اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن

بعد از ازدواج، زن و مرد دارای حقوق متعددی نسبت به یکدیگر خواهند بود.
براساس قوانین مدنی و شرع، زن به حقوقی مانند اجرت المثل، وجر العرف دسترسی خواهد داشت.

برای دریافت اجرت المثل، زن نباید تمایلی به تبرع داشته باشد و باید هزینه دادرسی را پرداخت کند.
درخواست اجرت المثل در صورت طلاق براساس مبلغ کارهای انجام شده توسط زن تعیین می‌شود.

در صورت درخواست طلاق از طرف زن، زن باید هزینه دادرسی را پرداخت کند.
برای ثبت درخواست اجرت المثل، باید دادنامه اجرت المثل رسمی استفاده شود و هزینه دادرسی برای ثبت درخواست باید پرداخت شود.

به طور کلی، زنان در صورت طلاق از طرف خود حق دریافت اجرت المثل را دارند و مقدار این اجرت بستگی به کارهایی دارد که زن در مدت ازدواج انجام داده است.

خلافی

بعد از ازدواج، زن و مرد دارای حقوق متعددی نسبت به یکدیگر خواهند بود.
براساس شرع و قوانین مدنی، هنگام انجام عقد نکاح، زن حقوق مختلفی خواهد داشت، از جمله حق دریافت اجرت المثل.

حال، هنگامی که در میان زوجین اختلافاتی بوجود می‌آید، ممکن است مسئلۀ طلاق از طرف زن به میان بیاید.
یکی از حقوقی که برای آن باید تصمیم گیری شود، حق اجرت المثل همین زن است.
برای اینکه درخواست اجرت المثل زن در صورت طلاق از طرف وی پذیرفته شود، شرایط مقرر شده در قانون باید وجود داشته باشد و در روند ثبت آن، مقررات آیین دادرسی مدنی باید رعایت شود.

در این مقاله، به بررسی سؤالی می‌پردازیم که آیا زن در صورت طلاق از طرف خود، حق دریافت اجرت المثل را دارد یا خیر؟ همچنین، در این مقاله به تحلیل مقدار اجرت المثل زن در سال 1401، شرایط دریافت، روش، مدارک مورد نیاز و هزینه‌های مربوط به درخواست اجرت زن در صورت طلاق از زوجه می‌پردازیم.

آیا اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن قابل مطالبه است

یکی از تصورات رایج در میان مردم درباره اجرت المثل زن و امکان درخواست آن، این است که اجرت المثل در صورت طلاق از سوی زن قابل دریافت نیست.
اما قبل از بررسی صحت این تصور از نظر حقوقی، ما باید به توضیح مفهوم اجرت المثل زن بپردازیم و سپس با مراجعه به قانون مدنی و بررسی شرایط دریافت اجرت المثل در دوران ازدواج، به پاسخ این سوال بپردازیم که آیا اجرت المثل در صورت طلاق از سوی زن قابل دریافت است یا خیر؟

بعد از اینکه دو فرد به صورت شرعی با یکدیگر ازدواج کنند و این ازدواج به طور قانونی ثبت شود، هر یک از آنها حقوق خاصی را به دست می آورند.
از جمله حقوقی که برای زن در نتیجه ازدواج براساس قوانین شرعی و قوانین مدنی به وجود می آید، حق دریافت وجر العرف می باشد.

معنای عام و کلی "اجرت المثل" تغییری نمی‌کند.
در این معنا نیز، اجرت المثل به معنی مزدی است که به عنوان پاداش برای کارهایی که همسر در خانه به طور مشترک انجام می‌دهد، پرداخت می‌شود.
البته باید توضیح داد که انجام این کارها نباید به عنوان وظیفه‌ای شرعی یا قانونی برای زن در نظر گرفته شود.

هنگامی که با مفهوم اجرت المثل آشنا می‌شویم، برای پاسخ به این سوال که آیا اجرت المثل در صورت طلاق از سوی زن مطالبه پذیر است یا خیر، باید به قوانین مدنی مراجعه کرده و با بررسی شرایط دریافت این نوع از اجرت المثل، به سوال فوق پاسخ دهیم.

ماده 336 قانون مدنی، تبصره‌ای دارد که در آن تعیین شده است در صورتی که زن همسر، بدون قصد تبرع و بر اساس دستور همسر، کاری را انجام داده باشد که بر عهده او نبوده و مطابق عرف و رسوم باشد، اجرت المثل آن کار باید به او پرداخت شود.
در صورتی که این امر برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه می‌تواند مبلغ اجرت المثل را محاسبه کرده و حکمی برای پرداخت آن صادر کند.

