سقف معاملات متوسط

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

سقف معاملات متوسط

مقاله حاکی از این است که "معامله متوسط" یکی از انواع معاملات است که بر اساس قانون برگزاری مناقصات به تعیین شده برای معاملات دولتی انجام می‌شود.
در سال ۱۴۰۲، تصویب شد که حد نصاب معاملات بزرگ مبلغی بیشتر از ۱ میلیارد تا ۱۰ میلیارد ریال است و حد نصاب معاملات کوچک مبلغی تا ۱ میلیارد ریال است.

همچنین، برگزارکنندگان معاملات دولتی موظف به رعایت این تصمیمات می‌باشند.
مناقصه به عنوان روشی برای تامین کالا و خدمات در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی استفاده می‌شود و از تأثیر آن بر تشکیل و انعقاد قرارداد و همچنین بر تأثیرات کیفی ارائه‌دهندگان نیز بهره‌مند می‌شود.

به همین دلیل، شرح داده شده است که تصمیم‌گیری برای تعیین حد نصاب و سقف معاملات متوسط و بزرگ و کوچک در قانون برگزاری مناقصات بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد و معاملات متوسط از جمله مهم‌ترین معاملات هستند که به صورت رقابتی و عمومی برگزار می‌شوند.
استفاده از مناقصه به عنوان روش تأمین کالا و خدمات، بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی را به همراه دارد.

خلافی

مناقصه، یکی از اقسام معاملات دولتی است که به منظور خرید کالا و خدمات با بهترین پیشنهاد قیمت، توسط شرکت‌های دولتی و سایر نهادها و ادارات مربوطه بر اساس قانونی که برگزاری مناقصات را تنظیم می‌کند، انجام می‌شود.
حد نصاب معاملات دولتی نیز یکی از جنبه‌های مهم برگزاری معاملات دولتی و مناقصات می‌باشد که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

براساس ملاک «حد نصاب معاملات دولتی» در قانون برگزاری مناقصات، معاملات به سه دسته معاملات کوچک، معاملات متوسط و معاملات بزرگ تقسیم می‌شوند.
معاملات متوسط، از جمله مهم‌ترین معاملات، هنگام برگزاری مناقصات مطرح می‌شوند که حد نصاب خاص به خود را دارند.
به دلیل اینکه متوسط بودن معامله و حد نصاب آن، بر تأثیرات کیفی ارائه‌دهندگان کالا و خدمات و بر تشکیل و انعقاد قرارداد، پس از برگزاری مناقصه، اثر می‌گذارد، باید از این معاملات و سقف معاملات متوسط، بزرگ و کوچک آگاهی داشت.

در این مقاله به بررسی معاملات متوسط و حد نصاب آن‌ها در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.
همچنین، قانون برگزاری مناقصات و روش تعیین سقف معامله متوسط را شرح می‌دهیم و بخشنامه حد نصاب معامله متوسط را برای دانلود ارائه می‌کنیم.
با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آورید.

معاملات متوسط چیست

برای پاسخ به سؤالی که "تعریف معاملات متوسط چیست و چگونه سقف معاملات متوسط در سال ۱۴۰۲ تعیین می‌شود" نیازمند مطالعه قوانین مناقصات و مزایده و همچنین مناقصات عمومی و خصوصی می‌باشیم.
در این قوانین، تعریف‌هایی برای معاملات کوچک، بزرگ و متوسط دارای نصاب معاملات ذکر شده است.
سپس می‌توانیم به سؤالی که "معاملات متوسط چیست و چگونه تعیین حد نصاب و سقف معاملات متوسط در سال ۱۴۰۲ صورت می‌پذیرد" پاسخ دهیم.

مزایده به معنای قرار دادن یک چیز در معرض فروش است، به طوری که هر فردی می‌تواند آن را با قیمت بالاتری بخرد و مالک آن شود.
اصطلاح مزایده در حقوق نیز به معنای مشابهی استفاده می‌شود و به فرایند فروشی اطلاق می‌شود که در آن اموال با قیمت بالاترین پیشنهاد، به فروش می‌رسند.
مزایده می‌تواند توسط شرکت‌های دولتی برای فروش اموال خود یا به دستور دادگاه و براساس درخواست صاحب حقوقی که اموال بدهکار خود را مصادره کرده است، انجام شود.
انواع مزایده شامل اختیاری، اجباری، محدود و خصوصی هستند.

