تامین خواسته جهیزیه

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

تامین خواسته جهیزیه

فاکتور خرید محصولات جدید خانه، کارت شناسایی ملی و شناسنامه زوجه، دو مدرک مهم هستند که برای تعیین هویت افراد در ایران استفاده می‌شوند.
همسر زن در صورتی که جهیزیه را به فروش برده یا تخریب کند، میتواند با دادخواست تامین خواسته جهیزیه، جهیزیه خود را تا زمان تعیین تکلیف نهایی آن در دادگاه، متوقف کند.

هزینه دادرسی تامین خواسته حدوداً ۱۸۰ هزار تومان و در صورتی که مبلغ تامین جهیزیه کمتر از بیست میلیون تومان باشد، دو و نیم درصد و در صورتی که بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، سه و نیم درصد برای جهیزیه درخواست خواهد شد.
قرارداد ازدواج اسنادی حقوقی است که توسط دو طرف قبل از ازدواج امضا می‌شود تا شرایط و مقررات ازدواج آینده را تعیین کند.

خلافی

بازپرسی استرداد «جهیزیه»، یکی از مقامات پرطرفدار در خانواده هاست که در دیوان‌ها بررسی می‌شود.
یکی از مسائلی که درباره ارائه این بازپرسی وجود داشت، زمانی است که از زمانی که دادخواست استرداد «جهیزیه» به دیوان ارائه می‌شود تا زمانی که حکم قاطع صادر و برای اجرا اقدام می‌شود، باید به‌طور معمول زمان طولانی‌ای صرف شود.

در یک بازه زمانی ممکن است شوهر، جهیزیه را فروخته یا آن را به عمد تخریب کند.
در این صورت، سوالی مطرح میشود که زن چگونه میتواند با این اقدامات شوهر برخورد کند؟ قانونگذار برای حل این مشکل، یک نهاد به نام تامین خواسته را تدابیری راه اندازی کرده است.
بطوریکه، زن میتواند با استفاده از این نهاد، جهیزیه خود را تا زمان تعیین تکلیف نهایی آن در دادگاه، متوقف کند.

توجه کنید که اهمیت این مسئله بسیار بالاست.
در این مقاله، ابتدا به سؤالی که می‌پرسیم که چه مفهومی را با "تامین خواسته جهیزیه" منظور داریم، پاسخ می‌دهیم.
سپس، روش، مدارک و هزینه‌های مورد نیاز برای این درخواست را توضیح می‌دهیم و در پایان، نمونه‌ای از فایل درخواست تامین خواسته جهیزیه را برای دانلود ارائه می‌کنیم.

منظور از تامین خواسته جهیزیه چیست

تطبیقاً با ضوابط قانون مدنی، مسئولیت تأمین نیازهای زن در زندگی مشترک بر عهده همسر قرار دارد و تهیه وسایل و اجناس مطابق با مسکن آنها یکی از تکالیف قانونی شوهر است.
اما در آیین و فرهنگ کشور ما، رسم این است که هنگام شروع زندگی مشترک، لوازم و اجناس منزل مشترک توسط خانواده همسر به نام "جهیزیه" به منزل مشترک تقدیم می‌شود.

در مواردی، زندگی مشترک زوجین ممکن است به شکلی تغییر کند که هیچ یک از آنها انتظارش را نداشته باشد و اختلافاتی بین آنها پیش بیاید.
در این شرایط، یکی از اقداماتی که زنان ممکن است انجام دهند، استرداد "جهیزیه" است.
با این حال، به دلیل اینکه معمولاً مردان از راه‌حل صلح آمیز استرداد جهیزیه خودداری می‌کنند، زنانی که می‌خواهند جهیزیه خود را به دست آورند، غیر از روی کار گذاشتن به مراجع قضایی برای استرداد آن، راه حل دیگری ندارند و باید با راه‌اندازی دعوای استرداد جهیزیه در دادگاه اقدام کنند.

در این فرآیند، یکی از موانع موجود در خصوص برگشت دادن جهیزیه، این است که از زمانی که درخواست برگشت جهیزیه به دادگاه ارائه می‌شود تا زمان صدور حکم قطعی و در نهایت، استخراج اجرائیه، ممکن است یک تاخیر طولانی وجود داشته باشد.

در این بازهٔ زمانی، در صورتی که همسرِ زن، جهیزیه را به فروش برده یا به طور طعم‌داری آن را تخریب کند، سوالی پیش می‌آید که چگونه زن باید با این ترکیباتِ همسرش مقابله کند؟

به سؤالی که مطرح شد پاسخ دادن لازم است.
قانون‌گذار در ماده‌های ۱۰۸ تا ۱۲۹ آیین‌دادرسی مدنی، امکان حفظ جهیزیه برای زن را تا صدور حکم فراهم آورده است.
این امر به واسطه تقدیم درخواست تامین خواسته جهیزیه و ارائه نمونه دادخواست مربوطه بر طبق مقررات نحوه تامین خواسته، قابل اجرا است.

