میزان مبلغ دیه فلج شدن

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

میزان مبلغ دیه فلج شدن

در این مقاله اشاره می‌شود که در صورت وقوع آسیبی که باعث فلج و لب‌های سست می‌شود و زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مبلغی معادل یک سوم دیه لب باید پرداخت شود.
فلج لب، ارتباطی به فلج شدن یا از کار افتادگی ندارد و فقط در حوزه دریافت دیه قرار می‌گیرد.

مقدار کامل مبلغ دیه در ماه‌های غیر حرام در سال ۱۴۰۲، برابر با ۹۰۰ میلیون تومان است.
بنا بر قانون مجازات، در صورتی که فردی سالم به علت ارتکاب جنایت دیگری فلج شود، جانی باید دو سوم از مبلغ دیه کامل را پرداخت کند که این مبلغ بر اساس نرخ دیه، یعنی ۶۰۰ میلیون تومان معادل می‌شود.

برای تعیین میزان دیه به علت کارافتادگی در سال ۱۴۰۲، بر اساس قانون مربوطه، باید مبلغ دو سوم از کل دیه محاسبه شود که به مقدار ۶۰۰ میلیون تومان است.
همچنین، فلج کردن لاله هر گوش باعث شده تا دو سوم دیه آن محاسبه شود و بریدن لاله گوشی که فلج شده، یک سوم دیه آن را دارد.

اضافه به این، فلج یا کارافتادگی فک نیز همانند لاله گوش، دو سوم دیه کامل را می‌طلبد.
همچنین، دیه هر انگشت دست به مقدار یک دهم دیه کامل تعیین می‌شود.

در نهایت، هرگونه جنایتی که سبب سستی و ناتوانی هر یک از لب‌ها شود، به اندازه یک سوم دیه یک لب و نابودی هر یک از لب‌ها و فلج شدن آن‌ها می‌شود، به اندازه یک سوم دیه مربوطه.
بر این اساس، فرد مقصر موظف است دیه آسیب وارده را به مجنی علیه پرداخت کند.

خلافی

براساس قانون مجازات اسلامی، ماده 17، "دیه" یک مبلغ مالی است که در قوانین شرعی برای جرائم غیرعمدی به اشخاص، اعضا و منافع مرتبط تعیین می‌شود.
در صورتی که جرم عمدی باشد و حق قصاص وجود نداشته باشد، همچنین برای محاسبه مبلغ "دیه" از اعضای بدن متخلف متهم، مانند گوش، لب، دست و پا، نصف مبلغ "دیه" کامل باید در نظر گرفته شود.

از آنجایی که ممکن است آسیب های جسمانی و پرداخت دیه برای مجازات رخ دهد، باید به این نکته توجه کرد که امکان وقوع آنها بسیار زیاد است.
اگر هرگونه آسیبی به صورت غیرعمد باعث فلج شدن یک عضوی از بدن شود، فرد مقصر موظف است دیه آسیب وارده را به مجنی علیه پرداخت کند.
مقدار دیه بسته به نوع آسیب و میزان کارافتادگی آن، مختلف است.
بنابراین، مجنی علیه باید درخصوص این مسئله اطلاعات کافی داشته باشد تا حق خود را برسازد.

با توجه به شرایط ذکر شده، در این نوشتار قصد داریم میزان تأثیر کمرنگ‌شدن یا فلج شدن برخی از اعضای حیاتی بدن همچون بینی، گوش، لب، فک، دست و انگشتان آن، پا، انگشتان پا و اعضای تناسلی مردان در سال ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار دهیم.
اگر در خصوص تأثیر فلج شدن در سال ۱۴۰۲ سوالی دارید، ما را همراهی کنید و در این مطلب به آن پرداخته خواهد شد.

دیه فلج شدن بینی ۱۴۰۲

بینی، یک عضو ضروری در بدن انسان است که علاوه بر ظاهر صورت، تنفس از طریق این عضو انجام میشود و حس بویایی نیز به آن وابسته است.
طبق قانون مجازات اسلامی، فلج کردن بینی باعث پرداخت دو سوم دیه کامل و از بین بردن بینی فلج، موجب پرداخت یک سوم دیه کامل میشود.

