خلاصه مقاله
فهرست مطالب:
- مطلب ۱:
- .
..
- مطلب ۲:
- نکته ۱
- نکته ۲
- نکته ۳
- مطلب ۳:
- .
.
.
این مستند داستان زندگی یک بازیگر فیلمنامه است که برای ساخت فیلمی تلاش میکند.
مستند به معناشناسی فیلمسازی پرداخته و مفهومی جدید را درباره خشونت و سختگیری ارائه میدهد.
این فیلم با جریان داستان خود و حضور اجزای پستمدرن، جذب توجه بینندگان را به خود جلب میکند.
مستند در جشنوارههای مختلف بینالمللی نیز نمایش داده شده و جایزه اسکار برای بهترین فیلم مستند را نیز نامزد شده است.
همچنین در مقاله، لیست ۱۴ فیلم مستند ایرانی دیگری نیز معرفی شده است.
در دستهبندیهای مختلف فیلم، مستند نمایانگر واقعیت یا حقیقتی است که بر پایه آن ساخته میشود.
در اینجا به بررسی 14 اثر برگزیده فیلمهای مستند ایرانی خواهیم پرداخت.
در انتخاب این فیلمها، ما به رویکرد رتبهبندی از سایت آیامدیبی و نظرسنجی بینندگان تکیه کردهایم.
- نام فیلم ۱
- نام فیلم ۲
- نام فیلم ۳
- نام فیلم ۴
- نام فیلم ۵
- نام فیلم ۶
- نام فیلم ۷
- نام فیلم ۸
- نام فیلم ۹
- نام فیلم ۱۰
- نام فیلم ۱۱
- نام فیلم ۱۲
- نام فیلم ۱۳
- نام فیلم ۱۴
مستند، یک ژانر فیلمسازی است که از صحنههای ویدیو و فیلم، عکسها یا صداهای افراد و رویدادهای واقعی استفاده میکند.
تدوین این موارد به صورتی صورت میگیرد که یک داستان، دیدگاه، پیام یا تجربه خاصی را به مخاطبان منتقل کند.
این نوع فیلمها میتوانند خندهدار، دلهرهآور، اضطرابآور، طعنهآمیز، پوچ، الهامبخش، سرگرمکننده، تکاندهنده یا ترکیبی از اینها باشند.
مستندها به طور سنتی در یک برنامه تلویزیونی یا در سینما به طول 30 دقیقه تا 2 ساعت میرسند.
اما در سالهای اخیر با ظهور اینترنت و فیلمهای وب، بسیاری از مستندها به صورت کوتاهتری ساخته میشوند.
از اینجا به بعد لیستی از موارد مختلفی را جهت توصیف مستندها ارائه میدهیم:- مستندها میتوانند امتناعآور و تحریککننده باشند.
- به جرأت میتوانند هیجانانگیز و دلهرهآور باشند.
- برخی از مستندها طنزآمیز و شوخطبعانه هستند.
- بعضی از آنها پیامهای معنوی و الهامبخشی منتقل میکنند.
- مستندها میتوانند مخاطبان را سرگرم کنند و تفریحی باشند.
- برخی از مستندها توسط جنبشهای اجتماعی و سیاسی تهیه میشوند و به همین دلیل ممکن است طعنهآمیز و تند باشند.
- تعدادی از مستندها نکات ضدملیتی را به تصویر میکشند و تأکید میکنند.
- برخی از آنها تجربهها و واقعیتهای منحصربهفرد را به نمایش میگذارند و تاثیرگذار هستند.
- بعضی از مستندها به پاسخ به پرسشهای مهم و محرکی برای جامعه پرداخته و بحثهای بزرگ را آغاز میکنند.
بطور کلی، هرچه مستند باشد، باید قدرت تاثیرگذاری بر مخاطبان را داشته باشد و توانایی خلق یک تجربه یا حس خاص را در آنها به وجود آورد.
برگردانی متن با استفاده از تگهای HTML به زبان فارسی:
مستندسازان با ارائهی اطلاعات واقعی درباره افراد، مکانها و رویدادها، بهطور کلی، اما نه همیشه، بینندهها را به دنیا و تجربیات جدید میکشانند.