تضمین خواسته جهیزیه، این معنا را دارد که همسر می تواند قبل از آغاز دعوای استرداد جهیزیه، در هنگام رسیدگی به این دعوا یا پس از طرح دعوا، از دادگاه بخواهد تا جهیزیه اش را توقیف کرده و از استفاده همسر خود خارج سازد تا زمان صدور حکم قطعی و تعیین مصوب دقیق جهیزیه.

نحوه و مراحل انجام تامین خواسته جهیزیه

در صورتی که همسر میخواهد به منظور جلوگیری از خراب شدن یا فروش جهیزیه، درخواست بازگشت جهیزیه را ارائه کند، همچنین درخواست تأمین جهیزیه را نیز از طریق دادخواستی به دادگاه تقدیم کند؛ ضروری است که این درخواست مطابق قوانین مربوط به روش انجام تأمین جهیزیه قرار گیرد و مراحل قانونی مربوطه را طی کند.
به دلیل اهمیت این موضوع، در این بخش از مقاله به توضیح روش و مراحل انجام تأمین جهیزیه پرداخته می‌شود.

مطابق قوانین مربوط به تامین جهیزیه، همسر می‌تواند در سه حالت مختلف، درخواست تامین جهیزیه خود را به دادگاه ارائه دهد: قبل از ارسال درخواست بازپرداخت جهیزیه، همزمان با ارائه درخواست و پس از ارائه درخواست بازپرداخت.

در صورتی که درخواست تامین خواسته‌ی جهیزیه، پیش از درخواست استرداد جهیزیه به دادگاه ارائه شود، لازم است تا یک درخواست مستقل که مطابق نمونه‌ی مربوطه است، در دادگاه تهیه و تنظیم شده و ارائه شود.
درخواست تامین خواسته‌ی جهیزیه همزمان با درخواست استرداد، نیاز به یک درخواست جداگانه ندارد و در همان درخواست استرداد جهیزیه قید می‌شود.
درخواست تامین خواسته بعد از درخواست اصلی استرداد جهیزیه، نیز باید مطابق رویه فعلی دادگاه‌ها، در یک درخواست جداگانه ارائه شود.

با احترام، در صورت تمایل به دخواست تامین خواسته جهیزیه، برای ثبت درخواست، لازم است یک دادخواست مستقل تهیه و ارائه گردد.
برای تهیه و ثبت این دادخواست، می‌توانید از یکی از دفاتر خدامت قضایی کمک بگیرید و سپس دادخواست خود را با استفاده از نمونه دادخواست صدور تامین خواسته، به مرجع صلاحیت دار ارسال نمایید.

بعد از ثبت و ارجاع دادخواست به مرجع صلاحیت دار، مدیر دفتر، به‌طور فوری، پرونده را به نظر قاضی شعبه می‌رساند.
در صورت فراهم بودن شرایط، قرار تامین خواسته، صادر شده و به طرف مقابل، یعنی همسر، ابلاغ می‌شود.

بخشی از فرآیند صدور، اجرا و ارسال قرار تامین خواسته، نیازمند توجه به دو نکته است.
ابتدا، اجرای قرار تامین خواسته وابسته به واریز زوجه مبلغی به عنوان خسارت احتمالی به صندوق دادگستری است که مقدار آن به تصمیم دادگاه تعیین می‌شود.
ثانیا، اگر دادگاه قضاوت کند که ارسال قرار تامین خواسته باعث ضایع شدن جهیزیه می‌شود، قرار تامین خواسته جهیزیه ابتدا اجرا شده و سپس به شوهر ارسال می‌شود.

در هر صورت، بعد از صدور و ابلاغ قرار، همسر با همراهی مأمور اجرای احکام مجاز است برای نگهداری از لوازم خانه خود از محل زندگی مشترک خارج شود.
البته، این لوازم خانه تا تصمیم نهایی درباره آن و صدور حکم قطعی به تعهد یک شخص ثالث به عنوان امین به نگهداری می‌سپارند.

لازم به ذکر است که طبق ضوابط مربوط به تامین خواسته جهیزیه، در صورتی که دادخواست تامین خواسته قبل از دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه ارسال شود، ارسال دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه ضروری است و می بایست در مدت 10 روز از تاریخ صدور قرار تامین خواسته ارسال شود.
به عبارت دیگر، در صورتی که از این زمان پیروی نشود، تامین خواسته نمی تواند اثربخش باشد.