مطمئناً، قابل استدلال است که مانند مهریه، حق دریافت اجرت المثل توسط شوهر قابل مطالبه است، حتی در صورت طلاق یا جدایی نیز.
شوهر در هر زمان که بخواهد، می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، مطالبه حق دریافت اجرت المثل بابت کارهایی که در خانه مشترک انجام داده است، را داشته باشد.

پس از بررسی فرصت های ممکن برای دریافت اجرت المثل در صورت طلاق توسط زن، در بخش های آینده، با مراجعه به قانون مدنی، شرایط دریافت این نوع اجرت المثل را بازبینی خواهیم کرد و در رابطه با میزان آن در سال ۱۴۰۱ بحث خواهیم نمود.

شرایط دریافت اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن

قبل از بررسی دستمزد عرفی همسر زن در سال 1401 ، باید به این سوال پاسخ دهیم که شرایط دریافت دستمزد عرفی در صورت طلاق از طرف زن چیست؟ این شرایط باید فراهم شود تا امکان دریافت دستمزد عرفی برای همسر متقاضی وجود داشته باشد.
در این بخش، ما به توضیح شرایط حصول دستمزد عرفی در صورتی که طلاق از طرف زن باشد، را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اگر زوجه از طرف زن طلاق بگیرد، شرایط دریافت اجرت المثل توسط زن مشخص می‌شود.
یکی از مهمترین شرایط، این است که زوجه تنها حق مطالبه اجرت برای کارهایی دارد که به عهده وظایف شرعی زن نباشد.
به عبارتی دیگر، زوجه نمی‌تواند بابت تمکین از وظایف شرعی زن در زندگی مشترک، اجرت المثل را مطالبه کند.

معیار دیگری برای دریافت اجرت المثل توسط زن در تمام نوع دعاوی اجرت المثل زوج، مانند اجرت المثل زن در عقد موقت، وجود دارد.
این معیار شرط می‌گذارد که کاری که زن انجام می‌دهد، باید به نظر عمومی دارای ارزش باشد.
به همین دلیل، اگر کاری که زن در منزل مشترک انجام می‌دهد، به نظر عمومی ارزشمند نباشد، هیچگونه اجرت المثلی از سوی دادگاه درنظر گرفته نمی‌شود.
البته، به‌طور معمول، کارهای انجام شده توسط زنان، از منظر عمومی ارزش دارند و می‌توان بابت آن‌ها اجرت المثل دریافت کرد.

شرط مهم دیگر از شرایط دریافت اجرت المثل پس از طلاق از سوی زن، عدم تمایل به تبرع است.
با تمایل به تبرع، منظور انجام کار به صورت رایگان است.
بنابراین، از جهت درخواست اجرت المثل برای کارها، ضروری است که همسر، تمایلی به انجام رایگان آن کارها نداشته باشد.

لزوم انجام کارها بر اساس درخواست شوهر، یکی از شرایط دریافت اجرت قرارداد زناشویی است.
البته، تعبیر قانونگذار از درخواست شوهر، به معنای فقط فرمان زوج نیست و بیشتر به درخواست زوج اشاره دارد.

با توجه به قانون، در هر نوع دعوا، برای دریافت اجرت المثل زن، باید شرایط زیر را برای دادگاه اثبات کرد.
به طور کلی، دادگاه‌های خانواده در این مورد سخت گیری نمی‌کنند و با ارائه مدارک ازدواج و خواست زن، حکم پرداخت اجرت المثل را صادر می‌کنند.

یک نکته بسیار حائز اهمیت درباره شرایط دریافت اجرت المثل در صورت طلاق از سوی زن، این است که باید به آن توجه فراوان کنیم.
در این مورد باید به اطلاع داشته باشیم که اگر طلاق از سوی زن با استفاده از وکالت طلاق انجام شود، برای دریافت اجرت المثل از سوی همسر، باید حق دریافت این نوع از اجرت در وکالت نامه طلاق، داشته باشیم و نسبت به آن اقدامی انجام نشده باشد.

