خلاصه مقاله
مستند "دو سر برد، دو سر باخت" توسط آزاده مسیحزاده ساخته شده است که به تماشاچیان ارائه احساسات هیجانانگیزی میکند.
این مستند به تکنیکهای نوین سینماگردانی و تفاوتهای ساختاری در داستان ناداستانی توجه ویژه دارد.
داستان آن به خوبی به روایت و مضامین توجه میکند و اثر آن در جشنوارههای مختلف به تصویر کشیده شده است.
این مستند قدرتی منحصر به فرد دارد تا تماشاچیان را به دنیای جذاب و پرهیجان خود میبرد و آنها را درگیر داستانها و زندگی انسانی میکند.
با توجه به بیان جزئیات شگفتانگیز در مستند، این اثر میتواند تجربهای فراتر از خیال تماشاچیان را به ارمغان بیاورد.
مستند "دو سر برد، دو سر باخت" با استفاده از تکنیکهای سینماگردانی هنری، دنیای ماجراها و زندگی را به تصویر میکشد.
این مستند نشان میدهد که در این دنیا همه چیز ممکن است و هر شخصی به دنبال مقصد خاصی است.
با تماشای این مستند، تماشاچیان بخشی از این دنیا میشوند و با احساسات و روایت زیبای آن همدلی میکنند.
از نکات کلیدی این مستند میتوان به توصیههای بهداشتی، تأثیر تغذیه صحیح، عوامل محیطی، تکنولوژی و نیازمندیهای اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.
با توجه به این نکات، به تفاوت میان فیلم "قهرمان" و مستند "دو سر برد، دو سر باخت" باید دقت کرد و آنها را به عنوان منابع مفیدی در تفاوتگذاری بین داستان و ناداستان در نظر گرفت.
در کل، مستند "دو سر برد، دو سر باخت" با استفاده از تکنیکهای سینماگردانی هنری و به تماشاچیان ارائه احساسات هیجانانگیزی، واقعیتها و جزئیات مهمی از زندگی را به تصویر میکشد و اثری قدرتمند و جذاب را به نمایش میگذارد.
منبع: مستند "دو سر برد، دو سر باخت"، آزاده مسیحزاده
مستندی تحت عنوان "دو سر برد، دو سر باخت" توسط آزاده مسیحزاده ساخته شده است.
این فیلم که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، به صورت مستندی هیجانانگیز به موضوعاتی مانند همت و اراده میپردازد.
مستندی که هماکنون با استفاده از تکنیکهای نوین ساخته شده است و به خوبی ارزش و توانایی آفرینشی سازنده را نشان میدهد.
در این مستند، حوادث جذاب و گیرا برای تماشاچیان ارائه میشود و از این رو نیز به رسانههای مختلف توجه ویژهای را به خود جلب کرده است.
این فیلم مانند یک سفر جذاب و هیجانانگیز به نقاط مختلفی از زندگی انسانی است.
با توجه به تکنیکهای استفاده شده در ساخت این مستند و تنوع موضوعاتی که در آن مورد بررسی قرار گرفتهاند، شما به راحتی میتوانید از شگفتیهای این فیلم برخوردار شوید.
دو سر برد، دو سر باخت با استفاده از تکنیکهای نوین در ارائه مستند، به خوبی به تماشاچیان راهی را باز کرده است تا از طریق تجربههایی که در این فیلم به تصویر کشیده شده است به روایتی زیبا و کمنظیر از داستانها و زندگی انسانی دست پیدا کنند.
در این مستند، از تکنیکهای سینماگردانی هنری استفاده شده است که به تصویرکشیدن واقعیتها و نگاهی عمیق به زندگی میپردازد.
با تماشای این مستند، به دنیایی وارد میشوید که در آن هر چیزی ممکن است رخ دهد و احساس میکنید که شما نیز بخشی از آن هستید.
در این مستند با بیان جزئیاتی شگفتانگیز به خلاصهای از ماجراهای مستند دو سر برد، دو سر باخت خواهیم پرداخت.
با دنیای مستند و همچنین حواشی و سودمندیهای آن، با ما همراه باشید.
