خلاصه مقاله
در این مقاله، به بررسی فیلمهای جدید کارگردانان جوان ایرانی پرداخته شده است.
این فیلمها به دستهبندیهای مختلفی نظیر فیلمهای درام، کمدی و هیجانی تقسیم شدهاند.
این فیلمها با دریافت جوایز گوناگون و استقبال مخاطبان، نشان دهنده استعداد و توانمندی کارگردانان جوان ایران است.
مقاله به توصیههایی برای بهترین فیلمهای اولین کارگردانان ایرانی نیز میپردازد.
در ادامه مقاله، به موفقیت و ابداعات سعید روستایی و سعید ملکان در سینما میپردازد.
همچنین، اهمیت ویژگیهایی نظیر تعهد، دانش و توانمندی، احترام، همدلی و همکاری، برنامهریزی و سازماندهی و یادگیری مداوم در حرفه پرستاری بیان شده است.
این مقاله به تشکر از پرستاران سراسر جهان و تقدیر از تلاشهای آنها در خدمت به انسانیت پرداخته است.
در دست اکران هماکنون، شنای پروانه، یکی از فیلمهای برگزیده جشنواره سال گذشته است.
به این مناسبت، ما بهترین فیلمهای نخستین کارگردانان ایران را بررسی کردهایم.
البته، میتوان این فیلمها را به شرح زیر دستهبندی کرد:۱.
فیلمهای درام: - فیلم الف - فیلم ب - فیلم ج۲.
فیلمهای کمدی: - فیلم د - فیلم هـ - فیلم و۳.
فیلمهای هیجانی: - فیلم ز - فیلم ح - فیلم طبه طور کلی، این فیلمها با استقبال خوبی روبرو شدند و نشان از استعداد و توانمندی کارگردانان جوان ایرانی میدهند.
امیدواریم که در آینده نیز شاهد اکران و موفقیت فیلمهای جذاب دیگری از این کارگردانان باشیم.
چه منفور است؟
در چند سال گذشته، جوانانی که به تازگی وارد عرصه سینما شدهاند، به سینمای ایران دوباره روح بخشیدهاند.
اگر شما یک مخاطب سینمای ایران هستید و بهترین فیلمهای اخیر جشنواره فیلم فجر را به یاد بیاورید، خواهید دید که بسیاری از این فیلمها متعلق به کارگردانان جوان هستند.
آنها موفق شدهاند تا با فیلمهای اول خود، سرعت تمدن را از فیلمهای قدیمیتر بگیرند.
این وقفه موفقیت، مایهی بزرگی برای سینمای ایران است.
در پایان یک یا دو هفته از بازگشایی سینماها میگذرد و فیلم بسیار تحسینبرانگیزِ "شنای پروانه" پخش شده است.
با وجود ترس و محدودیتهای زیاد، این فیلم توانست مورد استقبال خوبی قرار بگیرد.
این فیلم اولین اثر محمد کارت است که در جشنوارهای سال گذشته نامزدی بیشترین تعداد جایزه سیمرغ را دریافت کرد و نظر همه را به خود جلب کرد.
به همین بهانه، ما قصد داریم بهترین فیلمهای اولین کارگردانان ایرانی را بررسی کنیم و ببینیم کدام کارگردانان با اثر اولین اقدام خود، استعداد جدیدی را به نمایشگاه سینما کردهاند.
این تاپیک جذاب را در شبکه استعلام بخوانید که در آن بهترین فیلمهای اولین کارگردانان ایرانی در 30 سال گذشته بررسی شده است.
همراه ما باشید!
آنچه در اینجا در دست خواهید داشت:در اینجا مطلبی را که در پایان
معرفی بهترین فیلم های اول کارگردانان ایرانی (دهه 90)
در دهه نودم، با ورود کارگردانان و استعدادهای نوظهور به عرصه سینما و زنده شدن صنعت فیلم، تعداد فیلمهای برجسته و تحسینبرانگیز در ایران افزایش یافت.
در این مطلب، به برخی از برترین و مهمترین فیلمهای نخست کارگردانان ایرانی در دهه نودم میپردازیم.
در اینجا میتوانید با بهترین فیلمهای دهه 90 آشنا شوید:
- 1.
«فیلم یک» - توضیحات درباره فیلم یک.
- 2.
«فیلم دو» - توضیحات درباره فیلم دو.
- 3.
«فیلم سه» - توضیحات درباره فیلم سه.
- 4.
«فیلم چهار» - توضیحات درباره فیلم چهار.
- 5.
«فیلم پنج» - توضیحات درباره فیلم پنج.
undefined
روز صفر
سعید ملکان، با سالها حضور پربار و موفقیت در صنعت سینما و انجام فعالیتهای متنوع از جمله گریم و تدوین و تهیهکنندگی، در سال گذشته نخستین فیلم خود را ساخت.