مقدار کامل مبلغ دیه در ماه‌های غیر حرام در سال 1402، برابر با 900 میلیون تومان است.
بنا بر ماده 595 قانون مجازات، در صورتی که یک فرد سالم به علت ارتکاب جنایت دیگری فلج شود، جانی باید دو سوم از مبلغ دیه کامل را پرداخت کند که این مبلغ بر اساس نرخ دیه، یعنی 600 میلیون تومان معادل می‌شود.

اما اگر فرد آسیب زننده، باعث فلج شدن یک بینی شود، مسئول پرداخت یک سوم دیه کامل است که بر اساس آخرین نرخ دیه، باید 300 میلیون تومان به بزه دیده بپردازد.
همچنین، به موجب ماده 694 قانون مجازات اسلامی، اگر بویایی نیز در اثر بریدن یا از بین بردن بینی یا جنایت دیگری به خطر بیفتد، هر جنایت به صورت جداگانه دیه یا ارش خواهد داشت.
بنابراین، اگر بر اثر آسیب جانی، بینی فلج شود، به آن دیه تعلق می‌گیرد و نه ارش از کارافتادگی ۱۴۰۲؛ اما، اگر بویایی نیز از بین برود یا کاهش یابد، بسته به موارد، دیه یا ارش جداگانه نیز تعلق می‌گیرد.

دیه فلج شدن لاله گوش 1402

با توجه به ماده ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی، اگر فردی عضوی از بدن دیگری را فلج کند که برای آن دیه‌ای معین شده است، دو سوم ارزش دیه آن عضو را باید پرداخت کند و اگر عضو فلج شده به طور کامل از بین برود، یک سوم دیه‌ی مقرر شده برای آن عضو به او تعلق می‌گیرد.
اما اگر فلج عضوی همراه با از دست دادن توانایی آن عضو درصدی از کارایی آن را تحت تاثیر قرار دهد، میزان دیه ارش، با توجه به کارایی از دست رفته، تعیین خواهد شد.
در قانون مجازات، گوش لاله از عضوهای بدن است که برای آن دیه‌ای خاص تعیین شده است.
بنابراین، برای محاسبه دیه بر اساس کارافتادگی گوش لاله، باید مقداری از دیه‌ای که در قانون تقریر شده‌است را در نظر بگیریم.
این مقدار معادل نصف دیه کامل، یعنی ۴۵۰ میلیون تومان است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، ماده 600، از بین بردن دو لاله گوش دارای دیه کامل است.
(900 میلیون تومان).
همچنین، از بین بردن هر یک از آنها، نصف دیه کامل محاسبه می‌شود.
بدین ترتیب هر گوش دارای مقداری برابر با نصف دیه است که با توجه به آخرین قیمت دیه‌ها، معادل 450 میلیون تومان است.
به علاوه طبق ماده 602 قانون مجازات اسلامی، فلج کردن لاله هر گوش باعث شده تا دو سوم دیه آن محاسبه شود و بریدن لاله گوشی که فلج شده، یک سوم دیه آن را دارد.

بر پایه دستورالعمل مشخص‌شده در ماده ۶۰۲ قانون مجازات اسلامی، حق‌الدیه برای کارافتادگی ۱۴۰۲ لاله در هر گوش، معادل دو سوم مقدار حق‌الدیه آن است.
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، حق‌الدیه هر گوش، ۴۵۰ میلیون تومان است و دو سوم آن، ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

دیه فلج شدن لب ۱۴۰۲

لب، عضوی مهم در بدن است که علاوه بر ظاهر صورت، توانایی تکلم و غذا خوردن نیز را به ما می‌دهد.
عضوهای مهمی که به صورت جفت در بدن قرار دارند، نصف دیه کامل به هر کدام از آنها تعلق می‌گیرد.
همان‌طور که در قسمت قبلی توضیح داده شد، بر اساس ماده 564 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که برای عضوی از بدن، مبلغ خاصی به عنوان دیه تعیین شده باشد، دیه بر اساس نرخ معین، محاسبه و پرداخت می‌شود.

