مجمع عمومی شرکت

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

مجمع عمومی شرکت

بر اساس قانون تجارت، تصمیمات مجمع عمومی موسس باید با تایید اکثریت دو سوم حاضران اعم از موسسان و پذیرندگان، به اجرا درآیند.
قوانین مربوط به تصمیمات در مجامع عمومی شرکت ها باید در اساسنامه تعریف شود مگر اینکه در قوانین تجارت، قاعده خاصی مشخص شده باشد.

شرکت های تجارتی انواع مختلفی از شرکت ها را شامل می شود اعم از: شرکت های تضامنی، شرکت های با مسئولیت محدود، و شرکت های سهامی عام و خاص که مشمول قوانین تجارت هستند.
در شرکت های مشابه، تصمیم گیری درباره مسائل اصلی که در شرکت رخ می دهد، باید توسط صاحبان سهام انجام شود و به همین دلیل، در قانون تجارت، درباره شرکت های سهامی، تشکیل یک مجمع عمومی مورد نظر قرار گرفته و انواع وظایف آن نیز ذکر شده است.

مجمع عمومی فوق العاده به مجمعی گفته می شود که در مواردی برگزار می شود که خارج از صلاحیت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی موسس قرار دارد.
استفاده از تگ های HTML مثل strong، em در متن مجاز است و می توان در تشکیل این مجامع اقدام نمود.

مجمع عمومی شرکت به معنای مجلسی است که در شرکت های سهامی تشکیل می شود و از صاحبان سهام تشکیل شده است.
این مجمع عمومی مسئولیت های مشخص شده در قانون تجارت را برعهده دارد.

برای درک بهتر وظایف این مجامع، لازم است ابتدا انواع مجامع عمومی شرکت در قانون تجارت را بررسی کنیم.
حداقل نصاب برای تشکیل مجمع عمومی عادی، حضور حداقل نیمی از سهامدارانی است که حق رای دارند.

در صورتی که در دعوت اول این حد نصاب حاصل نشود، مجمع برای بار دوم دعوت می شود.
در این صورت، با حضور هر تعداد از سهامدارانی که حق رای دارند، مجمع عمومی رسمیت پیدا خواهد کرد.

البته شرط آن است که در دعوت دوم، نتیجه دعوت اول نیز قید شده باشد.
مجامع عمومی سه گانه، شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده می شوند.

یکی از مسائل مهمی که در این رابطه پیش می آید، این است که وظایف مجامع عمومی شرکت چیست؟ پاسخ به این سوال را می توان در قالب تعیین وظایف هر نوع مجمع عمومی شرکت یافت.
مجامع عمومی شرکت توسط یک هیئت رئیسه تشکیل می شوند که شامل یک نفر رئیس، یک نفر منشی و دو نفر ناظر است.

عموماً ریاست مجمع عمومی شرکت توسط هیئت مدیره بر عهده است، مگر اینکه انتخاب یا عزل برخی از مدیران به عنوان بخشی از دستور جلسه مجمع عمومی قرار داشته باشد.
در مجمع عمومی شرکت، سهامدار یا نماینده حقوقی سهامدار می تواند بر اساس آگهی دعوت، در محل و تاریخ مشخص شده حضور یابد.

برای تشکیل مجمع عمومی موسس، لازم است که چند نفر از پذیره نویسان که حداقل نیمی از سرمایه شرکت را تعهد کرده باشند، حضور داشته باشند.
اگر در اولین دعوت، نصاب لازم برقرار نشود، مجمع عمومی جدید فقط تا دو بار توسط موسسان دعوت می شود.

شرط لازم برای دعوت دوباره، این است که حداقل بیست روز قبل از برگزاری آن، در روزنامه ای با تیراژ زیاد و مشخص شده، آگهی دعوت با ذکر دستور جلسه قبلی و نتیجه آن، منتشر شده باشد.
مجمع عمومی جدید تنها زمانی معتبر است که حداقل صاحبان یک سوم سهام شرکت در آن حاضر باشند؛ در غیر این صورت، موسسان عدم امکان تاسیس شرکت را اعلام می کنند.

خلافی

در قانون تجارت، گوناگونی‌های مختلفی از شرکت‌های تجاری تعریف شده و مقررات ویژه‌ای مربوط به آن‌ها ذکر شده است.
یکی از مهم‌ترین مقررات مربوط به شرکت‌ها، تشکیل مجمع عمومی شرکت‌ها است.
در این مجمع‌ها، انواع مجامع شرکت‌ها به همراه وظایف و نصاب‌های ویژه‌ای که برای تصمیم‌گیری در آن‌ها لازم است، طبق قانون بیان شده است.