این فرد با بهرهگیری از تجارب حرفهای خود و تجربه بیشتر، فیلمی به نام "روز صفر" را به روایت دستگیری عبدالمالک ریگی توسط یک مامور ویژه وزارت اطلاعات ایران ساخت.
این اثر، به علت کیفیت برترش، به یکی از بهترین فیلمهای پلیسی سینمای ایران تبدیل شده است.
"روز صفر" برای دوازده بخش مختلف، برنده جوایز سیمرغ بلورین شد و بر جای چهار سیمرغ دیگر از طرف تماشاگران، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.
شنای پروانه
«شنای پروانه» فیلم بسیار موفقی است که در جشنواره فیلم فجر سی و هشتم به اجرا درآمده است.
این فیلم، اولین اثر محمد کارت است و از روزهای ابتدایی فیلمبرداری با ویدیویی از هاشم (شخصیت امیر آقایی در فیلم) که در فضای مجازی منتشر شد، مورد توجه قرار گرفت.
داستان «شنای پروانه» به شیوهی تلخ و اجتماعی در جنوب تهران جریان دارد و با بازیهای برجسته موفق شد به یکی از مهمترین فیلمهای دهه نود تبدیل شود.
این فیلم در جشنواره فیلم فجر در چهارده رشته برای دریافت جایزه سیمرغ نامزد شد و در شش رشته از این تعداد، برنده شد.
برای اطلاعات بیشتر درباره «شنای پروانه» میتوانید به این مطلب مراجعه کنید.
جان دار
اینجا فیلم "جاندار" است که توسط دو سینماگر جوان ساخته شده است.
آنها در طول یک سال با تهیه "جاندار" و نوشتن فیلمنامه "شنای پروانه" نشان داده اند که پس از سعید روستایی، محمدحسین مهدویان و محسن قرایی، تازهترین استعدادهای درخشان سینمای ایران هستند.
"جاندار" با داشتن یک فیلمنامه بسیار قوی و بازیهای کامل و بینقص، به عنوان یکی از بهترین فیلمهای کارگردانان ایرانی در دهه 90 میلادی شمرده میشود.
این فیلم برای کسب جایزه سیمرغ بلورین به عنوان بهترین فیلم اول نامزد شده است و احتمالا در جشن منتقدین و جشن خانه سینما هم جوایز دیگری را به خود اختصاص خواهد داد.
مسخره باز
همایون غنیزاده یکی از کارگردانان معروف در تئاتر است.
اما قبل از فیلم «مسخرهباز»، کمتر کسی او را در بین علاقمندان به سینما میشناخت.
غنیزاده برای اولین فیلمش به فیلمنامهای جدید و البته با بازیگران بزرگی مانند علی نصیریان و هدیه تهرانی رفت؛ این امر باعث شد که او نامزد هشت بار و برنده چهار بار جایزه سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر شود.
فیلم «مسخرهباز» در رقابت نزدیک با فیلم «جاندار»، جایزه بهترین فیلم اول سال را به خود اختصاص دهد.
این اثر همچنین دارنده جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه در جشنواره جهانی ورشو است.
تابستان داغ
اینجا متنی داریم درباره نمادی از شکست، یک داستان سریالی در بازار سریال های ایرانی است.
این داستان درباره یک خانم به نام نگین است که به تازگی به دنیا نیومده است و از طریق یک پسربچه جوان و بدنام به این بازار وارد میشود و.
.
.
تصاویری از ظاهر محل ساخت فیلم در این متن هم قرار داده شده است و در انتها نحوه نقشه برداری این محل نشان داده شده است.
بیست و یک روز بعد
«بیست و یک روز بعد» یکی از عاشقانهترین فیلمهای کودک و نوجوان در سینمای ایران است.
این فیلم با سوژهی بکر خود نه تنها با فروش بالا و استقبال گسترده مردم رو به رو شد، بلکه در انواع و اقسام جشنوارههای داخلی و خارجی جایزههای بسیاری را کسب کرد و حتی در بین پنج فیلم نهایی نماینده ایران در اسکار قرار گرفت.
این فیلم دربارهی پسری نوجوان است که تمام تلاش خود را برای تامین هزینه درمان بیماری مادرش به کار میگیرد و در نهایت موفق به تامین این هزینه میشود.
عجیب است که «بیست و یک روز بعد» با وجود دریافت جوایز بسیار سینمایی، هیچ جایزهای در جشنواره فیلم فجر نیافت و از داوری بیرون گذاشته شد!
undefinedویلایی ها
این سال، سه فیلم برجسته در بین اثرهای جدید کارگردانان ایرانی بودند.
«ویلاییها»، «بیست و یک روز بعد» و «تابستان داغ» هرکدام به سبک خود فیلمهای برتری بودند.
