سوء پیشینه کیفری و موارد آن

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

سوء پیشینه کیفری و موارد آن

درباره محکومیت و مجازات در قانون اسلامی گفته شده است که در صورتی که تا مدت دو سال از توقف اجرای حکم اصلی گذشته باشد و متهم از جرم حداقل شلاقی محکوم شود، در صورتی که دیه جنایت کمتر یا برابر نصف دیه قربانی باشد، به حبس اضافه درجه پنج محکوم خواهد شد.
همچنین اگر به علت عدم اقرار خصومت شاکی یا مدعی در زمان بایسته پس از صدور حکم قطعی، اجرای مجازات به تعویق بیفتد، تأثیرات تبعی مجازات نیز لغو می‌شود.

همچنین در مورد عفو و آزادی مشروط نیز صحبت شده و آمده است که اگر شخص محکوم در طول مدت آزادی مشروط و اجرای حکم از حقوق اجتماعی محروم شده باشد، تأثیر محکومیت بعد از گذشت زمان تعیین شده، پس از عفو یا پایان مدت آزادی مشروط برطرف خواهد شد.
در قسمت بعدی نیز توضیح داده شده است که برای محکومیت در پیشینه کیفری، به استثنای سه مورد خاص، اطلاعاتی درج می‌شود و این اطلاعات در گواهی‌های صادره از مراجع ذی‌ربط نمایان نمی‌شود، مگر اینکه درخواست تعیین یا بازنگری مجازات از مراجع قضایی صورت گرفته باشد.

در انتها نیز درباره سابقه جنایی و رکورد جنایی صحبت شده و توضیح داده شده است که در صورت اتهام فرد به جرمی، تا زمان ثابت شدن گناهکاری او، سابقه کیفری او محسوب نمی‌شود.

خلافی

هنگامی که یک فرد به جرمی متهم می‌شود یا به او اتهامی وارد می‌شود، اغلب نگرانی و ناراحتی ناشی از این موضوع برای متهم پیش می‌آید.
این نگرانی مربوط به این است که آیا درباره‌ی او رکورد جنایی ایجاد می‌شود یا خیر؟ رکورد جنایی یا سابقهٔ کیفری، وضعیتی است که پس از ارتکاب برخی از جرایم عمدی به مجرم اعمال می‌شود و طبق قوانین و مقررات قابل اعمال است.
به طور کلی، رکورد جنایی یک پیامد فرعی است که برای مرتکبان جرم به دنبال دارد و به معنی انجام برخی از جرایم عمدی است، طبق قوانین و مقررات مربوطه.

«مجازات‌های تبعی»، که به عنوان عقاب پس از مجازات اصلی به مجرم تحمیل می‌شوند، فرد مجرم را تا به مدت زمان معینی از حقوق اجتماعی محروم می‌کنند.
از آنجا که افراد در زندگی روزمره خود با برخی اقدامات و اعمالی روبه‌رو می‌شوند که نیازمند گرفتن گواهی عدم «سوء پیشینه» است، اهمیت این موضوع دوچندان می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل بیان شد و در نظر گرفتن وضعیتی که سابقه کیفری منفی برای افراد ایجاد می‌کند، در این مقاله قصد داریم ابتدا به سوالی که می‌پرسیم تا سابقه کیفری چیست پاسخ دهیم.
سپس، مواردی که در سابقه قرار می‌گیرد و مواردی که در آن درج نمی‌شود را بررسی کنیم.
اگر درباره سابقه کیفری سوالی دارید، با ما همراه باشید.

