سب النبی

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

سب النبی

مقاله درباره مجازات توهین به پیامبر است.
در این مقاله، روش شکایت و بررسی جرم سب النبی توضیح داده شده است.

هر فردی که به پیامبر و یا پیامبران الهی اهانت یا توهین کند، به خواندن توهین به پیامبر معروف است و محکوم به اعدام خواهد شد.
پیامبران و ائمه معصومین در اسلام و شیعیان جایگاه و احترام ویژه ای دارند.

توهین به آنها برای اعضای این مذهب ناخوشایند است و تحمل نمی‌شود.
در صورت ارتکاب جرم سب النبی، فرد متخلف مورد حکم مجازات قرار خواهد گرفت.

برای مشخص کردن مجازات این تخلف، با ماده 262 قانون جدید مجازات اسلامی که در سال ۱۳۹۲ تصویب شده است، باید مراجعه کرد.
مادهٔ ۲۶۲ درخصوص سب النبی و ادعاهای ناسزا علیه آنها قرار دارد.

در صورت انجام این عمل، تحت حکم سب النبی قرار خواهد گرفت.
نحوه اقدام در قبال جرم سب النبی شامل تنظیم متن شکایت، درج مشخصات شاکی و متهم، و تشریح دلایل و شرح جرم است.

سپس شاکی باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و شکواییه را به دادگاه ارسال کند تا پس از بررسی، حکم مجازات توهین به پیامبر صادر گردد.

خلافی

پیامبران و ائمه معصومین، در اسلام و در میان شیعیان، از جایگاه و احترامی ویژه برخوردارند.
آنها را مردم همواره به نیکی و بزرگی به یاد می‌آورند و بی ادبی نسبت به آنها برای اعضای این مذهب بسیار ناخوشایند است و در هیچ حالی، چنین رفتاری را تحمل نمی‌کنند.

به اندازه‌ای که قانونگذار قوانین مجازات اسلامی را در نظر گرفته است، ارزش و اهمیت پیامبر، ائمه معصومین و حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار بالاست.
در این قوانین، سب النبی را به عنوان یک جرم محسوب کرده و برای توهین به پیامبر و اهانت به ائمه معصومین، مجازات‌های بسیار سنگینی تعیین نموده است.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم "جرم و حکم جرم سب النبی" و "مجازات توهین به پیامبر، ائمه و حضرت زهرا" بپردازیم.
همچنین، در این مقاله به بررسی کسانی که به عنوان ساب النبی شناخته می‌شوند و حکم قانونی در خصوص آن‌ها می‌پردازیم.
همچنین، نحوه شکایت و روند رسیدگی به این جرم و صدور حکم مجازات آن را نیز بررسی خواهیم کرد.
در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما همراه شوید.

سب النبی چیست

برای پاسخ به این سؤال که کسی که ساب النبی است چه کسی است و حکم ساب النبی چیست، ابتدا باید منظور از ساب النبی را توضیح داده و بیان کنیم که این عبارت برای کدام افراد قابل اعمال است.
سپس با مراجعه به قوانین مجازات اسلامی و بررسی مواد قانونی مرتبط با این موضوع، باید بررسی کنیم که ساب النبی چه معنایی دارد و چه حکمی دارد.

توهین و اهانت در لغت به معنای اهانت و تحقیر است و در صورت استفاده از این الفاظ به پیامبر، به عنوان سب النبی شناخته می‌شود.
جرم سب النبی در ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم دارای تعریفی است که قانونگذار در این ماده تعیین نموده است.

بر اساس ماده‌ای که آمده است، سب النبی یا توهین، اهانت یا قذف کردن به پیامبر، به عنوان یک جرم محسوب می‌شود.
این عمل در صورتی که به ائمه معصومین و حضرت زهرا (سلام الله علیها) صورت گیرد، همچنین تحت حکم سب النبی قرار خواهد گرفت.
حکم و مجازات توهین به پیامبر که در ادامه توضیح داده خواهد شد، در موارد مشابه نیز برای مرتکبان اعمال خواهد شد.

