما اگر همسر بعد از اقدام قضایی و ارائه درخواست تمکین، قادر نباشد مشروعیت عدم تمکین خود را اثبات کند، دادگاه ممکن است احکامی صادر کند که شامل حکم اجباری برای تمکین زن می‌شود و در این صورت حکم تمکین زن همانند سایر احکام دادگاه قابل اجرا خواهد بود.

با توجه به این توضیح، انجام اجرای حکم تمکین دادگاه تنها با قوه و اجبار قابل پذیرش نیست.
زیرا تمکین از طرف شوهر و ایجاد روابط زناشویی بین ایشان، جزو مسایل شخصی و خصوصی است که استفاده از قوه برای اجرای آنها، حتی در صورت صدور حکم اجباری تمکین، ممکن نیست.

مربوط به شرایط اجرای حکم تمکین در دادگاه درخواست کننده نفع باید یک درخواست برای اجرای حکم تمکین داشته باشد.
این درخواست باید از طریق واحد اجرای احکام دادگستری صورت گیرد.

اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، این است که اجرای حکم تمکین زن، که از دادگاه صادر شده و اعمال ضمانت اجرای آن، زمانی میسر است که حکم از دادگاه، قطعیت پیدا کرده باشد.
به عبارت دیگر، قبل از صدور حکم یا قطعی شدن آن، امکان اجرای حکم تمکین وجود ندارد.
حکم قطعی، به حکمی گفته می‌شود که به جز در برخی موارد خاص، قابل رسیدگی مجدد توسط دادگاه نبوده و به همین دلیل، لازم الاجرا محسوب می‌شود.

نحوه اجرای حکم تمکین دادگاه

همانگونه که اشاره شد، یکی از مواردی که لازم است برای اجرای حکم تمکین دادگاه رعایت شود، این است که حکم الزام به تمکین زن، به صورت قطعی از دادگاه صادر شده باشد و مرد، به عنوان متقاضی اجرایی حکم، درخواست صدور اجراییه را ارائه کند.
در این بخش، قصد داریم تا به بررسی نحوه اجرای حکم دادگاه پرداخته و برای اجرای حکم الزام به تمکین، مرد باید اقداماتی را انجام دهد.

به این پرسش پاسخ دادن می‌خواهم که نحوه اجرای حکم تمکین دادگاه به صورت زیر است: شخص باید درخواست اجرای حکم تمکین دادگاه را ارائه دهد و در بخش بعد، نمونه این درخواست درج شده است.

افزایش پذیرش و اجرای حکم های تمکین زن، مورد تلاش قرار می گیرد و به زن اعلام می شود که در طی 30 روز پس از تصویب اجراییه، با اراده خود، باید اقدامات لازم جهت اجرای حکم را انجام دهد.
پس از بازگشت به خانه مشترک و عمل به تعهدات زوجیت خود، باید به نهایت دعاوی و ادعاهای مربوط به الزام اجرای تمکین پایان دهد.

مسئله‌ای که در اجرای حکم تمکین برخورد می‌کنیم، این است که نمی‌توان زوجه را مجبور نمود که با همسر خود در یک خانه زندگی کند و تمکین عام و خاص را از او بخواهد.
بنابراین نحوه اجرای حکم تمکین با سایر احکام کمی متفاوت است؛ زیرا نمی‌توان زن را به این تکلیف اجبار کرد.
به عبارت دیگر، اگر زن پس از گذشت ده روز از ابلاغ اجراییه دادگاه مبنی بر الزام به تمکین، از اجرای آن خودداری کند، ممکن است تدابیر اجرایی برای عدم تمکین اعمال شود؛ این تدابیر شامل قطع نفقه زن و اجازه ازدواج مجدد مرد می‌شود.

بنابراین، در صورتی که دادگاه شرایط اجرای حکم تمکین را فراهم کند و مرد یا زن درخواست صدور اجراییه را داشته باشد، طبق اراده شخصی و خواسته خود، باید به منزل مشترک بازگردد (بدون استفاده از خشونت و اجبار).
در غیر این صورت، نامزد زن اعتبار خواهد داشت و ضمانت‌های اجرایی مترتب بر عدم تمکین بر روی زن اعمال خواهند شد.
برای توضیح بیشتر در مورد این ضمانت‌ها به بخش بعدی می‌پردازیم.

ضمانت اجرای حکم تمکین دادگاه

توجه داشته باشید که تمسک به تمکین زن، که از طرف دادگاه صادر شده است، همانند سایر احکام قضایی، پس از قطعیت خود، باید لازم الاجرا باشد.
فرد ذی نفع می تواند اجرای تمکین را درخواست کند.
روش اجرای تمکین توسط دادگاه به این صورت است که به زن اعلام می شود که در طی سی روز باید به وظایف خانوادگی خود عمل کند؛ در غیر این صورت، پیامدهای ناتمکینی ممکن است به طور موردی بر روی زن اعمال شود.

