محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام

مقاله‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم در مورد محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام است.
تلگرام از سال ۲۰۱۳ به عنوان یکی از پیام‌رسان‌های امنیتی محبوب پیشهاد می‌شود و کاربران همواره از آن راضی بوده‌اند.

تلگرام به منظور حفظ امنیت کاربرانش از رمزگذاری استفاده می‌کند و قابلیت محدود کردن دسترسی افراد شخص ثالث را دارد.
همچنین، از طریق تنظیمات حریم خصوصی می‌توانید از مشاهده پیام‌ها و فایل‌های شما جلوگیری کنید.

اما باید توجه داشت که تلگرام پیام‌ها را روی سرورهای خود ذخیره می‌کند و این ممکن است باعث افزایش نگرانی برخی افراد درباره امنیت اطلاعات آنها شود.
برای حفظ اطلاعات شخصی در تلگرام، می‌توانید روش‌هایی از قبیل بلاک کردن کابران، محدود کردن دسترسی به چت‌ها و همچنین محدود کردن عضویت در گروه‌ها را در نظر بگیرید.

با اینکه تلگرام پیام‌رسانی قدرتمندی است، بهتر است برنامه‌هایی که قادر به رمزگذاری تمامی پیام‌ها هستند را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات شما محافظت شده است.

خلافی

پیام رسان تلگرام از سال 2013 محبوبیتی بیش از پیش پیدا کرده و الان حدود 6 سال است که بدون اختلاف نظر ، کاربران از آن راضی هستند و همواره با وجود محدودیت هایی که در استفاده از این نرم افزار اعمال شده همچنان مشغول  استفاده از آن هستند.
تلگرام به عنوان یک مسنجر امنیتی طراحی شده است که هیچ شخص ثالثی قادر به عبور از آن نیست ، اما در کنار استفاده از این برنامه همواره این سوال فنی وجود داشته که تلگرام واقعا چه راهکاری برای امنیت برقرار کرده است و چگونه فعالیت های کاربران را به صورت خصوصی نگه می دارد ؟

Telegram از شماره تلفن شما به عنوان پیام رسان خود استفاده می کند.
شما می توانید اسناد و فایل های رسانه ای را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
مشاهده کنید که آیا آنها پیام ها و فایل های شما را دریافت و مشاهده کرد اند یا خیر ؟ البته راه هایی هم وجود دارد که دیگران متوجه مشاهده پیام توسط شما نشوند ، در این خصوص می توانید مقاله های تیک دوم تلگرام شبکه استعلام و حالت روح در تلگرام را بررسی کنید.

برنامه Telegram برای سیستم عامل های اندروید ، iOS ، لینوکس، macOS و ویندوز طراحی شده و قابل نصب و استفاده است.
همچنین دارای نسخه وب سایت و دسکتاپ است که می توانید از طریق اکثر مرورگرها یا نصب آن روی کامپیوتر شخصی تان به راحتی از آن استفاده کنید ، مقاله ویژگی های جدید تلگرام دسکتاپ منتشر شده در شبکه استعلام  می تواند شما را با ویژگی های این نسخه بیشتر آشنا کند.
ما در این مقاله سعی داریم روش هایی را برای محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام معرفی کنیم تا با کمک آنها بتوانید تاحدودی حفظ امنیت و محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام را خودتان برعهده بگیرید.

آیا تلگرام امن است ؟

همیشه نگرانی هایی در مورد امنیت تلگرام بعد از انتشار و گسترش آن وجود داشته و دارد.
این برنامه به طور پیش فرض ارتباطات شما را رمز گذاری نمی کند و شما باید در صورت تمایل به صورت دستی رمز گذاری را فعال کنید.
این قابلیت با عنوان Secret Chat شناسایی می شود که می توانید در صورت تمایل با کمک مقاله سکرت چت شبکه استعلام ، این تنظیمات را انجام دهید.

