هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر

هزینه‌های حقوقی غیرمالی برای پرونده‌ها در رنج قیمت 400,000 تا 1,800,000 ریال قرار خواهند گرفت.
هزینه رسیدگی به ادعا بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، ۳۰۰,۰۰۰ ریال است.

فرد می‌تواند با تقدیم اعتراض خود به دادگاه تجدید نظر، درخواست بازنگری را ثبت کند.
هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر بر اساس مبلغ هزینه دادرسی برای هر برگ دادخواست یا شکوائیه و تعرفه خدمات قضایی بسته به نوع دعوا و مقدار محکومیت متفاوت است.

در صورتی که هزینه دادرسی پرداخت نشود، اعتراض فرد بررسی نخواهد شد، مگر اینکه عدم توانایی در پرداخت هزینه دادرسی توسط دادگاه پذیرفته شود.
ضمانت اجرا نیز به منظور اطمینان از انجام پرداخت هزینه اعمال می‌شود.

خلافی

برای رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌های حقوقی و کیفری، هزینه‌ای نیاز است و دولت برای تأمین هزینه‌های مربوط به قوه قضاییه و رسیدگی به پرونده‌ها توسط قضات، از افرادی که شاکی یا خواهان شکوائیه و دادخواست را ثبت می‌کنند، هزینه دادخواست را دریافت می‌کند.
البته، در صورتی که پرونده برنده شود، این هزینه قابل استرداد از مخاطب است.

اعتراض به آراء صادره در دادگاه های حقوقی و کیفری، از جمله اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر، برای شخص متقاضی هزینه های قابل پرداخت دارد.
ارائه این اعتراض و رسیدگی به آن نیازمند پرداخت تعرفه هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر است.

در این مقاله، نیاز است درباره‌ی هزینه‌های ارتباطی با اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر و دادرسی اعتراض ثالث به این رای، صحبت کنیم.
می‌خواهیم بدانیم هزینه‌ی این اعتراض و مبلغ موردنیاز برای رسیدگی به آن، چقدر است.
همچنین درباره‌ی پرداخت این هزینه و ضمانت عدم پرداخت آن نیز توضیحاتی ارائه دهیم.

تعرفه میزان هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر

پیش از توضیح درباره تعرفه هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر، باید به صورت خلاصه درباره هزینه دادرسی از منظر قانون بحث کنیم.
معنای واقعی این هزینه در قانون آیین دادرسی چیست و چرا آن را دریافت می کنیم؟ سپس، شرحی در مورد تعرفه هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر ارائه خواهیم داد.
ماده 502 قانون آیین دادرسی مدنی تعیین می کند:

هزینه دادرسی در واقع شامل دو بخش است: اول، هزینه‌های مربوط به ارائه برگه‌ها به دادگاه و دوم، هزینه‌های مربوط به قرارها و احکام دادگاه.
بنابراین افرادی که درخواست یا شکایتی را ثبت می‌کنند باید هزینه ثبت درخواست یا شکایت و همچنین هزینه رسیدگی به پرونده و صدور حکم یا قرار را به عنوان هزینه دادرسی به دادگاه پرداخت کنند.
این پرداخت‌ها باعث می‌شود که درخواست یا شکایت ثبت شده و پرونده در دادگاه صالح رسیدگی شود.

مطالعه این متن هنگامی که هزینه دادرسی پرداخت نشود، هیچ یک از موارد ذکر شده، رخ نخواهد داد، مگر آنکه عدم توانایی در پرداخت هزینه دادرسی توسط فرد، توسط دادگاه پذیرفته شود.
با توجه به اینکه ارجاع به تصمیم دادگاه تجدیدنظر نیز باعث برگشت پرونده و صدور تصمیم می‌شود، خواهان ارجاع به تصمیم این دادگاه باید هزینه ارجاع به تصمیم دادگاه تجدیدنظر را پرداخت نماید.

