رابطه نامشروع تلفنی

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

رابطه نامشروع تلفنی

این مقاله درباره جرم "تلفنی رابطه نامشروع" در اسلام است که به رابطه غیرقانونی بین زن و مرد با استفاده از تلفن اشاره دارد.
قانون اسلامی مجازاتی برای این جرم تا نود و نه ضربه شلاق تعیین کرده است.

در این مورد، رعایت قوانین وحقوق دیگران، و عدم استفاده نامشروع از تلفن، و رعایت حریم شخصی افراد بسیار حائز اهمیت است.
با رعایت این نکات، احتمال وقوع این جرم و نقض امنیت و خصوصیت در ارتباطات تلفنی کاهش خواهد یافت.

خلافی

با گذر زمان، روابط افراد تغییر یافته است و این تغییرات بر تفسیر قوانین ما که بر پایه فقه اسلامی است، تأثیرگذار بوده و باعث شده عملی که در گذشته غیرممکن و در نتیجه در شرع اسلام به عنوان جرم معرفی نشده بود، توسط قانونگذار ایران به عنوان جرم تشخیص داده شده و قابل مجازات باشد.

یکی از جرایمی که ممکن است اتفاق بیافتد، جرمی به نام "تلفنی رابطه نامشروع" است که به ارتباط غیرقانونی بین زن و مرد اشاره دارد که با تلفن برقرار می‌شود و رابطه زناشویی بین آنها وجود ندارد.
درباره جرم "تلفنی رابطه نامشروع"، نکته‌ای که لازم است توجه شود این است که "سکس تلفنی" مختص افراد متاهل نیست و روابط غیرمشروع بین دو فرد مجرد نیز می‌تواند منجر به رخداد جرم "تلفنی رابطه نامشروع" شود.

با توجه به اینکه در قانون مجازات اسلامی، جرم رابطه نامشروع تلفنی تعریف نشده است، پرسشی که به ذهن می‌آید این است که این جرم تحت کدام ماده قانونی قرار می‌گیرد و مجازات آن چیست؟ در این مقاله، به بررسی جرم رابطه نامشروع تلفنی خواهیم پرداخت.
همچنین، توضیحی ارائه می‌دهیم درباره مجازات قانونی این جرم و در پایان، روش رسیدگی به شکایت جرم رابطه نامشروع تلفنی را تشریح خواهیم کرد.

جرم رابطه نامشروع تلفنی

اولین ماده‌ای که در قانون مجازات اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، ماده 637 است که به موضوع "رابطه نامشروع" پرداخته است.
به تعبیری، اگر زن و مردی که با هم ازدواج نکرده‌اند، به طور نامشروع رابطه عاطفی یا رابطه جنسی برقرار کنند، این کنش برمبنای این ماده مورد توبیخ قرار می‌گیرد.
در این صورت، نیافتادن اجازهٔ ازدواج از طرف شخص قانونی را دربرمی‌گیرد، تحمل سزاوار شلاق به تعداد نود و نه ضربه را به همراه خواهد داشت.
همچنین، اگر این عمل با استفاده از خشونت و اجبار انجام شود، تنها فرد در اهمیت انجام عمل اجباری قرار می‌گیرد و عواقب مناسب برای عمل خشونت‌آمیز نخواهد داشت.

بر اساس این قاعده، هرگونه رابطه جسمی و جنسی کمتر از زنا و حتی به طور کلامی، خارج از محدوده‌های مقررات شرعی، به عنوان رابطه نامشروع در نظر گرفته می‌شود و تحت عنوان جرم قابل مجازات است.
متأسفانه این قانون تنها به یک بیان کلی از جرم رابطه نامشروع محدود شده و تعیین موارد رابطه نامشروع را به طور شخصی به دست قضات پرونده‌های کیفری واگذار کرده است.
این مسئله همچنین پیچیده‌تر می‌شود زمانی که بدانیم، به طور متفاوت از گذشته، روابط افراد محدود به روابط حضوری نیستند و افراد از طریق ابزارهای ارتباطی جمعی مانند تلفن و موبایل نیز روابط متعددی را برقرار می‌کنند.