با توجه به ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی، هرگونه جنایتی که به‌طوری باشد که سبب سستی و ناتوانی هر یک از لب‌ها شود، به‌صورتی که با وجود خنده و مانند آن دندان‌ها را همراهی نکند، باعث پرداخت دو سوم دیه یک لب و نیز نابودی هر یک از لب‌ها و فلج شدن آن‌ها می‌شود، به اندازه‌ی یک سوم دیه‌ی مربوطه.
همان‌گونه که اشاره شد، در سال ۱۴۰۲، دیه هر لب، نصف دیه کامل است که معادل ۴۵۰ میلیون تومان است.
اگر به‌دلیل آسیب‌دیدگی، لب فلج شود، فرد خسارت‌زاینده می‌بایست مبلغی معادل دو سوم از مقدار تعیین‌شده برای دیه لب را پرداخت کند که بر‌اساس نرخ دیه کنونی، ۳۰۰ میلیون تومان است.

نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که در صورت وقوع آسیبی که باعث فلج و لب‌های سست می‌شود و زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مبلغی معادل یک سوم دیه لب (حدود 150 میلیون تومان) باید پرداخت شود.
اما فلج لب، ارتباطی به فلج شدن یا از کار افتادگی ندارد و فقط در حوزه دریافت دیه قرار می‌گیرد.

دیه فلج شدن فک

عضو فک یکی از اعضای بسیار مهم در بدن است، زیرا توانایی تکلم وابسته به وضعیت و سلامتی این عضو است.
طبق ماده ۶۳۴ قانون مجازات اسلامی، کسی که فک را فلج یا به کارافتادگی بیفکرد، باید دو سوم دیه کامل را پرداخت کند و در صورت فلج شدن کامل فک، یک سوم دیه کامل پرداخت می‌شود.
به عبارت دیگر، قیمت این عضو در ماه‌های غیر حرام تعیین شده است و برابر با ۹۰۰ میلیون تومان است.

برای تعیین میزان دیه به علت کارافتادگی در سال ۱۴۰۲، بر اساس قانون مربوطه، باید مبلغ دو سوم از کل دیه محاسبه شود که به مقدار ۶۰۰ میلیون تومان است.
در صورتی که فعل مرتکب، باعث قطع و فلج شدن فک شود، باید مبلغ یک سوم از کل دیه، به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان، پرداخت شود.

بحث تغلیظ دیه به معنای دو برابر شدن مقدار دیه در ماه های حرام مورد بحث قرار می‌گیرد.
اما توجه داشته باشید که برای محاسبه دیه مرتبط با اعضای بدن، مثل افتادگی و فلج فک و سایر اعضا، در ماه‌های حرام محاسبه برآوردی انجام نمی‌شود.
به عبارت دیگر، اگر تکرار این حوادث در ماه حرام رخ دهد، مقدار دیه در ماه‌های غیر حرام با ارزش 1 میلیارد و 200 میلیون تومان محاسبه خواهد شد.

دیه فلج شدن دست و انگشتان دستپ

با توجه به ماده 644 قانون مجازات اسلامی، زخمی کردن هر دست به میزان دیتمام دست و زخمی کردن هر انگشت به میزان دو سوم دیتمام انگشت، به معنای پرداخت دیه است.
همچنین قطع دست به میزان یک سوم دیتمام دست و قطع انگشت به میزان یک سوم دیتمام انگشت هم به معنای پرداخت دیه است.
مبلغ دیه هر دست، بر اساس ماده 635 قانون مجازات اسلامی، معادل نصف دیتمام یعنی 450 میلیون تومان است.
اگر زخمی باعث فلج شدن دست شود، باید دو سوم این مقدار یعنی 300 میلیون تومان را به عنوان دیه پرداخت کند.

بر اساس بند 641 قانون مجازات اسلامی، هر انگشت اصلی دست به مقدار یک دهم دیه کامل تعیین می‌شود.
براساس ماده 644 همین قانون، محاسبه دیه انگشتان به این صورت است که ابتدا دیه هر انگشت محاسبه می‌شود و سپس مبلغ دیه از کارافتادگی سال ۱۴۰۲ نسبت به آن ارزیابی می‌شود.
میزان دیه هر انگشت دست بر اساس آخرین مقدار دیه تعیین می‌گردد که معادل یک دهم دیه کامل، یعنی 90 میلیون تومان است.
مبلغ دیه فلج شدن انگشتان دست در سال ۱۴۰۲، معادل دو سوم این مقدار است، به این معنی که معادل 60 میلیون تومان می‌باشد.

با توجه به ماده ۶۴۶ قانون مجازات اسلامی، تنظیمات مربوط به جزای دیه برای دست و انگشتان پا، همچنین برای دست و انگشتان دست نیز لازم است.
بنابراین، تمامی مقررات قبلی مربوط به جرم فلج شدن۱۴۰۲ برای دست و انگشتان دست نیز در این قسمت اعمال می شود.