میزان مبلغ اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن ۱۴۰۱

در برخی مواقع، زنان به دنبال طلاق هستند و سوال مهمی که برای آنها پیش می‌آید، مربوط به "هزینه طلاق زن" می‌باشد.
همچنین، مردان نیز نیاز دارند که از میزان هزینه طلاقی که در نهایت باید پرداخت کنند، مطلع شوند تا بتوانند پس از آن، تصمیم‌های لازم را بگیرند.
بنابراین، در این مطلب قصد داریم به بررسی "هزینه طلاق زن در سال ۱۴۰۱" بپردازیم.

قوانین مدنی و حمایت خانواده دو قانون اصلی هستند که مرتبط با دعاوی خانواده می‌شوند.
در این قوانین، هیچ مقررات خاصی درباره میزان اجرت المثل زوجه در صورت طلاق توسط زن و سایر فروض از جمله اجرت المثل زن پس از فوت شوهر ذکر نشده است.

به علاوه، با مراجعه به رویه قضایی دادگاه‌های خانواده نیز معلوم می شود که مقدار پاداش زوجه، یک مقدار ثابت نیست که در همه پرونده‌ها به یک شکل تعیین شود.
این به این دلیل است که تعیین میزان پاداش کارهای انجام گرفته توسط زن، کاملاً به حجم و نوع کارهای انجام شده بستگی دارد.

به عنوان یک نمونه، میتوان به اجرت المثل در خانواده اشاره کرد.
اجرت المثل به معنای پرداخت همان میزان پول به زن شوهر، که خود همسر او و همچنین پدر و مادر شوهر نیز با او و همسر وی زندگی کرده و کارهای خانه را انجام می دادند.
اما این مبلغ اجرت المثل هیچ وقت با اجرت المثل مادری که فقط مراقبت از تنها فرزند خود را به عهده داشته، برابر نمی باشد.
همچنین، در صورتی که زن و شوهر چند سال قبل از طلاق جدا از یکدیگر زندگی کرده باشند، مقدار اجرت المثل زن شوهر، نسبت به اجرت المثل زنی که به عنوان خانه دار در همان خانه مشترک سکونت داشته و کارهای خانگی را انجام می داده، متفاوت خواهد بود.

مهم بودن این نکته را باید بیان کرد که در صورت طلاق موسسه، میزان پرداخت پاداش به عنوان الگو در سال ۱۴۰۱، توسط یک کارشناس قضایی رسمی تعیین شده است و بعد از دریافت نظر کارشناس، قاضی پرونده راهنمایی می کند تا تصمیم خود را اتخاذ کند.

نحوه درخواست اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن

برای درخواست اجرت المثل در صورت طلاق از سوی زن، روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط، زن می‌تواند از آنها استفاده کند.
اگر همسر درخواست طلاق را به طور مستقل کنار گذاشته باشد، زن می‌تواند درخواست اجرت المثل را جداگانه مطرح کند و در صورتی که همسر درخواست طلاق را پیش ببرد، زن می‌تواند درخواست اجرت المثل را همراه با درخواست طلاق مطرح کند تا کارهای انجام شده توسط خودش را مطالبه کند.
در ادامه، به توضیح این دو حالت خواهیم پرداخت.

در صورتی که همسر قصد دارد در اثر بحران اصلی رابطه ازدواجی، به علاوه ازداوج، حق اجرت المثل خود را نیز ادعا کند، روش درخواست اجرت المثل باید به این صورت باشد که در بخش درخواست ازداوج، علاوه بر درخواست ازداوج، درخواست اجرت المثل با استفاده از تصدیق کارشناس نیز ذکر شود.
در این صورت، محاسبه حق اجرت المثل براساس نظر کارشناس انجام خواهد شد.

در مرحله بعد، پس از ثبت نام در سامانه ثنا و ایجاد حساب کاربری، زوجه یا وکیل وی برای ثبت دادخواست طلاق از طرف زن و اجرت المثل باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و دادخواست را ثبت کنند.
سپس دفاتر به دادگاه خانواده، دادخواست را ارسال می‌کنند که این دادگاه دارای صلاحیت است.

با ارجاع صورت‌دادخواست به یکی از شعبه‌های دادگاه خانواده، وقت رسیدگی تعیین شده و زوجین به منظور شرکت در جلسه دادرسی دعوت می‌شوند.
دادگاه درخواست طلاق را بررسی می‌کند و در رابطه با اجرت المثل، مسئله را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع داده و پس از تعیین مبلغ اجرت المثل، همزمان با حکم طلاق، به پرداخت اجرت المثل نیز حکم می‌دهد.