در صورتی که شما از این ویژگی استفاده نکنید چت شما در سرورهای Telegram ذخیره خواهد شد، که در مکان های مختلف در سراسر جهان هستند.
از طرف دیگر برنامه نویسان Telegram بر این مساله تاکید دارند که شما می توانید چت خود را بازیابی کرده و یا گوشی خود یا دستگاه دیگری را از دست بدهید.
اما چرا اجازه می دهید اطلاعات چت های شما روی سرورهای آنها ذخیره شوند ؟ مسلما یک نرم افزار رایگان برای نگه داشتن اطلاعات ذخیره شده روی این سرورها باید هزینه هایی را متحمل شود که ما نمی دانیم از چه طریقی این هزینه ها تامین می شود؟

احتمالا با خواندن این مطلب جرقه ای در ذهن شما زده شده است و متوجه شده اید که هیچ پیام رسانی قابل اعتماد صد در صد نیست و آنها تحت هیچ شرایطی حاضر به خطر انداختن منافع خود و صرفا ارائه خدمات رایگان نیستند.
قصد ما مقایسه پیام رسان ها نیست ولی طبق تجربیات و تحقیقات انجام شده پیام رسان ایمن تر از تلگرام هم وجود دارد که در آن تمام چت های شما رمز گذاری شده و فقط اطلاعات رد و بدل شده در تلفن شما و آن شخص باقی می ماند و روی هیچ سروری ذخیره نمی شود.
لذا بهتر است ، در مورد انتخاب پیام رسان ها ، نحوه و میزان استفاده از آنها خط قرمزهایی برای خود تعیین کنید.
 

چه راه هایی برای محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام وجود دارد؟

در قسمت های قبلی در خصوص امنیت تلگرام و روش های محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام اطلاعاتی را به طور مختصر در اختیارتان قرار دادیم ، حال در این بخش این روش ها را به طور کامل معرفی کنیم.
تنظیمات حریم امنیتی در تلگرام همگی در یک صفحه قرار دارد و برای مراجعه به آن هم باید وارد تنظیمات یا Settings و سپس Privacy and Security شوید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

روش اول

محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام  با بلاک یا مسدود کردن کاربران

بهترین راه حذف مزاحم ها و افرادی که قصد آزار و اذیت شما را دارد ، در همه پیام رسان ها بلاک کردن آنها است ، با این کار دیگر آنها هیچ راه ارتباطی با شما نخواهند داشت.
بلاک کردن دو روش دارد :

شماره 1 :

نام کاربر مورد نظر را از لیست مخاطبین یا چت ها پیدا کرده و وارد پروفایل آن شخص شوید ، سپس روی سه نقطه گوشه سمت راست اشاره کرده و از منوی باز شده گزینه Block را انتخاب کنید.
به این ترتیب و به راحتی حریم شخصی شما از دست افراد سودجو و مزاحم حفظ می شود.

برای استفاده از روش دوم و آشنایی بیشتر با آن ، مقاله بلاک کردن افراد در تلگرام شبکه استعلام را بررسی فرمایید.

روش دوم

محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام  با مخفی کردن آخرین بازدید

حتما شما هم موقع چت با دوستانتان متوجه شده اید که زیر نام آنها نوشته شده است ، 'Last seen Recently' ، این پیام به این معناست که آن شخص اخیرا بازدید داشته است و زمان دقیق آخرین بازدید آن شخص را مشخص نکرده است ، به این ترتیب دیگرام نمی توانند از زمان آخری حضور ایشان مطلع شوند.
با ورود به قسمت Last Seen در همان صفحه Privacy and Security ، متوجه می شوید که چند گزینه پیش روی شماست ، Every Body ، Contacts و Nobody.

Every Body یعنی همه می توانند ، آخرین بازدید شما را مشاهده کنند.

Contacts  یعنی تنها مخاطبین می توانند آخرین بازدید شما را مشاهده نمایند.

Nobody یعنی هیچ کس نمی توانند آخرین بازدید شما را متوجه شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ، لیست سین ، مقاله Last seen  تلگرام شبکه استعلام را مراجعه فرمایید.