مدارک لازم برای تامین خواسته جهیزیه

یکی از موارد مهم در مرتبط کردن هر پرونده با دادگاه، ارائه ضمیمه‌ها (مدارک الحاقی) و سند‌های تأیید کننده ادعای خواست‌کننده است.
اگر خواسته مستند به دلایل کافی نباشد، دادخواست توسط دادگاه رد خواهد شد.
همچنین، در رابطه با تأمین خواسته‌های جهیزیه نیز همین قاعده اعمال می‌شود و لازم است که هنگام ارائه دادخواست به دادگاه، مدارک مورد نیاز نیز ضمیمه شده و در نمونه دادخواست قید شوند.
مدارک لازم برای تأمین خواسته‌های جهیزیه شامل موارد زیر می‌شوند:

کارت شناسایی ملی و شناسنامه زوجه، دو مدرک مهم هستند که برای تعیین هویت افراد در ایران استفاده می‌شوند.

یکی از مهمترین اسنادی که در فرآیند ازدواج استفاده می‌شود، قرارداد یا همان "قباله ازدواج" می‌باشد.
قرارداد ازدواج، اسنادی حقوقی هستند که توسط دو طرف قبل از ازدواج امضا می‌شود تا شرایط و مقررات ازدواج آینده را تعیین کند.
این اسناد مهم معمولاً شامل جزئیات مهمی از جمله حقوق و تعهدات هریک از طرفین است و قوانینی را برای زندگی مشترک آینده تعیین می‌کند.
به طورکلی، قرارداد ازدواج با هدف حل و فصل مسائلی که ممکن است در آینده پیش آید، ایجاد و در صورت لزوم به‌کار می‌رود.
این اسناد، می‌توانند توسط یک وکیل متخصص حقوق مدنی تهیه و در اختیار طرفین قرار داده شوند.

سندی است که در آن لیستی از اقلام جهیزیه گنجانده شده و به حضور زوج عروس و عروسک رسیده است.

برای اثبات ادعای خود، زن می‌تواند با استفاده از شهادت شاهدان، اقدام به تایید کردن آن کند.
این امر لازم است زمانی که زن هیچ سندی مبنی بر دریافت جهیزیه نداشته باشد.

فاکتور خرید محصولات جدید خانه

علاوه بر ارائه تمامی مدارک لازم، برای قبول درخواست جهیزیه، نیاز است ابتدا پرداخت هزینه های مرتبط و ثبت درخواست جهیزیه به همراه تنظیم مستندات لازم به نمونه درخواست مطابقت داشته باشد.
در ادامه، به شرح این موارد در دو بخش بعدی می پردازیم.

هزینه و مبلغ تامین خواسته جهیزیه

جهت ثبت درخواست، نیازمند ارسال دادخواست به دفتر الکترونیکی و پیگیری آن در دادگستری به منظور تأمین خواسته جهیزیه است.
هزینه‌های مربوطه، تحت عنوان هزینه‌های دادرسی قابل پرداخت می‌باشند.
همچنین، زوجه برای ثبت درخواست تأمین خواسته جهیزیه نیز موظف به واریز هزینه‌ای است.
لذا، می‌توانید درباره میزان هزینه و مبلغ تأمین خواسته جهیزیه سوال کنید.

در پاسخ به این سؤال که هزینه و مبلغ تامین خواسته جهیزیه به چه مقدار است، باید بیان کنم که مطابق بخشنامه هزینه دادرسی و تعرفه‌های خدمات قضایی در سال ۱۴۰۱، هزینه دادرسی تامین خواسته حدوداً ۱۸۰ هزار تومان است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که با توجه به مقررات مربوط به تامین جهیزیه، هزینه و مبلغ تهیه جهیزیه جدا از هزینه‌های مربوط به درخواست استرداد جهیزیه است.
در صورتی که مبلغ تامین جهیزیه کمتر از بیست میلیون تومان باشد، دو و نیم درصد و در صورتی که بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، سه و نیم درصد برای جهیزیه درخواست خواهد شد.