اما یک فیلم مستند تنها از حقیقت ساخته نمیشود؛ بلکه فیلمساز با کارهایی که روی آن عناصر واقعی انجام میدهد، آنها را به روایتی کلی تبدیل میکند که تلاش میکند به همان اندازه حقیقت قانعکننده باشد.
شش دسته اصلی فیلمهای مستند عبارتند از:
- مستند شاعرانه
- مستند واقعگرا
- مستند مشاهدهای
- مستند مشارکتی
- مستند انعکاسی
- مستند اجرایی
در این مقاله، به بررسی بهترین فیلمهای مستند ایرانی میپردازیم.
فهرست مطالب:
- مطلب ۱:
- .
.
. - مطلب ۲:
- نکته ۱
- نکته ۲
- نکته ۳
- مطلب ۳:
- .
.
.
بهترین فیلم های مستند ایرانی
به همراهی ما پیوسته و به 14 فیلم مستند ایرانی پرطرفدار نگاهی بیندازید.
- شاهد اصفهان: یک سفر جذاب و تاریخی به شهر اصفهان در ایران.
- هفت خوان: نگاهی به زندگی و آثار هفت خوان کبوتران ایران.
- دست خط: بررسی و آشنایی با دستخط هنرمندان معروف ایرانی.
- مرداد: داستان تلاش یک خانواده برای زنده ماندن در حومه شهر تهران در طول تابستان.
- نوشابه های مادر: شرحی از زندگی یک خانواده در روستایی دورافتاده در شمال ایران.
- الفبای دوستی: بررسی اهمیت دوستی و روابط اجتماعی در جامعه.
- مادر: زندگی و قدرت مادران در جامعه ایران.
- تهران تبریز: تلاش یک خانواده برای سفر از تهران به تبریز با استفاده از دوچرخه.
- پرده سیاه: آشنایی با زندگی و خشونت علیه زنان در ایران.
- صفحه استیناف: مشکلات و آزارهایی که دانشجویان مختلف در دانشگاه ها روبرو میشوند.
- آینه بدون من: داستان جوانی که در اثر تصادف از بین میرود و زندگیاش به طور کامل تغییر میکند.
- هایدی: زندگی یک دختر کوچک به نام هایدی در روستاهای زیبا و دورافتاده ایران.
- تو نیم منی!: داستان یک بازیگرنامه جوان که در تئاتر با مشکلاتی روبرو میشود.
- دستانت را بگیر: ماجراهای دوستی و همبستگی در میان کودکان در شهرهای کوچک ایران.
- سقوط برف: زندگی چند نفر از جوانان در شهرها و روستاهای کوهستانی ایران.
1.
فیلم مستند ایرانی خانه سیاه است ؛ از فیلم های مستند قدیمی ایران
در این نمایشنامه، "در خانه سیاه"، قلمروی تاریکی از زندگی ساکنان جذامخانه بابا باغی در تبریز، توسط فروغ فرخزاد، شاعر برجسته ایرانی، با شور و بیبیت و با لمسهای احساسی و حساسیت نمایان میشود.
تازه غلطک زده همدلی و صمیمیتِ فرخزاد در نقشآفرینی برای تجسم و بیان منتقل شده است.
مداوا کردن وادیان فراموششده که بیداد زمان روی آنها برده و چالشهای عمیق انسانی را تجربه کردهاند، تحت تأثیر قدرت بیانی و تابشی است که شعر فرخزاد متملقاً به آنها پرداخته است.
"در خانه سیاه" با استفاده از استعاره، نمادها و تصاویر مجسم برای خواننده سعی میکند تا عمق و مرموزیت زندگی در این جذامخانهها را بازنمایی کند.
در این پرده به تازگی یک زشتی جدید ظاهر شده است؛ احتمالاً یک دردی که فکر کردن به آن بسیار سخت است و نیاز به صبر دارد.
اما این درد، نشان از انسانیت و قدرتمند بودن انسان است.
در واقع، هر چه با این درد میجنگیم و آن را تجربه میکنیم، به اندازهای به قوتمان و مروتمان اضافه میشود.
به همین دلیل، در دیدن این درد باید قوی بمانیم و آن را بپذیریم، زیرا این نشانهای از برتری و انسانیت بیشتر است.