سوء پیشینه کیفری چیست ؟

به سوالی مبنی بر تعریف "سابقه کیفری"، لازم است ابتدا به آن اشاره شود.
"سابقه کیفری"، یکی از انواع مجازات‌های فرعی در قوانین جرم است.
مجازات‌های فرعی، به صورت خودکار و به تبع مجازات اصلی جرمی که مرتکب شده، به متخلف تحمیل می شوند.
بطور خاص، طبق ماده 25 قانون مجازات اسلامی، بعد از صدور حکم قطعی در جرایم عمدی، پس از اجرای حکم یا مدت زمان مشخص شده در این قانون، فرد محکوم تحت عنوان مجازات فرعی، از برخی از حقوق اجتماعی محروم می شود.

اگر تنها به یک فرد اتهام کردن برای جرمی صورت پذیرفته باشد، بدین معنی است که هنوز حکم ادانت نشده و فقط به اتهام یک جرم در زندان قرار دارد.
تا وقتی که گناهکاری بودن یا نبودنش ثابت نشود، سابقه‌ی کیفری او محسوب نمی‌شود.
اما اگر جنایت فرد ثابت شود، بر اساس ضوابطی که در قانون ذکر شده است، سابقه‌ی کیفری او در نظر گرفته می‌شود.

بین عواقبی که داشتن "سابقه‌ی ناروا" یا "تاریخچه‌ی جرمی" برای افراد به دنبال خواهد داشت، می‌توان به سلب صلاحیت از انجام برخی از امور اشاره کرد، همچون "تأثیر ناروا برای استخدام" به صورت موقت یا دایم، که در قانون تعیین شده است.

مواردی که در سو پیشینه درج می گردد

ماده 25 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، درباره‌ی جرایمی که حاوی سابقه کیفری هستند، صراحتاً تصریح می‌نماید که: محکومیت قطعی در جرایم عمد، بعد از اجرای حکم یا گذشت زمان مقرر در این ماده، مجازاتی به نام «مجازات تبعی» را برای متجاوز فراهم می‌آورد و او را از حقوق اجتماعی منع می‌کند.

هفت سال در محكومیت به مجازات های سالب حيات و حبس ابد، از تاریخ توقف اجرای حكم اصلی گذشته است.

"زمانی که یک شخص به قتل انسان دیگری مجرم شود، اگر قصاص اعضای بدنی او تایید شده باشد و دیه مجنی بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، او به مدت سه سال محکوم به قطع عضو خواهد شد و در صورت قطع عضو، به حبس تا درجه چهار نیز محکوم خواهد شد.
"

در مدت دو سال، هنگامی که متهم با جرم حداقل شلاقی محکوم شود ، در صورتی که دیه جنایت کمتر یا برابر با نصف دیه قربانی باشد ، به حبس اضافه درجه پنج محکوم خواهد شد.

با توجه به ماده 26 قانون مجازات اسلامی، در بازه زمانی مشخص شده بالا، فرد موردنظر از حقوق اجتماعی محروم می‌شود و پس از سپری شدن این بازه، حیثیتش بازگردانده می‌شود و اثرات منحصر به فرد شدن محکومیت نیز از آن برطرف می‌شود و جنایتکار به وضعیت قبل از ارتکاب جرم بازمی‌گردد.
همچنین، شرایطی برای پاک شدن سوابق منفی برای جنایتکار فراهم خواهد بود.

با توجه به تبصره 2 ماده 25 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که به علت عدم اقرار خصومت شاکی یا مدعی در زمان بایسته پس از صدور حکم قطعی متهم، اجرای مجازات به تعویق بیفتد، تأثیرات تبعی مجازات نیز لغو می‌شود و فرد دیگر سابقه‌ی منفی نسبت به این جرم را نخواهد داشت.

مواردی که در سوء پیشینه درج نمی گردد

براساس ماده 25 قانون مجازات اسلامی، برای محکومیت در پیشینه کیفری، به استثنای سه مورد ذکر شده در بالا، اطلاعاتی درج می‌شود.
این اطلاعات در گواهی‌های صادره از مراجع ذی‌ربط نمایان نمی‌شود، مگر اینکه درخواست تعیین یا بازنگری مجازات از مراجع قضایی صورت گرفته باشد.

