مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری

مقاله درباره مقدار عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ است.
بازنشستگان کشوری از مزایا و حقوق مختلفی برخوردار هستند، از جمله حقوق بازنشستگی ماهیانه، بیمه و پاداش پایان خدمت بازنشستگی.

حقوق قانونی بازنشستگان کشوری شامل حق دریافت عیدی است.
هیات وزیران با استناد به قوانین و مقررات، تصمیم به تصویب پرداخت عیدی به بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ گرفته است.

تمام بازنشستگان کشوری مجاز به دریافت عیدی با مبلغ تعیین شده هستند.
افزایش پاداش آخر سال و مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ نیز در این مقاله بررسی می‌شود.

خلافی

بازنشستگان کشوری به مانند کارمندانی که در بخش دولتی مشغول به کار هستند، از مزایای و حقوق مختلفی برخوردار هستند.
حقوق بازنشستگی ماهیانه، بیمه و پاداش پایان خدمت بازنشستگی، تنها چند نمونه از این حقوق هستند.

حقوق قانونی بازنشستگان کشوری شامل حق دریافت عیدی، که به آن پاداش آخر سال نیز گفته می‌شود، در ماده واحده قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت تصریح شده است.
با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، سوال پیش می‌آید که میزان افزایش پاداش آخر سال بازنشستگان کشوری نسبت به عیدی سال گذشته چقدر بوده و در نتیجه مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

به همین جهت در این مقاله، ابتدا به بررسی مقدار عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم و سپس درباره روش تعیین مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۲، توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال 1402

در سال ۱۴۰۲، همانطور که در سال‌های گذشته نیز رخ داده، دولت با مصوبه هیات وزیران مبلغ عیدی برای بازنشستگان کشوری تعیین کرده است.
از این رو، پاداش آخر سال بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ با تصویب مبلغ عیدی کارکنان دولت در همان سال مطابقت دارد.

از آنچه که بر اساس قوانین مالی ناظر بر تنظیم بودجه در سال ۱۴۰۲ تعیین شده بود، مقدار عیدی کارکنان دولت به میزان ۱۸٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال یا هشتصد هزار تومان مشخص شد.
در یک جلسه، هیئت دولت تصویب نمود که میزان عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ برابر ۱٬۶۰۰٬۰۰۰ تومان باشد.

نحوه تعیین عیدی بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۲

ماده واحده قانونی مربوط به تعیین و محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ بازنشستگان کشوری به دولت واگذار شده است.
این ماده بر اساس قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت تعیین شده است.
طبق این ماده، دولت باید اعتباری که سالانه برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص می‌دهد، از نظر مالی برابر به همه کارکنانش، با توجه به وضعیت کارکنان نقدی و غیرنقدی را پرداخت کند.
این امر شامل تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی می‌شود.

تصمیمات مهم درباره پاداش سالانه کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری در هر سال توسط هیات دولت گرفته می‌شود.
این تصمیم ها در یک جلسه‌ای که در ماه بهمن برگزار می‌شود، مورد بحث و تصویب قرار می‌گیرند.
سپس به صورت یک مصوبه، اعلام و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی می‌شود.
با اعتباربخشی به اهمیت این موضوع، از تگ strong برای برجسته کردن جملات مرتبط به پاداش آخر سال و بازنشستگان استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که نکته‌ای راجع به ماده ۲ و تبصره‌ای که به آن مرتبط است، از تصویب هیات وزیران درباره پرداخت عیدی به بازنشستگان کشوری در سال ۱۳۹۹ به شرح زیر است:متن ماده ۲: تمامی بازنشستگان کشوری مجاز به دریافت عیدی با مبلغ تعیین شده می‌باشند.
تبصره: بازنشستگانی که حداکثر تا تاریخ تصویب این مصوبه برای بازنشستگی قانونی و مستمر مشمول باشند، مستحق دریافت عیدی هستند.

هیات وزیران در جلسه سال گذشته، با توجه به پیشنهاد شماره ۶۴۱۴۷۲ مورخ ششم بهمن ماه ۱۳۹۸ ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۱ واحد قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۴ و ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، تصمیم به تصویب آن کرد:

ماده 2 - مقدار پرداخت عیدی و پاداش انتهای سال به بازنشستگان، مستمری گیرندگان، حقوق وظیفه در صورت کناره گیری، حقوق وظیفه وراثتی مستخدمان متوفای تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی، همچنین جانبازان و شهدای از کار افتاده به میزان ثابت دوازده میلیون و ریال 12,000,000 از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا نهاد اجرایی مرتبط قابل پرداخت است.