مبلغ هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر، طبق اعلام دولت و قوه قضاییه، برای هر برگ دادخواست یا شکوائیه تقریباً ۴ هزار تومان است و هزینه رسیدگی و صدور حکم یا قرار، در صورتی که شاکی یا خواهان، تصمیم به اعاده دادرسی در رابطه با رای دادگاه تجدید نظر، اعتراض ثالث یا فرجام خواهی کنند، بسته به بودجه یا مالی نبودن دعوا، همچنین بسته به حقوقی یا کیفری بودن موضوع دعوا، به شرح زیر است:

هزینه‌های رسیدگی به ادعا بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، در صورت ارائه درخواست تجدیدنظر درمسائل حقوقی و جنایی، باید ۳۰۰،۰۰۰ ریال پرداخت شود.

مبلغ هزینه مقالاتی برای استئناف دادرسی در دیوان عالی کشور برابر با 500/00 هزار ریال است، در حالی که هزینه دادخواستهای جدید مورد بررسی توسط دادگاه تجدیدنظر رای گذاری شده است.

هزینه های مربوط به پرونده های حقوقی غیرمالی، در رنج قیمت 400,000 ریال تا 1,800,000 ریال قرار خواهد گرفت.

هزینه‌های دادرسی و تعرفه خدمات قضاییدر قضاوت‌های مالی و حقوقی، در مراحل مختلف پرونده، شامل فرجام‌خواهی، اعادهٔ دادرسی و اعتراض ثالث، هزینه دادرسی ۵/۵ درصد از مقدار محکوم به می‌باشد.
علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌های دادرسی و تعرفه‌های خدمات قضایی می‌توانند با مطالعهٔ مقالهٔ زیر، از این موضوع مطلع شوند.

هزینه دادرسی اعتراض ثالث به رای دادگاه تجدید نظر

در ارزیابی هزینه‌های رسیدگی به اعتراض ثالث به حکم دادگاه تجدید نظر، بایستی توجه کرد که؛ ماده 417 و 418 قانون آیین دادرسی مدنی، به ترتیب، در خصوص شرایط دعوای اعتراض ثالث تعریف می‌کند: "اگر دربارهٔ دعوایی حکمی صادر شود که به حقوق شخص ثالث ضربه وارد کند و آن شخص یا نماینده او در جلسات رسیدگی به دعوا شرکت نکرده باشد، می‌توان از آن حکم اعتراض کرد.
" (ماده 417 قانون آیین دادرسی مدنی)

«دربارهٔ مادهٔ پیشین، هر شخص ثالثی اجازه دارد که نسبت به هر نوع رأی صادر شده توسط دادگاه‌های عمومی، انقلابی و تجدیدنظری، اعتراض کند و نیز دربارهٔ حکم داور نیز اعتراض کند، به شرطی که خودش یا نمایندهٔ خود در مرحلهٔ تعیین داوری حضور نداشته باشند.
» (مادهٔ ۴۱۸ قانون آیین دادرسی مدنی)

براساس این دو ماده، در صورتی که یک فرد ثالث (بدون داشتن هرگونه دخالتی در روند دادرسی) به طور ناعادلانه تحت تأثیر قرار گیرد و حقوق وی تخلف کند و آسیب ببیند، می‌تواند در مورد رأی صادر شده اعتراض کند و تحت عنوان اعتراض ثالث آن را ثبت کند.

در صورتی که اعتراض شما درباره تصمیم دادگاه تجدیدنظر باشد، باید شخص ثالث بر اساس تعرفه های مصوب دولت و قوه قضاییه، در هر سال، هزینه دادرسی را در مورد اعتراض شما به تصمیم دادگاه تجدیدنظر پرداخت کند.
میزان و نحوه پرداخت این هزینه به شرح زیر است:

تعرفه هزینه اعتراض ثالث به رای دادگاه تجدید نظر:
در دعاوی مالی حقوقی، هزینه اعتراض به میزان 5.
5% از ارزش محکومیت می باشد.
اما در دعاوی غیر مالی حقوقی، هزینه اعتراض بین 400,000 تا 1,800,000 ریال است.

علاوه بر این، شخص ثالث برای اعتراض باید هزینه 4000 تومان را برای هر برگ دادخواست پرداخت کند.
این هزینه، جزء هزینه هایی است که دفاتر خدمات قضایی برای تعرفه خدماتی مانند تایپ یا ارسال دادخواست از طرف مراجعه کننده دریافت می کنند.