 

روش سوم

محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام با محدود کردن عضویت شما در گروه

سوالات پر تکرار

  • پیام رسان تلگرام از سال 2013 محبوبیتی بیش از پیش پیدا کرده و الان حدود 6 سال است که بدون اختلاف نظر ، کاربران از آن راضی هستند و همواره با وجود محدودیت هایی که در استفاده از این نرم افزار اعمال شده همچنان مشغول  استفاده از آن هستند.
  • تلگرام به عنوان یک مسنجر امنیتی طراحی شده است که هیچ شخص ثالثی قادر به عبور از آن نیست ، اما در کنار استفاده از این برنامه همواره این سوال فنی وجود داشته است که تلگرام واقعا چه راهکاری برای امنیت برقرار کرده است و چگونه فعالیت های کاربران را به صورت خصوصی نگه می دارد ؟
  • Telegram از شماره تلفن شما به عنوان پیام رسان خود استفاده می کند.
    شما می توانید اسناد و فایل های رسانه ای را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
  • پیام ها و فایل های شما بسته به تنظیمات خود شما، ممکن است توسط دیگران مشاهده شوند یا خیر.
  • برنامه Telegram برای سیستم عامل های اندروید ، iOS ، لینوکس، macOS و ویندوز طراحی شده و قابل نصب و استفاده است.
    همچنین دارای نسخه وب سایت و دسکتاپ است که می توانید از طریق اکثر مرورگرها یا نصب آن روی کامپیوتر شخصی تان به راحتی از آن استفاده کنید.
  • تلگرام به طور پیش فرض ارتباطات شما را رمز گذاری نمی کند و شما باید در صورت تمایل به صورت دستی رمز گذاری را فعال کنید.
    قابلیت رمز گذاری با عنوان Secret Chat شناسایی می شود که می توانید در صورت تمایل با کمک مقاله این تنظیمات را انجام دهید.
  • در صورتی که شما از این ویژگی استفاده نکنید چت شما در سرورهای Telegram ذخیره خواهد شد، که در مکان های مختلف در سراسر جهان هستند.
  • برنامه نویسان Telegram بر این مساله تاکید دارند که شما می توانید چت خود را بازیابی کرده و یا گوشی خود یا دستگاه دیگری را از دست بدهید.
  • هیچ پیام رسانی قابل اعتماد صد در صد نیست و آنها تحت هیچ شرایطی حاضر به خطر انداختن منافع خود و صرفا ارائه خدمات رایگان نیستند.
  • برای محافظت از اطلاعات شخصی در تلگرام ، می توانید از روش های مختلفی مانند بلاک کردن کاربران ، مخفی کردن آخرین بازدید و محدود کردن عضویت در گروه استفاده کنید.

نتیجه گیری

تلگرام، یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در جهان با پنجاه میلیون کاربر فعال روزانه است.
این پیام‌رسان به عنوان یک مسنجر امنیتی طراحی شده است که بدون استخدام شخص ثالث، امنیت ارتباطات کاربران را تامین می‌کند.

با این حال، تلگرام همچنان پرسش‌هایی درباره امنیت خود و حفظ حریم خصوصی کاربران برجای می‌گذارد.
تلگرام از شماره تلفن کاربران به عنوان شناسه خود استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند اسناد و فایل‌های رسانه‌ای را با دیگران به اشتراک بگذارند.

اما آیا دیگران می‌توانند فایل‌ها و پیام‌های شما را مشاهده کنند؟ تلگرام راهکارهایی دارد تا مخاطبان نمتوانند متوجه مشاهده پیام توسط خود کنند.
همچنین تلگرام در سیستم‌های عامل مختلف از جمله اندروید، iOS، ویندوز و لینوکس قابل نصب و استفاده است.

برای محافظت از اطلاعات شخصی و افزایش امنیت در تلگرام، می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید.
به عنوان مثال، می‌توانید افراد مزاحم را بلاک یا مسدود کنید.

همچنین می‌توانید آخرین بازدید را مخفی کنید و از محدودیت عضویت خود در گروه‌ها استفاده کنید.
با این تدابیر، می‌توانید به طور قابل توجهی امنیت و حفظ حریم خصوصی خود را در تلگرام افزایش دهید.

اما به هر حال، هیچ پیام‌رسانی قابل اعتماد صد در صد نیست و باید با دقت و هوشمندی از آن استفاده کرد.