نمونه سوال شبه امتحان نهایی دین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته تجربی نوبت دوم خرداد ماه 98 منطقه 4 تهران

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

 نمونه سوال شبه امتحان نهایی دین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته تجربی نوبت دوم خرداد ماه 98 منطقه 4 تهران

شکستن سد جاهلیت و خرافه‌گرایی توسط پیامبر یکی از معیارهای تمدن اسلامی است.
برای دریافت نمونه سوال شبه امتحان نهایی درس دین و زندگی سال سوم رشته تجربی پایه دوازدهم، نوبت دوم (خرداد ماه) سال ۹۸ در منطقه چهار تهران، اینجا کلیک کنید.

برای آمادگی بیشتر دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی برای امتحانات نوبت دوم (خرداد ماه)، در این مقاله نمونه سوال شبه امتحان نهاییدین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته انسانی نوبت دوم (خرداد ماه) 98 منطقه 4 تهران ارائه شده است.
می‌توانید با کلیک روی لینک زیر به صورت رایگان آن را دانلود کنید.

در این مقاله، نمونه سوال شبه امتحان نهاییدین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته انسانی را برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی که در امتحانات نوبت دوم (خرداد ماه) واقع خواهند شد، آماده کرده‌ایم.
این سوالات مختص منطقه 4 تهران است و می‌توانید آن‌ها را از لینک زیر دریافت کنید.

پیامد کوتاهی مردم در انجام وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه می‌تواند بسیار ارزشمند و قابل توجه باشد.
با انجام این وظیفه، افراد به عنوان نمایندگان خداوند، نقش مهمی در بهبود جامعه و ایجاد تغییرات مثبت بازی می‌کنند.

آسیب جدی تنوع طلبی و مصرف گرایی:
  • یکی از جدی‌ترین آسیب هایی که در تمدن جدید مشاهده می‌شود، استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی و ذخایر زمین است.
    این امر منجر به کاهش برخی از منابع زندگی‌ای مانند آب، خاک حاصلخیز و هوا پاک می‌شود.

  • استفاده بی‌معیار از منابع طبیعی و تولید بی‌وقفه کالاها، منجر به افزایش آلودگی هوا، آب و خاک شده است.
    این آلودگی‌ها نه تنها برای محیط زیست بلکه برای سلامتی انسان ها نیز خطرناک است.

  • نتایج:
  • یکی از نتایج این آسیب، کاهش تعداد و تنوع گونه‌های زیستی در اکوسیستم‌هاست.
    از جمله حیات وحش و گیاهانی که به عنوان غذا و زندگی برای ما انسان‌ها و سایر موجودات، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • مصرف گرایی بی‌رویه، پدیده ای را به وجود آورده است که به آن "جاه طلبی" می‌گویند.
    این جاه طلبی باعث شده است که نیازها و خواسته‌های انسان‌ها بیش از میزان واقعی آنها باشد و برای تأمین این نیازها، استفاده‌ی بیش از حد از منابع طبیعی صورت گیرد.

  • به طور کلی، آسیب‌های تنوع طلبی و مصرف گرایی در تمدن جدید نه تنها به محیط زیست بلکه به نسل‌های آینده از انسان‌ها نیز آسیب می‌رساند.
    بنابراین، ضروری است که به سوی راهکارهایی هدایت شویم که از تنوع طبیعی محافظت کرده و استفاده‌ی بهینه از منابع را تضمین نمایند.

    سوال ۱:
    تعریف دقیقی از خداوند چیست؟
    سوال ۲:
    تفاوت رسولان الهی و انبیا چیست؟
    سوال ۳:
    به تفصیل درباره مفهوم آخرت توضیح دهید.

    خلافی

    برای آمادگی بیشتر دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی برای امتحانات نوبت دوم (خرداد ماه)، در این مقاله نمونه سوال شبه امتحان نهاییدین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته انسانی نوبت دوم (خرداد ماه) 98 منطقه 4 تهران ارائه شده است.
    می‌توانید با کلیک روی لینک زیر به صورت رایگان آن را دانلود کنید.