مجازات سب النبی

در صورت ارتکاب جرم سب النبی، فرد متخلف مورد حکم مجازات این تخلف قرار خواهد گرفت.
به عبارت دیگر، توهین به پیامبر اسلام، ائمه اطهار و حضرت زهرا با قوانین جاری مجازات خواهد شد.
لذا در این قسمت از مقاله، قصد داریم دربارهٔ مجازات این تخلف بحث کنیم و بیان کنیم که حکم جرم سب النبی چیست؟

ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، تعدادی از جرائم را که ایجاد توهین و اهانت به مقامات مقدس دینی را شامل می‌شود، با جرم سب النبی و حمله‌ای بر کرامت امامان معصوم (ع) و حضرت زهرا (س) قرار داده است.
این جرم‌ها به شدت محکوم شده و می‌توانند به اعدام منجر شوند.
در واقع، توهین و اهانت به این اشخاص بسیار مورد نکوهش است و در قسمت تصریحه ماده ۲۶۲، قانونگذار این موضوع را به وضوح بیان کرده است.

اگر شخصی به هر دلیلی، از خود رضایت نداشته باشد، از بی‌توجهی یا سهو، دست به دشنام و اخاذی پیامبر یا امامان معصوم بزند وقتی که در حالت مستی یا خشم باشد و بی‌توجه به معنای واژگان، از آن‌ها استفاده کند و به پیامبر یا امامان اطهار توهین کند و آن‌ها را انتقاد کند، به عنوان "ساب النبی" شناخته نخواهد شد.
اما به هر حال، چنین رفتاری به صدور حکم شلاق تعزیری تا هفتاد و چهار ضربه علیه مرتکب منجر خواهد شد.

ساب النبی یعنی چه

در قسمت‌های قبلی درباره‌ی این موضوع صحبت کردیم که توهین، اهانت یا قذف کردن به پیامبر، ائمه معصومین و حضرت زهرا سلام الله علیها، یک جرم است و به این عمل، سب النبی می‌گویند و مجازات آن، به تشدید مجازات توهین به پیامبر، ختم می‌شود.
در انتهای ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، مفادی مشابه کلمهٔ 'ساب النبی' آمده است و این سؤال برای فهمیدن معنای دقیق ساب النبی مطرح می‌شود.

ساب به معنای انجام عمل توهین و افتراء به پیامبر و ائمه معصومین است.
در این مقاله، قصد داریم در مورد حکم و عواقب ساب النبی صحبت کنیم.
این کار به معنای توهین و افترا به پیامبر و ائمه معصومین و حضرت زهرا می‌باشد.
بر اساس قانون مجازات، توضیح خواهیم داد که چه تبعاتی برای این اقدام وجود دارد.

حکم ساب النبی

برای بررسی قانونی که مشخص می‌کند کسی که پیامبر را توهین کند چه حکمی خواهد داشت، باید به ماده 262 از قانون جدید مجازات اسلامی، که در سال ۱۳۹۲ تصویب شده است، مراجعه کرد.
این ماده درخصوص ساب النبی، یعنی افرادی که به پیامبر، ائمه معصومین و حضرت زهرا ادعاهای ناسزا می‌کنند، مقرراتی را تعیین می‌کند.

هر فردی که به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و یا هر یک از پیامبران الهی اهانت کند یا توهین کند، به خواندن توهین به پیامبر معروف است و محکوم به اعدام خواهد شد.
بنابراین، طبق این ماده، مجازات توهین به پیامبر به مجازات اعدام تبدیل خواهد شد.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم سب النبی

پس از توضیح درباره "سب النبی" و بررسی نحوة محکومیت جرم سب النبی، در این قسمت از مقاله، هدف ما توضیح دربارة روش شکایت و بررسی جرم سب النبی است به منظور اصدار "حکم مجازات توهین به پیامبر".
روش شکایت و بررسی این جرم به شرح زیر است:

نحوه اقدام در قبال جرم سب النبی، به منظور صدور حکمی برای مجازات توهین به پیامبر، توسط فردی که از سوی خود اظهارنظر می‌کند، با تنظیم متن شکایت برای این جرم و درج نام و نام خانوادگی و آدرس فرد شاکی و متهم، همچنین تشریح دلایل و جزئیات و شرح جرم مورد اعتراض، در فرم شکواییه قابل انجام است.
سپس فرد شاکی باید با استفاده از فایل تنظیمی خود و با استفاده از نام کاربری در سامانه ثنا، به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و شکواییه تنظیم شده را به دادگاه مناسب ارسال کند تا پس از بررسی، حکم مجازات توهین به پیامبر صادر گردد.