در صورتی که همسر، برای خواسته‌ی طلاق خود دادخواست رسمی طلاق از طرف زن را به دادگاه ارائه داده و سپس، جهت دریافت حقوق مالی خود، به من از جمله اجرت المثل متقاضی شد، باید پس از تنظیم دادخواست اجرت المثل، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست خود را ثبت کند.
البته، برای ثبت دادخواست، لازم است که همسر در سامانه ثنا ثبت نام کند.

در این حالت، مانند مورد قبل، دادخواست به یکی از شعبه‌های دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود و اگر مشروطات دریافت اجرت موجود باشد، پس از تعیین میزان اجرت المثل توسط کارشناس، دادگاه حکم پرداخت آن را صادر خواهد کرد.

مدارک لازم برای درخواست اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن

برای ثبت و ارجاع هر دادخواست، خواهان باید مدارک مشخص را در دادخواست خود ذکر کند و این مدارک را به آن ضمیمه کند.
درخواست "اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن" نیز مستثنی از این شرط نمی‌باشد و برای ثبت و ارجاع آن، خود دادخواست باید مدارک لازم را شامل نماید که به شرح زیر است:
مدارک لازم شامل:
- مدارک هویتی صادر شده توسط مقام معتبر
- فرم درخواست اجرت المثل به همراه امضاء خواهان
- مستندات مربوط به اقامت معتبر
- شواهد مالی که در صورت نیاز ارائه خواهند شد
- سایر مدارک مورد نیاز براساس شرایط و قوانین مربوطه

در اینجا شناسنامه همسر مورد نظر خود را وارد کنید.
فرمت شناسنامه زوجه:نام: [نام زوجه]نام خانوادگی: [نام خانوادگی زوجه]تاریخ تولد: [تاریخ تولد زوجه]محل تولد: [محل تولد زوجه]شماره شناسنامه: [شماره شناسنامه زوجه]محل صدور: [محل صدور شناسنامه زوجه]لطفا اطلاعات بالا را با دقت وارد کنید.

کارت ملی زوجه یک حکم اساسی است که به زنان ایرانی اجازه می‌دهد تا همراه با همسر خود از مزایای حاکمیت شهروندی استفاده کنند.
این کارت توسط سازمان ثبت احوال در ایران صادر می‌شود و معتبریت آن به عنوان اثبات هویت کسی که به زن ایرانی تعلق دارد، تأیید می‌شود.
با دریافت کارت ملی زوجه، زن می‌تواند در تراکنش‌های مالی، مسائل حقوقی و مطالبات دولتی از مزایایی مانند بیمه، تأمین اجتماعی و حقوق بهره‌ماهی استفاده کند.

یکی از مراحل مهم قبل از ازدواج، آماده‌سازی قرارداد ازدواج، خوشبختی و الگوی زندگی مشترک می‌باشد.
این قرارداد که با نام عقدنامه نیز شناخته می‌شود، اهمیت بسیاری در روند ازدواج دارد.
با استفاده از تگ‌های HTML از جمله em و strong می‌توان قوت بخشی و اهمیت این مرحله را برجسته نمود.

اگر همسر قصد داشته باشد برخی از کارهای خاصی را انجام داده و می‌خواهد به شهادت و تمجید از آن‌ها استناد کند، می‌تواند از استشهادیه استفاده کند.
این کارها می‌تواند شامل مراقبت از پدر و مادر همسر مشمول شود.
در این صورت، همسر می‌تواند با استفاده از شهادت شاهدان، این کارها را تایید کرده و به آن‌ها اشاره کند.

بعد از بررسی مدارک موردنیاز برای درخواست اجرت المثل در صورت طلاق از سوی زن، در بخش بعد به توضیح هزینه این درخواست در سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم.
درصورتی که زن قصد طلاق و دریافت اجرت المثل را داشته باشد، باید هزینه ای را بپذیرد.

برای ثبت درخواست «اجرت المثل زن» و ارجاع آن به دادگاه خانواده، علاوه بر ضمیمه کردن مدارک لازم، هزینه‌های مربوطه نیز باید پرداخت شود.
هزینه‌های درخواست «اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن» شامل موارد زیر است:لطفاً توجه داشته باشید که هزینه‌ها ممکن است بر اساس شرایط و مقررات قانونی متغیر باشند.