بطور کلی، تشکیل مجامع عمومی در شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری در مسائل مهم و عمده بسیار ضروری است.
این امر شامل تصمیم‌گیری در خصوص حساب‌های مالی شرکت و سایر تصمیمات اساسی می‌شود.
به همین دلیل آشنایی با احکام قانون تجارت درباره تشکیل و وظایف مجامع عمومی برای صاحبان سهام و مدیران شرکت بسیار ضروری است.
بطور کلی، تشکیل انواع مجامع عمومی شرکت ، به منظور تصمیم گیری در خصوص مسائل مهم و عمده ای است که در شرکت ها ، وجود دارد که از جمله آنها ، می توان به تصمیم گیری در خصوص حساب های مالی شرکت اشاره نمود .
لذا آشنایی با اینکه در قانون تجارت ، چه احکامی در خصوص تشکیل مجمع عمومی شرکت پیش بینی شده و چه وظایفی به عهده این مجامع است ، برای صاحبان سهام و نیز مدیران شرکت ، امری ضروری به نظر می رسد.

در این تحقیق، ما قصد داریم به بررسی تعریف "مجمع عمومی شرکت" و انواع آن در قانون تجارت بپردازیم.
سپس وظایف مجامع عمومی شرکت‌ها طبق قانون را توضیح داده و نیز درباره حد نصاب تشکیل این مجامع و روند رای‌گیری در آن‌ها صحبت خواهیم کرد.
پس باید به دقت به این مقاله توجه کنید تا اطلاعات ارزشمندی را بدست آورید.

مجمع عمومی شرکت چیست

شرکت‌های تجارتی، انواع مختلفی از شرکت‌ها را شامل می‌شوند.
این انواع شرکت‌ها عبارتند از: شرکت‌های تضامنی، شرکت‌های با مسئولیت محدود، و شرکت‌های سهامی عام و خاص که طبق ماده 20 از قانون تجارت، مشمول قوانین تجارت هستند.

همانطور که دیده می‌شود، یکی از انواع شرکت‌های تجاری، شرکت‌های با سهام خاص و عام هستند.
در این نوع شرکت‌ها، سرمایه به سهام تقسیم می‌شود.
در شرکت‌های سهامی عام، موسسان شرکت این سرمایه را از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌کنند.
همچنین، در شرکت‌های سهامی خاص، تمامی سرمایه توسط موسسان تامین می‌شود.

در هر صورت، در شرکت‌های مشابه، تصمیم‌گیری درباره مسائل اصلی که در شرکت رخ می‌دهد، باید توسط صاحبان سهام انجام شود و به همین دلیل، در قانون تجارت، درباره شرکت‌های سهامی، تشکیل یک مجمع عمومی به نام مجمع عمومی، مورد نظر قرار گرفته و انواع وظایف آن نیز ذکر شده است.

تعبیری در مورد مفهوم "مجمع عمومی شرکت" این است که طبق ماده ۷۲ قانون تجارت، این مجمع، از سهامداران شرکت سهامی تشکیل می‌شود و با هم تصمیم‌گیری می‌کنند و گزارش‌های لازم را به سهامداران ارائه می‌دهند.
تشکیل این مجازی از سوی قانون تجارت الزامی است و قوانین برای این مجمع‌ها تعیین شده است که باید در اساسنامه شرکت نیز ذکر شود، مگر اینکه در قانون تجارت قوانین خاصی در این خصوص وجود داشته باشد.

براساس قوانین مربوطه، مجامع عمومی شرکت توسط یک هیئت رئیسه تشکیل می‌شوند که شامل یک نفر رئیس، یک نفر منشی و دو نفر ناظر است.
عموماً ریاست مجمع عمومی شرکت توسط هیئت مدیره بر عهده است، مگر اینکه انتخاب یا عزل برخی از مدیران به عنوان بخشی از دستور جلسه مجمع عمومی قرار داشته باشد.
در مجمع عمومی شرکت، سهامدار یا نماینده حقوقی سهامدار می‌تواند براساس آگهی دعوت، در محل و تاریخ مشخص شده حضور یابد.

