ماده 234 قانون مجازات اسلامی چیست

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

ماده 234 قانون مجازات اسلامی چیست

در این مقاله توضیح داده شده است که معنای کلمه "لواط" به معنای نفوذ عضو تناسلی مرد به اندازهٔ مجرا-بُری در راستای فضای مذکر انسان است.
قوانین اسلامی نیز این رفتار را به عنوان جرم تلقی کرده و مجازات‌های متنوعی برای آن تعیین کرده است.

در قانون جزای اسلامی، جرم لواط در صورت تواجد شهادت‌های محرز و با استناد به شرایط خاص تعیین شده، مورد مجازات تعزیری قرار می‌گیرد.
در صورتی که توبه پس از این رفتار صورت گیرد، مجازات قابل اجرا نمی‌باشد.

اما در مواردی که شخصی غیر از مسلمان با شخصی مسلمان رابطه جنسی برقرار کند، مجازات متفاوت خواهد بود و در صورت برخورداری از شرایط خاص، اعدام نیز ممکن است اعمال شود.
همچنین باید توجه داشت که در بعضی موارد استثنائاتی در قانون مجازات اسلامی وجود دارد که مجازات ماده ۲۳۴ را باطل می‌کنند.

خلافی

براساس ضوابط فقهی اسلامی، اعمال جنسی و تعرض به دیگران در حالت ناقض قوانین الهی بوده و روا نمی باشد.
قوانین جرمی سازمان حقوقی ایران نیز، با بنیان گذاری بر دین اسلام، این نوع اقدامات را جرم تلقی می‌کند.
یکی از این جنایات جنسی، مرتبط با روابط جنسی غیرقانونی بین دو مرد است که تحت عنوان "لواط" در قانون مجازات اسلامی شناخته شده است.

"ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی به لواط به عنوان یک جرم حدی انگاره می‌دهد.
این جرم به دلیل قابل‌نفرت بودن، به شکل مناسبتی در شرایط معین مجازات اعدام را برای متجاوزین به لواط تعیین می‌کند.
هدف این مقاله، توضیح و بررسی مفصل ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی و شرایط اعمال آن است.
"

به منظور پاسخ به این پرسش، ما به تفاوتهای بین متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی، شرایط اعمال این ماده و استثنائات آن خواهیم پرداخت.
در این باره، متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی تعیین کننده‌ی مقررات کیفری در ارتکاب جرایم مشخصی است.
همچنین، شرایط اعمال این ماده برای تعیین سن و شرایط اشتغال فرد متهم به جرم بسته به ملاحظاتی تعیین می‌شود.
هرچند که، در برخی موارد خاص تعیینات این ماده اعمال نمی‌شود و مستثنیات و استثنائاتی در قانون مجازات اسلامی وجود دارد که حکم ماده ۲۳۴ را باطل می‌کنند.

ماده 234 قانون مجازات اسلامی چیست

یکی از انواع جرایم سنگین که در قوانین مجازات اسلامی پیش بینی شده است، جرم لواط است.
لواط به معنای رابطه جنسی و اقامت همجنسی بین دو مرد است.
به طور مشابه، در کنار جرم زنا که مرتبط با رابطه جنسی بین مرد و زن است، جرم مساحقه نیز که رابطه همجنسی زنان را در بر می‌گیرد، جرم لواط شامل رفتار جنسی بین دو مرد را تعریف می‌کند.
این تعریف در ماده ۲۳۳ قانون مجازات اسلامی قابل مشاهده است و آن حکم دارد که:

«لواط» به معنای نفوذ عضو تناسلی مرد به اندازهٔ مجرا-بُری در راستای فضای مذکر انسان است.

٭٭٭قوانین و استثناًًًًًهایً شرایط مرتبط به این انجام گرفته است٪ عوامل شرعی٪ به نام "تنبیه حدی" قابل تشریع است که تنها تنبیه شرع٪ برای آن قابل اعمال است، براساس قضاء صالح.
طبق مفاد ماده٪ 234 قانون جزای اسلامی٪:

هرگاه فاعل در عمل تجاوز جنسی، با خشونت یا به اجبار، با شرایط احصانی مواجه باشد، حکم اعدام مترتب شده و در غیر این صورت، مجازات صد ضربه شلاق اجرا می‌شود.
در هر صورت، آنکه به اشخاص متجاوز شده ای بدهکار باشد، احکام اعدام برایش صادر می‌گردد.

تبصره 1) بر اساس قوانین و مقررات، در صورتی که فاعلی که غیر از مسلمان است، عملی را انجام دهد که به مفعولی که مسلمان است، آسیب وارد کند، عقوبت این عمل می‌تواند تا حد اعدام رسیده باشد.

تبصره ۲) اعتبار احصان به این معنا است که مرد باید همیشه همسری بالغ و دائمی داشته باشد.
وقتی که این مرد بالغ و عاقل است، و با همسرش در دوران بلوغ او قُبُل داشته باشد، همیشه امکان برقراری رابطه جنسی از طریق قبول با همسرش برای او وجود دارد.
و همیشه وقتی که بخواهد، می‌تواند از همان راه با همسرش رابطه جنسی داشته باشد.

همانگونه که مشاهده می‌شود، لواط یا همجنس‌بازی بین دو مرد به تشریعات قانون مجازات اسلامی تابع است.
در ماده ۲۳۳، این عمل به مانند زنا، به عنوان جرم محسوب می‌شود.
برای فاعل (شخصی که اندام تناسلی خود را وارد پشت یا دیگری می‌کند) و همچنین برای مفعول (شخصی که تحت برنامه لواط قرار گرفته است)، مجازات اعدام و در شرایط خاص، صد ضربه شلاق تعیین شده است.
ادامه متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی نیز در مورد شرایط اعمال این مجازات‌ها توضیح می‌دهد.

شرایط اعمال ماده 234 قانون مجازات اسلامی

قبل از ذکر شرایط متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی، قدردانی از این نکته لازم است که در قانون مجازات اسلامی قبلی، جرم لواط برای هر فاعل و مفعول باعث اعدام می‌شد.
اما در متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی نسخه جدید، در شرایط خاصی، فاعل ممکن است اعدام نشود و فقط به صد ضربه شلاق محکوم شود.
اما مفعول همواره مورد اعدام قرار می‌گیرد.

یکی از مقررات حائز اهمیت در ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی این است که یک مرد می تواند آلت تناسلی خود را به طور کامل و با اندازه ختنه گاه وارد مدخل مرد دیگری کند.
در صورتی که دخول کمتر از حد ختنه گاه باشد یا اصلاً دخول انجام نشده باشد، جرم لواط به حساب نمی آید و بلکه با نام تفخیذ شناخته می‌شود که در قسمت استثنائات ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی آن توضیح داده شده است.

"یکی از شرایط اجرای ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی و اعمال حکم اعدام بر علیه فاعل (یعنی فرد واردکننده) این است که وی لواط را به زور، اجبار یا تحت فشاری با دیگری انجام داده باشد.
این بدان معناست که عمل لواط به صورت برخوردار از زور و با عدم رضایت اطرافیان انجام شده است و بنابراین جرمکار باید به اعدام محکوم گردد؛ همچنین این موضوع دقیقاً مشابه با زنا به زور است.
"

علاوه بر این، بند ۲۳۴ قانون مجازات که در مورد اعمال مجازات تبیین شده است، شرایط احکام مجازات را برای افراد مجرم تعیین می‌کند.
بر اساس این بند، در صورتی که متهم دارای همسر دایمی باشد، وی می‌تواند مجازات اعدام را دریافت کند.
احکام مجازات در آیینه متن بند ۲۳۴ قانون مجازات تعریف شده‌اند و بنابراین فرد مسن و به اندازه کافی هوشیار باید بوده و با همسر خود ارتباط نزدیکی برقرار کرده باشد، به گونه‌ایکه در هر زمان بتواند فعالیت جنسی با همسر خود را انجام دهد.

"در صورتی که شخصی غیر از مسلمان، با شخصی مسلمان رابطه جنسی برقرار کند، مجازات او براساس قانون مجازات اسلامی ممکن است تغییر یابد.
اگر فاعل این رابطه مسلمان باشد، به جای اعدام ممکن است به صورت جسورانه تا صد ضربه شلاق محکوم شود.
با این حال، اگر فاعل غیرمسلمان باشد و مفعول مسلمان باشد، مجازات متجاوز با اعدام به پایان می‌رسد.
شرایط اعمال قانون مجازات اسلامی به شرح ماده ۲۳۴ در مورد اجرای مجازات اعدام برای متجاوزان ساده تر است؛ زیرا طبق این ماده، حد مجازات برای متجاوز در هر صورت اعدام است، به خصوص آیا متجاوز محصن بود یا نبود.
"

گفتنی است که لواط در صورت برقراری شرایطی موجب جرم قتل می‌شود.
این شرایط عبارتند از بالغ بودن، صاحب عقل بودن و انتخاب داشتن.
بنابراین، اگر یک مرد بالغ و عاقل با یک پسر نابالغ رابطه لواطی داشته باشد، فاعل به عنوان جانشین، مورد اعدام قرار می‌گیرد و مفعول در صورتی که موافقت داده نباشد، به شلاق تعزیری محکوم می‌شود.
اما اگر هر دو فاعل و مفعول نیز نابالغ باشند، به حد اعدام محکوم نمی‌شوند.

درباره‌ی شرایط اعمال ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی باید اشاره کرد که برای اجرای مجازات قانونی برای جرم لواط، نیاز است تا وجود این جرم به روشنی اثبات شود و عوامل مسئول و ضحیت کننده بتوانند مورد مجازات قرار گیرند.
در صورتی که لواط اثبات نشود یا در مواردی که تردیدها وجود دارد، حکم جریمه اعمال نخواهد شد.

یکی از دلایل جرم لواط بر اساس ادله اثبات دعوای کیفری، اقرار فاعل یا مفعول (در صورتی که بالغ و عاقل باشند) است.
اگر فرد به چهار بار لواط کردن در مقابل قاضی دادگاه اقرار کند، به او عقاب اعدام تعلق نمی‌گیرد، اما اقرار کمتر از این تعداد به همراه سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری جریمه می‌شود.

"۲.
همچنین، در صورتی که چهار نفر شواهدی از عمل لواط را مشاهده کنند و در دادگاه شهادت دهند، و اگر کمتر از چهار نفر شهادت دهند، لواط ثابت نخواهد شد و شهود به حد قذف محکوم خواهند شد.
"

همچنین، می‌توان فاعل و مفعول را براساس علم قاضی مجازات کرد.
ممکن است علم قاضی بر اساس آزمایش‌های پزشکی حقوقی یا شواهد و قرائن موجود در پرونده به دست آمده باشد.

استثنائات ماده 234 قانون مجازات اسلامی

در بخش قبل، به شرایط اصلی و مهم ترین مواردی که برای اعمال مجازات ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی تعیین شده است، پرداختیم.
اما باید بدانید که متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی استثنائات خاصی نیز دارد.
به عبارت دیگر، در برخی موارد، عمل همجنس بازی دو مرد به گونه‌ای صورت گرفته است که نمی‌توان آن را لواط نامید و بنابراین مجازات ماده ۲۳۴ در این مورد اعمال نمی‌شود.
همچنین، در مواردی که شخص پس از انجام لواط توبه کرده باشد، مجازات ماده ۲۳۴ قابل اجرا نمی‌باشد.

یکی از موارد مهم در ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی مربوط به استثناءها است.
این استثناء در صورتی اعمال می‌شود که هنوز دخول صورت نگرفته باشد و رابطه جنسی به اندازه کمتری باشد.
تبصره‌ای نیز در ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی مشخص شده است که در آن آمده:

تفخیذ به معنای قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران‌ها یا در نشیمنگاه او است.
اما در دستور کمتر از ختنه کردن، صرفا جرم تفخیذ قرار دارد.
در صورتی که دخول بدون ختنه کردن انجام شده یا اصلا دخول صورت نگرفته و فقط مردی آلت تناسلی خود را بین ران‌ها یا در نشیمنگاه دیگری قرار دهد، مجازاتی که در ماده ۲۳۴ تعیین شده است، اجرا نمی‌شود.

برطبق قانون مجازات اسلامی، برای جرایم تفخیذ حکم شلاق صد ضربه نصب شده است.
در این حکم، بین فاعل و مفعول، بی تفاوتی است؛ بنابراین نه حائز اهمیت است که فاعل و مفعول شخص محصن یا غیر محصن باشند و نه اهمیت دارد که اقدام به این عمل به آزار رسوایی صورت گرفته باشد یا نه.
با این حال، اگر فاعل غیرمسلمان بود و مفعول مسلمان بود، فاعل ممکن است محکوم به اعدام شود.

