دادخواست حکم حضانت مادر

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

دادخواست حکم حضانت مادر

در این مقاله به ثبت و ارجاع دادخواست حکم حضانت مادر به دادگاه خانواده، مدارک لازم و هزینه های مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفته است.
برای ثبت دادخواست حکم حضانت مادر، مدارکی مانند سند ازدواج، طلاق نامه، رایی که حاکمیت را به مادر واگذار می کند و مدارک دیگری مانند مدارک پزشکی، استشهادیه و درخواست ارجاع به کارشناس پزشکی قانونی باید ضمیمه شوند.

همچنین باید هزینه های مربوطه نیز پرداخت شود.
در نهایت، یک نمونه دادخواست حکم حضانت مادر در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

خلافی

به طور کلی، در زندگی مشترک، نگهداری و تربیت فرزندان بر عهده هر دو والدین است و حضانت به صورت مشترک می باشد.
اما در بعضی موارد، به علت جدایی والدین، تصمیم می شود که حضانت فرزند به دست پدر بدهد و مادر صرفا حق ملاقات با فرزند را داشته باشد.

در برخی موارد، به دلیل وقوع مشکلات ویژه‌ای برای پدر مانند اعتیار به مواد مخدر یا الکل، مشکلات روانی و اخلاقی، حق تربیت فرزند را از دست می‌دهد.
در این شرایط، همسر می‌تواند با اقدام به ثبت درخواست حکم حضانت مادر، حق خود را برای تربیت و نگهداری از فرزند، از طریق دادگاه طلب کند.
به منظور انجام این اقدام، آشنایی با روش تنظیم درخواست حکم حضانت مادر الزامی است.
در این مقاله، ابتدا نمونه‌ای از درخواست حکم حضانت مادر تشریح شده و سپس پس از بررسی مدارک و هزینه‌های مورد نیاز برای ثبت درخواست، یک فایل PDF نمونه برای دانلود به مخاطبان عزیز ارائه شده است.

نحوه تنظیم نمونه دادخواست حکم حضانت مادر

یکی از اختلافات شاغل بسیار در دادگاه‌های خانواده، دربارهٔ صدور حکم حضانت است که پرونده‌های مربوط به آن به تعداد زیاد وجود دارند.
این دعوا بین مادر یا پدر کودک ارائه می‌شود.
اگر مادر کودک قصد داشتن این دعوا و لغو حضانت فرزند توسط پدر را داشته باشد، نیاز است از یک نمونهٔ فایل PDF مربوط به دادخواست حکم حضانت مادر استفاده کند، آن را کامل کند و دعوای خود را در دادگاه مطرح کند، یا اینکه یک وکیل خانواده را مشغول به تنظیم دادخواست و ارائه دعوا کند.

در صورتی که مادر یک کودک قصد دارد به صورت شخصی اقدام به تهیه نمونه دادخواست برای درخواست حضانت خود کند، در تکمیل این دادخواست باید مقررات مربوط به تهیه و نحوه تنظیم آن را رعایت نماید.
در اینجا، ما نمونه‌ای از دادخواست حکم حضانت مادر را توضیح خواهیم داد، اما قبل از آن، به بررسی مواردی می‌پردازیم که در این موارد، مادر می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست حضانت را ارائه نماید.

یکی از مسائل حائز اهمیت در ارائه درخواست حکم حضانت مادر به دادگاه خانواده، زمانی است که طبق قانون یا توافقی بین والدین، حق حضانت به پدر تعلق دارد.
اما به دلایلی مانند رعایت نکردن پدر نسبت به مراقبت درست از فرزند مشترک یا به دلایل دیگر، پدر به انحطاط اخلاقی کشیده شده و این موجب تهدید سلامت جسمانی فرزند و یا تربیت او می‌شود.