    در این مقاله، نمونه سوال شبه امتحان نهاییدین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته انسانی را برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی که در امتحانات نوبت دوم (خرداد ماه) واقع خواهند شد، آماده کرده‌ایم.
    این سوالات مختص منطقه 4 تهران است و می‌توانید آن‌ها را از لینک زیر دریافت کنید.

    برای دریافت نمونه سوال شبه امتحان نهایی درس دین و زندگی سال سوم رشته تجربی پایه دوازدهم، نوبت دوم (خرداد ماه) سال ۹۸ در منطقه چهار تهران، اینجا کلیک کنید.

    ضرورت ذکر دارد که در صورت نیاز به افزایش آمادگی خود با نمونه سوالات بیشتر، می توانید به مقاله نمونه سوالات شبه امتحان نهایی دین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته تجربیمراجعه کنید.
    برای دریافت سوالات امتحانی سایر دروس پایه دوازدهم رشته تجربی در دوره اول (دی ماه) و دوره دوم (خرداد ماه)، می توانید به مقاله نمونه سوالات امتحانی پایه دوازدهم رشته تجربیمراجعه کنید.
    در ادامه، چند سوال از این امتحان دین و زندگی 3 آورده شده است تا با سطح سختی آنها آشنا شوید.

    سوال ۱:
    تعریف دقیقی از خداوند چیست؟
    سوال ۲:
    تفاوت رسولان الهی و انبیا چیست؟
    سوال ۳:
    به تفصیل درباره مفهوم آخرت توضیح دهید.

    و با استفاده از تگ هایمانند ، ، ، بازنویسی می کنم:

    سوالاتی که در امتحان نهایی دین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته تجربی نوبت دوم شامل:
  • متن سوالاتی که در این نسخه شبه امتحان نهایی دین و زندگی
  • برای مشاهده سوالات و پاسخنامه های تشریحی به اینجا مراجعه کنید.

    توضیح منظور از اینکه می‌گوییم "اختیار انسان یک تقدیر الهی است" به صورت زیر است:

    1. اختیار:اختیار به معنای قدرت و توانایی یک فرد برای انتخاب و تصمیم‌گیری است.
      در اینجا، به معنای قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب انسان است.
    2. تقدیر: معمولاً فرض می‌شود که تقدیر الهی برای هر فرد تعیین کنندهٔ سرنوشت و قدرتش می‌باشد.
      به این معنا که خداوند قدرت اختیار را به هر فرد می‌دهد و تصمیم‌گیری‌ها و اعمال آن فرد تحت تأثیر و تقدیر الهی است.

    پیامد کوتاهی مردم در انجام وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه می‌تواند بسیار ارزشمند و قابل توجه باشد.
    با انجام این وظیفه، افراد به عنوان نمایندگان خداوند، نقش مهمی در بهبود جامعه و ایجاد تغییرات مثبت بازی می‌کنند.
    امر به معروف و نهی از منکر در واقع یک رسالت الهی است که خداوند به بشر داده است.
    با گسترش آگاهی و داشتن تعهد نسبت به این دستور الهی، مردم می‌توانند در تربیت خود و اصلاح جوامع خود و دیگران نقش مؤثری را ایفا کنند.
    در اجتماع‌هایی که افراد فعال و مسئولیت‌پذیری در این زمینه وجود داشته باشند، می‌توان نشاط و انگیزه‌ای برای تغییرات مثبت در جامعه ایجاد کرد.
    مردم با انجام وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر خود، قدرت تأثیرگذاری خود را در بهبود وضعیت ها و حل مشکلات اجتماعی به اثبات می‌رسانند.
    همچنین، فردی که در انجام وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و رعایت ارزش‌های اخلاقی به عمل می‌آورد، نشانه‌ای از رشد و تعالی دارد.
    این عمل نه تنها به فردی که آن را انجام می‌دهد خوبی و نیکویی می‌بخشد بلکه به تمامی جامعه تأثیر مثبتی می‌گذارد.
    بنابراین، می‌توان گفت که پیامد کوتاهی مردم در انجام وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه، بروز تغییری مثبت و بهبود در شیوه‌ی زندگی افراد و جامعه به‌طور کلی است.
    با اهمیت دادن به این مسئله و عمل به طور مستمر، می‌توان امیدوار بود که جامعه ما بدون تلاشی فعال ورودی ها و به تدریج به سمت ارتقای اخلاقی و اجتماعی پیش خواهد رفت.