علاوه بر اجرای تفخیذ که به عنوان یک استثناء در ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی برجای می‌ماند، در صورتی که همجنس تمایلات جنسی مردمند انسان صرفاً شامل عمل‌هایی مانند بوسیدن یا لمس کردن به دلیل اشتها باشد، موجب محکومیت به مجازات تعزیری درجه شش، که معادل ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق است، خواهد شد.

سوالات پر تکرار

  1. حجم تراکنش‌های با مقادیر بالا: مقدار کارمزد معاملات کاهش یافته است و مشتریان به‌صورت قابل توجهی کمتر نگران هزینه‌های معاملات خود هستند.
    صرافی Binance به عنوان یکی از سایت‌های با بیشترین تعداد تراکنش‌های مالی، فرصت‌های بیشتری برای فروش ارزهای دیجیتال در زمان بحران فراهم می‌کند.
    مرکزیت Binance: به دلیل محدودیت‌ها و مقررات سخت‌گیرانه در حوزه ارزهای دیجیتال در چین، Binance دیگر در این کشور فعالیت نمی‌کند و مرکز خود را به ژاپن منتقل کرده است.
    این صرافی امکان تجارت فیوچرز را نیز فراهم می‌کند و افراد ماهر می‌توانند از فرصت‌های بسیار خوب آن بهره‌برداری کنند.
    امکانات صرافی Binance: صرافی Binance امکانات فراوانی برای خرید و فروش رمزارزها فراهم کرده است.
    کاربران می‌توانند با استفاده از کارت بانکی خود به راحتی هر رمزارزی را تهیه کنند و تراکنش‌های پرداخت نیز با استفاده از امکانات ارائه شده در این صرافی امکان‌پذیر است.
    کارمزد کم: یکی از دلایل جذابیت Binance برای کاربران، میزان کارمزد بسیار کم آن است.
    این مزیت باعث می‌شود که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای کسب سود بیشتر از این صرافی برای معاملات خود استفاده کنند.
    صرافی Binance از یک اکسچنج چینی است و امکانات و خدمات مختلفی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد.
    با امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، Binance جذابیت بسیاری برای کاربران آنلاین دارد و تعداد کاربران آن روز به روز در حال افزایش است.

نتیجه گیری

مقــاله: "

«لواط» به معنای نفوذ عضو تناسلی مرد به اندازهٔ مجرا-بُری در راستای فضای مذکر انسان است.

"۲.

همچنین، در صورتی که چهار نفر شواهدی از عمل لواط را مشاهده کنند و در دادگاه شهادت دهند، و اگر کمتر از چهار نفر شهادت دهند، لواط ثابت نخواهد شد و شهود به حد قذف محکوم خواهند شد.
"٭٭٭قوانین و استثناًًًًًهایً شرایط مرتبط به این انجام گرفته است٪ عوامل شرعی٪ به نام "تنبیه حدی" قابل تشریع است که تنها تنبیه شرع٪ برای آن قابل اعمال است، براساس قضاء صالح.

طبق مفاد ماده٪ 234 قانون جزای اسلامی٪:علاوه بر اجرای تفخیذ که به عنوان یک استثناء در ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی برجای می‌ماند، در صورتی که همجنس تمایلات جنسی مردمند انسان صرفاً شامل عمل‌هایی مانند بوسیدن یا لمس کردن به دلیل اشتها باشد، موجب محکومیت به مجازات تعزیری درجه شش، که معادل ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق است، خواهد شد.
براساس ضوابط فقهی اسلامی، اعمال جنسی و تعرض به دیگران در حالت ناقض قوانین الهی بوده و روا نمی باشد.

قوانین جرمی سازمان حقوقی ایران نیز، با بنیان گذاری بر دین اسلام، این نوع اقدامات را جرم تلقی می‌کند.
یکی از این جنایات جنسی، مرتبط با روابط جنسی غیرقانونی بین دو مرد است که تحت عنوان "لواط" در قانون مجازات اسلامی شناخته شده است.

قبل از ذکر شرایط متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی، قدردانی از این نکته لازم است که در قانون مجازات اسلامی قبلی، جرم لواط برای هر فاعل و مفعول باعث اعدام می‌شد.
اما در متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی نسخه جدید، در شرایط خاصی، فاعل ممکن است اعدام نشود و فقط به صد ضربه شلاق محکوم شود.