اموری که در صورت وجود آن‌ها، یکی از والدین قادر است درخواست حکم حضانت و دریافت آن را از دادگاه مطرح کند، مواردی است که نشانگر انحطاط اخلاقی والدین می‌باشد.
در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی، به شرح زیر آمده است:۱.
اعتیاد به مواد مخدر، الکل و قمار که باعث زیان مادی و معنوی می‌شود.
۲.
همکاری در اعمال فساد اخلاقی و استفاده از ادبیات غیر اخلاقی.
۳.
بیماری‌های روانی که توسط پزشکان تشخیص داده شده است.
۴.
سوء استفاده از کودک یا اجبار او به شرکت در فعالیت‌های غیر اخلاقی مانند تجاوز، فحشاء، آزار و اذیت و قاچاق.
۵.
تکرار ضرب و شتم فراتر از حد معمول.
با توجه به این موارد، والد غیر قانونی می‌تواند به دادگاه مراجعه نموده و درخواست حکم حضانت را طرح کند تا به ارزیابی خیرهای والدین پرداخته شود.
استفاده از تگهای قوی و ادامه ی متن نشان می‌دهد که این موارد بسیار مهم و قابل توجه هستند.

مشخص است که این موضوعات تنها در شرایط خاصی معمولی نبوده و در هر شرایطی که جسمانیت یا آموزش کودک به دلیل بی‌توجهی پدر یا انحراف اخلاقی او به خطر بیافتد، زن می‌تواند اقدام به درخواست قرار گرفتن در مدارک قاضی جهت دریافت حضانت مادری و به دست آوردن حضانت فرزندان پس از طلاق نماید.

یکی از مواردی که یک مادر می‌تواند با تکمیل و ارائه دادخواست حضانت مادر، درخواست حضانت برای فرزندش را به دادگاه مطرح کند، زمانی است که بر اساس قانون یا توافق والدین، حضانت اشتراکی فرزند به عهده مادر قرار گرفته است، اما پدر یا فرد دیگری مانند جد پدری از تحویل فرزند خودداری می‌کند.
در چنین مواقعی، مادر می‌تواند به منظور بازگرداندن فرزند و دریافت حکم حضانت از دادگاه خانواده، اقدام نماید.

هرگاه مادر می‌خواهد که در دادگاه ادعای خود را در مورد حضانت فرزندش مطرح کند و فایل دادخواست حکم حضانت مادر را از طریق دانلود و پر کردن فایل PDF نمونه تهیه کند، باید نکات زیر را به خاطر داشته باشد: - استفاده از برچسب برای تاکید بر مهم بودن این دادخواست- استفاده از برچسب برای تاکید و تأکید بر این نکته که تهیه و تنظیم این فایل دادخواست بسیار حیاتی است

در قسمت خواسته شده، مشخصات مادر باید با استفاده از تگ نیمه‌توان نوشته شده و در قسمت خوانده شده مشخصات پدر را می‌توان با استفاده از تگ ورزیده‌توان درج کرد.

در قسمت تعیین خواسته و بهای آن، خواسته مورد نیاز باید به صورت زیر بیان شود: درخواست صدور حکم حاکم بر حضانت فرزند و تحویل او به فرد درخواست کننده.

در بخش اسناد و مدارک دادخواست، خواهان (مادر) باید تمام اسناد و مدارک مربوط به عدم صلاحیت پدر یا عدم حق قانونی او برای حضانت را آورده و از آنها برای اثبات ادعای خود استفاده کند.
برای مثال، می‌تواند درخواست ارجاع پدر به پزشکی قانونی را برای معاینه و تایید بیماری روانی او ذکر کند.

در پایان، در مرحله آخر نمونهٔ اظهارنامه برای درخواست حضانت مادر، ناگزیر است که توضیح مفصلی از وضعیت فعلی زندگی کودک و شرایط زندگی پدر را، همچنین دلایلی که مادر به لحاظ آنها، خود را به عنوان حاکم بر حضانت قلمداد می‌کند، ذکر نماییم.
به عنوان مثال، منهاج طلاق توافقی نشان می‌دهد که مادر حق حضانت بر فرزند مشترک را دارا بوده است، اما پدر از اجرای این حق، سر باز می‌دارد.