البته به یک نکته باید توجه کرد.
ماده 647 قانون مجازات اسلامی طبق این مقررات چنین بیان شده است: «شکستن استخوان‌های ستون فقرات به گونه‌ای که باعث فلج و از دست‌رفتن حسی در پاها شود، علاوه بر پرداخت دیه ستون فقرات، موجب پرداخت دو سوم دیه نیز برای فلج هر دو پا می‌شود.
»بچه‌گانه به متن اضافه شد فلج و دیه با تگ strongتاکید شده است که با استفاده از تگ em.

با توجه به ماده ۶۶۳ قانون مجازات اسلامی، هرگونه خنثی شدن قطع اعضای تناسلی به واسطه وجود اعتلالات جسمی موجب پرداخت یک سوم دیه کامل و در صورت فلج کردن اعضای سالم، موجب پرداخت دو سوم دیه کامل می‌شود.
البته در صورت قطع یک چشم، میزان دیه کامل سوم ثابت است.
بنابراین، در صورتی که شخص مقداری آسیب را ایجاد کند که منجر به فلج اعضای تناسلی سالم شود، وی باید معادل دو سوم دیه کامل را پرداخت کند.

سوالات پر تکرار

  1. بر اساس ماده 714 قانون مجازات اسلامی، مبلغ دیه کبودی برابر با سه هزارم دیه کامل است.
    قیمت دیه کامل در ماه‌های غیر حرام تعیین شده است و به ازای هر سه هزارم این مقدار، یک میلیون و 350 هزار تومان محاسبه می‌شود.
    بر این اساس، با تعیین مبلغ دیه کبودی به مقدار سه هزارم 900 میلیون تومان، می‌توان مبلغ نهایی را محاسبه کرد.
    همچنین، تغییر رنگ پوست و سایر اعضا از جمله سیاهی، نقشی در محاسبه دیه ندارد، بلکه مبلغ دیه کبودی و دیه سیاهی به طور جداگانه محاسبه می‌شود.
    بنابراین، مبلغ دیه سیاهی برابر با سه هزارم دیه کامل و معادل 2 میلیون و 700 هزار تومان است.
    از طرفی، در صورت سیاه شدن پوست صورت، پرداخت دیه الزامی است و مقدار آن برابر با 6 هزارم دیه کامل است که با توجه به قیمت دیه کامل در ماه‌های غیر حرام، به مبلغ 5 میلیون و 400 هزار تومان محاسبه می‌شود.
    به طور کلی، قانون مجازات اسلامی دقیقاً تعیین کرده است که هر گونه آسیب به صورت و سایر اعضا موجب پرداخت دیه به عنوان جریمه مالی خواهد شد و این مقدار محاسبه و پرداخت می‌شود.

نتیجه گیری

نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که در صورت وقوع آسیبی که باعث فلج و لب‌های سست می‌شود و زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مبلغی معادل یک سوم دیه لب (حدود 150 میلیون تومان) باید پرداخت شود.
اما فلج لب، ارتباطی به فلج شدن یا از کار افتادگی ندارد و فقط در حوزه دریافت دیه قرار می‌گیرد.

مقدار کامل مبلغ دیه در ماه‌های غیر حرام در سال 1402، برابر با 900 میلیون تومان است.
بنا بر ماده 595 قانون مجازات، در صورتی که یک فرد سالم به علت ارتکاب جنایت دیگری فلج شود، جانی باید دو سوم از مبلغ دیه کامل را پرداخت کند که این مبلغ بر اساس نرخ دیه، یعنی 600 میلیون تومان معادل می‌شود.

برای تعیین میزان دیه به علت کارافتادگی در سال ۱۴۰۲، بر اساس قانون مربوطه، باید مبلغ دو سوم از کل دیه محاسبه شود که به مقدار ۶۰۰ میلیون تومان است.
در صورتی که فعل مرتکب، باعث قطع و فلج شدن فک شود، باید مبلغ یک سوم از کل دیه، به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان، پرداخت شود.

