نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

تشکر و قدردانی از اعتماد شما

انتقادات شرعی استرداد هدایا در دوران نامزدی

نمونه دادخواست استرداد هدایای نامزدی

بنابراین، امکان استرداد هدایای دوران نامزدی وجود دارد

دادخواست استرداد هدایای نامزدی

تقاضای رسیدگی در دادگاه برای استرداد هدایا در دوران نامزدی

خلافی

با اینکه قوانین مربوط به دوران نامزدی در جامعه مشخص و معلوم است و از لحاظ قانونی، نامزدی به عنوان یک رابطه زوجیت شناخته نمی‌شود، اما در برخی از مواد قانونی، تأثیراتی از رابطه نامزدی مشاهده می‌شود.
برای مثال، در ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی، موضوع استرداد هدایای دوران نامزدی ذکر شده است.
بنابراین، اگر نامزدی مذکور به ازدواج نرسیده باشد، امکان پس‌گرفتن هدایای دوران نامزدی وجود دارد؛ و فرد موردنظر می‌تواند با اقامه دعوا و ارائه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی، هدیه‌های نامزدی خود را برگرداند.
در ادامه، پس از توضیح مختصر درباره استرداد هدایای دوران نامزدی و دادخواست استرداد هدایای نامزدی، متن و نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی را ارائه خواهیم نمود.

دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

در قوانین حقوق مدنی، ماده 1037 به موضوع "استرداد یا پس گرفتن هدایای نامزدی" پرداخته است.
طبق این ماده، هریک از نامزدها در صورتی که وصلت منظور بین آنها به هم بخورد، می‌توانند هدایایی را که به طرف دیگر یا خانواده‌اش برای وصلت منظور داده است، مطالبه کند.
اگر هدایای اصلی موجود نباشد، مجاز به دریافت ارزش معادل هدایا می‌باشد، مگر اینکه هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشند.
در دوران نامزدی، قبل از عقد نکاح، اگر یکی از زوجین هدایایی را برای طرف دیگر یا خانواده او تهیه کند، اما به دلایلی نامزدی به ازدواج نهایی نرسد، هر یک از طرفین مجاز است به استرداد هدایای دوران نامزدی اقدام کند.
دلیل اصلی برای استرداد هدایای نامزدی این است که پرداخت هدایا در دوران نامزدی به منظور راضی کردن طرف مقابل برای ازدواج می‌باشد.
بنابراین، در صورتی که نامزدی به ازدواج نرسد، می‌توان هدایا را با شرایط مورد نظر پس گرفت.

به منظور رسیدگی به این موضوع، فردی می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و دعوای استرداد هدایای نامزدی را درخواست کند.
با تنظیم دادخواست به طرفیت خوانده دعوا، امکان استرداد هدایای داده شده در دوران نامزدی وجود دارد.
این درخواست باید در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار گیرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دادخواست مطالبه خسارات ناشی از به هم خوردن نامزدی، اینجا را کلیک کنید.

نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

در پاراگراف قبل، به توضیح قانونی پیرامون امکان استرداد هدیه‌ها در دوران نامزدی پرداخته شد.
همچنین، شرایط استرداد هدایا بررسی و توضیح داده شد.
اما، در صورتی که نامزد بخواهد هدیه‌ها را پس بگیرد، لازم است تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده صورت بگیرد.
در این بخش، ما قصد داریم متن نمونه‌ای از دادخواست استرداد هدایای نامزدی را با رعایت صحیح و قابل قبول، ارائه کنیم.

سلامتی مدیر محترم مجتمع قضایی خانواده

سلام علیکم؛

با احترام به اطلاع عزیزان می‌رساند که من، (نام شخص)، فرزند (نام پدر) با شماره شناسنامه (شماره شناسنامه) که صادره از (محل صدور) می‌باشد، در تاریخ (تاریخ) از سوی (نام نامزد خوانده) به شرافت، نامزد شده‌ام.
به موجب عرف و آداب و رسوم متعارف، من هدایایی مثل حلقه نامزدی، گردنبند و سایر هدایا از جمله ساعت و عطر خریداری و به ایشان هدیه نموده‌ام.
لیست هدایا در دوران نامزدی، به دادخواست ضمیمه شده است.
اما، به دلایلی خانواده ایشان در تاریخ (تاریخ) از ادامه وصلت امتناع نمودند و نامزد محترم نیز در انجام وصلت تاثیری نخواهد گذاشت.
با وجود برهم خوردن وصلت مورد نظر، درخواست مکرر بنده برای استرداد هدایا مذکور نتیجه‌ای نداشته و به استرداد هدایا نامزدی به شماره (شماره دادنامه) نیز پاسخ مناسبی دریافت نکردم.
به همین دلیل، بر اساس ماده 1037 قانون مدنی که می‌گوید "هر نامزد می‌تواند در صورت عدم ادامه وصلت، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت داده است، مطالبه کند.
در صورت عدم وجود هدایا، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که به طور عادت نگهداری می‌شود"، تقاضای رسیدگی و صدور حکم برای استرداد هدایا در دوران نامزدی را از محضر دادگاه محترم درخواست می‌نمایم.

با ارزشمندترین تشکرها و آرزوی تجدید احترام، متشکر و سپاسگزار شما هستیم که با صمیمیت خود به ما اعتماد کردید.
این امر برای ما بسیار گرانبهاست و ما همواره به خدمت شما هستیم.
در صورتی که هرگونه سوال، نیاز یا درخواستی داشته باشید، لطفاً به ما اطلاع دهید.
ما بهترین تلاش خود را خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم و از حمایت شما سپاسگزاریم.

ضرورت بیان شود که در قسمت تعیین خواسته و بهای آن امکان دارد عبارت "صدور حکم بر اجبار خواننده به بازگشت هدایای دوران نامزدی با مقدار .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ریال" را قرار دهیم و در قسمت دلایل و اساس دادخواست نیز به '"شهادت شهود، تحقیقات محلی، لیست هدایای دوران نامزدی و ارائه فاکتور خرید آنها در صورت وجود" استناد کنیم.

سوالات پر تکرار

  1. قانون مدنی بر شرایط لغو حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی تاکید دارد.
    ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی شرایط لغو حضانت را تعیین کرده است که عبارتند از بروز تغییر جدی در وضعیت روحی و رفتاری پدر که به خطر سلامت و روانی کودک می انجامد، عدم توانایی پدر در تامین نیازهای روزمره و مراقبت‌های لازم برای کودک به دلیل بیماری روانی، عدم علاقه یا توانایی پدر در برقراری و حفظ ارتباط امن و سالم با کودک.
    در صورت بروز چنین مواردی توصیه می‌شود به دادگاه مراجعه کنید تا سلب حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی صورت پذیرد.
    قانون مدنی مشخص می‌کند که حضانت کودکان تا سن هفت سالگی به عهده مادر است و پس از آن، امکان حضانت تا سن بلوغ تا دست پدر می‌رسد.
    در تعیین پدر نیز سن هفت سالگی تا سن پانزده سالگی برای پسران و سن هفت سالگی تا سن نه سالگی برای دختران بر عهده پدر است.
    بازه سنی حضانت تحت شرایط خاص قابل لغو است.
    در صورتی که به دلیل عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادر کودک، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی کودک در معرض خطر قرار گیرد، محکمه می تواند تصمیماتی را برای سلب حضانت پدر اتخاذ کند.
    لغو حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی مستلزم تأیید تشخیص بیماری روانی از سوی یک پزشک عضو هیات علمی می‌باشد و در صورت عدم ارائه مدارک کافی، لغو حضانت امکان‌پذیر نمی‌باشد.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ارائه شده در مقاله، می‌توان نتیجه گرفت که استرداد هدایای دوران نامزدی بر اساس قوانین مربوط، امکان‌پذیر است.
در صورتی که رابطه نامزدی منجر به ازدواج نشده باشد و وصلت نیز ادامه نیابد، طبق ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی، نامزد می‌تواند با اقدام و ارائه دادخواست، هدایا و ارزشمندی‌هایی که در دوران نامزدی دریافت کرده است را استرداد کند.

در متن نمونه دادخواست نیز مشخص شده است که فرد موردنظر نامزد شده است و به همراه لیست هدایا، هدایایی مانند حلقه نامزدی، گردنبند و سایر هدایا را به نامزد خود تقدیم کرده است.
اما به دلایل خانوادگی وصلت انجام نشده و درخواست‌های مکرر برای استرداد هدایا نیز نتیجه‌ای نداشته است.

بنابراین، مطابق ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی، فرد موردنظر می‌تواند تقاضای استرداد هدایای نامزدی را از محضر دادگاه ارائه کند تا بررسی و صدور حکم در این خصوص صورت گیرد.
بر اساس قانون، در صورتی که هدایا وجود نداشته باشند، مستحق قیمت هدایا خواهد بود که به طور عادت نگهداری شده است.

بنابراین، بر اساس توضیحات فوق، توصیه می‌شود که در صورت وقوع مواردی مشابه، نامزدان در صورت عدم ادامه وصلت، از حق استرداد هدایا خود استفاده کنند و به محضر دادگاه مربوطه مراجعه کنند.