چه کسانی باید در سامانه املاک ثبت نام کنند

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

چه کسانی باید در سامانه املاک ثبت نام کنند

بر اساس گزارش مدیرعامل راه و شهرسازی استان اصفهان، زمان ثبت املاک در سامانه amlak.
mrud.

ir تا پایان روز 30 مهرماه 1400 ادامه دارد.
همه خانوارها می‌توانند ملک‌های خود را در این سامانه ثبت کنند و برای استفاده از خدمات مختلف، ثبت نام در سامانه ضروری است.

ثبت نام در سامانه املاک به صورت اجباری در سال 1400 اعلام شد و برای عدم ثبت نام، جریمه های مالیاتی و محرومیت از خدمات اجتماعی تعیین شده است.
تمامی اطلاعات مربوط به املاک باید توسط سرپرستان خانوار در سامانه ثبت شود و نوع مالکیت و اطلاعات مستاجران نیز باید ثبت شود.

پس از پایان مهلت ثبت نام، خدمات تنها بر اساس ثبت نام در سامانه و استفاده از کد یکتای صادره ارائه خواهد شد.

خلافی

بعد از مدتی بحث و گفتگو درباره مسأله "املاک خالی" و تأثیر آن بر افزایش قیمت مسکن، سرانجام با تصویب تغییراتی در ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در دی ماه 1399 و پس از راه اندازی "سامانه املاک" توسط وزارت راه و شهرسازی، در سال 1400 ثبت نام در این سامانه به صورت اجباری اعلام شد.

با توجه به اینکه عدم ثبت نام در سامانه املاک، با جریمه های مالیاتی سنگینی برای مالکین همراه است و برای غیر مالکین نیز موجب محرومیت از دریافت خدمات اجتماعی نظیر افتتاح حساب بانکی، دریافت دسته چک، دریافت یارانه و سایر خدمات دولتی می شود، ضروری است تا در قدم اول، مشخص نمود که افراد مشمول ثبت ملک در سامانه املاک کدام هستند.

با توجه به این پیش‌فرض، مورد بحث در این مقاله مربوط به استفاده از سامانه املاک است.
در این مورد به سؤالاتی پاسخ خواهیم داد که در صورت استفاده از سامانه املاک، افرادی که باید ثبت نام کنند و افرادی که نباید ثبت نام کنند کیست؟ همچنین به آن‌هایی که هنوز در سامانه ثبت نام نکرده‌اند، چه عملیاتی را باید انجام دهند؟

چه کسانی باید در سامانه املاک ثبت نام کنند؟

"تغییراتی در ماده 54 قانون مالیات های مستقیم که در ماه دی سال 1399 تصویب شده است، درباره افرادی که باید در سامانه ثبت املاک عضو شوند، تعیین نموده است: «همه سرپرستان خانوارها، شامل شهری و روستایی، مالک و مستأجر و تمامی صاحبان واحدهای مسکونی، مکلف هستند اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاکی که در اختیار آنها قرار دارد (با مالکیت های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را در مدت دو ماه از تاریخ 19 فروردین سال 1400 در سامانه املاک ثبت کنند.
»"

توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات مربوط به املاک که باید توسط سرپرستان خانوار در سایت معارفه ثبت شوند برای مالکان است و نیز اطلاعات مستاجران نیز باید در سامانه معارفه ثبت گردد.
در مورد نوع مالکیت همه مالکان املاک با هر نوع سندی نیاز به ثبت نام در سامانه دارند.
همچنین مستاجران از امکان ثبت نام در سامانه وام ودیعه مسکن نیز برخوردارند.

چه کسانی نباید در سامانه املاک ثبت نام کنند؟

با توجه به آنچه در بخش قبل بیان شد و با در نظر داشتن اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، الزاماً سرپرستان خانوار باید در سامانه املاک ثبت نام کنند.
اما اعضای دیگر خانواده اگر ملکی را به نام خودشان نداشته باشند، نمی توانند در سامانه املاک ثبت نام کنند.
به عبارت دیگر، این افراد مستثنی از ضرورت ثبت ملک در سامانه املاک محسوب می‌شوند.

کسانی که در سامانه املاک ثبت نام نکرده اند باید چه کنند؟

تاکید می‌شود که علاوه بر جریمه‌های مالیاتی که بابت عدم ثبت نام در سامانه سماوا برای مالکین املاک در نظر گرفته شده است، طبق تبصره ۸ ماده ۵۴ مکرر قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم، پس از پایان مهلت ثبت نام در سامانه املاک، تمامی خدمات فقط بر اساس ثبت نام در سامانه املاک و استفاده از کد یکتای صادره از این سامانه توسط دستگاه‌های اجرایی ارائه خواهد شد.

