نحوه تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

نحوه تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور

ماده ۲۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی بر این است که دادگاه در صورت نیاز می تواند با استفاده از کارشناسان رسمی، اداره تشخیص هویت و پلیس بین المللی بررسی مدارک و اسناد را انجام دهد.
اداره تشخیص هویت و پلیس بین المللی باید هویت فرد را که تأثیر مستقیمی در مورد دارد، معرفی کند.

مسئولیت ثبت اطلاعات این شخص در دست کارشناس رسمی است.
در مواقعی که موضوع برای دادرس قابل فهم نیست، دادگاه به کارشناس ارجاع می دهد.

اما اگر نیاز به کارشناس وجود داشته باشد، دادگاه باید موضوع را به کارشناس رسمی مربوطه واگذار کند و در صورت عدم دسترسی به کارشناس مختصص رسمی، این موضوع را به اداره تشخیص هویت و پلیس بین المللی ارجاع می دهد.
همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرونده ارجاع شده به کارشناس و قرار کارشناسی پرونده، به لینک های مربوطه مراجعه کنید.

خلافی

"بررسی تشخیص اصالت سند در دادگاه با استفاده از تطبیق خط، مهر، امضا یا اثر انگشتدر سند عادی یا سند رسمی به همراه اسناد مسلم الصدور، یکی از روش‌های معمول تر در دادگاه برای اثبات اصالت یا جعلی بودن یک سند است.
طرفی که باید اصالت یک سند را اثبات نماید، سند مسلم الصدوری را به دادگاه ارائه می‌دهد و خط، مهر یا امضای سند مورد اعتراض با خط، مهر و امضای آن مورد تطبیق قرار می‌گیرد.
اما سؤالی که می‌تواند مطرح شود، این است که برای تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور، چه شرایطی لازم است و چگونه این تطبیق انجام می‌شود.
در این مورد، به بررسی مکان انجام تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور و شخص صالح برای تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور می‌پردازیم.
"

محل تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور

براساس ماده 200 قانون آیین دادرسی مدنی، در جلسه دادرسی، به دلایلی که صحت آنها بین طرفین اختلاف و در تصمیم نهایی تأثیرگذار است، بهره‌برداری می‌شود.
به‌جز در مواردی که قانون راه‌حل دیگری تعیین کرده باشد.
از این ماده می‌توان نتیجه گرفت که محل تطبیق اصالت سند می‌تواند به این صورت تفسیر شود: "جلسه دادرسی به جز در مواردی که قانون راه‌حل دیگری تعیین کرده باشد".
با این حال، ماده 225 قانون آیین دادرسی مدنی در این خصوص تعیین کرده است: اگر مواردی که باید برای تطبیق اسناد به آنها استناد شود در یکی از ادارات، شهرداری‌ها، بانک‌ها یا مؤسساتی که با سرمایه دولت تأسیس شده‌اند، موجود باشد، آنها را مطابق مقررات ماده 212 به محل تطبیق منتقل می‌کنند.
در صورتی که امکان آوردن آنها به محل تطبیق وجود نداشته باشد، به نظر دادگاه مربوطه مطلوب نباشد یا دارنده آنها در شهر یا محل دیگری اقامت داشته باشد، می‌توان بر اساس قرار دادگاه، تطبیق را در محلی که اوراق و مدارک مذکور قرار دارند، انجام داد.
بنابراین، در صورتی که برگه‌ها و نوشته‌ها در یکی از ادارات یا .
.
.
موجود باشد و آوردن آنها به محل تطبیق امکان‌پذیر نباشد، بر اساس تصمیم دادگاه، شخصی که باید تطبیق را انجام دهد (دادرس یا کارشناس) به محل مراجعه کرده و تطبیق را در آنجا انجام خواهد داد.
در صورتی که دارنده برگه‌ها و نوشته‌ها در محل یا شهر دیگری اقامت داشته باشد، دادگاه از طریق نیابت قضایی اقدام می‌نماید تا دادگاه جانشین تطبیق اصالت سند را بر اساس مقررات قانون آیین دادرسی مدنی انجام دهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قرار رسیدگی به اصالت سند در دادگاه و راه‌های تشخیص اصالت سند در دادگاه، اینجا کلیک کنید.

شخص صالح تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور

به طبق ماده ۲۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه مکلف است در صورت لزوم، دقت در مدارک و اسناد را به وسیله ی قیاس خط، امضا، اثر انگشت یا مهر سند با استفاده از کارشناسان رسمی، اداره تشخیص هویت و پلیس بین المللی (که معتبر و اعتماد وثوق دادگاه هستند) بررسی کند.
اداره تشخیص هویت و پلیس بین المللی، هنگام ارائه نظر خود به دادگاه مرجع، باید هویت و مشخصات فردی را که در ارائه نظر تأثیر مستقیم داشته است، معرفی کند.
مسئولیت ورود این شخص در اطلاعات و ثبت ردیف‌های مربوطه در نظر کارشناس رسمی قرار می‌گیرد.