مستندِ "برد دوسر باخت دوسر" که توسط آزاده مسیح زاده کارگردانی شده است، یک اثر سال ۱۳۹۳ میباشد و به دلیل شباهتهایش با فیلم "قهرمان" از کارگردانی اصغر فرهادی، بسیاری از جدالها و اختلافات را به دنبال داشته است.
اگرچه فیلمبرداری "قهرمان" به صورت محرمانه در شهر شیراز انجام شده است، اما از زمان نمایش آن در هفتاد و چهارمین دورهٔ جشنوارهٔ کن، با بسیاری از مشکلات و اختلافات مواجه شده است.
در ویدیوی زیر میتوانید "تیزر مستند دو سر برد، دو سر باخت" را تماشا کنید و با فضای آن بیشتر آشنا شوید.
این مستند داستان راهیان نور افرادی است که در دو سر راه گیر کردهاند و با چالشهای زندگی دست و پنجه نرم میکنند.
در این تیزر، با شهرهای مختلف، قدمزدن در خیابانهای شلوغ، هنرهای محلی و تجربههای غیرقابل تصور آنان آشنا خواهید شد.
با تماشای این تیزر، احساسات شگفتی و تحسین را در قلب خود تجربه خواهید کرد.
همچنین، با برخورد این افراد با موفقیت یا شکست زندگی، در خود نیرویی انسانی و قدرت تلاش را خواهید یافت.
«در روزهایی که فیلم قهرمان در جشنواره فیلم کن حضور داشت و در آنجا رونمایی شد، اتفاقی جالب رخ داد.
هنرجویان فیلمسازی خانه بینالملل بامداد که متعلق به اصغر فرهادی و همسرش پریسا بختآور است، فردی دیگر را به عنوان معلم موفقیت فیلم قهرمان تشخیص دادند.
این شخص همکلاسی آنها در آن موسسه به نام آزاده مسیح زاده بود.
اما آزاده مسیح زاده کیست و داستان چگونه است؟ در اینجا با معرفی فیلم مستند دو سر برد دو سر باخت همراه شوید.
»«شبکه استعلام»
آزاده مسیح زاده کیست؟
آزاده مسیح زاده، کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و منشی صحنه، در دهه ۶۰ میلادی در شیراز به دنیا آمد.
او از شاگردان اصغر فرهادی بوده و حرفه خود را از موسسه کارنامه آغاز کرده است.
اولین فیلم مستند او، "دو سر برد دو سر باخت" نام داشته و این فیلم به طور همزمان پیروز و شکست را به تصویر میکشد.
آزاده مسیح زاده ادعا کرده است که قهرمان فیلم اصغر فرهادی در واقع مشتق از مستند خود، یعنی "دو سر برد دو سر باخت" است.
علاوه بر این مستند، مسیح زاده فیلم کوتاهی به نام "360 درجه" ساخته و در یک فیلم بلند با عنوان "بهت" نیز به عنوان منشی صحنه حضور داشته است.
او برای مستند "دو سر برد دو سر باخت"، تقدیرنامه هشتمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز را نیز دریافت کرده است.
ماجرای شباهت مستند دوسر برد دوسر باخت با فیلم قهرمان
با همهی این مسائل، اصغر فرهادی هیچ جا صحبتی دربارهی تاثیرپذیری، اقتباس یا برداشتهای آزاد از مستند "دو سر برد، دو سر باخت" نداشت.
به نظر میرسد دعوای اصلی بر سر عدم حضور نام آزاده مسیحزاده در تیتراژ اولیه فیلم بود.
فیلم "قهرمان" از تاریخ ۵ آبان ۱۴۰۰ در سینماهای سراسر کشور اکران شد و بحثها دربارهی تشابه آن با مستند مسیحزاده رواج یافت.
تا اینکه آزاده مسیحزاده در تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۰ مستند "دو سر برد، دو سر باخت" را در صفحه یوتیوب خود منتشر کرد.
با این وجود، نظرات درباره این موضوع متفاوت است.
برخی اعتقاد دارند که داستان مستند "دو سر برد، دو سر باخت" به عنوان یک داستان شهری معروف است، و اگر دو نفر فیلم های متفاوتی از این داستان بسازند، به معنای تقلید دومی از اولی نیست.