    توجه داشته باشید که استناد به متون قرآنی و اسلام، این ادعایی که درباره منع و حرمت بسیار در این دین وجود دارد، صحت ندارد.
    قرآن کریم به عنوان مبدأ اساسی برای اسلام، در تعیین حقوق و وظایف مسلمانان بسیار کامل و متوازن است.
    ]پاسخ به این ادعا این است که در اسلام، منع و حرمت نه به جهت محدود کردن آزادی افراد است، بلکه برای حفظ صلح، امنیت، انضباط اخلاقی و بهره وری بهتر از نعمت‌های الهی ایجاد شده است.
    در واقع، اسلام با تأکید بر رفتار صحیح و اصول اخلاقی، سعی می‌کند تا به شکل بالقوه بر خلاف ارزش‌ه‌ها و حقوق انسانی و حتی به نفع خود انسان عمل کند.
    مضاد به آن چیزی است که به افراد و جامعه آسیب وارد می‌کند یا به تعادل اجتماعی زنیان می‌زند.
    از طرفی، با توجه به اهمیت اختیار و آزادی شخصی در اسلام، هرگونه ممنوعیت و حرمت باید مطابق با اصول عدل و انصاف و بر اساس مصلحت عمومی باشد.
    بنابراین، نمی‌توان ادعا کرد که اسلام به طور کلی از آزادی عمل انسان‌ها منع کرده است.
    اگرچه ممکن است برخی از ممنوعیت‌ها در اسلام به نظر سنگین و بیش از حد بیاید، اما اصل اساسی و منظم‌کننده این حرمت‌ها استَرس به مصلحت‌های بزرگ‌تر و برقراری نظم و انضباط اجتماعی است.
    این محدودیت‌ها همواره با صلاحدید الهی و فرایندهای حکمت‌آمیز در قرآن و سنت پیامبران اسلامی تأیید شده است.
    بنابراین، همواره لازم است که در ارزیابی منع و حرمت‌های اسلامی، علاوه بر اطلاعات مذهبی، به فهم معانی و مقاصد عمده در پشت این ضوابط نیز توجه کنیم تا بتوانیم به یک درک کامل‌تر از این اصول برسیم و از جایگاه آن در جامعه اسلامی صحبت کنیم.

    شکستن سد جاهلیت و خرافه‌گرایی توسط پیامبر، یکی از معیارهای تمدن اسلامی است.

    تاحالا در تمدن جدید، چه آسیب جدی ای تنوع طلبی و مصرف گرایی را به همراه داشته و چه نتایجی در پی داشته است؟

    آسیب جدی تنوع طلبی و مصرف گرایی:
  • یکی از جدی‌ترین آسیب هایی که در تمدن جدید مشاهده می‌شود، استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی و ذخایر زمین است.
    این امر منجر به کاهش برخی از منابع زندگی‌ای مانند آب، خاک حاصلخیز و هوا پاک می‌شود.
  • استفاده بی‌معیار از منابع طبیعی و تولید بی‌وقفه کالاها، منجر به افزایش آلودگی هوا، آب و خاک شده است.
    این آلودگی‌ها نه تنها برای محیط زیست بلکه برای سلامتی انسان ها نیز خطرناک است.
  • نتایج:
  • یکی از نتایج این آسیب، کاهش تعداد و تنوع گونه‌های زیستی در اکوسیستم‌هاست.
    از جمله حیات وحش و گیاهانی که به عنوان غذا و زندگی برای ما انسان‌ها و سایر موجودات، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • مصرف گرایی بی‌رویه، پدیده ای را به وجود آورده است که به آن "جاه طلبی" می‌گویند.
    این جاه طلبی باعث شده است که نیازها و خواسته‌های انسان‌ها بیش از میزان واقعی آنها باشد و برای تأمین این نیازها، استفاده‌ی بیش از حد از منابع طبیعی صورت گیرد.
  • به طور کلی، آسیب‌های تنوع طلبی و مصرف گرایی در تمدن جدید نه تنها به محیط زیست بلکه به نسل‌های آینده از انسان‌ها نیز آسیب می‌رساند.
    بنابراین، ضروری است که به سوی راهکارهایی هدایت شویم که از تنوع طبیعی محافظت کرده و استفاده‌ی بهینه از منابع را تضمین نمایند.