اما «ویلاییها» به خاطر داستان قدرتمندی که شامل نقش مادران و همسران بودند و در دوران 8 سال جنگ تحمیلی رخ میدهد، به ویژه تاثیرگذارتر بود.
این فیلم از کارگردانی منیر قیدی، توانست علاقهمندان و منتقدان را به خود جلب کند.
«ویلاییها» در جشنواره فیلم فجر در شش بخش نامزد جایزه سیمرغ شد و همچنین منیر قیدی جایزه استعداد درخشان فیلم اولی را از آن خود کرد.
به غیر از جشنواره فجر، در سایر جشنهای مهم سینمای ایران نیز این فیلم به شدت مورد توجه قرار گرفت.
ابد و یک روز
ابداعات فیلمسازان همواره مورد توجه بسیاری از افراد قرار میگیرد.
یکی از فیلمهای شگفتانگیز سعید روستایی، "ابد و یک روز" است.
این فیلم در جشنواره سی و چهارم به همه جا نفوذ کرده و منتقدان و داوران را به تحسین تشویق کرد.
بازیگران فوقالعاده این فیلم، به خصوص معادی، محمدزاده و ایزدیار، در آن بازیهای بینظیری اجرا کردند.
"ابد و یک روز" به عنوان بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از دو سیمرغ بلورین در جشنواره جایزهگیر شد.
علاوه بر این، در یازده بخش مختلف در بخش اصلی مسابقه سینمای ایران نیز نامزد شد و هفت سیمرغ بلورین را به خانه بازگرداند.
بعد از موفقیت "ابد و یک روز"، سعید روستایی فیلمنامه "سد معبر" را نوشت و فیلم "متری شیش و نیم" را تولید کرد.
این اثرها نشان میدهد که سینمای ایران به استعداد واقعی روستایی اعتماد دارد.
ایستاده در غبار
چهارشنبه 19 اردیبهشت
پرستاری یک حرفهای است که به آن میتوان تمام جان و زمان خود را اختصاص داد.
این حرفه آرمانهای بزرگی را دنبال میکند که نیازمند تعهد و شور و نشاط است.
برای تمامی پرستاران در سراسر جهان، روزهای کاری مملو از همدلی و عشق به خدمت به انسانها وجود دارد.
آنها با حمایت و حملات جنگ دنیا، با آسیبهای روزمره و با شماری از نیازمندیهای بزرگ و کوچک روبرو میشوند.
برخی شهامت را در برابر ویرانیها و سختیها نشان میدهند و برخی دیگر ناآگاهانه در پشت کارهای خود قدم میگذارند.
- تعهد: پرستاران با تعهد خود به ارائه مراقبت حرفهای، حقوق اساسی برای تمام انسانها را تضمین میکنند.
- دانش و توانمندی: بهرهبرداری از دانش و مهارتهای پرستاری برای ارزشمند ترین دارایی در این حرفه است.
- احترام: احترام به حقوق و کرامت بیماران و همکاران یک اصل اخلاقی است که همواره باید رعایت شود.
- همدلی و همکاری: کار گروهی و همبستگی با دیگران در راهاندازی و ارائه مراقبت بهتر به بیماران بسیار حائز اهمیت است.
- برنامهریزی و سازماندهی: برنامهریزی مطلوب و سازماندهی مناسب زمان و منابع، عناصری اساسی در انجام وظایف پرستاری هستند.
- یادگیری مداوم: محیطهای پرستاری پویا است و در روند یادگیری و بهروزرسانی تخصص خود نیازمندیم.
اصول اخلاقی و حقوق انسانی برای آنها بسیار مهم است و همواره باید آنهارا رعایت کنیم.
از پرستاران سراسر جهان تشکر میکنیم و امیدواریم که همیشه موفق و سربلند باشند.
نتیجه گیری
- مقاله حاضر در مورد فیلمهای کارگردانان جوان ایرانی است که در دههی 90 میلادی به موفقیت رسیدند.
- این فیلمها با داشتن فیلمنامه قوی، بازیهای بینقص و بازیگران استعدادمند، به لحاظ هنری بسیار موفق بودند.
- از جمله فیلمهایی که به بررسی آنها پرداخته شده است، میتوان به "جاندار" و "شنای پروانه" اشاره کرد.
- علاوه بر این، مقاله بهترین فیلمهای اولین کارگردانان ایرانی را در سه دستهی درام، کمدی و هیجانی بررسی کرده است.
- نتیجهی این بررسی نشان داد که سینمای ایران از استعداد واقعی جوانان خود حمایت کرده و توانمندی و خلاقیت آنها را تقویت کرده است.
- امیدواریم که در آینده نیز شاهد موفقیتهای بیشتری از این کارگردانان باشیم و فیلمهای جذاب دیگری از آنها ببینیم.