سوالات پر تکرار

  1. قوانین کشور ما، برخی از جرائم را به عنوان جرائم علیه امنیت معرفی کرده است.
    یکی از این جرائم، بینایی نیروی مسلح است که تحت شرایط خاصی تعریف می‌شود.
    برای این جرم، مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است.
    امنیت عمومی، اولین و مهمترین حق مردم در هر کشور است و نظام قانونی باید این حق را تامین کرده و برای حفظ نظم و امنیت در جامعه تلاش کند.
    مقامات کشور مسئولیت دارند تا با ایجاد قوانین و مقررات، جامعه را از هر گونه تهدید و خطری محافظت کنند و امنیت را بهبود دهند.
    براساس قانون مجازات اسلامی، محاربه به معنای استفاده از سلاح با هدف تهدید جان، مال یا عرضه ناموس مردم و ایجاد ناامنی در محیط است.
    همچنین، در صورتی که فردی به جرم محاربه متهم شود و از اسلحه به منظور ایجاد وحشت و هراس و یا به منظور تهدید جان، اموال و شرافت مردم استفاده کند و منجر به از بین بردن امنیت جامعه شود، قاضی می‌تواند به تشخیص خود، فرد مورد نظر را محکوم به اعدام یا حبس ابد کند.
    استفاده از اعدام می‌تواند شامل صلب، قطع عضو بدن (مانند دست یا پا) یا تحصیل جرم نداشته باشد.
    ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی بیان می‌کند که محاربه به معنای استفاده از سلاح با هدف تهدید جان، مال یا عرضه ناموس مردم و ایجاد ناامنی در محیط است.
    همچنین، ماده ۲۸۱ قانون مجازات اسلامی می‌گوید که سارقان، راهزنان و قاچاقچیانی که سلاح به کار ببرند و امنیت مردم و مسیرها را به خطر بیندازند، محارب هستند.
    قسمت ۱۷ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح مقرر می‌کند که هر فرد نظامی که برنامه‌ای برای تغییر و نابودی اساس نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی یا اجرا کند و به این منظور یک جمعیت تشکیل دهد یا آن را اداره کند یا در آن جمعیت شرکت یا معاونت موثری داشته باشد، به عنوان محارب محسوب می‌شود.
    بر اساس این ماده، تشکیل جمعیت به منظور براندازی و نابودی اساس نظام جمهوری اسلامی یا مشارکت موثر در چنین جمعیتی یا شرکت در آن، بازتاب اهمیتی محاربه دارد و مجازات محاربگی بر روی افرادی که این اقدامات را انجام می‌دهند، اجرا خواهد شد.
    برای پاسخ به سؤالی که حکم جرم محاربه چگونه است، می‌بایست در ابتدا جرم محاربه را که می‌تواند یکی از جرایم علیه امنیت ملی باشد، از نظر قانون مجازات اسلامی بررسی کنیم.
    جرم محاربه به معنای اقدام هر فرد در تهدید، تحریک، تشدید و بالا بردن فتنه، هجوم، نفیسراز متأسفین بر سر عموم مردم، بر حاکمیت و امنیت کشور، ایجاد افترای فردی، افشای خفایای کارهای موجب آشوب و آسیب به یکی از امور ذیل منحصر به فرد، در داخل یا خارج کشور، با هر نحو و وسیله‌ای شناخته می‌شود.

نتیجه گیری

در نتیجه، در این مقاله توضیح دادیم که توهین، اهانت یا قذف کردن به پیامبر و ائمه معصومین و حضرت زهرا (سلام الله علیها) یک جرم است و به این عمل سب النبی می‌گویند.
مجازات این تخلف مطابق قوانین جاری اعمال خواهد شد و طبق ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی در ایران، افرادی که به پیامبر و ائمه معصومین ادعاهای ناسزا بیان کنند، محکوم به مجازات اعدام خواهند شد.

به علاوه، تشریح نحوه اقدام در قبال این جرم و تنظیم متن شکایت در فرم شکواییه برای ارائه به دادگاه مناسب، برای بدست آوردن حکم مجازات توهین به پیامبر ضروری است.
بنابراین، بر اساس ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی در ایران، هرگونه توهین یا اهانت به پیامبر و ائمه معصومین متخلف را به مجازات اعدام محکوم می‌کند.