بررسی بازی Shadow of the Colossus در PS4

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

بررسی بازی Shadow of the Colossus در PS4

برای قدمتی که آن را تقدیم می کند، نقشه سایه ها یک جوان جنگجو و اسبش، آگرو، را وارد سرزمینی ممنوعه و غیرقابل بازگشت می کند.
این قهرمان با شمشیر جادویی خود و کمان بلندش به دنبال یک افسانه است که در آن توانایی پنهانی وجود دارد که ممکن است مردگان را به زندگی بازگرداند.

در این سرزمین، او با یک آزمون روبرو می شود.
باید 16 غول سنگی، یعنی کلوسوس ها که در سرتاسر این سرزمین پراکنده شده اند، را نابود کند تا به آرزوی دل خود برسد.

"نسخه 2005 از بازی Shadow of the Colossus یک رمزگشایی است، یک بازی بسیار زیبا و بزرگ و در عین حال منحصر به فرد نسبت به بازی‌های همسلفش.
تمام این عوامل باعث شدند که بافت‌های بی‌همتای با موسیقی حماسی به بازی افزوده شوند و این بازی را یکی از شاهکارهای برگزیده PlayStation 2 در زمان خود تبدیل کنند.

با این حال، مشکلات فنی کمی بر چهره‌ی زرین این اثر خط برده بودند و می‌توان به عدم پایداری فریم‌ریت و کاهش آن در برخی مواقع اشاره کرد، که به علت طراحی خلاقانه سازندگان برای ایجاد هیولاهای بزرگ و برجسته در بازی اتفاق افتاده بود.
"
تأثیر گذاریِ دنیای جدید، شگفتی غیر قابل وصفی است که به وجود آمده است.

این دنیا، به نظر می رسد همان جغرافیا را دارد، اما وقتی در آن قرار می گیرید، احساس می کنید که برای اولین بار آن را می بینید.
محیطی است فراوان از جزئیات، با سایه‌ها و نورپردازی استادانه که به واقعیت بسیار نزدیک شباهت دارد و به این مکانی زیبا و جذاب، جان دوباره بخشیده است.

جنگل‌ها با درختان بلند و شاخه های پیچیده اشباع شده‌اند و نور خورشید به زیبایی از بین برگ‌های این درختان می تابد.
کویر و صحرا همان وحشتی هستند که با طوفان‌های شن، دید شما را از آن آشفته می کنند، از ویرانه‌ای که قصد عبور از آن را دارید.

حتی کوه‌ها و صخره‌های ساده نیز در این بازی زیبا به نظر می رسند که با نور و سایه، سطح سنگی آن‌ها را برجسته و طبیعی به نظر می آورد.
هر بار که به قله کوهی می‌رسید یا دره‌ای را عبور می کنید و یا نمای دوربین خود را تغییر می دهید، صفحه‌ای در پیش رویتان قرار می گیرد که حاکی از ارزش مکث کردن و گرفتن عکس آن لحظه است.

خلافی

"نسخه 2005 از بازی Shadow of the Colossus یک رمزگشایی است، یک بازی بسیار زیبا و بزرگ و در عین حال منحصر به فرد نسبت به بازی‌های همسلفش.
تمام این عوامل باعث شدند که بافت‌های بی‌همتای با موسیقی حماسی به بازی افزوده شوند و این بازی را یکی از شاهکارهای برگزیده PlayStation 2 در زمان خود تبدیل کنند.
با این حال، مشکلات فنی کمی بر چهره‌ی زرین این اثر خط برده بودند و می‌توان به عدم پایداری فریم‌ریت و کاهش آن در برخی مواقع اشاره کرد، که به علت طراحی خلاقانه سازندگان برای ایجاد هیولاهای بزرگ و برجسته در بازی اتفاق افتاده بود.
"

یکی از نکات جالب این بازی، HD ریمستر است که در سال ۲۰۱۱ برای کنسول PlayStation 3 منتشر شد.
این ریمستر توانست مشکلاتی که در نسخه قبلی وجود داشت را برطرف کند.
اما نسخه ۲۰۱۸ بازی Shadow of the Colossus برای کنسول PlayStation 4، کاری بی نظیر و درخشان انجام داد.
استودیو Bluepoint Games تمامی جزئیات دنیای بازی را از نو بازسازی کرده است.
این بازسازی تنها به اساس و مکانیک بازی دست نزده و بقیه جنبه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
اثری که نه تنها کیفیت بصری بازی را به مراتب بهبود بخشیده است، بلکه تجربه پر هیجان و مهیجی را برای بازیکن ایجاد می‌کند.