تاکنون سؤالی مطرح شده که می‌پرسد ضمانت اجرای حکم تمکین دادگاه چیست؟ پاسخ به این سؤال بسیار حائز اهمیت است زیرا برخی افراد فکر می‌کنند عدم تمکین زن یک جرم است و محتاج به مجازات است.
در حقیقت، در قوانین جرم عدم تمکین وجود ندارد و نمی‌توان زوجه را به دلیل عدم تمکین از همسرش مجازات کرد.
اما عدم اجرای حکم دادگاه، بسته به شرایط، ضمانت‌های اجرایی دارد که در این قسمت قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم.

با توجه به اهمیت پرداخت نفقه برای تامین نیازهای زوجه، دادگاه برای اطمینان از اجرای حکم تمکین، یکی از راهکارهایی که در این راستا اتخاذ می‌شود، این است که در صورتی که زوجه بدون دلیل موجهی از تمکین پرهیز کند و حکم تمکین دادگاه را اجرا نکند، مرد نیز ملزم به پرداخت نفقه به زوجه نخواهد بود.
و اگر مرد همچنین نفقه را واگذار نکند، نمی‌توان او را به جرم عدم پرداخت نفقه مجازات کرد.

به علاوه، حقوق برخی از زنان در زندگی زناشویی بستگی به شرایطی مانند تقسیم اموال و دارایی‌ها پس از طلاق، حق اجرای حاکمیت مشترک در زندگی مشترک دارد.
این حقوق بر اساس عدم تقاص نفرت ایجاد می‌شود.
بنابراین، عدم اعمال حکم تقاص توسط دادگاه منجر به سلب این حقوق از زن خواهد شد.

به علاوه، یکی از مزایای طراحی صحیح و بهینه‌سازی صفحات وب، بهبود سرعت بارگذاری صفحه و کارایی آن است.
با استفاده از تگهای strong و em به درستی و با دقت، محتوای وبسایت خود را برجسته و موثر تر کنید.
البته باید توجه داشت که استفاده با اندازه از این تگها باید متعادل باشد و بیش از حد آنها را استفاده نکنید تا صفحه شلوغ و زیاد شود.
البته این موارد مهم در طراحی یک وبسایت سودمند و موفق تاثیر بسزایی دارد، اما همچنین باید به عوامل دیگر مانند رعایت استانداردهای وب، سئو و بهینه سازی تصاویر و افزودن عناصر متنی و مولتی‌مدیا نیز توجه کرد.

نمونه درخواست اجرای حکم تمکین دادگاه

همانطور که در بخش‌های قبل توضیح داده شد، روند اجرای حکم تمکین دادگاه به این صورت است که زوج درخواست صدور اجراییه را مطرح می‌کند و پس از تصدیق دادگاه، آن اجراییه به محکوم علیه (زن) ابلاغ می‌شود تا حکم اجرا شود.
در صورتی که اجراییه صادر نشود، ضمانت اجرای آن بر عهده زن قرار خواهد گرفت.
از این رو، درخواست صدور اجراییه از دادگاه یکی از شرایط درخواست اجرای حکم تمکین است.
در این بخش، نمونه‌ای از درخواست اجرای حکم تمکین دادگاه را به همراه توضیحاتی قرار خواهیم داد.

سوالات پر تکرار

  1. در نتیجه، برای استرداد جهیزیه به مبلغ معادل چهار و نیم درصد از ارزش محکوم به خود باید هزینه دادرسی را پرداخت کنید.
    از طریق سامانه عدل ایران این هزینه را پرداخت کنید و در صورتی که اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را داشته باشید، با وکیل خود در ارتباط باشید.
    مجموعه اموال به نام جهیزیه که توسط زن به خانه خود آورده می شود، مالکیت زن بر آن پس از ازدواج حفظ می‌شود و او می‌تواند به دلخواه خود رویه‌ای انجام دهد.
    برای تصمیم‌گیری در مورد استرداد جهیزیه، بهتر است با وکیل خود مشورت کنید.

نتیجه گیری

نتیجه قوی: به طور خلاصه، مقاله حاضر درباره شرایط اجرای حکم تمکین در دادگاه برای درخواست کننده نفع است.
با توضیح نحوه اجرای حکم تمکین، تاکید بر ضرورت صدور حکم قطعی تمکین از دادگاه و درخواست صدور اجراییه از سوی مرد به عنوان متقاضی اجرایی حکم می‌شود.

همچنین، بحث در مورد حقوق زنان در زندگی زناشویی و ضمانت اجرای حکم تمکین بررسی می‌شود.
در نهایت، توجه به عدم اعمال حکم تمکین می‌تواند منجر به سلب حقوق زن گردد.

در ارتباط با اجرای حکم تمکین، نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تمکین زن را نمی‌توان به او اجبار کرد و نمی‌توان زن را مجبور به بازگشت به منزل مشترک کرد.
در صورتی که زن دلایل موجهی برای عدم تمکین داشته باشد، ممکن است مداخله‌های اجرایی به عدم تمکین اتخاذ شود.

همچنین، زنان می‌توانند در شرایط خاصی قرار بگیرند که نیازی به تمکین ندارند، مانند در صورت آزار و اذیت شدید یا بیماری مقاربتی شوهر.
برای مطالعه بیشتر، مقاله "عذر موجه عدم تمکین" پیشنهاد می‌شود.