    برای دیدن سوالات امتحانی پایه دوازدهم رشته تجربی نوبت دوم، بارم بندی امتحانات نهایی دروس پایه دوازدهم رشته تجربی و بارم بندی امتحان نهایی دین و زندگی پایه دوازدهم تجربی روی لینک‌های مربوطه کلیک کنید.

    حجم فایل:

    حجم فایل را در اینجا وارد کنید.

    ملاحظه:
    • حجم فایل باید به صورت عددی وارد شود.
    • واحد حجم می‌تواند مگابایت یا گیگابایت باشد.

    به عنوان مثال:

    حجم فایل:
    ۲۵ مگابایت

    سوالات پر تکرار

    1. با توجه به متن ارائه شده، یک نکته مهمی که در آن تأکید می‌شود اهمیت برخورد مناسب با افراد بدجنس و تبهکار است.
      ضرورت این موضوع با استفاده از ضرب‌المثل "همسایهٔ ناخوشاگاه خیره‌ای نمی‌کند" به خوبی توصیف شده است.
      در ضمن، بیت "چون بتابد آفتاب معرفت، از سپهر این ره علی صفت" نیز تشبیهی قوی است که طرفین تشبیه را به خوبی نشان می‌دهد.
      در این بیت، طرف اول تشبیه آفتاب و طرف دوم تشبیه معرفت است.
      این متن همچنین شامل یک بیت از سرود ابوالقاسم لاهوتی به نام "آه ای میهن" است که مفهوم اهمیت و توجه به وطن و محیط زیست را بیان می‌کند.
      همچنین در بخش دیگری از متن، آرایه های ادبی از بیتی با عنوان "با آنکه جیب وجام من از مال و می تهی است ، ما را فراغتی است که جمشید جم نداشت" تشریح می‌شود.
      این آرایه ها شامل تصویر غنیمت رنگارنگ و فراغت جوهری هستند و به نکته اجتناب از تعلقات مادی و به دنبال یافتن فراغت و کمال درونی اشاره دارند.
      بنابراین، متن فوق بیانگر ارزش و اهمیت مسائلی مانند برخورد مناسب با افراد بدجنس و تبهکار، عشق و انگیزه به وطن، فضیلت های روحانی و فراغت درونی است.
      برای تحقق این ارزش ها و تمامیت زندگی، انسان باید به توسعه و پیشرفت خود اهمیت بدهد و از مسائل مادی فقط برای رسیدن به رهایی روحی استفاده کند.

    نتیجه گیری

    شکستن سد جاهلیت و خرافه‌گرایی توسط پیامبر، یکی از معیارهای تمدن اسلامی است.
    برای دریافت نمونه سوال شبه امتحان نهایی درس دین و زندگی سال سوم رشته تجربی پایه دوازدهم، نوبت دوم (خرداد ماه) سال ۹۸ در منطقه چهار تهران، اینجا کلیک کنید.

    به منظور آمادگی بیشتر دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی برای امتحانات نوبت دوم (خرداد ماه)، در این مقاله نمونه‌سوال‌های شبه امتحان نهایی دین و زندگی سال سوم پایه دوازدهم رشته انسانی مربوط به منطقه چهار تهران در نوبت دوم (خرداد ماه) سال ۹۸ ارائه شده است.
    می‌توانید با کلیک روی لینک زیر این نمونه‌سوال‌ها را دانلود کنید.

    در این مقاله، نمونه‌سوال‌های شبه امتحان نهایی دین و زندگی سال سوم پایه دوازدهم رشته انسانی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی که در امتحانات نوبت دوم (خرداد ماه) شرکت می‌کنند، آماده شده‌اند.
    این سوالات برای منطقه چهار تهران طراحی شده و می‌توانید از لینک زیر آن‌ها را دریافت کنید.

    پیامد کوتاهی که مردم در انجام وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه دارند، می‌تواند بسیار ارزشمند و قابل توجه باشد.
    با انجام این وظیفه، افراد به عنوان نمایندگان خداوند، نقش مهمی در بهبود جامعه و ایجاد تغییرات مثبت بازی می‌کنند.