اعسار از هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر استان

همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله بیان شد، در صورتی که هزینه دادرسی پرداخت نشود، اعتراض فرد مورد نظر بررسی نخواهد شد، مگر اینکه فرد معسر باشد و اعسار او در قبال پرداخت هزینه دادرسی، تایید شود.
دراین بخش از مقاله، ما قصد داریم درباره اعسار از هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر استان، صحبت کنیم و بیان کنیم که وضعیت هزینه دادرسی در این شرایط چگونه است.

می‌بایست درخواست اعفای فرد از پرداخت هزینه دادرسی در اعتراض به رأی دادگاه تجدید نظر استان، توسط مدعی اعفا، به صورت جداگانه یا همچنین در کنار دادخواست اعتراض، ثبت و به دادگاه صالح ارسال گردد.
در صورتی که دادگاه، اعفای فرد را قبول کند، از پرداخت هزینه‌های دادرسی در اعتراض به رأی دادگاه تجدید نظر معاف خواهد بود.

در صورتی که فرد درخواست اعسار خود را ارائه کند و مود پذیرش آن تأیید نشود، می تواند با تقدیم اعتراض خود به دادگاه تجدید نظر استان، درخواست بازنگری را ثبت کند.
به او مهلتی قانونی داده خواهد شد تا هزینه دادرسی را واریز کند و در صورت عدم واریز، اعتراض او مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

در شرایطی همچون آنچه که فردی مدعی اعسار باشد، هنگام ثبت دادخواست اعتراض به رای دادگاه تجدیدنظر استان، دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی، به طور موقت، تا زمان بررسی پرونده اعسار، هیچ هزینه‌ای را از فرد دریافت نخواهند کرد و با توجه به بخشنامه کانون دفاتر خدمات قضایی، درباره تعرفه خدمات دفاتر خدمات قضایی، تخفیفی برابر با ۳۰ درصد به وی اعطا خواهند شد.
لازم به ذکر است که این مبلغ مربوط به سال گذشته است و هنگام اعلام برای سال ۱۴۰۲، اطلاع رسانی خواهد شد.

ضمانت اجرای عدم پرداخت هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر

پس از توضیح در خصوص تعرفه هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر و همچنین توضیح اعسار از پرداخت هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر در استان، در این بخش از مقاله قصد داریم درباره ضمانت اجرای عدم پرداخت هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر توضیح دهیم.
در توضیح ضمانت اجرای عدم پرداخت تعرفه هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر، باید به دو فرض زیر توجه کنیم: 1.
Emphasizing the importance of the topic: بعد از توضیح در خصوص تعرفه هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر و همچنین توضیح اعسار از پرداخت هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر در استان، در این بخش از مقاله قصد داریم به مسئله ضمانت اجرای عدم پرداخت هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر توجه کنیم.
2.
Presenting the assumption: برای توضیح ضمانت اجرای عدم پرداخت تعرفه هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر، دو فرض را در نظر می‌گیریم.

قسمت اول، یک وضعیت است که یک فرد، بدون ادعای اعتراض، از پرداخت هزینه‌ی دادرسی امتناع می‌کند.
در این حالت، با تضمین عدم ثبت دادخواست اعتراض و در نتیجه، عدم ارجاع دادخواست به دادگاه معتبر؛ مواجه خواهد شد که این امر منجر به عدم تشکیل و رسیدگی به پرونده و گذشت فرصت اعتراض خواهد شد.

دومین فرض در مورد یک شخص است که به طور غیر واقعی دستور یا دلیلی را بیان می‌کند که او را از پرداخت هزینه دادرسی یا هزینه برگشت به دادگاه برای تجدید نظر در رای دادگاه جلوگیری می‌کند.
در حقیقت، او توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه را دارد، اما بصورت عمدی از این اقدام خودداری می‌کند.
به همین دلیل، برای اطمینان از انجام پرداخت هزینه، ضمانت اجرای بعد از قبول اعسار اعمال می‌شود.
به این ترتیب، دادگاه به فرد مذکور مهلتی ۷ روز می‌دهد تا هزینه مربوطه را پرداخت نماید و در صورت عدم پرداخت، درخواست او را رد و دادخواست او را غیرقابل پیگیری می‌کند.