مدارک لازم برای دادخواست حکم حضانت مادر

اگر مادری تمایل دارد در دادگاه خانواده موردی مربوط به حاکمیت دختر یا پسر خود را بررسی کند و حکمی را که حاکمیت را به او واگذار کند، دریافت نماید، برای ارائه دادخواست خود حکم حضانت و صدور حکم مورد نظر، باید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت نماید.
قبل از ثبت نام و احراز هویت در این سامانه، باید از طریق سامانه احراز هویت ثنا اقدام نماید.

برای ثبت حکم حضانت مادر، یکی از شرایط لازم است که مدارک مورد نیاز به نمونه دادخواست ضمیمه شود.
در صورتی که این مدارک یا دادخواست به دادگاه خانواده ارسال نشوند یا به دادگاه ارجاع داده شوند، احتمالاً دعوای حضانت با شکست مواجه خواهد شد.
مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر است و بسته به شرایط بین پدر و مادر، باید یک یا چند مورد از آنها تقدیم شود: دادخواست حکم حضانت مادر، نمونه دادخواست.

مدارک هویتی مادر، شامل:- سند ازدواج- طلاق نامه- تصویر برابر اصل شده رایی که در آن، به حق حضانت مادر تصریح شده است، مانند رای طلاق توافقی- مدارک پزشکی دال بر بیماری روانی پدر یا اعتیاد وی- استشهادیه مبنی بر شهرت پدر به فساد اخلاقی و فحشا یا سوء استفاده وی از فرزند مشترک و یا اجبار طفل به فعالیت در مشاغل غیر اخلاقی و .
.
.
- درخواست ارجاع امر به کارشناس پزشکی قانونی، جهت اظهارنظر در مورد وضعیت خاص پدر و قرار تحقیق محلی.

هزینه دادخواست حکم حضانت مادر

برای ثبت و ارجاع دادخواست حکم حضانت مادر از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده، به ضمیمه کردن مدارک مورد نیاز، مقادیر هزینه لازم نیز باید پرداخت شود.
بنابراین، در این قسمت، هزینه‌های مرتبط با دادخواست حکم حضانت مادر و بررسی آن توسط دادگاه را بررسی خواهیم کرد.

مهمترین هزینه‌ای که باید در خصوص درخواست حکم حضانت مادر در نظر گرفت، هزینه دادرسی است که باید توسط خواهان پرداخت شود.
این هزینه بستگی به نرخ هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضایی دارد که توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود.
در نظر داشته باشید که دعوای حضانت یک دعوای غیر مالی است و میزان هزینه بین ۴۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان متغیر است.

در کنار هزینه‌های مربوط به دادرسی، باید به هزینه‌های مربوط به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی هم توجه کرد.
در این بخش، برای ثبت دادخواست نیاز است مبلغ 41 هزار تومان پرداخت شود.
همچنین هر صفحه از پیوست‌ها و مدارک مربوط به دادخواست نیاز به پرداخت 4 هزار تومان دارد.
همچنین هزینه‌های جانبی دیگر مانند تایپ دادخواست و چاپ اوراق نیز باید در محاسبه کل هزینه دادخواست در نظر گرفته شود.

مهم است که در خصوص هزینه‌های دادخواست حکم حضانت مادر، به یک مسئله مهم توجه کنیم و آن مسئله اعسار مادر است.
زمانی که مادر به دلایلی از جمله عدم شاغل بودن و وضعیت اقتصادی نامطلوب، قادر به پرداخت هزینه‌های دادرسی نباشد، می‌تواند از معافیت و ادعای اعسار برای عدم پرداخت هزینه‌های دادخواست حضانت استفاده کند.