یک مناقصه یک فرایند رقابتی است که به صورت عمومی و خصوصی برگزار می‌شود.
در این فرایند، کالاها و خدمات با استفاده از یک مزایده حراج می‌شوند و دلیل اصلی این امر، تامین هزینه‌های کمتر برای خریداری کالا و خدمات مورد نظر است.
مناقصه به عنوان یک روش رقابتی، بر خلاف فروش، برای خرید کالا و خدمات به کار می‌رود.
شرکت‌های دولتی، سازمان‌ها و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، طبق قانون برگزاری مناقصات، ملزم به برگزاری مناقصه برای تامین کالا و خدمات خود هستند تا بتوانند با پیشنهاد کمترین قیمت، کالا و خدمات مورد نیاز خود را تهیه کنند.
با استفاده از برگزاری مناقصه، این شرکت‌ها می‌توانند به صورت عادلانه و شفاف، ارزانترین پیشنهاد را برای خرید کالاها و خدمات خود انتخاب کنند و از منافع مالی بهره‌مند شوند.
تمامی این اقدامات در راستای بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی است.
مناقصه به عنوان یکی از روش‌های اصلی تامین کالا و خدمات، سهولت و تنوع بیشتری را در انتخاب پیمانکاران و تأمین کنندگان به ما ارائه می‌دهد.
قوانین و مقررات رقابتی، بازار را در این فرایند تنظیم کرده و از تعارض منافع جلوگیری می‌کند.
استفاده از مناقصه به عنوان یک روش حراج، نقش مهمی در تضمین کیفیت و ارزانترین قیمت برای کالاها و خدمات دارد.
این سیستم مناقصه به عنوان یک فرایند رسمی و مستندسازی شده، محدودیت‌ها و قواعد مشخصی را برای انتخاب پیمانکاران و صاحبان کالاها و خدمات اعمال می‌کند.
این سیستم اطمینان حاصل می‌کند که فرآیند جامع و عادلانه‌ای برای خرید کالا و خدمات در نظر گرفته شده است.
بنابراین، برگزاری مناقصه باعث رقابت و بهبود عملکرد مالی و کیفی در زمینه خرید کالاها و خدمات می‌شود.
بنابراین، مناقصه به عنوان یک فرآیند حیاتی و جامعه بنیان، نقش مهمی در تأمین کالا و خدمات با کیفیت و به قیمت مناسب برای شرکت‌ها و موسسات عمومی در سطح کشور ایفا می‌کند.

مبنای قانون برگزاری مناقصات، در برگزاری یک مناقصه، باید حد نصاب معاملات دولتی رعایت شود.
این حد نصاب به سه دسته معاملات کوچک، معاملات بزرگ و معاملات متوسط تقسیم می‌شود.
تعیین حد نصاب، تأثیر زیادی در ارزیابی کیفی تامین کنندگان و پیمانکاران ارائه دهنده خدمات و همچنین در فرآیند تشکیل و انعقاد قرارداد با برنده مناقصه داشته و حائز اهمیت است.

بر اساس پیشنهاد وزارت امور دارایی و اقتصاد، که توسط هیئت وزیران تصویب شده است، معاملات به سه نوع تقسیم می‌شوند.
معاملات کوچک، معاملات با سقف و حد نصاب 1 میلیارد ( 1.
000.
000.
000 ) ریال هستند.
معاملات متوسط، معاملاتی هستند که سقف و حد نصاب آن‌ها بیشتر از 1 میلیارد ( 1.
000.
000.
000 ) ریال و حداکثر تا مبلغ 10 میلیارد ( 10.
000.
000.
000 ) ریال است.
و در نهایت، معاملات بزرگ، معاملاتی هستند که سقف، حد نصاب و برآورد اولیه آن‌ها بیشتر از سقف معاملات متوسط، یعنی بیش از مبلغ 10 میلیارد ( 10.
000.
000.
000 ) ریال است.