در شرایط فعلی، بحثی مطرح می‌شود که آیا استفاده از راهکارهای ارتباطی جمعی مانند تلفن برای مکالمه و پیامک بین دو نفر که در رابطه ازدواجی قرار ندارند و خارج از مقررات شرعی باشد، به عنوان یک عمل جرم رابطه غیرمجاز تلقی شود و طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی قابل پیگیری قانونی باشد؟

با توجه به سوال و موضوع "سکس تلفنی"، دیدگاه‌های مختلف قضات دادگاه‌های کیفری بیان شده است.
برخی معتقدند که رابطه غیرمجاز تنها از طریق تماس فیزیکی امکان‌پذیر است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که رابطه غیرمجاز در فضای مجازی یا از طریق تماس تلفنی نیز امکان‌پذیر است.
به طور کلی، دادگاه‌های کیفری و نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه، روابط تلفنی و پیامکی بین زن و مردی که رابطه زوجیت ندارند را جرم و قابل مجازات بر اساس ماده 637 قانون مجازات اسلامی می‌دانند.

مجازات رابطه نامشروع تلفنی

مطابق قسمت قبل، قانون مجازات اسلامی در ماده 637 بیان کرده است که رابطه نامشروع تلفنی یکی از اقسام جرم رابطه نامشروع است و به آن مجازاتی تا نود و نه ضربه شلاق تعلق می‌گیرد.
در خصوص این مجازات، نکات زیر باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند:- رعایت قوانین و مقررات کشور در استفاده از تلفن و ارتباطات تلفنی بسیار حائز اهمیت است.
- رعایت حقوق و احترام به دیگران یک الزام اساسی در اعمال و استفاده از تلفن است.
- هرگونه استفاده نامشروع و ناقض قوانین از تلفن ممکن است مجازاتی شلاقی به همراه داشته باشد.
- برای جلوگیری از وقوع جرم رابطه نامشروع تلفنی، فرد باید از رابطه صحیح و مشروع با دیگران استفاده کند و از طریق تلفن به آنها احترام بگذارد.
- آگاهی و آشنایی با قوانین جرم رابطه نامشروع تلفنی و عواقب آن بسیار مهم است تا فرد بتواند از ارتکاب این جرم جلوگیری نماید.
- ضرورت احترام به حریم شخصی افراد و عدم تعرض و تجاوز به آنها توسط تلفن یک نقطه کلیدی در جلوگیری از ارتکاب جرم رابطه نامشروع تلفنی است.
- هرگونه سواستفاده، تهدید، یا آزار متقابل از طریق تلفن می‌تواند منجر به مجازات شلاقی و توجیه شناخته شود.
با رعایت این نکات، امکان کاهش وقوع جرم رابطه نامشروع تلفنی و حفظ امنیت و خصوصیت در ارتباطات تلفنی بیشتر خواهد شد.

قانون‌گذار، در این بند، حکماً حداکثر مجازات برای جرم رابطه نامشروع تلفنی را تعیین کرده است.
به این معنا که قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده جرم رابطه نامشروع تلفنی، می‌تواند مجازات مرتکبان این جرم را با دست زدن به یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعیین نماید که در صورت وجود شرایط اجرای حکم شلاق در رابطه نامشروع، بر روی مجرمان اجرا می‌شود.

در اسلام، مجازات تعزیری از روش‌هایی است که در آن، حدود، مقدار و نحوه اجرای مجازات مشخص نشده‌اند، بلکه قانونگذار تصمیم می‌گیرد.

براساس استفاده از سیستم درجه بندی تعزیرات جزایی در قانون مجازات اسلامی، جرم سکس تلفنی با مجازات تعزیری درجه شش همراه است.
درجه بندی تعزیرات جزایی در قانون مجازات اسلامی نشان می دهد که این جرم جزو جرائمی است که در حداقل درجه مجازات تعزیری قرار می گیرد.

تنها از ایراد یا بروز داری جرم رابطه نامشروع تلفنی، بر اساس ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی، تا میزان حداکثر ده ضربه شلاق قابل کاهش و یا تبدیل به جریمه نقدی در بازه‌ای از ۲ میلیون تا ۸ میلیون تومان پاسخگو است.

"تبصره: کنترل بر فعالیت‌های رسانه‌های نقیض قانون که درجهت ترویج ارزش‌های اخلاقی نیست و با تأکید بر احکام خداوند منعقد نشده است با تلاش تشدد گران برانگیز روبه‌رو خواهد شد.
کسانی که در این اقدامات شرکت کنند، پس از شناسایی و طبق قوانین شرعی و قانونی و شکل‌دهی به محکمه، مجازات منصوب می‌شوند.
در موارد خاصی که جداگانه در قوانین ذکر شده است، ممکن است احکام ورودی تابلوهای سمت خیابان را برای جلوگیری از حمله به ارزش‌های نبرد قائل شده در هر شایعه‌های مطبوعاتی اجرا نماید.
"

مطابق بند 115 قانون مجازات اسلامی، اگر فردی به ارتکاب جرم رابطه ناشروع تلفنی مدانسته و توبه کند، ممکن است مجازات او بیفزاید، مشروط بر اینکه قاضی از اندیشه بدنامی و پشیمانی وی مطلع شود و این مورد را تأیید کند.