سوالات پر تکرار

  1. از رویکرد های بالا برای انتخاب گزینه ثبت نوبت در صفحه استفاده کنید.
    بعد از کلیک بر روی گزینه "ثبت نوبت"، صفحه مورد نظر برای شما باز خواهد شد.
    بعد از ورود به این صفحه، دست راست بالا را با استفاده از تگ **strong** ، گزینه **نوبت دهی** را انتخاب کنید.
    بعد از وارد کردن و تکمیل اطلاعات مورد نیاز درباره پرونده، می توانید با استفاده از گزینه‌ی مرحله بعد، به مرحله بعدی بروید.
    حتما حتما حتما به کامل کردن اطلاعات اهمیت بدهید.
    "مقامات و دولت در سال‌های اخیر، به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا، سعی کرده‌اند تا با استفاده از راه‌اندازی **سیستم‌های نوبت‌دهی آنلاین یا وبسایت‌های نوبت‌دهی**، از ازدحام جمعیت و شلوغی در ادارات جلوگیری نمایند.
    "مرحله اول وارد کردن آدرس وبسایت سامانه نوبت دهی الکترونیکی در شعب خانواده و اجرای احکام البرز با استفاده از مرورگر گوشی هوشمند یا کامپیوتر به اینترنت متصل شده است.
    با وارد کردن آدرس زیر، صفحه‌ای باز می‌شود: **qazaalborz.
    ir** در این مطلب توضیح خواهیم داد که چگونه بتوانید از وبسایت نوبت دهی الکترونیکی در شعب خانواده و اجرای احکام البرز در سایت qazaalborz.
    ir استفاده کنید.
    با استفاده از راهنمای تصویری، شما قادر خواهید بود به راحتی از این سامانه استفاده کنید و از تمامی امکانات آن بهره‌مند شوید.
    بلافاصله پس از وارد کردن کد ملی و رمز شخصی، با فشار دادن مرحله بعد، صفحه شما به حالت زیر تغییر خواهد کرد: **بعد از وارد کردن کد ملی و رمز شخصی، با فشار دادن مرحله بعد، صفحه شما به حالت زیر در خواهد آمد:** بعد از مشاهده مدارک، گزینه بعد را فشار دهید تا اطلاعات مربوط به پرونده‌ی شما را کامل کنید.
    صفحه‌ای که باز می‌شود، به شکل زیر خواهد بود: **بعد از رویت مدارک، به گزینه بعد بروید تا اطلاعات خواسته شده درباره‌ی پرونده‌ی شما تکمیل شود.
    صفحه‌ی باز شده به این صورت خواهد بود:** به منظور احترام به ارباب رجوع و پس از بازدید رئیس دادگستری از دادگاه های خانواده و با توجه به حضور گسترده مراجعه کنندگان در ساعات اولیه صبح برای پیگیری پرونده ها، تصمیم گرفته شد توسط معاونت منابع انسانی و مدیر آموزش قضایی دادگستری استان البرز یا کرج نرم افزاری طراحی شود تا وضعیت به ترتیبی منظم مدیریت شود.
    هنگام آغاز ساعات کاری، چشمان ما به غبارروبی محیط‌های پرتراکم در راهروهای قضایی برای حوزه خانواده و اجرای احکام بود.
    اغلب این موضوع تا پایان ساعت‌های اداری ادامه داشت و گاهاً به عنوان نتیجه‌ی ازدحام جمعیت، به درگیری منجر می‌شد.
    آزمایش جمعیت، باعث اخلال در ارائه‌ی خدمات به مراجعین و اذیت و آزار جامعه‌ی ساکن در اطراف دادگاه خانواده می‌شد.
    " ارائه خدمات اینترنتی و نوبت دهی آنلاین به این مکان ها، علاوه بر مزایایی که بررسی کردیم، برای حفظ نظم و تنظیم کارهای اداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    تمام کشورهای جهان در حال حاضر تلاش می‌کنند تا خدمات مورد نیاز مردم را از طریق سامانه‌های اینترنتی ارائه دهند، که باعث کاهش ضایعات زمانی و انرژی شهروندان می‌شود.
    با این حال، یکی از دلایل اصلی ارائه خدمات اینترنتی، کاهش ترافیک شهری و راحتی شهروندان است.
    " راه‌اندازی سیستم یا وبسایت آنلاین نوبت دهی در شعب دادگاه خانواده و اجرای احکام استان البرز باعث کاهش شلوغی و افزایش کارآمدی شعبات دادگاه خانواده شده است.
    قبل از راه‌اندازی این سیستم به دلیل تعداد زیاد پرونده‌های قضایی در واحد اجرای احکام دادگاه خانواده کرج، ازدحام و شکایت‌های متعددی رخ می‌داد.
    این موضوع منجر به نیاز مردم برای تسریع در اجرای احکام خود شده بود ولی با راه‌اندازی سیستم نوبت دهی، این مشکلات برطرف شده و خدمات ارائه شده در این دادگاه بهبود یافته است.

نتیجه گیری

مقاله حاضر به بررسی مقدار و روش تعیین عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ پرداخته است.
بازنشستگان کشوری، مشابه کارمندان دولتی، از حقوق و مزایای مختلفی برخوردار هستند.

حقوق بازنشستگی ماهیانه، بیمه و پاداش پایان خدمت بازنشستگی، تنها برخی از این حقوق هستند.
به تعبیری، عیدی نیز به عنوان پاداش آخر سال برای بازنشستگان کشوری مطابق ماده قانونی تعیین می‌شود.

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، می‌توان از هیات وزیران درخواست کرد که مقدار افزایش پاداش آخر سال بازنشستگان کشوری نسبت به سال گذشته چقدر بوده و درنتیجه مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ در جلسه اخیر، هیات وزیران تصمیم به تصویب پیشنهاد موردنظر کرد که بازنشستگان کشوری مجاز به دریافت عیدی با مبلغ تعیین شده می‌باشند.
بنابراین، تمامی بازنشستگان کشوری مستحق دریافت عیدی هستند.