هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور چقدر است؟

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور چقدر است؟

این مقاله درباره گوشی های مسافرتی و قوانین مربوط به واردات آنها می باشد.
قانون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعیین کرده است که برای ورود گوشی های تلفن همراه به کشور باید هزینه گمرکی آنها پرداخت شود و همچنین آنها باید رجیستر شوند.

این مقاله درباره هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور نیز صحبت می کند و محاسبه هزینه را توضیح می دهد.
به طور کلی هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور شامل حق کمرگ 4 درصد، حق بازرگانی 2 درصد، مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد و عوارض هلال احمر 1 درصد است.

بنابراین در مجموع 16 درصد ارزش گوشی را باید پرداخت کرد.
برای رجیستر کردن گوشی، باید کد IMEI را یادداشت کرده و سپس کد دستوری *7777# را بر روی گوشی شماره گیری کنید و انتخاب کنید که آن را رجیستر کنید.

برای انتقال مالکیت یک گوشی دست دوم، ابتدا کد IMEI آن را دریافت کنید و سپس با شماره دستوری *7777# و انتخاب گزینه انتقال مالکیت، کد IMEI را وارد کنید و روی Send ضربه بزنید.

خلافی

این روزها عده زیادی از مردم هنگام مسافرت به خارج از کشور برای خود یا خانواده شان تلفن همراه خریداری می کنند یا فروشندگان این دستگاه های هوشمند ، اقدام به واردات تلفن همراه می نمایند ، در این مقاله ، هدف گروه مشاوره شبکه استعلام ، صحبت در خصوص گوشی های مسافرتی بوده و در واقع  مخاطب آن دسته اول ( افراد عادی ) است.

نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که مطابق قانون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که از 28 مهر 96 اعلام شد ، با هدف مبارزه با قاچاق و جلوگیری از ورود غیر قانونی گوشی های تلفن همراه باید همه تلفن های همراه ، ضمن پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی ، اقدام به رجیستر کردن دستگاه نمایند در غیر این صورت ، تلفن همراه قاچاق محسوب شده و قابل استفاده در کشورمان نمی باشد.

برخی از کاربران پیرو مقالاتی که پیش از این تولید و منتشر کرده ایم ، سوالاتی در زمینه هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور یا هزینه گمرک گوشی مسافرتی مطرح می نمایند ، لذا برآن شدیم تا در این مقاله به طور جداگانه موضوع هزینه واردات و گمرکی تلفن همراه را بررسی نماییم.

سایر مقالاتی که مطالعه آنها به شما پیشنهاد می شوند عبارتند از :

راهنمای استعلام اصالت گوشی شبکه استعلام

نرم افزار همتا

طرح رجیستری گوشی شبکه استعلام

رجیستری چیست و چرا الزامی است ؟

اگر تاکنون مقالاتی که توسط ما در این زمینه منتشر شده است را مطالعه نکرده اید ، خوب است در ابتدا نگاهی بیندازیم بر اینکه رجیستری چیست و چرا استعلام اصالت گوشی مهم است!

همانطور که در قسمت مقدمه نیز به آن اشاره شد ، بنابر قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، هر شخص می تواند یک دستگاه تلفن همراه را از خارج از کشور به ایران بیاورد ، رجیستری گوشی همان طرح جلوگیری از واردات کالای قاچاق است و افرادی که تلفن همراه وارد می کنند باید این نکته مهم را در نظر داشته باشند که تنها 30 روز پس از ورود به ایران مهلت برای رجیستری دارند ، نرم افزاری که می توانید این عملیات را از طریق آن انجام دهید ، نرم افزار همتا نام دارد که به کمک این برنامه رایگان می توانید فعال سازی تلفن همراه ، انتقال مالکیت ، استعلام اصالت دستگاه و .
.
.
را انجام دهید.
کار با این نرم افزار کاربردی بسیار ساده بوده و قابل نصب روی هر دو سیستم اندروید و iOS است.
 

هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور چقدر است ؟

قبل از اینکه نحوه محاسبه هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشوررا بیان کنیم ، این نکته مهم را در نظر داشته باشید که امکان رجیستر کردن دستگاه تلفن همراه تنها ضمن پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی و دریافت رسید پرداخت امکان پذیر است و در صورتی که هزینه گمرک گوشی مسافرتی توسط شما پرداخت نشده باشد ، نمی توانید عملیات استعلام اصالت کالا و ثبت آن در طرح رجیستری را انجام دهید.
برای این منظور می توانید با مراجعه به یکی از دفاتر کمرگ مراجعه کنید یا از طریق سایت گمرک کشور اقدام به پرداخت هزینه نمایید.