نحوه رسیدگی به شکایت جرم رابطه نامشروع تلفنی

قوانین رسیدگی به جرایم کیفری با روی کار قرار دادن این نکته عمل می‌کنند که در سندی برای محافظت از حقوق افراد و جلوگیری از آسیب رساندن به عفت عمومی، درصدد حفظ استقلال و مستقل بودن دستگاه قضایی است.
بنابراین، جرایم ابتدا در دادسرا مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از انجام تحقیقات اولیه و صدور قرار جلب برای دادرسی، پرونده به دادگاه کیفری ارسال می‌شود تا در مرحله نهایی به آن پرداخته شود.
اما وجود برخی موارد و جرایم خاص باعث می‌شود مرحله دادسرا در رسیدگی به این جرم‌ها حذف شود و به دلایلی از قبیل حفظ آبروی متهمان یا جلوگیری از تضرر عفت عمومی، به طور مستقیم موضوع به دادگاه کیفری ارجاع می‌شود تا بررسی و رسیدگی نهایی صورت پذیرد.
بنابراین، برخی از جرایم به دلایل ویژه و استثنائی به صورت مستقیم در دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و مرحله دادسرا از آنها حذف می‌شود.

"جرمی که مستقیماً در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد، جرمی است که به سبب منافع عفت در دادگاه مناسب رسیدگی می‌شود.
بند تبصره ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری وضع کرده است: «در این قانون، جرائمی که به منافات عفت منجر می‌شوند، مستقیماً در دادگاه قابل رسیدگی هستند.
بند تبصره- منظور از جرائم منافی عفت، جرائم جنسی حدی و همچنین جرائمی مانند تعزیر و رابطه نامشروع است.
»"

به هرحال باید توجه داشت که این تخلف مربوط به رابطه غیرمشروع فیزیکی است و در مورد رابطه غیرمشروع تلفنی اقدامات قانونی از مرحله دادگاه آغاز می‌شود و پس از گردآوری شواهد جرم و کامل‌کردن پرونده، پرونده رابطه غیرمشروع تلفنی برای دادگاه ارسال می‌شود.