تصویر موردنظر یک زن است که در مقابل یک آینه ایستاده و به با تمرکز بر روی تصویر خود نگاه میکند.
صورت او شبیه یک سیب سرخ است که عفونت خورده و درحال خراب شدن است.
دوربین به طور مداوم به سمت او نزدیک میشود، کارگردان در عزمش برای نشان دادن آسیبهای جذامی در چشمان زن ایستاده است.
او تصمیم میگیرد تا زمانی که بینندگانش بتوانند عبور مشترک خود را در ترسیم چشمان آلوده به جذام دیده کنند، اجازه به آنها بدهد که از نزدیکی خود بگریزند.
این شروعی تاریک برای فیلم است.
داراییهای جذامی در جامعه محروم شدهاند و در اینجا، ما با نگاه متقابل و مملو از ناخوشایندی به دنیای آنها روبرو خواهیم شد.
فیلمهایی، با صدای فرخزاد و گلستان پخش خواهند شد؛ فروغ قرآن میخواند، پیمان قدیم را فرامیگیرد و شعرهایی از خود میخواند، و در فیلم های مختلف شخص دوم اطلاعاتی را درباره بیماران و درمان آنها ارائه میدهد.
یکی از مواقع جدی و الهامبخشترین صحنههای فیلم، ظاهر کودکانی است که با بیماری جذام در کلاس درس هستند و در حال خواندن دعای سپاسگزاری.
فیلمبرداری از جهانی که به شکلی غیرانسانی و شهودی به نظر میرسد، باعث میشود ما اعتبار زندگی روزمره و شادی این کودکان را با زندگی روزمره خودمان مقایسه کنیم.
قدرت تماشای زنی با چشمان دیده میکنیم که دارد قطره های اشک را پاک می کند و یک مادر که موهای دخترش را شانه می زند.
واقعاً شگفتانگیزترین قسمت این است که در فیلم یک مراسم عروسی سنتی را مشاهده میکنیم که در میان همه رقص و موسیقی، مهمانان بخشی از اعضای بدن خود را ندارند، و همچنین چهره عروس و داماد بیشتر از سایر زنان و مردان به شکل عجیبی به نظر میرسد.
بیننده متعجب میشود که چگونه ممکن است در چنین مکانی عروسی برگزار شود؟ چگونه ممکن است خانواده و فرزند داشته باشند؟ پاسخ به این سوال در قلب خود سوال پنهان شده است؛ ما در حال تماشای انسانهایی هستیم که مانند خودمان از گوشت و خون هستند.
فیلمبررسی: "پاییز سال ۱۳۴۱" تحت کارگردانی فروغ فرخزاد و تهیهکنندگی ابراهیم گلستان ساخته شد.
- تاریخ تولید:
- پاییز سال ۱۳۴۱
- کارگردان:
- فروغ فرخزاد
- تهیهکننده:
- ابراهیم گلستان
این فیلم به سفارش جمعیت کمک به جذامیان تولید شده است.
در همان سال، در فستیوال فیلم آلمان غربی، جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرده و نسخه با کیفیت آن در هفتادوششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز بین فیلمهای مستند ایرانی و غیرایرانی نمایش داده شد.
2.
مستند این فیلم نیست ؛ از فیلم های مستند سیاسی ایرانی
در فیلمی با عنوان "یک روز در زندگی جعفر پناهی"، صحنههایی از زندگی واقعی جعفر پناهی در آپارتمان خود، با استفاده از گوشی همراهش به طور فیلمبرداری شده است.
جعفر پناهی که در سال ۲۰۱۰ دستگیر شده بود، به حبس شش ساله و ممنوعیت از فعالیت به عنوان کارگردان یا نویسنده فیلمنامه محکوم شده بود.
او تصمیم گرفت به جای سکوت و تندادن، یک فیلم غیرمعمول بسازد که فقط فیلم نیست، بلکه قصهای است.
این اقدامات جعفر، خاطراتی را درباره آثار ژان لوک گدار بر میانگیزد که قبل از دچار شدن به جنون، کارهای خارقالعادهای خلق کرده بود.
این فیلم با گذراندن وقتِ کارگردان در اتاق نشیمن خانه خود شروع میشود.