با توجه به توضیحات زیر، به سؤالی که درباره مفهوم "معاملات متوسط" پرسیده شده است، می‌توان گفت که "معامله متوسط" یکی از انواع معاملات است که بر اساس ماده ۱۴۰۲ قانون برگزاری مناقصات، با حد نصابی تعیین شده برای معاملات دولتی انجام می‌شود و باید توسط برگزارکنندگان مناقصات و سایر معاملات دولتی رعایت شود.

از آنجا که وزارت امور اقتصاد و دارایی هر سال حد نصاب معاملات متوسط را اعلام می‌کند، ما قصد داریم توضیح دهیم که معاملات متوسط به چه معناست.
سپس در مورد حد نصاب و سقف معامله متوسط در سال ۱۴۰۲ صحبت خواهیم کرد.
نحوه تعیین این مقادیر را نیز تشریح خواهیم کرد.

حد نصاب معاملات متوسط در سال 1402

توضیح در قسمت قبل راجع به مفهوم معاملات متوسط داده شده است.
این نوع معامله، تحت قانون برگزاری مناقصات و با رعایت حد نصاب 1402 معاملات دولتی، توسط برگزارکنندگان مناقصه برگزار می‌شود.
همچنین، معاملات دولتی به سه دسته‌ی معاملات کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شود و برگزاری آن‌ها در فرآیند و نحوه برگزاری مناقصه باید رعایت شود.

بعد از توضیح درباره تعریف معامله متوسط و پاسخ به سؤال "معاملات متوسط چیست؟"، به دلیل این که حد نصاب و سقف معاملات متوسط هر سال با سال قبل متفاوت است و در ابتدای هر سال توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی تعیین می‌شود، مقدار حد نصاب و سقف معامله متوسط در سال ۱۴۰۲ را در این قسمت از مقاله مشخص خواهیم کرد.

برای پاسخ به این سؤال که حد نصاب و سقف معامله متوسط در سال ۱۴۰۲ چقدر بود، می‌توان به تصویبنامه مورخ 16 خرداد سال گذشته هیئت وزیران اشاره کرد.
طبق این تصویبنامه، حد نصاب هزار و چهار صد و یک معاملات متوسط، بیش از 1 میلیارد ( 1.
000.
000.
000 ) ریال تا 10 میلیارد ( 10.
000.
000.
000 ) ریال بود.
به علت عدم اعلام حد نصاب معاملات در سال ۱۴۰۲، این حد نصاب همچنان در این سال اعتبار دارد.
تصویبنامه مذکور توسط هیئت وزیران صادر شده است و می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به منبع مراجعه کنید.

چگونگی تعیین حد نصاب معاملات متوسط 1402

در اقسام قبل، شرح دادیم که مفهوم معاملات متوسط چیست و یازده، در برابر تصویب نامه هیات مقامات دولتی، معاملات متوسط در رابطه با برگزاری مناقصه‌های عمومی و خصوصی چه تعداد است.
پس از توضیح درباره موارد به شرح زیر، در این بخش از مقاله، قصد داریم، راجع به نحوه تعیین سقف معاملات متوسط بحث کنیم و بگوییم که چه مدارک مربوط به سقف معاملات متوسط وجود دارد.

در جهت تبیین نحوه تعیین حد نصاب و سقف معاملات متوسط، ضرورت وجود یک قانون برگزاری مناقصات احساس می شود.
این قانون در تبصره ماده 3 خود تصمیم‌گیری درباره تعیین حد نصاب و سقف معاملات متوسط و بزرگ و کوچک را بر عهده دارد.
ابتدای تبصره ماده 3 قانون برگزاری مناقصات، وظیفه وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد که در هر سال، حد نصاب معاملات را بر اساس شاخص بهای کالاها و خدمات که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود، جهت تصویب به هیات وزیران پیشنهاد نماید.

براساس این ماده، یک روش برای تعیین سقف معاملات متوسط سال ۱۴۰۲ وجود دارد.
این روش به پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی است که در ابتدای هر سال مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در این روش، ابتدا شاخص قیمت کالا و خدمات اعلام شده توسط بانک مرکزی مد نظر قرار می‌گیرد و سپس به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
پس از تصویب حد نصاب پیشنهادی، جزئیات آن به ادارات ارسال می‌شود.