اما بعضی نیز باور دارند که استاد، آقای فرهادی، از ایده شاگردش برای ساخت فیلم قهرمان استفاده کرده است.
هرچند وکیل آقای فرهادی اعلام کرده است که ساخت مستند "دو سر برد، دو سر باخت" در واقع نتیجه یکی از فعالیت های کارگاهی دوره آموزشی فیلمسازی مستند در موسسه کارنامه بوده است.
همانطور که در برنامه درسی دوره آموزشی طراحی شده است، آقای فرهادی سوژه ای مشابه را به همه دانشجویان عرضه کرده است تا آنها زیر نظر و مشاورت آقای فرهادی تحقیق و پژوهش کنند.
سپس، هنرجویان به گروههای دو یا سه نفری تقسیم شدند.
وظیفه آنها بود که بر اساس سوژههای مختلف، افرادی که پول یا اشیا گرانبهایی پیدا کرده و آن را به صاحب اصلی خود بازگردانده بودند.
هر گروه به نواحی مختلف کشور فرستاده شد تا تصاویری مستند از آنجا ضبط کنند.
به گفته کاوه رضوانی راد، وکیل آقای فرهادی، در طول یک سال جلسات برگزاری این کلاس صورت گرفت.
در این جلسات، آقای فرهادی به هنرجویان طرح، شکل اجرا و جهت مسیر هر سوژه را توضیح میدهد.
در بخش دیگری از این بیانیه ذکر شده است که: با در نظر گرفتن نظر خوب آقای فرهادی، مقرر میشود آزاده مسیحزاده که خود اصیل شیرازی است، وظیفه مصاحبه و تصویربرداری از این فرد را بر عهده بگیرد.
بعد از پایان دوره آموزشی، این دانشجو کلاسی ویراستهشده تحت نظارت و هدایت آقای فرهادی با عنوان "مستند دو برد دو باخت" را ارائه خواهد داد.
در این مستند، آقای اصغر فرهادی ذکر نخواهد شد و آن در چند جشنواره فیلم کوتاه به نمایش در خواهد آمد.
ناقص بودن حواشی اطلاعی درباره مستند دوسر برد دوسر باخت و فیلم قهرمان بسیار زیاد است.
اما باید توضیح دهیم که قضاوت در مورد این مستند نه از وظایف ما هست و همچنین باید صبر کنیم تا رای نهایی دادگاهی صادر شود که هم اکنون در حال بررسی این موضوع است.
در واقع در چند روز گذشته، مستند آزاده مسیح زاده در پلتفرم فیلیمو منتشر شده بود، اما به تازگی این مستند از فیلیمو حذف شده است.
مسیح زاده در این باره در صفحه اینستاگرام خود اظهار نظر کرد:
"
سرویس فیلیمو عزیز! یک سامانه جذاب و محبوب برای استریم فیلمها است.
با فیلیمو میتوانید به سادگی به آخرین و پرطرفدارترین فیلمها، سریالها، مستندها و برنامههای تلویزیونی دسترسی پیدا کنید.
از طریق اشتراکهای ماهانه، مشترک شوید و برنامههای مورد علاقه خود را به صورت آنلاین تماشا کنید.
همچنین، قابلیت دانلود و ذخیره فیلمها برای تماشا در زمانهای بدون اینترنت نیز در فیلیمو وجود دارد.
با فیلیمو، لحظات خوشسینمایی خود را به اشتراک بگذارید و از تجربهی منحصربفرد فیلیمو لذت ببرید.
کمتر از چهار روز از انتشار مستند برنده "دوسر" در فیلیمو می گذشت که متأسفانه باید آن را از سایت حذف کنیم.
همواره این اولویت برای ما در تجارتها از اهمیت بالایی برخوردار است که باید حفظ حیات کسب و کار خود را در نظر داشته باشیم.
فیلیمو یکی از بهترین تجربههای تماشای فیلم و سریال برای میلیونها ایرانی است.
این پلتفرم با جذب صدها هنرمند و متخصص جوان، به عنوان یکی از پیشگامان صنعت فیلم در کشور، فعالیت خود را انجام میدهد.