طبق تبصره 2 این ماده، در صورتی که پس از صدور حکم قطعی، شاکی یا مدعی خصوصی مدت زمان زیادی بگذرد و اجرای مجازات متوقف شود، تأثیر تبعی آن حکم نیز منسوخ می شود.

در تبصره ۳ ماده مورد نظر، درباره عفو و آزادی مشروط مقرر شده است که اگر شخص محکوم در طول مدت آزادی مشروط و اجرای حکم از حقوق اجتماعی محروم شده باشد، تأثیر محکومیت بعد از گذشت زمان تعیین شده، پس از عفو یا پایان مدت آزادی مشروط برطرف خواهد شد.

سوالات پر تکرار

  1. یکی از شرایط لازم برای ثبت شناسنامه فرزند در صورتی که زن باردار شود، انجام یک اقدام به نام ازدواج موقت است.
    توافق بین زوجین: با همراهی و موافقت مشترک، زوج و همسر می توانند ازدواج موقت خود را به ثبت برسانند.
    عبارت "انقضای مدت" در قرارداد موقت به پایان رسیدن زمان مشخصی است که در حین قرارداد موقت یا صیغه تعیین شده است.
    پس از سپری شدن این مدت، رابطه زوجیت بین مرد و زن دیگر وجود ندارد.
    شرایطی وجود دارد که زن مجاز به انجام عملیات ازدواج بدون نیاز به تعداد افرادی که قرار است به آنها مراجعه کند باشد.
    این شرایط شامل زن باکره، زن یائسه و زنانی است که رحم ندارند.
    برای اینکه قرارداد اینگونه عقد به درستی انجام شود، باید شرایط معینی رعایت شود و همچنین قوانین مربوط به ثبت ازدواج، نفقه و ارث بندی میان زن و مرد وجود دارد.
    این نوع نکاح نیز با عقد دائم تفاوت‌هایی در شرایط انحلال دارد.
    ۳ جمله صیغه برای شخص سوم به شرح زیر است: "زوجهٔ موکلتان (نام زن) موکل من (نام مرد) را در طی مدت مشخص و با مهریهٔ مشخص به تزویج بردم" و سپس به وکیل (مرد) بگویید: "قبول تزویج برای موکل من (نام مرد)" که ترجمه آن "این ازدواج را قبول کردم" است.
    در فقه و قانون شیعه، تفاوت‌هایی بین دو نوع عقد دائم و صیغه (نکاح موقت) وجود دارد.
    صیغه یک نوع عقد ازدواج است که برای مدت مشخص و با مهریه تعیین شده بسته می‌شود.
    این عقد باعث ایجاد محرمیت بین زن و مرد می‌شود و رابطه زوجیت بین آن‌ها برقرار می‌شود.
    برای اینکه زن و مرد در صیغه حضور پیدا کنند، کافی است به خطبه صیغه توجه کنند.
    به طبق قانون مدنی، مردان مجرد موظف به پرداخت نفقه به همسران موقت خود نیستند.
    اما زنان به شرط آنکه توافقی بین طرفین صورت گرفته باشد یا عقدی مبتنی بر آن انجام شده باشد، در ازدواج موقت حق دریافت نفقه دارند.
    به این معنی که در طول انجام عقد، شرط خاصی قرار داده شود که زن باید حتماً نفقه دریافت کند.
    دو خطبه صیغه برای مرد در اینجا وجود دارد.
    خطبه اول به صورت زیر است: خطبه صیغه یا عقد موآموز مخفف عقدی است که در آن مرد برای زن مدت زمان و مهری مشخص را برای ازدواج پیشنهاد می‌دهد.
    این خطبه به شکل زیر قابل ترجمه است: "مجری من (نام زن) جوانانه خود را به برقراری رابطه ازدواج با فروعیت و با توجه به مدت زمان و مبلغ مشخص، بر عهده می‌گیرم.
    " و خطبه دوم برای اظهار قبول زن به ازدواج است که به شرح زیر است: "بازواندازی از عقد ازدواج" این جمله به معنای قبول داشتن این ازدواج است.