بخشنامه حد نصاب معاملات متوسط سال ۱۴۰۲​

در قسمت قبل، توضیح داده شد که چه چیزی را به معنی "معاملات متوسط" می‌فهمیم و سقف معاملات متوسط در سال ۱۴۰۲ چقدر است و نحوه تعیین این حد نصاب و سقف معاملات چگونه اتفاق می‌افتد.
همانطور که گفته شد، تعیین سقف معاملات متوسط سال ۱۴۰۲ برای شرکت‌های دولتی و سایر نهادهای مربوطه در قانون برگزاری مناقصات، به اتفاق پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی، در ابتدای هر سال صورت می‌گیرد.
این تعیین سقف معاملات متوسط پس از مشاهده و در نظر گرفتن شاخص قیمت کالا و خدمات اعلامی توسط بانک مرکزی و پس از تصویب هیات وزیران انجام می‌شود.

ازآن جا که بعد از تصویب پیشنهادی وزارت اقتصاد و داریی توسط هیات وزیران، جزئیات آن از طریق بخشنامه به ادارات ابلاغ می‌شود.
در این قسمت، قصد داریم سقف معاملات متوسط سال ۱۴۰۲ و همچنین حد نصاب معاملات بزرگ و کوچک را با استفاده از بخشنامه حد نصاب ۱۴۰۲ معامله متوسط جهت دانلود به اطلاع شما کاربران عزیز برسانیم.
همچنین توجه داشته باشید که در حال حاضر، بخشنامه سال گذشته در باکس دانلود قرار دارد.

تصمیم هیأت وزیران در تاریخ 16 خرداد سال قبل، حد نصاب 1402 معامله را تائید کرد.
طبق این تصمیم، حد نصاب معاملات بزرگ مبلغی بیشتر از 1 میلیارد ریال (1.
000.
000.
000) تا 10 میلیارد ریال (10.
000.
000.
000) و حد نصاب معاملات کوچک مبلغی تا سقف 1 میلیارد ریال (1.
000.
000.
000) می‌باشد.
برگزارکنندگان معاملات دولتی موظف هستند این تصمیمات را رعایت کنند.

سوالات پر تکرار

  1. نتیجه نهایی: با توجه به مقررات مهم ماده 95، 96، 256 و 259 قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که دادگاه نیاز به دریافت توضیحات از خواهان داشته و آنان حاضر نشده یا در صورت عدم حضور هیچ یک از اصحاب دعوا، دادگاه نتواند رای صادر کند، درخواست ابطال دادخواست قابل قبول است.
    صدور قرار ابطال دادخواست، تأثیری مشابه رد یک ادعا خواهد داشت و امکان ارائه مجدد درخواست و ادعا وجود خواهد داشت.
    هرچند که باید توجه کرد که طبق مواد ۳۶۷ و ۳۶۸ قانون مدنی، قرار ابطال درخواست در حقوق معمولی قابل اجرا است.
    بنابراین، بایستی در ارائه قرارها به مواد قانونی مربوطه توجه کنیم و با دقت و دانش لازم این مواد را رعایت نماییم.

نتیجه گیری

در نتیجه، با توجه به توضیحات ارائه شده در این مقاله، می‌توان نتیجه گرفت که "معامله متوسط" یکی از انواع معاملات است که براساس قانون برگزاری مناقصات صورت می‌گیرد و دارای حد نصاب خاصی است.
تعیین حد نصاب معاملات متوسط مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر انعقاد قرارداد با برنده مناقصه و ارزیابی کیفی تامین کنندگان است.

برگزاری مناقصه از طریق روش رقابتی منجر به ارائه پیشنهادات ارزانتر و بهتر برای خرید کالاها و خدمات می‌شود.
استفاده از مناقصه، تضمین کننده تنوع، شفافیت و عدالت در انتخاب پیمانکاران و تأمین کنندگان است.

مناقصه برای سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی نقش حیاتی در بهبود عملکرد مالی و کیفی دارد و به تأمین کالا و خدمات با کیفیت و به قیمت مناسب کمک می‌کند.
به همین دلیل، مناقصه به عنوان یک فرآیند جامعه بنیان و رقابتی برای تأمین کالا و خدمات مورد نیاز جامعه ارزشمند است.