موضوع مهم درخواست‌های اجرت المثل، هزینه دادرسی دعاوی است که در سال ۱۴۰۱، در مرحله اول، معادل ۳.
۵ درصد از مبلغ اجرت المثل را تشکیل می‌دهد.
برای پرداخت هزینه دادرسی در درخواست‌های اجرت المثل در مورد طلاق که توسط زن مطرح می‌شود، به موارد زیر توجه لازم است:"

دعوای "اجرت المثل زن"، با هر مقداری، در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد و شورای حل اختلاف اختیاری برای بررسی آن ندارد.
مبنای این موضوع، عدم ذکر "اجرت المثل" در بند ج ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف است.
بنابراین، هزینه دادرسی برای دعوای "اجرت المثل" همواره برابر ۳.
۵ درصد از مقدار "اجرت المثل" تعیین شده است، زیرا این دعوا در اختیار دادگاه خانواده است.

با توجه به اینکه در تنظیم دادخواست، میزان اجرت المثل مشخص نشده بود، دفاتر خدمات، بابت هزینه دادرسی، مبلغی را به عنوان علی الحساب از زن دریافت کرده است.
پس از تعیین میزان دقیق اجرت المثل توسط کارشناس و با توجه به بخشنامه هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضایی سال ۱۴۰۱، زن باید ۳.
۵ برابر این مبلغ را به عنوان هزینه دادرسی پرداخت نماید.
ولی در مرحله اجرا، این مبلغ به عنوان هزینه ها و خسارات دادرسی، می تواند از شوهر دریافت شود.

سوالات پر تکرار

  1. پس از بررسی ما هزینه خرید حکم شلاق به عنوان تنبیهی برای رابطه‌ی نامشروع دون زنا را در این قسمتی از مقاله بررسی خواهیم کرد.
    در این بخش، توضیح خواهیم داد که هزینه خرید هر ضربه شلاق به عنوان تنبیهی برای جرم شرابخواری چقدر است.
    بسیاری از افراد محکوم به این نوع از مجازات با این سوال مواجه می‌شوند که آیا ممکن است حَکم خرید شُلاقِده؟ اگر ممکن است، هزینه هر ضربه شلاق چقدر است و نحوه‌ی خرید حُکمِ شُلاق به چه صورت است و چطور این حکم در نظام قضایی اجرا می‌شود؟ با توجه به خطرات و صدمات جدی‌ای که مجازات شلاق برای افراد ایجاد می‌کند، افراد محکوم به این مجازات به دنبال راهی برای خرید و استبدال آن هستند.
    این روند خاص خودش را دارد و تنها در شرایط خاصی قابل انجام است.
    از این رو، فروش و تبادل شلاق ممکن است تنها در شرایط خاصی امکان پذیر باشد.
    شلاق در قالب شلاق حدی و تعزیری، به تفکیک از نوع جرم مرتکب شده، یکی از اقدامات تنبیهی و پیش بینی شده توسط قانون و شرع محسوب می‌شود.
    این نوع مجازات بدنی که عمدتا برای جرایم تعزیری و حدی تعیین می‌شود، می‌تواند عواقب بسیار منفی و ضرر زایی برای سلامت جسمی فرد متخلف داشته باشد.
    می‌توان مجازات‌هایی را که بر افراد اجرا و اعمال می‌شود و با انتقاد بسیاری از حقوقدانان و فعالان حقوق بشر همراه است، شامل مجازات‌هایی همچون اعدام و شکنجه در نظام قانون مجازات اسلامی برخی جرائم ارتکاب شده توسط افراد گردند.
    طبق این قوانین، به مرتکبان بعضی جرائم این مجازات‌ها اعمال می‌شود.
    در این مقاله، به بررسی امکان و روش خرید حکم شلاق حدی و تعزیری می‌پردازیم.
    قصد داریم بگوییم چگونه می‌توان این مجازات را خریداری کرد و هزینه هر ضربه شلاق چقدر است.
    همچنین قیمت خرید این مجازات در صورت جرم رابطه نامشروع و مصرف الکل خمر نیز توضیح داده می‌شود.
    جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع، از همراهی شما ممنونیم.
    با توجه به این ماده، شرایطی از قبیل همکاری موثر متهم در شناسایی همکاران و معاونان متخلف و ارائه ادله جرم، همچنین عدم سابقه کیفری وی، اقداماتی که پس از ارتکاب جرم بهبود شرایط را بهبود بخشیده است و سایر موارد مندرج در این ماده، موجب تخفیف و یا تبدیل مجازات می‌شوند.
    براساس این قانون، قاضی اختیار دارد تا در صورت ارایه مدارک مورد نیاز، تصمیم به تخفیف و یا تبدیل مجازات را بگیرد.
    همانگونه که پیشتر اشاره کردیم، قانونگذار در قانون مجازات اسلامی، تقسیم‌بندی مجازات‌ها را به چهار گروه حدود، قصاص، دیات و تعزیرات ارائه کرده است.
    به تعریف مجازات حد در ماده ۱۵ این قانون، آمده است که "حد، مجازاتی است که نوع، مقدار و تجربه اجرای آن توسط شریعت مقدس مشخص شده باشد.
    " با توجه به این ماده، مجازات حدی یک مجازات است که از شریعت الهی الگوبرداری شده است و همه جزئیات مربوط به آن توسط شریعت مقدس پیش‌بینی و مشخص شده است.
    در قوانین مجازات اسلامی، تنظیماتی برای انواع مجازات وجود دارد.
    مجازات‌ها را می‌توان به چند دسته‌بندی تقسیم کرد.
    برخی از این مجازات‌ها بر پایهٔ تعالیم مذهبی اسلام مشتمل هستند، در حالی‌که برخی دیگر با توجه به نیازهای جامعه و زمانه تعریف و اعمال شده‌اند.
    اجرای هر یک از این مجازات‌ها به تناسب و شدت جرم و شخص متجاوز بستگی دارد و تحت قوانین مربوطه انجام می‌شود.
    مجازات‌های شدید مانند اعدام، شلاق زدن، تبعید، قطع انگشت، قطع دست و پا، در برابر جرایم شدیدی مانند زنا با محارم، مصرف الکل، رابطه جنسی غیر قانونی در شرایطی که شخص محافظه‌کار نباشد و سایر جرائم مشابه، اعمال می‌گردد.
    تمام این مجازات‌ها به تعیینات دینی ارجاع دارند و هیچ قاضیی اختیاری برای تغییر، کاهش یا افزایش آنها ندارد.
    پس از ثابت شدن جرم شدید، قاضی مکلف است مجازات شدیدی را که توسط شرع تعیین شده است، به همان میزان و کیفیت به مجرم تعلق دهد.
    در تعریف مجازات‌های تعزیری، که یکی از آن‌ها شلاق تعزیری است، برای درک بیشتر به ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی ارجاع می‌شود.
    این ماده می‌فرماید: «تعزیر، مجازاتی است که شامل عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و بر اساس قوانین، در موارد انجام عمل‌های ممنوعه از نظر شرعی یا نقض قوانین حاکمیتی، تعیین و اعمال می‌شود.
    نوع، میزان، روش اجرا و مقررات مربوط به تخفیف، تعلیق، سقوط و سایر احکام تعزیر، بر اساس قوانین تعیین می‌شود.
    »در اینجا، عبارات با تگ شلاق تعزیری و عمل‌های ممنوعه برجسته شده‌اند.