نمونه دادخواست تامین خواسته جهیزیه

چنانچه زوجه قصد داشته باشد تا با ارائه دادخواستی برای تامین خواسته‌های جهیزیه، جهیزیه خود را تا صدور رای قطعی برای استرداد جهیزیه، توقیف کند، باید این دادخواست را مطابق نمونه‌ی دادخواست تامین خواسته جهیزیه تنظیم کرده و از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی ثبت کند.
با توجه به اهمیت دستیابی به یک نمونه‌ی صحیح از دادخواست، در اینجا یک نمونه‌ی دادخواست تامین خواسته جهیزیه ارائه می‌دهیم و در انتها نیز فایل نمونه‌ی دادخواست را برای دریافت علاقه‌مندان قرار داده‌ایم.
فایل نمونه‌ی دادخواست را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

سوالات پر تکرار

  1. اشخاصی که تمایل دارند جهت دریافت بیمه‌نامه تکمیلی، اقدام به ثبت نام کنند، می‌توانند از طریق سایت‌های معتبر فروش آنلاین بیمه، این خدمت را دریافت کنند.
    برای راهنمایی بیشتر درباره نحوه ورود به سایت ثبت نام بیمه‌تکمیلی به صورت غیر حضوری، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.
    لطفاً در این قسمت، با استفاده از تگ‌های HTML مانند و ، اطلاعات زیر را وارد نمایید:نوع مرکز درمانی:عمومی، سرپایی، روانشناسینام مرکز:نام مرکزاستان:تهران، اصفهان، فارسشهر:نام شهربیمه گر سامان در طرح‌های بیمه تکمیلی خود، تکمیلی به بیمه های اصلی اضافه کرده است.
    این پوشش ها شامل جبران هزینه های مربوط به زایمان‌های طبیعی و غیر طبیعی، ویزیت و دریافت داروهای تجویزی می‌شود.
    همچنین خدمات آمبولانس شهری و بین شهری، خدمات دندانپزشکی، مشاوره و درمان ناباروری، خرید سمعک و همچنین جراحی های مربوط به رفع عیوب انکساری دو چشم نیز در این پوشش ها قرار دارند.
    شرکت بیمه سامان به صورت آنلاین به بیمه گذاران خود امکان دریافت استعلام از بیمه تکمیلی سامان را فراهم کرده است.
    شما می‌توانید با ورود به سامانه بیمه تکمیلی سامان به آدرس www.
    si24.
    ir، به صورت اینترنتی به دریافت استعلام اقدام کنید.
    در اینجا، توضیحاتی در خصوص روش های دریافت استعلام از بیمه تکمیلی سامان آورده شده است.

نتیجه گیری

فاکتور خرید محصولات جدید خانه که شامل کارت شناسایی ملی و شناسنامه زوجه است، دو مدرک مهم هستند که برای تعیین هویت افراد در ایران استفاده می‌شوند.
در صورتی که همسر زن جهیزیه را به فروش برده یا تخریب کند، سوالی پیش می‌آید که چگونه زن باید با این ترکیبات همسرش مقابله کند.

مطابق بخشنامه هزینه دادرسی و تعرفه‌های خدمات قضایی در سال ۱۴۰۱، هزینه دادرسی تامین خواسته حدوداً ۱۸۰ هزار تومان است.
در صورت تمایل به دخواست تامین خواسته جهیزیه، برای ثبت درخواست، لازم است یک دادخواست مستقل تهیه و ارائه گردد.

بازپرسی استرداد جهیزیه، یکی از مقامات پرطرفدار در خانواده‌هاست که در دیوان‌ها بررسی می‌شود.
بطور کلی، قانونگذار برای حل این مشکل، نهاد تامین خواسته را تدابیری راه اندازی کرده است.

براساس مقررات مربوط به تامین جهیزیه، هزینه و مبلغ تهیه جهیزیه جدا از هزینه‌های مربوط به درخواست استرداد جهیزیه است.
به سؤالی که مطرح شد پاسخ دادن لازم است.

قانون‌گذار امکان حفظ جهیزیه برای زن را تا صدور حکم فراهم آورده است.
در صورتی که درخواست تامین خواسته‌ی جهیزیه، پیش از درخواست استرداد جهیزیه به دادگاه ارائه شود، لازم است تا یک درخواست مستقل در دادگاه تهیه و تنظیم شده و ارائه شود.

بخشی از فرآیند صدور، اجرا و ارسال قرار تامین خواسته، نیازمند توجه به دو نکته است.
اولاً، اجرای قرار تامین خواسته وابسته به واریز زوجه مبلغی به عنوان خسارت احتمالی به صندوق دادگستری است که مقدار آن به تصمیم دادگاه تعیین می‌شود.

ثانیاً، اگر دادگاه قضاوت کند که ارسال قرار تامین خواسته باعث ضایع شدن جهیزیه می‌شود، قرار تامین خواسته جهیزیه ابتدا اجرا شده و سپس به شوهر ارسال می‌شود.
به طور کلی، قرارداد ازدواج که توسط دو طرف قبل از ازدواج امضا می‌شود، به منظور تعیین شرایط و مقررات ازدواج آینده است.

این اسناد می‌توانند توسط یک وکیل متخصص حقوق مدنی تهیه و در اختیار طرفین قرار داده شوند.