سوالات پر تکرار

  1. من تمام املاک را انتقال داده ام.
    برخی از بخش‌ها را به یک شخص دیگر واگذار کرده‌ام.
    در مرحله بعد، لیست املاک شما در سامانه کد یکتا نشان داده می‌شود.
    برای تعیین وضعیت ملک خود، لطفاً دکمه "تعیین تکلیف" را جلوی ملک مورد نظر فشار دهید و آن را در یکی از 4 وضعیت زیر مشخص کنید.
    در صفحه مرورگر خود، آدرس سایت کد یکتا را که به صورت amlak.
    mrud.
    ir است، وارد نموده و سپس دکمه جستجو را فشار دهید تا به صفحه اصلی سایت کد یکتا هدایت شوید.
    در این صفحه، بر روی دکمه ورود به سامانه که با استفاده از تصویر زیر نمایش داده شده است، کلیک کنید.
    بنا به اطلاعیه معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، همه خانوارها می‌بایست تا پایان ماه مهر ماه، برای ثبت نام و عضویت در سامانه املاک و اسکان، که در آدرس amlak.
    mrud.
    ir قابل دسترسی است، اقدام نمایند.
    این تاریخ به بعد، ارائه هرگونه خدماتی به خانوارها به وجود ثبت نام سرپرست خانواده در این سامانه وابسته خواهد بود.
    بنا به اطلاعیه معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، هر دو گروه مالکان و مستاجران درخواست موردنیاز و ضروری برای ثبت ملک خود را در سامانه ثبت نام کُد یکتا مسکن دارند.
    لطفاً این نکته را به خاطر داشته باشید و مراحل ثبت نام را طبق دستورالعمل های مربوطه انجام دهید.
    همچنین، باید به این نکته اشاره کنم که با توجه به مهلت دو ماهی که برای ثبت نام در سامانه ثبت نام کُد یکتا املاک در اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در نظر گرفته شده است، در صورتی که وزارت راه و شهرسازی مهلت ثبت نام را تمدید نکند، آخرین فرصت برای ثبت ملک در سامانه ثبت نام کُد یکتا مسکن تا تاریخ 19 خرداد 1400 است.
    در سال‌های اخیر، برای مقابله با چالش‌های اجتماعی و اقتصادی، دولت اقداماتی را برای حل مشکل خانه‌های خالی ارائه کرده است.
    طرحی به نام "طرح خانه‌های خالی" که با این طرح، مالکان خانه‌های خالی موظف به پرداخت مالیات می‌شوند.
    این اقدام می‌تواند از جانب مالکان، تشویقی برای عرضه املاک خود به جامعه باشد و در نتیجه باعث کنترل تورم مسکن نیز گردد.
    به همین منظور و برای شناسایی خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای به نام "سامانه کد یکتا" را راه‌اندازی کرده است.
    ثبت نام ملک و اطلاعات سکونتی از تاریخ 19 فروردین 1400 در این سامانه الزامی است.
    ساخت املاک و در عین حال، حفظ آنها برای مدتی طولانی، فعالیتی سودآور بوده که در سال‌های اخیر توجه قسمتی از جامعه را به خود جلب کرده است.
    این فعالیت اجازه می‌دهد املاک را احتکار کنید و پس از افزایش چشمگیر قیمت زمین و خانه، آنها را با سودهای قابل توجهی بفروشید.
    در برابر این گروه افراد مذکور، قشری ضعیف‌تر وجود دارد که به دلیل افزایش جمعیت و کمبود مسکن، همواره نتیجه نامطلوب این اقدام‌های احتکارکنندگان املاک را بر دوش خود تحمل می‌کند.
    این امر به افزایش وحشتناک قیمت خرید و اجاره املاک منجر می‌شود.
    بر اساس ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم، وزارت راه و شهرسازی به عهده دارد که حداکثر یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این ماده، سامانه‌ای با عنوان "سامانه کد یکتا املاک" را راه اندازی کند.
    این سامانه به افراد جامعه اجازه می‌دهد تا با مراجعه به سامانه کد یکتا، اطلاعات مربوط به مالکیت ملک و مسکن خود را در این سایت ثبت کنند.
    ثبت نام در سامانه کد یکتا الزامی است و در مقابل سامانه‌هایی مانند "سامانه ثبت معاملات و املاک کشور" و "سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی" که اختیاری هستند، اجباری است.
    بعد از وارد کردن کدی که به شماره همراهت ارسال شده است، شما به یک صفحه جدید در سایت کد یکتا هدایت می‌شوید.
    در این صفحه، شما موظف هستید یک رمز عبور برای حساب کاربری خود تعریف کنید (حداقل 6 کاراکتر و حداکثر 50 کاراکتر).
    این رمزعبور را در کادر مربوطه در تصویر زیر وارد نمایید.
    همچنین، کد امنیتی چهاررقمی که در تصویر نمایش داده شده است نیز در کادر مربوطه وارد کنید و با فشردن دکمه ورود به سامانه کد یکتا وارد شوید.

نتیجه گیری

خلاصه مقاله: در این مقاله درباره مجازات تعزیری در اسلام و به خصوص در مورد رابطه نامشروع تلفنی صحبت شده است.
به طور کلی، این مقاله به نکات مهمی درباره این موضوع اشاره کرده است.

از جمله این نکات می‌توان به:- روابط افراد در جامعه تغییر یافته و این تغییرات بر تفسیر قوانین اسلامی تأثیرگذار بوده و باعث شده عملی که در گذشته مجازات نداشته است، امروزه به عنوان جرم در نظام حقوقی اسلامی محسوب شود.
- طبق قانون‌گذاری، مجازات برای جرم رابطه نامشروع تلفنی مشخص شده است و قاضی می‌تواند مجازات مرتکبان این جرم را تعیین کند.

- رعایت قوانین و مقررات کشور در استفاده از تلفن و ارتباطات تلفنی بسیار حائز اهمیت است و هرگونه استفاده نامشروع می‌تواند مجازات شلاقی و نیز عواقب قانونی دیگری داشته باشد.
با توجه به این نکات، بهترین راه حل جهت کاهش وقوع جرم رابطه نامشروع تلفنی و حفظ امنیت و خصوصیت در ارتباطات تلفنی، رعایت قوانین و مقررات کشور و احترام به حقوق دیگران است.

همچنین، آگاهی و آشنایی بهتر با قوانین مربوطه نیز می‌تواند در جلوگیری از ارتکاب این جرم مؤثر باشد.
با رعایت این نکات، امکان کاهش وقوع جرم رابطه نامشروع تلفنی و حفاظت از امنیت و خصوصیت در ارتباطات تلفنی بهبود خواهد یافت.