به صراحت مقرراتی که در قانون آیین دادرسی مدنی وجود دارند، دادگاه در مواقعی که موضوع برای دادرس به دلایل فنی و تخصصی غیرقابل فهم است، به کارشناس مربوطه ارجاع می‌دهد.
به همین دلیل، انتقال یا ارجاع موضوع‌هایی مانند مقایسه‌ی خط، مهر، امضا یا اثر انگشت سند تحت حمله با خط، مهر و.
.
.
به کارشناس ضروری نیست و دادگاه می‌تواند این کار را انجام دهد اگر آنچه مورد نیاز و تخصصی نباشد.
با این حال، اگر نیاز به کارشناس وجود دارد، دادگاه باید موضوع را به کارشناس رسمی مربوطه واگذار کند و اگر کارشناس مختصص رسمی در دسترس نباشد، آن را به اداره تشخیص هویت و پلیس بین‌المللی ارجاع دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارجاع پرونده به کارشناس و قرار کارشناسی پرونده، می‌توانید روی لینک‌های مربوطه کلیک کنید.

سوالات پر تکرار

  1. نتیجه‌ی قوی: در این مقاله، به بررسی شرایطی که قاضی یا دادستان باید به دلیل عدم بی‌طرفی از رسیدگی به پرونده امتناع کنند، پرداخته شده است.
    بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، این شرایط از جمله تعارض منافع، قرابت و عدم بی‌طرفی در پرونده می‌تواند باعث شود که دادستان باید از رسیدگی به پرونده امتناع کند و آن را به دادستان یا قاضی دیگری ارجاع دهد.
    این اقدامات باعث می‌شود تا اصل بی‌طرفی در رسیدگی به پرونده رعایت شود و رای صحیح و عادلانه صادر گردد.
    تغییر قاضی یا دادستان در صورت وجود شرایط عدم بی‌طرفی ضروری است تا به عدالت و انصاف در دادرسی‌ها اهمیت داده شود و حقوق مردم محفوظ گردد.
    بنابراین، رعایت شرایطی که به دادستان اجازه می‌دهند از رسیدگی امتناع کند و دانستن اطلاعات بعدی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و باید توسط دادستان به طورکامل رعایت شود.

نتیجه گیری

نتیجه قوی: در این مقاله، به ما اطلاعاتی درباره اهمیت کارشناسان رسمی در دادگاه‌ها و نقش آنها در تحقیق و تجزیه و تحلیل مدارک و اسناد ارائه شده است.
قانون آیین دادرسی مدنی به صورت جدی و دقیق مسئولیت دادگاه را در ارجاع پرونده‌ها به کارشناسان مورد نیاز بررسی کرده است.

استفاده از خصوصیات مثل خط، امضا، اثر انگشت و مهر سند برای تشخیص صحت و قابل اعتماد بودن مدارک به وسیله کارشناسان رسمی، اداره تشخیص هویت و پلیس بین المللی، و نیز تحت نظارت دادگاه انجام می‌شود.
در نتیجه، ارجاع پرونده‌ها به کارشناسان رسمی در دادگاه برای تجزیه و تحلیل در نظر گرفته می‌شود.

این مقاله نشان می‌دهد که کارشناسان مربوطه توانایی و تجربه لازم را برای صحت سندها و مستندات فراهم می‌کنند.
افزون بر این، در مواردی که کارشناس مختصص رسمی در دسترس نباشد، اداره تشخیص هویت و پلیس بین‌المللی به عنوان مرجع عمل می‌کند.

دادگاه به صورت مستقیم مسئولیت تحقیق و تجزیه و تحلیل مدارک را به عهده می‌گیرد و در صورت نیاز، به کارشناسان مربوطه ارجاع می‌دهد.
مقررات قانون آیین دادرسی مدنی وجود دارد که به دادگاه اجازه می‌دهد بر اساس تخصص و دانش فنی خود، از کارشناسان استفاده یا عدم استفاده کند.

به همین دلیل، در صورتی که موضوع مورد نیاز و تخصصی نباشد، بررسی و تحلیل مدارک توسط دادگاه صورت می‌پذیرد.
اما در صورت لزوم، دادگاه موضوع را به کارشناس رسمی واگذار کرده و در صورت عدم وجود کارشناس مختصص رسمی، به اداره تشخیص هویت و پلیس بین‌المللی ارجاع می‌دهد.

در کل، ارجاع پرونده به کارشناسان رسمی در دادگاه از اهمیت بالایی برخوردار است و به دادگاه کمک می‌کند تا به تصمیمات درست و عادلانه دست یابد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارجاع پرونده به کارشناسان و قرار کارشناسی پرونده، می‌توانید لینک‌های مربوطه را در مقاله بررسی کنید.