حال در پاسخ به سوالات کاربرانی که طی تماس های تلفنی با کارشناسان مرکز مشاوره در خصوص هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور سوالاتی را مطرح کرده بودند باید بگوییم که نحوه محاسبه هزینه به صورت زیر خواهد بود:

هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور = (4 درصد حق کمرگ + 2 درصد حق بازرگانی + 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده + 1 درصد عوارض هلال احمر ) است .
در مجموع 16 درصد ارزش گوشی را باید پرداخت کنید.

مثلا در نظر بگیرید که شما یک گوشی به ارزش 20 میلیون تومن وارد کنید ، حال 16 درصد ارزش آن معادل 3 میلیون و 200 هزار تومان را به عنوان هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور پرداخت کنید.

 

چگونه رجیستری را انجام دهیم؟

دومین سوال پرتکرار کاربران این است که بعد از پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی چه کاری باید انجام دهید؟ بعد از اینکه شما هزینه را پرداخت کردید و رسید آن تحویل داده شد ، سپس به کمک نرم افزار همتا ، کد دستوری *7777# یا سایت سامانه همتا  آن را رجیستری کنید.

چنانچه شما تلفن همراهی را به عنوان هدیه به شخصی می دهید این مورد مهم را در نظر داشته باشید که باید آن را نیز رجیستری نمایید ، ساده ترین راه این است که هنگام ورود به کشور عملیات رجیستری را انجام داده و گوشی را ثبت کنید.
چنانچه در این زمینه سوالاتی در ذهن دارید ، مقاله رجیستری گوشی های مسافرتیرا بررسی فرمایید.

در ادامه هم در پاسخ به سوال افرادی که در خصوص فروش دستگاه تلفن همراه سوالاتی را مطرح کرده اند باید بگوییم که چنانچه شما تلفن همراه را وارد کرده و پس از پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی و هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور تصمیم به فروش آن داشته باشید دیگر نیازی به رجیستر کردن مجدد آن نیست ؛ کافیست عملیات انتقال مالکیت که در بخش ابتدایی به آن اشاره شد ، را انجام دهید.

برای انجام این کار روش های متفاوتی وجود دارد ، ما در این بخش ساده ترین آن را توضیح می دهیم ، مابقی روش ها را می توانید پس از مطالعه مقاله انتقال مالکیت گوشی دست دومامتحان نمایید.

ابتدا با شماره گیری کددستوری *#06# کد IMEI دستگاه خود را دریافت و آن را در جای مناسبی یادداشت نمایید.
سپس اقدامات زیر را دنبال کنید:

1.
روی دستگاه تلفن همراه خود کد دستوری *7777# را شماره گیری نمایید.

2.
سپس گزینه 3 یا همان انتقال مالکیت را انتخاب کنید.

3.
در ادامه لیست کدهای IMEI که شما مالک آن هستید نمایش داده می شود ، عدد مطابق با IMEI که یادداشت کرده اید را وارد کرده و روی Send اشاره کنید.

سوالات پر تکرار

  • چرا عده زیادی از مردم هنگام مسافرت به خارج از کشور تلفن همراه می خرند؟
  • به چه دلیلی باید تلفن همراه را رجیستر کنیم؟
  • هزینه واردات گوشی موبایل از خارج از کشور چقدر است؟
  • چگونه می توان رجیستری را انجام داد؟
  • چه کارهایی بعد از پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی باید انجام داد؟

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی مساله تلفن های همراه مسافرتی و نحوه واردات و رجیستر کردن آنها پرداخته شده است.
براساس قانون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمامی تلفن های همراه وارد شده به کشور به پرداخت هزینه گمرکی مقداری مشخص و پس از آن به رجیستر کردن توسط دارنده می باشند.

در غیر این صورت، تلفن همراه قاچاق به حساب می آید و قابل استفاده نمی باشد.
مطابق با قانون، هزینه واردات گوشی موبایل به صورت مجموعه ای از حق کمرگ، حق بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض هلال احمر محاسبه می شود.

مثالی که در مقاله آمده، نشان می دهد که در صورتی که گوشی به ارزش 20 میلیون تومان وارد شود، نیاز است که 3 میلیون و 200 هزار تومان به عنوان هزینه واردات پرداخت شود.
همچنین نرم افزار همتا را می توانید برای رجیستر کردن تلفن همراه استفاده کنید که عملیات راحتی را انجام می دهد.

برای این منظور کافی است که کد دستوری *7777# را برروی تلفن همراه وارد کنید و سپس کد IMEI را وارد کرده و اقدام به ارسال آن کنید.
در پایان مقاله، روش های دیگری برای رجیستری کردن گوشی مسافرتی و انتقال مالکیت گوشی دست دوم نیز به طور مختصر توضیح داده شده است.