پناهی با وکیلش در مورد رد شدن رای قبلی پرونده صحبت میکند.
وی پس از صرف صبحانه، سرانجام رو به دوربین میکند و معلوم میشود که فیلمبردار مجتبی میرطهماسب است.
اصلا این فیلم نیست، حتی بدون یک زیرنویس سیاسی، میتواند بهعنوان یک مقاله بصری بسیار مؤثر در مورد آنچه که منظور ما از فیلمسازی است عمل کند.
هسته اصلی تصویر یک تلاش بسیار جسورانه برای تهدید و مقابله با خشونت و سختگیری است.
یک بازیگر فیلمنامه در حال تهیه یک فیلم در مورد داستان یک زن جوان است که به دلیل عدم توانایی والدینش برای ادامه تحصیل، نمیتواند خانه را ترک کند.
او برای جستجوی منطقهای مناسب برای ساخت فیلم، اقدام به مراجعه و ملاقات میکند و سپس با خواندن فیلمنامه فرآیند ساخت را آغاز میکند.
آیا او هم اکنون درحال ساخت فیلم است؟ آیا او فیلم در حال ساختی را بر اساس فیلمنامه پیشنهادی ساخته است؟ آیا او تمام تلاش خود را برای ساختن فیلمی درباره مردی که قادر به ساخت فیلم پیشنهادی نیست، میکند؟
این یک مستند بسیار جذاب و خلاق است که به شکل وحشتناکی خشک و بیرحمانه، خودآگاه به نظر میرسد.
در این تصویر، عناصر پستمدرن مانند کلوزآپ عباس کیارستمی به طرز واضحی حضور دارند.
با این وجود، این فیلم بسیار شوخی و سرگرمکننده است و مکالمات پناهی با یک ایگوانای خانگی جالبی درباره معناشناسی دارند.
این مستند به عنوان یکی از شاهکارهای جشنواره فیلم کن، فستیوال فیلم نیویورک و جشنواره بینالمللی فیلم ورشو پخش شد و در آذر ۱۳۹۱ بعنوان یکی از ۱۵ نامزد اولیه برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند انتخاب شد.
این انتخاب برای صنعت فیلم مستند ایرانی بسیار مهم و ارزشمند است.
3.
فیلم مستند مشق شب
کیارستمی با ابراز نگرانی از اینکه فرزندش در مشق شب خود مشکل داشته است، شروع به تحقیقات تصویری کرد و به مصاحبه با دانشآموزان 6 ساله دبستان پسرانه که عمدتاً همکلاسیهای پسرش بودند پرداخت.
آنچه آشکار میشود دلهرهآور است؛ زیرا ما با قربانیان نقص سیستمی مواجه میشویم که فقط به انضباط و مجازات اهمیت میدهد.
اکثر بچهها معنی مجازات را خیلی خوب میدانند؛ از آنجا که تقریباً همه والدینشان، آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهند.
اما به سختی کسی از بین آنها فکر میکند که پاداش چیست؛ زیرا آنها هیچگاه پاداشی دریافت نمیکنند.
نتیجه گیری
نتیجهگیری قوی:این مقاله به بررسی فیلم مستندی درباره آسیبهای اجتماعی و فاجعههایی که در جامعه ایران به وجود میآیند، میپردازد.
این فیلم، با تعریف جبهههای مختلف مشکلات اجتماعی و همچنین با نشان دادن کودکانی که با بیماری جذام مبتلا هستند، به تماشاگران نشان میدهد که بیماری و آسیبها در جامعه محروم و بیسرپرست وجود دارد.
این فیلم مستند، با ارائه شاهکارهای جذاب و الهامبخش، نمونههای برجستهای از سینما و هنر مستندسازان ایرانی است.
همچنین انتخاب این فیلم به عنوان نامزدی برای جایزه اسکار بهترین فیلم مستند، نشان دهنده اهمیت و ارزش فیلمسازی ایرانی است.
این مقاله به همراهی ما در بررسی ۱۴ فیلم مستند معروف ایرانی دعوت میکند، که در آنها به موضوعات متنوعی از جمله تاریخ، هنر، محیط زیست، خانواده، جامعه و جامعهشناسی پرداخته شده است.