    برای اینکه عقد موقت یا نکاح متعه به صورت قانونی و شرعی برقرار شود، باید به شرایطی تحت عنوان "شرایط صحت عقد نکاح" تطابق داشته باشد.
    این شرایط شامل شرایط کلی برای اعتبار عقد نکاح در هر دو صورت دائم و موقت است، و شرایط اختصاصی برای صحت عقد موقت که صرفاً برای ازدواج موقت لازم است، می‌باشد.
    در صورت عدم وجود هر یک از این شرایط عمومی و اختصاصی، عقد موقت معتبر نخواهد بود.
    شرایط صحت صیغه عبارتند از: درحقوق شیعه، یکی از اقسام مناکحه‌ها، مناکحه‌ی موقت است که به آن "صیغه" یا "ازدواج موقت" نیز گفته می‌شود.
    مناکحه‌ی موقت، در واقع مناکحه‌ای است که برخلاف مناکحه دایم، برای یک مدت زمان و مهریه مشخص و معین جاری می‌شود و زن و مرد را به زوجیت یکدیگر در می‌آورد.
    توجه مهم است که هنگام جاری شدن صیغه مناکحه‌ی موقت، مبلغ مهریه موقت زن و مدت دقیق مناکحه مشخص و معلوم باشد؛ درغیراینصورت مناکحه‌ی موقت یا صیغه‌ی صحیح نیست.
    با توجه به قانون مدنی، در حکم قرارداد دائمی بین مرد و زن، میراث بین آن‌ها تقسیم می‌شود، به این معنی که در صورت فوت یکی از آن‌ها، دیگری از طرفین میراث بهره‌مند می‌شود.
    اما در صورتی که ازدواج به صورت موقت باشد، قرارداد میراث از جمله موارد نیست که تشکیل می‌شود.
    به این معنی که اگر یکی از آن‌ها در قرارداد موقت فوت کند، دیگری از آن شخص میراث نمی‌برد، حتی اگر در قرارداد شرط میراث تعیین شده باشد.
    تنها زمانی که دارایی‌های زن یا شوهر در ازدواج موقت به همسر منتقل می‌شود، این امر از طریق وصیت ممکن است.
    برای این‌که عقد نکاح صورت گیرد، کافیست زن و مرد جمله صیغه را بخوانند و پس از آن با یکدیگر ازدواج کنند.
    این کار منجر به برقراری محرمیت می‌شود.
    صیغه می‌تواند به سه طریق خوانده شود: توسط مرد، توسط زن و یا به نمایندگی از هر دو توسط وکیل.
    با توجه به خواننده، عبارات جمله صیغه متفاوت است.
    برخی از مراجع تقلید بر این باورند که ترجمه‌ی فارسی جمله صیغه نیز قابل قبول است.
    جمله صیغه به شکل زیر است: توجه: استفاده از تگ HTML قراردادی در زبان فارسی وجود ندارد.
    ترجمه فوق برای نمایش در متن ارائه شده است و به عنوان یک ترجمه محسوب می‌شود.
    با توجه به قوانین حقوق مدنی، زن در حالت ازدواج موقت طبق قوانین زیر عمل می‌کند.
    اگر زمانی که یک زن هنوز تازه‌ای بلوغ نکرده است و نباید عادت ماهیانه داشته باشد، به دلایلی اتفاقی عادت ماهیانه دریافت کند، طول مدت ازدواج به طور معمول دو ماه (ابتدا ۴۵ روز) می‌باشد.
    اما اگر زمانی عادت ماهیانه رخ دهد، مدت زمان عقد تا ۴۵ روز می‌باشد.
    همچنین در صورتی که همسر در طول اعتبار ازدواج موقت فوت کند، زن باید مدتی که عده وفات شوهر در ازدواج موقت نامیده می‌شود (۴ ماه و ۱۰ روز) را احترام بگذارد.
    در نتیجه، شروع ازدواج موقت بر اساس این موارد قابل تنظیم است خواه تا ۴۵ روز برای زنانی که تازه بلوغ یافته‌اند و ندارند عادت ماهیانه را تا ۴۵ روزه که عدد طهر است، یا تا عصر زمان واحد پایان و رسوم در ردا طهر که حاکی از حمل است.