بر پایه دستورالعمل مشخص‌شده در ماده ۶۰۲ قانون مجازات اسلامی، حق‌الدیه برای کارافتادگی ۱۴۰۲ لاله در هر گوش، معادل دو سوم مقدار حق‌الدیه آن است.
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، حق‌الدیه هر گوش، ۴۵۰ میلیون تومان است و دو سوم آن، ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

براساس قانون مجازات اسلامی، ماده 17، "دیه" یک مبلغ مالی است که در قوانین شرعی برای جرائم غیرعمدی به اشخاص، اعضا و منافع مرتبط تعیین می‌شود.
در صورتی که جرم عمدی باشد و حق قصاص وجود نداشته باشد، همچنین برای محاسبه مبلغ "دیه" از اعضای بدن متخلف متهم، مانند گوش، لب، دست و پا، نصف مبلغ "دیه" کامل باید در نظر گرفته شود.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، ماده 600، از بین بردن دو لاله گوش دارای دیه کامل است.
(900 میلیون تومان).

همچنین، از بین بردن هر یک از آنها، نصف دیه کامل محاسبه می‌شود.
بدین ترتیب هر گوش دارای مقداری برابر با نصف دیه است که با توجه به آخرین قیمت دیه‌ها، معادل 450 میلیون تومان است.

به علاوه طبق ماده 602 قانون مجازات اسلامی، فلج کردن لاله هر گوش باعث شده تا دو سوم دیه آن محاسبه شود و بریدن لاله گوشی که فلج شده، یک سوم دیه آن را دارد.
عضو فک یکی از اعضای بسیار مهم در بدن است، زیرا توانایی تکلم وابسته به وضعیت و سلامتی این عضو است.

طبق ماده ۶۳۴ قانون مجازات اسلامی، کسی که فک را فلج یا به کارافتادگی بیفکرد، باید دو سوم دیه کامل را پرداخت کند و در صورت فلج شدن کامل فک، یک سوم دیه کامل پرداخت می‌شود.
به عبارت دیگر، قیمت این عضو در ماه‌های غیر حرام تعیین شده است و برابر با ۹۰۰ میلیون تومان است.

بر اساس بند 641 قانون مجازات اسلامی، هر انگشت اصلی دست به مقدار یک دهم دیه کامل تعیین می‌شود.
براساس ماده 644 همین قانون، محاسبه دیه انگشتان به این صورت است که ابتدا دیه هر انگشت محاسبه می‌شود و سپس مبلغ دیه از کارافتادگی سال ۱۴۰۲ نسبت به آن ارزیابی می‌شود.

میزان دیه هر انگشت دست بر اساس آخرین مقدار دیه تعیین می‌گردد که معادل یک دهم دیه کامل، یعنی 90 میلیون تومان است.
مبلغ دیه فلج شدن انگشتان دست در سال ۱۴۰۲، معادل دو سوم این مقدار است، به این معنی که معادل 60 میلیون تومان می‌باشد.

از آنجایی که ممکن است آسیب های جسمانی و پرداخت دیه برای مجازات رخ دهد، باید به این نکته توجه کرد که امکان وقوع آنها بسیار زیاد است.
اگر هرگونه آسیبی به صورت غیرعمد باعث فلج شدن یک عضوی از بدن شود، فرد مقصر موظف است دیه آسیب وارده را به مجنی علیه پرداخت کند.

مقدار دیه بسته به نوع آسیب و میزان کارافتادگی آن، مختلف است.
بنابراین، مجنی علیه باید درخصوص این مسئله اطلاعات کافی داشته باشد تا حق خود را برسازد.

با توجه به ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی، هرگونه جنایتی که به‌طوری باشد که سبب سستی و ناتوانی هر یک از لب‌ها شود، به‌صورتی که با وجود خنده و مانند آن دندان‌ها را همراهی نکند، باعث پرداخت دو سوم دیه یک لب و نیز نابودی هر یک از لب‌ها و فلج شدن آن‌ها می‌شود، به اندازه‌ی یک سوم دیه‌ی مربوطه.
همان‌گونه که اشاره شد، در سال ۱۴۰۲، دیه هر لب، نصف دیه کامل است که معادل ۴۵۰ میلیون تومان است.

اگر به‌دلیل آسیب‌دیدگی، لب فلج شود، فرد خسارت‌زاینده می‌بایست مبلغی معادل دو سوم از مقدار تعیین‌شده برای دیه لب را پرداخت کند که بر‌اساس نرخ دیه کنونی، ۳۰۰ میلیون تومان است.