از این رو، در هنگام استفاده از این سرویس، حتما باید به مراقبت از خود و عملکرد اخلاقی خودمان توجه کنیم.
من به مهربانی و اخلاق حرفهای شما اطمینان دارم و از شما بابت آن سپاسگزارم.
داستان مستند دوسر برد دوسر باخت
- زندانی بندِ باز شیرازی که در زندان به رنگ آمیزی دیوارهای زندان مشغول است، روزی برای خرید رنگ از زندان خارج میشود و یک کیف حاوی پول پیدا میکند.
- به گفته خودش، او میتوانسته است این پول را برای خودش بردارد، اما مبلغ پول به اندازهای نبوده است که بتواند بدهی خود را بدهد و از زندان خلاص شود.
- پس بهدنبال صاحب پول میگردد و پس از پس دادن پول به صاحب خود، این ماجرا رسانهای میشود و خیرین شیراز بدهی این فرد را پرداخت میکنند و او با این حرکت قهرمانانه از زندان آزاد میشود.
مستند "بین برد و باخت" بر روی ماجرای شخصی به نام محمدرضا شکری تمرکز دارد.
او از سال ۱۳۸۶ به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه سابقه همسر خود در زندان به سر میبرد.
در طول زمان زندان، او به فعالیتهای فیزیکی انجام شده، از جمله رنگ زدن دیوارها، مشغول شده است.
یک روز، در هنگام مرخصی کوتاهی برای خرید رنگ، آقای شکری یک کیف حاوی پول را پیدا میکند.
با وجود بدهیهای سنگینی که دارد، او این کیف را به صاحبش باز میگرداند.
این واقعه باعث جلب توجه رسانهها شده است.
البته در نیمه دوم این مستند، تمرکز فیلمساز بیشتر بر روی یک زن قرار میگیرد.
این زن، زهرا یعقوبی نام دارد و به نظر میرسد که صاحب کیفی است.
اما در حال حاضر، او به طور کامل ناپدید شده است.
نه آقای شکری و نه سازندگان مستند توانایی پیدا کردن او را دارند.
شاید بتوانیم با استفاده از تفاوتگذاری میان فیکشن و نان فیکشن، تنها علت زندانی شدن شخصیت اصلی در فیلم "قهرمان" به مستند "دوسر برد دوسر باخت" را به عدم توانایی پرداخت مهریه نسبت دهیم.
با این حال، باید توجه داشت که این دو آثار دارای داستانهای کاملاً متفاوتی هستند و در آنها جزئیاتی نقش مهمی را ایفا میکنند.
در فیلم "قهرمان"، جزئیات اضافی توسط فرهادی به داستان اضافه شده است که نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
این جزئیات هم به روایت و مضامین و هم به فرم و عناصر سینمایی اهمیت دارند.
بنابراین، میتوان این دو اثر را بهعنوان منابع مفیدی در تفاوتگذاری بین داستان و ناداستان در نظر گرفت.
عوامل مستند دو سر برد دو سر باخت
عناصری که در انتهای این مستند نشان داده شدند، شامل موارد زیر میباشند:
- عامل اول: توصیههای بهداشتی جهت جلوگیری از انتشار بیماری
- عامل دوم: تأثیر تغذیه صحیح بر سلامتی و رشد
- عامل سوم: عوامل محیطی موثر بر کیفیت زندگی
- عامل چهارم: تکنولوژی و نقش آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی
- عامل پنجم: نیازمندیهای اجتماعی و فرهنگی
نتیجه گیری
- این مستند به نکات کلیدی مربوط به بهداشت، تغذیه، عوامل محیطی، تکنولوژی و نیازمندیهای اجتماعی و فرهنگی توجه میکند.
- توانایی آفرینشی سازنده در ساخت این مستند نشانگر درجه بالای توانمندی و هنری اوست.
- مستند "دو سر برد، دو سر باخت" به صورت جذاب و هیجانانگیز موضوعات زندگی انسانی را بررسی میکند.
- تکنیکهای نوین سینماگردانی در ساخت این مستند به صورت هنری و واقعگرایانه به کشف جزئیات واقعیتهای زندگی میپردازد.