اما مفعول همواره مورد اعدام قرار می‌گیرد.

تفخیذ به معنای قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران‌ها یا در نشیمنگاه او است.

اما در دستور کمتر از ختنه کردن، صرفا جرم تفخیذ قرار دارد.
در صورتی که دخول بدون ختنه کردن انجام شده یا اصلا دخول صورت نگرفته و فقط مردی آلت تناسلی خود را بین ران‌ها یا در نشیمنگاه دیگری قرار دهد، مجازاتی که در ماده ۲۳۴ تعیین شده است، اجرا نمی‌شود.

یکی از موارد مهم در ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی مربوط به استثناءها است.
این استثناء در صورتی اعمال می‌شود که هنوز دخول صورت نگرفته باشد و رابطه جنسی به اندازه کمتری باشد.

تبصره‌ای نیز در ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی مشخص شده است که در آن آمده:"یکی از شرایط اجرای ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی و اعمال حکم اعدام بر علیه فاعل (یعنی فرد واردکننده) این است که وی لواط را به زور، اجبار یا تحت فشاری با دیگری انجام داده باشد.
این بدان معناست که عمل لواط به صورت برخوردار از زور و با عدم رضایت اطرافیان انجام شده است و بنابراین جرمکار باید به اعدام محکوم گردد؛ همچنین این موضوع دقیقاً مشابه با زنا به زور است.

"گفتنی است که لواط در صورت برقراری شرایطی موجب جرم قتل می‌شود.
این شرایط عبارتند از بالغ بودن، صاحب عقل بودن و انتخاب داشتن.

بنابراین، اگر یک مرد بالغ و عاقل با یک پسر نابالغ رابطه لواطی داشته باشد، فاعل به عنوان جانشین، مورد اعدام قرار می‌گیرد و مفعول در صورتی که موافقت داده نباشد، به شلاق تعزیری محکوم می‌شود.
اما اگر هر دو فاعل و مفعول نیز نابالغ باشند، به حد اعدام محکوم نمی‌شوند.

در بخش قبل، به شرایط اصلی و مهم ترین مواردی که برای اعمال مجازات ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی تعیین شده است، پرداختیم.
اما باید بدانید که متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی استثنائات خاصی نیز دارد.

به عبارت دیگر، در برخی موارد، عمل همجنس بازی دو مرد به گونه‌ای صورت گرفته است که نمی‌توان آن را لواط نامید و بنابراین مجازات ماده ۲۳۴ در این مورد اعمال نمی‌شود.
همچنین، در مواردی که شخص پس از انجام لواط توبه کرده باشد، مجازات ماده ۲۳۴ قابل اجرا نمی‌باشد.

به منظور پاسخ به این پرسش، ما به تفاوتهای بین متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی، شرایط اعمال این ماده و استثنائات آن خواهیم پرداخت.
در این باره، متن ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی تعیین کننده‌ی مقررات کیفری در ارتکاب جرایم مشخصی است.

همچنین، شرایط اعمال این ماده برای تعیین سن و شرایط اشتغال فرد متهم به جرم بسته به ملاحظاتی تعیین می‌شود.
هرچند که، در برخی موارد خاص تعیینات این ماده اعمال نمی‌شود و مستثنیات و استثنائاتی در قانون مجازات اسلامی وجود دارد که حکم ماده ۲۳۴ را باطل می‌کنند.

"در صورتی که شخصی غیر از مسلمان، با شخصی مسلمان رابطه جنسی برقرار کند، مجازات او براساس قانون مجازات اسلامی ممکن است تغییر یابد.
اگر فاعل این رابطه مسلمان باشد، به جای اعدام ممکن است به صورت جسورانه تا صد ضربه شلاق محکوم شود.

با این حال، اگر فاعل غیرمسلمان باشد و مفعول مسلمان باشد، مجازات متجاوز با اعدام به پایان می‌رسد.
شرایط اعمال قانون مجازات اسلامی به شرح ماده ۲۳۴ در مورد اجرای مجازات اعدام برای متجاوزان ساده تر است؛ زیرا طبق این ماده، حد مجازات برای متجاوز در هر صورت اعدام است، به خصوص آیا متجاوز محصن بود یا نبود.

"'