برای قدمتی که آن را تقدیم می کند، نقشه سایه ها یک جوان جنگجو و اسبش، آگرو، را وارد سرزمینی ممنوعه و غیرقابل بازگشت می کند.
این قهرمان با شمشیر جادویی خود و کمان بلندش به دنبال یک افسانه است که در آن توانایی پنهانی وجود دارد که ممکن است مردگان را به زندگی بازگرداند.
در این سرزمین، او با یک آزمون روبرو می شود.
باید 16 غول سنگی، یعنی کلوسوس ها که در سرتاسر این سرزمین پراکنده شده اند، را نابود کند تا به آرزوی دل خود برسد.

متوجه می شوید که اگر نسخه قدیمی را بازی کرده باشید، بازی اصولاً تغییر چندانی نکرده است.
گرچه ممکن است تعدادی تغییر جزئی در سیستم ها و کنترل ها وجود داشته باشد و در کلیت، حس قبلی بازی برقرار است.
محیط و نحوه شکستن هر کولوسوس همچنان قابل تشخیص است ، همانند مکان هایی مانند مارمولک های دم سفید و درختان میوه که به عنوان منابع افزایش سلامت و استمینا در بازی استفاده می شوند.
همچنین، وزن و فیزیک آگرو و جنگجو به همان شکل قبلی حفظ شده اند، و امکان شروع یک بازی جدید نیز وجود دارد.

تأثیر گذاریِ دنیای جدید، شگفتی غیر قابل وصفی است که به وجود آمده است.
این دنیا، به نظر می رسد همان جغرافیا را دارد، اما وقتی در آن قرار می گیرید، احساس می کنید که برای اولین بار آن را می بینید.
محیطی است فراوان از جزئیات، با سایه‌ها و نورپردازی استادانه که به واقعیت بسیار نزدیک شباهت دارد و به این مکانی زیبا و جذاب، جان دوباره بخشیده است.
جنگل‌ها با درختان بلند و شاخه های پیچیده اشباع شده‌اند و نور خورشید به زیبایی از بین برگ‌های این درختان می تابد.

کویر و صحرا همان وحشتی هستند که با طوفان‌های شن، دید شما را از آن آشفته می کنند، از ویرانه‌ای که قصد عبور از آن را دارید.
حتی کوه‌ها و صخره‌های ساده نیز در این بازی زیبا به نظر می رسند که با نور و سایه، سطح سنگی آن‌ها را برجسته و طبیعی به نظر می آورد.
هر بار که به قله کوهی می‌رسید یا دره‌ای را عبور می کنید و یا نمای دوربین خود را تغییر می دهید، صفحه‌ای در پیش رویتان قرار می گیرد که حاکی از ارزش مکث کردن و گرفتن عکس آن لحظه است.

نتیجه گیری

از جمله نقاط قوت این مقاله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توصیف دقیق و زیبای محیط های بازی، از جمله جنگل‌ها، صحراها و کوه‌ها
  • تورم جزئیات و سطح واقعیتی که برای بازی ایجاد شده است
  • استفاده هوشمندانه از نور و سایه و نورپردازی استادانه
  • تأثیر گذاری جدیدی که این دنیا در بازیکنان ایجاد می‌کند
  • ترکیب منحصر به فرد از عناصر موسیقی حماسی
با این حال، مشکلات فنی مانند عدم پایداری فریم‌ریت و کاهش آن نقاط ضعفی در نسخه 2005 بازی محسوب می‌شود که می‌تواند تجربه بازی را به حدی کاهش دهد.
با این حال، به طراحی خلاقانه سازندگان و تلاش‌های آن‌ها برای جلب توجه بازیکنان احترام گذاشته می‌شود و دلایل بسیاری را برای جذابیت این بازی فراهم می‌کند.

در نتیجه، نسخه 2005 بازی Shadow of the Colossus را می‌توان به عنوان یکی از شاهکارهای برگزیده PlayStation 2 در زمان خود دانست.