نتیجه گیری

نتیجه قوی: هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد گذشته است.
در مدت دو سال، هنگامی که متهم با جرم حداقل شلاقی محکوم شود، در صورتی که دیه جنایت کمتر یا برابر با نصف دیه قربانی باشد، به حبس اضافه درجه پنج محکوم خواهد شد.

با توجه به تبصره۲ ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که به علت عدم اقرار خصومت شاکی یا مدعی در زمان بایسته پس از صدور حکم قطعی متهم، اجرای مجازات به تعویق بیفتد، تأثیرات تبعی مجازات نیز لغو می‌شود و فرد دیگر سابقه‌ی منفی نسبت به این جرم را نخواهد داشت.
در تبصره ۳ ماده مورد نظر، درباره عفو و آزادی مشروط مقرر شده است که اگر شخص محکوم در طول مدت آزادی مشروط و اجرای حکم از حقوق اجتماعی محروم شده باشد، تأثیر محکومیت بعد از گذشت زمان تعیین شده، پس از عفو یا پایان مدت آزادی مشروط برطرف خواهد شد.

براساس ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، برای محکومیت در پیشینه کیفری، به استثنای سه مورد ذکر شده در بالا، اطلاعاتی درج می‌شود.
این اطلاعات در گواهی‌های صادره از مراجع ذی‌ربط نمایان نمی‌شود، مگر اینکه درخواست تعیین یا بازنگری مجازات از مراجع قضایی صورت گرفته باشد.

"مجازات‌های تبعی"، که به عنوان عقاب پس از مجازات اصلی به مجرم تحمیل می‌شوند، فرد مجرم را تا به مدت زمان معینی از حقوق اجتماعی محروم می‌کنند.
از آنجا که افراد در زندگی روزمره خود با برخی اقدامات و اعمالی روبه‌رو می‌شوند که نیازمند گرفتن گواهی عدم "سوء پیشینه" است، اهمیت این موضوع دوچندان می‌شود.

اگر تنها به یک فرد اتهام کردن برای جرمی صورت پذیرفته باشد، بدین معنی است که هنوز حکم ادانت نشده و فقط به اتهام یک جرم در زندان قرار دارد.
تا وقتی که گناهکاری بودن یا نبودنش ثابت نشود، سابقه‌ی کیفری او محسوب نمی‌شود.

اما اگر جنایت فرد ثابت شود، بر اساس ضوابطی که در قانون ذکر شده است، سابقه‌ی کیفری او در نظر گرفته می‌شود.
هنگامی که یک فرد به جرمی متهم می‌شود یا به او اتهامی وارد می‌شود، اغلب نگرانی و ناراحتی ناشی از این موضوع برای متهم پیش می‌آید.

این نگرانی مربوط به این است که آیا درباره‌ی او رکورد جنایی ایجاد می‌شود یا خیر؟ رکورد جنایی یا سابقهٔ کیفری، وضعیتی است که پس از ارتکاب برخی از جرایم عمدی به مجرم اعمال می‌شود و طبق قوانین و مقررات قابل اعمال است.
به طور کلی، رکورد جنایی یک پیامد فرعی است که برای مرتکبان جرم به دنبال دارد و به معنی انجام برخی از جرایم عمدی است، طبق قوانین و مقررات مربوطه.