بنابراین اگر اشخاصی تا پایان مهلت مقرر، عمل به ثبت نام و دریافت کد یکتا نکنند، از دست خدماتی مانند افتتاح حساب بانکی، دریافت دسته چک، دریافت یارانه و کمک های معیشتی دولت، دریافت پاسپورت، ثبت نام فرزندان در منطقه محل سکونت و سایر خدماتی که توسط دستگاه های اجرایی دولت ارائه میشود، محروم خواهند شد.

با توجه به اهمیت بالای موضوع "ثبت نام در سامانه املاک" و همچنین در نظر گرفتن جریمه‌های سنگین وجود دار برای عدم ثبت نام در این سامانه، اکنون سؤال مطرح است که افرادی که هنوز در سامانه املاک ثبت نام نکرده اند باید چه اقدامی انجام دهند.

بر اساس گزارش مدیرعامل راه و شهرسازی استان اصفهان، زمان ثبت املاک در سامانه amlak.
mrud.
ir تا پایان روز 30 مهرماه 1400 ادامه دارد.

بر اساس اطلاعاتی که توسط معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است، همه خانوارها تا انتهای ماه مهر می‌توانند ملک‌های خود را در سامانه املاک و اسکان amlak.
mrud.
ir ثبت کنند.
از این تاریخ به بعد، به منظور استفاده از هرگونه خدمات، ضروری است که سرپرستان خانواده در این سامانه ثبت نام کنند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، پس از وقوع نقص دوباره در سامانه املاک و اسکان که آخرین بار در تاریخ ۱۰ شهریور ماه رخ داد، این وبسایت از روز گذشته بازگشایی شد به منظور ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.
mrud.
ir.

سوالات پر تکرار

  1. در این مقاله درباره مشکلاتی که می‌تواند در گوش وجود داشته باشد صحبت شده است.
    قرار است درباره دیه گوش در سال 1402 با تمرکز بر رنگ شدن گوش توضیح داده شود.
    قانونگذار برای هر بخش از گوش که آسیبی به آن وارد شود، دیه جداگانه تعیین کرده است.
    این آسیب‌ها می‌تواند به لاله گوش، غضروف گوش و نرمه گوش وارد شود.
    در سال 1402، مبلغ دیه بسته به نوع آسیب متفاوت است.
    موردی که در این مقاله بررسی می‌شود، درباره ضایعه گوش و دیه کبودی گوش است.
    برای ضایعات گوش مبلغ دیه متفاوتی تعیین شده است.
    همچنین در مورد دیه پارگی غضروف گوش و دیه فلج کردن لاله گوش نیز در این مقاله صحبت شده است.
    تعیین مبلغ دیه بر اساس قوانین مجازات اسلامی و پاره کردن غضروف گوش و نرمه گوش، مورد بررسی قرار گرفته است.
    همچنین دسته‌بندی زخم‌ها به 9 گروه و ماده 709 قانون مجازات اسلامی که درباره دامیه صحبت می‌کند نیز مطرح شده است.
    این مقاله همچنین به اهمیت گوش برای انسان و اهمیت حفظ صحت آن پرداخته است.
    قانونگذاران برای حفاظت از سازمان بدن و تعقیب عدالت در رابطه با صدمات وارده به بدن قوانین سختی را تصویب کرده‌اند و آسیب‌رسانی به گوش نیز جرم به حساب می‌آید.

نتیجه گیری

نتیجه قوی: "با توجه به اینکه ثبت نام در سامانه املاک به صورت اجباری اعلام شده است و عدم ثبت نام با جریمه های سنگینی همراه است، برای تمامی مالکین و مستاجران ضروری است از این امکان استفاده کنند.
علاوه بر تأمین منافع مالیاتی و مالکین، ثبت املاک در سامانه امکان ارائه خدمات اجتماعی از جمله دریافت یارانه و دسته چک را برای غیر مالکین نیز فراهم می کند.

بنابراین، تأکید می شود که همه افراد مشمول ثبت ملک در سامانه با هر نوع سندی باید روند ثبت نام را انجام دهند تا بتوانند از خدمات دولتی استفاده کنند و به جریان قوانین جدید مربوطه راه یابند.
"