    امر به معروف و نهی از منکر در واقع یک رسالت الهی است که خداوند به بشر داده است.
    با گسترش آگاهی و داشتن تعهد نسبت به این دستور الهی، مردم می‌توانند در تربیت خود و اصلاح جوامع خود و دیگران نقش مؤثری را ایفا کنند.

    در اجتماع‌هایی که افراد فعال و مسئولیت‌پذیری در این زمینه وجود داشته باشند، می‌توان نشاط و انگیزه‌ای برای تغییرات مثبت در جامعه ایجاد کرد.
    مردم با انجام وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر خود، قدرت تأثیرگذاری خود را در بهبود وضعیت ها و حل مشکلات اجتماعی به اثبات می‌رسانند.

    همچنین، فردی که در انجام وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و رعایت ارزش‌های اخلاقی به عمل می‌آورد، نشانه‌ای از رشد و تعالی دارد.
    این عمل نه تنها به فردی که آن را انجام می‌دهد خوبی و نیکویی می‌بخشد بلکه به تمامی جامعه تأثیر مثبتی می‌گذارد.

    بنابراین، می‌توان گفت که پیامد کوتاهی که مردم در انجام وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه دارند، به وجود آوردن تغییرات مثبت و بهبود در شیوه‌ی زندگی افراد و جامعه به‌طور کلی است.
    با اهمیت دادن به این مسئله و عمل به طور مستمر، می‌توان امیدوار بود که جامعه ما بدون تلاشی فعال ورودی‌ها و به تدریج به سمت ارتقای اخلاقی و اجتماعی پیش خواهد رفت.

    تاحالا در تمدن جدید، چه آسیب جدی ای تنوع طلبی و مصرف گرایی را به همراه داشته و چه نتایجی در پی داشته است؟

    آسیب جدی تنوع طلبی و مصرف گرایی:
  • یکی از جدی‌ترین آسیب‌هایی که در تمدن جدید مشاهده می‌شود، استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی و ذخایر زمین است.
    این امر منجر به کاهش برخی از منابع زندگی‌ای مانند آب، خاک حاصلخیز و هوا پاک می‌شود.

  • استفاده بی‌معیار از منابع طبیعی و تولید بی‌وقفه کالاها، منجر به افزایش آلودگی هوا، آب و خاک شده است.
    این آلودگی‌ها نه تنها برای محیط زیست بلکه برای سلامتی انسان‌ها نیز خطرناک است.

  • نتایج:
  • یکی از نتایج این آسیب، کاهش تعداد و تنوع گونه‌های زیستی در اکوسیستم‌هاست.
    از جمله حیات وحش و گیاهانی که به عنوان غذا و زندگی برای ما انسان‌ها و سایر موجودات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • مصرف گرایی بی‌رویه، پدیده‌ای را به وجود آورده است که به آن "جاه طلبی" می‌گویند.
    این جاه طلبی باعث شده است که نیازها و خواسته‌های انسان‌ها بیش از میزان واقعی آن‌ها باشد و برای تأمین این نیازها، استفاده‌ی بیش از حد از منابع طبیعی صورت گیرد.

  • به طور کلی، آسیب‌های تنوع طلبی و مصرف گرایی در تمدن جدید نه تنها به محیط زیست، بلکه به نسل‌های آینده از انسان‌ها نیز آسیب می‌رساند.
    بنابراین، ضروری است که به سمت راهکارهایی هدایت شویم که از تنوع طبیعی محافظت کرده و استفاده‌ی بهینه از منابع را تضمین نمایند.

    برای دریافت نمونه سوالات بیشتر و افزایش آمادگی خود، می توانید به مقاله نمونه سوالات شبه امتحان نهایی دین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته تجربیمراجعه کنید.
    همچنین می‌توانید از مقاله نمونه سوالات امتحانی پایه دوازدهم رشته تجربیمراجعه کنید.
    در ادامه، چند سوال از این امتحان دین و زندگی 3 آورده شده است تا با سطح سختی آن‌ها آشنا شوید.

    سوال ۱:
    تعریف دقیقی از خداوند چیست؟
    سوال ۲:
    تفاوت رسولان الهی و انبیا چیست؟
    سوال ۳:
    به تفصیل درباره مفهوم آخرت توضیح دهید.