انواع مجمع عمومی شرکت در قانون تجارت

مجمع عمومی شرکت به معنای مجلسی است که در شرکت‌های سهامی تشکیل می‌شود و از صاحبان سهام تشکیل شده است.
این مجمع عمومی مسئولیت‌های مشخص شده در قانون تجارت را برعهده دارد.
برای درک بهتر وظایف این مجامع، لازم است ابتدا انواع مجامع عمومی شرکت در قانون تجارت را بررسی کنیم.
در اینجا، انواع مجامع عمومی در شرکت‌های سهامی را بررسی خواهیم کرد.

براساس ماده ۷۳ قانون تجارت، مجامع عمومی شرکت می‌توانند به سه دسته تقسیم شوند که هر کدام وظایف خاص خود را دارند.
به همین ترتیب، مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده متفاوت هستند.

"انجمن تاسیس کننده، به عنوان یک انجمن اولیه، شامل تاسیس‌کنندگان و سهامداران اولیه شرکت سهامی عام یا خصوصی است که در فرآیند تشکیل یک شرکت حضور داشته‌اند.
این انجمن مسئولیت‌ها و وظایف قانونی خود را از جمله انتخاب مدیران و بازرسان اولیه، تصویب اساسنامه شرکت و انتخاب روزنامه رسمی شرکت برعهده دارد.
"

مجمع سالانه عمومی، یک اجتماع است که به منظور بررسی صورتها و حسابهای مالی شرکت، گزارش های مدیران و بازرسان، تقسیم سود و زیان شرکت بین شرکا و سایر موارد مشابه، در تاریخی که در اساسنامه تعیین شده، برگزار می‌شود.
تحت قانون، هیئت مدیره و بازرسان شرکت سهامی خاص یا عام می‌توانند در صورت لزوم، مجمع عمومی عادی را با دعوت به حضور در حالت فوق العاده نیز برگزار کنند.

مجمع عمومی فوق‌العاده به مجمعی اطلاق می‌شود که در مواردی برگزار می‌شود که خارج از صلاحیت مجمع عمومی معمولی و مجمع عمومی موسس قرار دارد.
این نوع مجامع برای تصمیم‌گیری در موارد فوق‌العاده، مانند حل شرکت، تغییر در اساسنامه و سایر موارد مشابه برگزار می‌شود.
استفاده از تگ‌های HTML مثل ، در این متن مجاز است و می‌توان در تشکیل این مجامع اقدام نمود.

وظایف مجامع عمومی شرکت

مجامع عمومی سه گانه، در حقوق تجارت تعریف شده‌اند که شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده می‌شوند.
یکی از مسائل مهمی که در این رابطه پیش می‌آید، این است که وظایف مجامع عمومی شرکت چیست؟ پاسخ به این سوال را می‌توان در قالب تعیین وظایف هر نوع مجمع عمومی شرکت یافت.

بنابراین، همانطور که مشاهده می‌شود، وظایف مجامع عمومی شرکت‌های سهامی خاص و عمومی، بسته به نوع مجامع، متفاوت است.
توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت شرکت‌های سهامی خاص، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

حد نصاب تشکیل مجمع عمومی شرکت

درباره تشکیل مجامع عمومی شرکت، یک سوال مهم برمی‌خیزد که حد نصاب برای تشکیل مجمع عمومی در شرکت‌ها به چه شکلی است؟ مادامی که قوانین تجارت مقررات خاصی درباره حد نصاب تشکیل مجمع عمومی در شرکت‌ها تعیین کرده است، ما قصد داریم در این جایگاه به مرور آن می‌پردازیم.

برای تشکیل مجمع عمومی موسس، لازم است که چند نفر از پذیره نویسان که حداقل نیمی از سرمایه شرکت را تعهد کرده باشند، حضور داشته باشند.
اگر در اولین دعوت، نصاب لازم برقرار نشود، مجمع عمومی جدید فقط تا دو بار توسط موسسان دعوت می‌شود.
شرط لازم برای دعوت دوباره، این است که حداقل بیست روز قبل از برگزاری آن، در روزنامه‌ای با تیراژ زیاد و مشخص شده، آگهی دعوت با ذکر دستور جلسه قبلی و نتیجه آن، منتشر شده باشد.
مجمع عمومی جدید تنها زمانی معتبر است که حداقل صاحبان یک سوم سهام شرکت در آن حاضر باشند؛ در غیر این صورت، موسسان عدم امکان تاسیس شرکت را اعلام می‌کنند.