نتیجه گیری

بررسی این مقاله نشان می‌دهد که براساس شرع و قوانین مدنی، زن پس از ازدواج حقوق مختلفی خواهد داشت، از جمله حق دریافت اجرت المثل.
قوانین حمایت خانواده و قوانین مدنی دو قانون اصلی هستند که به دعاوی خانواده مرتبط می‌شوند.

علاوه بر این، در مورد اجرت المثل زن پس از طلاق و اجرت المثل زن پس از فوت شوهر، قوانین مدنی مقررات خاصی را ذکر نکرده است.
یکی از شرایط مهم دریافت اجرت المثل زوجه، عدم تمایل به تبرع است.

همچنین، هزینه دادرسی برای درخواست اجرت المثل در صورت طلاق توسط زن نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
بنابراین، وقتی دو فرد در ازدواج قرار می‌گیرند و این ازدواج به طور قانونی ثبت می‌شود، هر یک از آنها حقوق خاصی را به دست می‌آورند، از جمله حق دریافت اجرت المثل.

شوهر می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده حق دریافت اجرت المثل بابت کارهایی که در خانه مشترک انجام داده است را داشته باشد.
درخواست اجرت المثل زن در صورت طلاق از زوجه نیز به شرایط و مقررات ثبت و روند آیین دادرسی مدنی رعایت شده است.

در نهایت، مقاله به بررسی هزینه‌های درخواست اجرت المثل در سال ۱۴۰۱ می‌پردازد و فرمت شناسنامه زوجه را نیز ذکر کرده است.