توجه: در مورد شهودهای دروغین که برای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی اعتراض به رای دادگاه تجدیدنظر ارائه می‌دهند، تنظیماتی صورت می‌گیرد.
افرادی که با شهادت کاذب در این راستا عمل کنند، ممکن است مجازات بستری حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و جزای نقدی از دو میلیون و پانصد هزار تومان تا ده میلیون تومان را در پی داشته باشند.

سوالات پر تکرار

  1. قیمت هر برگ دادخواست یا شکایت حدود ۲۰۰۰ هزار تومان است.
    هزینه دادرسی در دعاوی غیر مالی حقوقی، بین ۴۰ هزار تا ۱۸۰ هزار تومان متغیر است.
    معنی هزینه دادرسی، هزینه‌ای است که برای هر برگ دادخواست یا شکوائیه و هزینه رسیدگی به ماهیت دعوا توسط دادگاه صادر می‌شود.
    در ادامه، درباره محاسبه قیمت هزینه دادرسی در دعاوی ملکی صحبت خواهیم کرد.
    پس از بررسی خواسته‌ی اعسار از طرف دادگاه، در صورتی که اعسار خواهان با مستندات مناسبی ثابت شود، این شخص از پرداخت کل یا بخشی از هزینه‌های دادرسی معاف خواهد شد.
    در این صورت دادگاه پرونده را در رابطه با ماهیت آن بررسی می‌کند و رأی موردنظر خود را اعلام خواهد کرد.
    کشف شد که در موارد حقوقی مرتبط با املاک و مستغلات، قابل استفاده از آنچه در تبصره ۱ ماده 560 قانون دادرسی کیفری آمده است، هزینه شکایت افراد ناتوان در امور مالی، براساس تصمیم دادستان، از مبالغ مخصوصی که از منابع قوه قضاییه تامین میشود، پرداخت خواهد شد.
    تبریک میگویم، در منازعات مالکیت، در صورتی که اختلاف به موضوع مالی مربوط شود، ارزش خواسته یا ارزش ملک به ارزش منطقه‌ای ثابت می‌شود و به قیمتی که در سند ثبت شده یا قیمت مورد تعیین کارشناس قضایی، منعکس نمیشود.
    قانونگذار ضرورت پرداخت هزینه دادرسی برای آغاز رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و کیفری را تأکید میکند.
    عدم پرداخت این هزینه، به عنوان یک مانع میتواند منجر به تعطیلی رسیدگی به دعاوی موجود در دادگاه شود.
    هزینه‌های دادرسی در دعاوی مالی و حقوقی در مراحل مختلف متفاوت است.
    در تجدیدنظر خواهی و واخواهی، هزینه تشکیل شده است و معادل ۴/۵ درصد از مجموع حق الزحمه محکوم به است.
    همچنین، در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و همچنین در صورت اعتراض ثالث نیز، هزینه مشخصی وجود دارد که معادل ۵/۵ درصد از مبلغ محکوم به میباشد.
    همچنین، در صورتی که ادعا بر این است که هزینه دادرسی دعاوی ملکی پرداخت نشده است، دادگاه بر اساس ارزش منطقه‌ای ملک، میزان قیمت هزینه دادرسی دعاوی ملکی را محاسبه خواهد کرد و به خواهان فرصت خواهد داد تا در زمان مقرر، این هزینه را واریز کند تا دادگاه بتواند درخواست‌ها و ادعاها را بررسی کند.
    البته، در صورت عدم واریز هزینه دادرسی دعاوی ملکی، دادگاه از بررسی پرونده امتناع خواهد کرد.

نتیجه گیری

توجه: در مورد شهودهای دروغین که برای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی اعتراض به رای دادگاه تجدیدنظر ارائه می‌دهند، تنظیماتی صورت می‌گیرد.
افرادی که با شهادت کاذب در این راستا عمل کنند، ممکن است مجازات بستری حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و جزای نقدی از دو میلیون و پانصد هزار تومان تا ده میلیون تومان را در پی داشته باشند.

قسمت اول، یک وضعیت است که یک فرد، بدون ادعای اعتراض، از پرداخت هزینه‌ی دادرسی امتناع می‌کند.
در این حالت، با تضمین عدم ثبت دادخواست اعتراض و در نتیجه، عدم ارجاع دادخواست به دادگاه معتبر؛ مواجه خواهد شد که این امر منجر به عدم تشکیل و رسیدگی به پرونده و گذشت فرصت اعتراض خواهد شد.

همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله بیان شد، در صورتی که هزینه دادرسی پراخت نشود، اعتراض فرد مورد نظر بررسی نخواهد شد، مگر اینکه فرد معسر باشد و اعسار او در قبال پرداخت هزینه دادرسی، تایید شود.
در این بخش از مقاله، ما قصد داریم درباره اعسار از هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر استان، صحبت کنیم و بیان کنیم که وضعیت هزینه دادرسی در این شرایط چگونه است.

مبلغ هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر، طبق اعلام دولت و قوه قضاییه، برای هر برگ دادخواست یا شکوائیه تقریباً ۴ هزار تومان است و هزینه رسیدگی و صدور حکم یا قرار، در صورتی که شاکی یا خواهان، تصمیم به اعاده دادرسی در رابطه با رای دادگاه تجدید نظر، اعتراض ثالث یا فرجام خواهی کنند، بسته به بودجه یا مالی نبودن دعوا، همچنین بسته به حقوقی یا کیفری بودن موضوع دعوا، به شرح زیر است:برای رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌های حقوقی و کیفری، هزینه‌ای نیاز است و دولت برای تأمین هزینه‌های مربوط به قوه قضاییه و رسیدگی به پرونده‌ها توسط قضات، از افرادی که شاکی یا خواهان شکوائیه و دادخواست را ثبت می‌کنند، هزینه دادخواست را دریافت می‌کند.
البته، در صورتی که پرونده برنده شود، این هزینه قابل استرداد از مخاطب است.

تعرفه هزینه اعتراض ثالث به رای دادگاه تجدید نظر:در دعاوی مالی حقوقی، هزینه اعتراض به میزان 5.
5% از ارزش محکومیت می باشد.

اما در دعاوی غیر مالی حقوقی، هزینه اعتراض بین 400,000 تا 1,800,000 ریال است.
علاوه بر این، شخص ثالث برای اعتراض باید هزینه 4000 تومان را برای هر برگ دادخواست پرداخت کند.

این هزینه، جزء هزینه هایی است که دفاتر خدمات قضایی برای تعرفه خدماتی مانند تایپ یا ارسال دادخواست از طرف مراجعه کننده دریافت می کنند.
هزینه‌های دادرسی و تعرفه خدمات قضایی:در قضاوت‌های مالی و حقوقی، در مراحل مختلف پرونده، شامل فرجام‌خواهی، اعادهٔ دادرسی و اعتراض ثالث، هزینه دادرسی ۵/۵ درصد از مقدار محکوم به می‌باشد.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌های دادرسی و تعرفه‌های خدمات قضایی می‌توانند با مطالعهٔ مقالهٔ زیر، از این موضوع مطلع شوند.
مطالعه این متن هنگامی که هزینه دادرسی پرداخت نشود، هیچ یک از موارد ذکر شده، رخ نخواهد داد، مگر آنکه عدم توانایی در پرداخت هزینه دادرسی توسط فرد، توسط دادگاه پذیرفته شود.

با توجه به اینکه ارجاع به تصمیم دادگاه تجدیدنظر نیز باعث برگشت پرونده و صدور تصمیم می‌شود، خواهان ارجاع به تصمیم این دادگاه باید هزینه ارجاع به تصمیم دادگاه تجدیدنظر را پرداخت نماید.
دومین فرض در مورد یک شخص است که به طور غیر واقعی دستور یا دلیلی را بیان می‌کند که او را از پرداخت هزینه دادرسی یا هزینه برگشت به دادگاه برای تجدید نظر در رای دادگاه جلوگیری می‌کند.

در حقیقت، او توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه را دارد، اما بصورت عمدی از این اقدام خودداری می‌کند.
به همین دلیل، برای اطمینان از انجام پرداخت هزینه، ضمانت اجرای بعد از قبول اعسار اعمال می‌شود.

به این ترتیب، دادگاه به فرد مذکور مهلتی ۷ روز می‌دهد تا هزینه مربوطه را پرداخت نماید و در صورت عدم پرداخت، درخواست او را رد و دادخواست او را غیرقابل پیگیری می‌کند.