تشکیل مجمع عمومی عادی و حضور سهامدارانحداقل نصاب برای تشکیل مجمع عمومی عادی، حضور حداقل نیمی از سهامدارانی است که حق رای دارند.
در صورتی که در دعوت اول این حد نصاب حاصل نشود، مجمع برای بار دوم دعوت می‌شود.
در این صورت، با حضور هر تعداد از سهامدارانی که حق رای دارند، مجمع عمومی رسمیت پیدا خواهد کرد.
البته شرط آن است که در دعوت دوم، نتیجه دعوت اول نیز قید شده باشد.

«حد نصاب تشکیل مجمع عمومی فوق العاده» به این صورت است که حداقل بیش از نیمی از صاحبان سهام که حق رأی دارند، باید حضور داشته باشند.
اگر در جلسه دعوت اول این حد نصاب فراهم نشود، مجمع مجبور است برای دفعه دوم دعوتنامه صادر کند.
در این صورت، با حضور حداقل یک سوم از سهامداران شرکت که حق رأی دارند، جلسه رسمی شماره دوی مجمع برگزار می‌شود؛ البته باید شرط وجود مفاد دعوتنامه اول در دعوتنامه دوم صراحتاً ذکر شده باشد.

حد نصاب رای مجمع عمومی شرکت

زمانی که تشکیل مجامع عمومی شرکت های سهامی طبق قانون به حد نصاب مقرر رسیدند، آنها می توانند درباره وظایف و اختیارات قانونی خود تصمیم بگیرند.
اما بر اساس قانون، برای رای گیری در مجامع عمومی شرکت ها نیاز به رعایت حد نصابی خاص است که فقط با به دست آوردن آنها، تصمیمات اتخاذ شده در حیطه وظایف مجمع عمومی معتبر خواهد بود.
به همین مناسبت، در این قسمت قصد داریم حد نصاب رای گیری در مجامع عمومی شرکت ها را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی، طبق ماده ۷۲ قانون تجارت، قوانین مربوط به اتخاذ تصمیمات در مجامع عمومی شرکت ها باید در اساسنامه شرکت تعریف شود؛ مگر اینکه در قوانین تجارت، قاعده خاصی مشخص شده باشد.

بر اساس ماده 75 قانون تجارت، همه تصمیماتی که در جلسات مجمع عمومی موسس اتخاذ می‌شوند، باید با تایید اکثریت دو سوم حاضران، از جمله موسسان و پذیرندگان، به اجرا درآیند.

سوالات پر تکرار

  1. به طور کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.
    این صندوق‌ها، امکان سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم و با حداقل مبلغ سرمایه اولیه را فراهم می‌کنند.
    همچنین، سوددهی آن‌ها بیشتر از سپرده‌های بانکی است و نسبت به نوسانات بورس حساسیت کمتری دارند.
    تشکیل یک بنیاد مالی به نام صندوق سرمایه‌گذاری نیز به جهت کاهش خطر و ضرر، در صنعت سرمایه‌گذاری ایده‌آل است.
    با توجه به این موارد، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاران عادی و غیرحرفه‌ای ارائه می‌شود تا با ریسک کمتر، بهره‌وری بیشتری را تجربه کنند.
    استفاده از تگ‌های HTML مانند و نیز برای ابراز اهمیت و قوت بیان مفروضات و اطلاعات در این مقاله توصیه می‌شود.

نتیجه گیری

توجه به دستور جلسه دوم در مجمع برای تصمیم‌گیری در موضوعات مربوط به شرکت‌های سهامی بسیار مهم است.
همچنین، وظایف مجامع عمومی شرکت و تعیین آن در قوانین تجارت، اهمیت زیادی دارد.

برای تشکیل مجمع عمومی موسس، حضور حداقل نصابی از سرمایه گذاران ضروری است.
در صورت عدم حضور نصاب لازم، مجمع عمومی جدید تا دو بار می‌تواند دعوت شود و اعلامیه دعوت در روزنامه‌ای با تیراژ زیاد منتشر شود.

در نهایت، مجمع عمومی جدید باید حداقل حضور یک سوم سهامداران را داشته باشد تا معتبر باشد.
در کل، درک همه این نکات قانونی ضروری است تا شرکت‌ها بتوانند به خوبی و صحیحی عمل کنند و به اهداف خود برسند.