با توجه به قوانین حمایت خانواده، وقتی که یک خانواده بخواهد در دعوای حضانت به دادگاه مراجعه کند، نیازی به تشریفات دادرسی و حکم اعسار ندارد.
اما اگر نیاز به اثبات عدم توانایی مالی داشته باشد، دادگاه ممکن است تحقیقات لازم را انجام دهد.
بنابراین، مادر می‌تواند با تشریفات ساده‌تری اعسار خود را ثابت کند و از پرداخت هزینه دادیسی در دعوای حضانت معاف شود.

دانلود pdf نمونه دادخواست حکم حضانت مادر

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که برای ثبت و ارجاع یک دادخواست حکم حضانت مادر به دادگاه خانواده، چه مدارکی باید ارائه شود و هزینه های مربوطه چقدر است.
در اینجا، یک نمونه دادخواست حکم حضانت مادر یا لغو حضانت فرزند توسط پدر را برای استفاده متقاضیان آماده کرده ایم.
همچنین فایل PDF این نمونه دادخواست را برای دانلود قرار خواهیم داد.

سوالات پر تکرار

  1. در نتیجه، پروژه "دادپزشک" با تشکیل گروهی از پزشکان متخصص در مرکز ساماندهی صدور جواز دفن، موجب بهبود روند صدور مجوز دفن و کاهش دردسرها و مشکلات مرتبط با آن شده است.
    این طرح با تعیین صلاحیت و حدود وظایف گروه پزشکان، باعث شده تا در موارد خاصی، جواز دفن مستقیماً توسط دادپزشکان صادر شود و نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی از بین برود.
    همچنین، صلاحیت و وظایف دادپزشکان توسط سازمان پزشکی قانونی تعیین شده و انجام آنها توسط پزشکان دادپزشک الزامی است.
    با پیاده‌سازی این طرح، روند تشخیص صحت پاتولوژیک و تعیین علت مرگ‌ها و مصدومیت‌ها بهبود یافته و از تاخیرها و مسائل مرتبط با ارجاع به پزشکی قانونی جلوگیری می‌شود.
    همچنین، دادپزشکان تخصصی در حوزه پزشکی قانونی با ارائه گزارشات قضایی و توصیه‌های فنی به دادگاه‌ها و ارگان‌های قضایی، به بهبود فرآیندها و فناوری‌ها در این حوزه کمک می‌کنند.
    به طور کلی، طرح دادپزشک با تعیین مسئولیت‌ها و کارکردهای واضحی برای دادپزشکان، به عملکرد بهتر و سریع‌تر در صدور جواز دفن و ارائه تشخیصات پزشکی مورد نیاز می‌انجامد.

نتیجه گیری

در نتیجه، این مقاله نشان می‌دهد که در قسمت خواسته شده، استفاده از تگ نیمه‌توان برای مشخصات مادر و تگ ورزیده‌توان برای مشخصات پدر مناسب است.
همچنین، حضانت فرزندان به صورت مشترک است و هر دو والدین مسئول نگهداری و تربیت آن‌ها هستند.

در صورت جدایی والدین، حضانت مادر و حق ملاقات با فرزند می‌تواند به مادر واگذار شود.
برای ثبت و ارجاع دادخواست حکم حضانت مادر، باید مدارک مورد نیاز را به همراه هزینه‌های مربوطه به دادگاه خانواده ارسال کرد.

همچنین، در صورتی که مادر اعسار مالی داشته باشد، می‌تواند از معافیت و ادعای اعسار برای عدم پرداخت هزینه‌های دادخواست حضانت استفاده کند.
همچنین، اهمیت حاکمیت پدر و مادر بر حضانت فرزند توسط دادگاه خانواده بررسی شده است.

در بعضی موارد، به دلایلی مانند رعایت نکردن پدر نسبت به مراقبت از فرزند یا اخلاق ناقص وی، حکم حضانت پدر لغو می‌شود.
بنابراین، مادر می‌تواند درخواست حکم حضانت را به دادگاه خانواده ارائه کند تا به حاکمیت فرزند برسد.

در نهایت، برای ثبت درخواست حکم حضانت مادر، باید مدارک مورد نیاز را ضمیمه کرده و به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد.