مالیات بر ارث سیم کارت

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

مالیات بر ارث سیم کارت

توصیفی از روش محاسبه مالیات بر ارث سیم کارت در قانون مالیات های مستقیم ذکر شده است.
این مالیات تأثیر زیادی بر اموال غیر منقول از جمله سیم کارت دارد.

مقاله به تحلیل مفهوم و محاسبه این مالیات می‌پردازد و نحوه پرداخت آن را با استفاده از یک راهنمای تصویری توضیح می‌دهد.
تنها افرادی که در سال‌های قبل از سال ۱۳۹۵ فوت کرده‌اند، می‌توانند اظهارنامه مالیات بر ارث الکترونیک را تکمیل کنند، در غیر این صورت باید حضوری به اداره مالیاتی مراجعه کرده و اظهارنامه را کامل کنند.

اموال قابل انتقال و غیر قابل انتقال و طلب‌های قابل پرداخت پس از پرداخت بدهی‌های مربوط به فوت کرده و هزینه‌های مراسم دفن مشمول این مالیات هستند.
مبلغ مالیات بر ارث سیم کارت با توجه به ارزش روز آن در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال در نام وراث، با نرخ ۱۰ درصد محاسبه می‌شود.

برای وراث طبقه اول، این درصد تعیین شده است و برای وراث طبقه های دوم و سوم به ترتیب با نرخ ۲۰ و ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.
نحوه محاسبه و پرداخت مالیات سیم کارت از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی نیز در مقاله بررسی شده است.

خلافی

دولت در اثر پذیرش مالیات بر ارث، به نحوی درامد از دارائی‌های شخص فوت کرده حاصل می‌کند؛ زیرا قانون تجدیدنظر در مالیات بر ارث و انتقالات رایگان، به وراثان افراد متوفی واجب می‌کند که مالیاتی را پرداخت نمایند.
در نتیجه، برای انتقال دارائی‌های فوت کرده به وراث پس از تقسیم میراث، لازم است مالیات مربوطه پرداخت گردد.

مالیات بر ارث، به هرگونه دارایی منقول و غیرمنقول و همچنین طلب‌های قابل پرداخت پس از وجود بدهی‌ها، از جمله سیم کارت، به عنوان یکی از این دارایی‌ها، اعمال می‌شود.
محاسبه مبلغ و روش پرداخت مالیات بر این مورد، توسط قانون تعیین شده است و تنها پس از پرداخت مالیات بر ارث سیم کارت، می‌توان آن را به وراثت منتقل کرد.
تا زمان پرداخت مالیات، سیم کارت به صورت قانونی متعلق به مالک متوفی خواهد بود.

لذا در این مقاله، به بررسی مفهوم و محاسبه مالیات بر ارث سیم کارت خواهیم پرداخت.
همچنین، با استفاده از یک راهنمای تصویری، نحوه پرداخت این نوع از مالیات را توضیح خواهیم داد.
برای کسانی که علاقه‌مندند درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنند، می‌توانند ادامه مقاله را مطالعه کنند.

مالیات بر ارث سیم کارت چیست؟

بر اساس بند ۱ قانون اصلاحی مالیات بر ارث و نقل و انتقالات بلاعوض، هرگاه در اثر فوت یک فرد، به هر شکلی و از هر نوع فوت (معمولی یا فرضی)، دارایی‌هایی به فردی وارث منتقل شود، وراثان متوفی باید بر اساس این قانون، معرفی به مالیات بر ارث شوند.

بر اساس ماده ۲ قانون مذکور، اموالی که مورد مالیات بر ارث قرار می‌گیرند، شامل تمامی دارایی‌های قابل انتقال و غیر قابل انتقال و مطالبات دریافتنی هستند.
پس از پرداخت بدهی‌های مربوط به فوت کرده و هزینه‌های مربوط به مراسم دفن و دفن فرد فوت کرده و مشابه آن‌ها.
در جواب به سوال "مالیات بر ارث سیم‌کارت چیست؟"، می‌توان گفت:

با توجه به اهمیت مالیات بر ارث و تأثیر آن بر اموال غیر منقول از جمله املاک، که علاوه بر سیم کارت به بهره‌برداران آن منتقل می‌شود، به علاقمندان پیشنهاد می‌شود تا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله زیر را مطالعه کنند.

میزان مالیات بر ارث سیم کارت

برای پاسخ به این سؤال که میزان مالیات بر ارث سیم کارت چقدر است و آیا می‌توان آن را از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی پرداخت کرد یا خیر، باید ابتدا بند سوم الحاقی ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ۲ الحاقی این ماده را بررسی کنیم.
در ادامه، موارد مذکور از متن قانون را ارائه می‌دهیم و در نهایت به این سؤال پاسخ می‌دهیم که میزان مالیات بر ارث سیم کارت چقدر است.

با توجه به توصیفاتی که در بند ۱۷ قانون مالیات مستقیم آمده است، می توان گفت که مالیات بر ارث سیم کارت باید با توجه به ارزش روز آن در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال در نام وراث، با نرخ ۱۰ درصد محاسبه شود.
این درصد مخصوصاً برای وراث طبقه اول تعیین شده است و برای وراث طبقه های دوم و سوم به ترتیب با نرخ ۲۰ و ۴۰ درصد افزایش می یابد.
در قسمت های بعدی، نحوه محاسبه و پرداخت مالیات سیم کارت از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث سیم کارت

توضیحات در بخش قبلی مقاله درباره چیستی و میزان مالیات بر ارث سیم کارت داده شد.
اما در این قسمت از مقاله به یک سؤال مهم در حوزه حقوق پاسخ خواهیم داد.
سؤالی که مطرح می‌شود این است: نحوه محاسبه مالیات بر ارث سیم کارت چگونه است؟

درباره‌ی "روش محاسبه مالیات بر ارث سیم کارت"، باید به تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۹۴/۰۴/۳۱) ماده ۱۷ قانون "مالیات های مستقیم" و بند ۳ (الحاقی ۱۳۹۴/۰۴/۳۱) ماده ۱۷ قانون "مالیات های مستقیم" که در تیتر قبلی عرضه شده، توجه کنیم.

با توجه به اینکه در معاملات املاک نیز مالیات از افراد مشمول دریافت می‌شود، به علاقمندان پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی پیشنهادی در قسمت "بیشتر بخوانید" را در مورد اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه کنند.

نحوه پرداخت مالیات بر ارث سیم کارت

راهنمای پرداخت مالیات بر ارث سیم کارتپرداخت مالیات بر ارث سیم کارت یک موضوع مهم است که پس از بررسی میزان وروش محاسبه مالیات بر ارث سیم کارت، همچنین توضیح اینکه چیستی این مالیات، در تیترهای قبلی مقاله مورد بحث قرار گرفت.
در این بخش از مقاله، جزئیات کامل آن شرح داده می‌شود و نکات مهم آن به طور واضح آورده شده است.

برای انجام پرداخت مالیات بر ارث سیم کارت، وارثان باید قبل از اینکه هر چیزی را انجام دهند، اظهارنامه مالیات بر ارث را به صورت آنلاین تکمیل کنند.
این کار را می‌توانند با عضویت در سامانه my.
tax.
gov.
ir انجام دهند و پس از آن وارد سامانه مالیات بر ارث سیم کارت با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که در اثر عضویت در درگاه ملی خدمات مالیات دریافت کرده‌اند شوند.
پس از تکمیل فرم‌های مالیاتی، باید یک کد رهگیری دریافت کنند.

در واقع، فقط افرادی که در زمان فوتشان در سال‌های ۱۳۹۵ و قبل از آن بوده‌اند، قادر به تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث الکترونیک هستند.
اگر زمان فوت از تاریخ مذکور قبل باشد، وراث باید به صورت حضوری به اداره امور مالیاتی در آخرین محل سکونت متوفی مراجعه کنند تا اظهارنامه مالیات بر ارث را کامل کنند.

سوالات پر تکرار

مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی می‌باشند.
فرد متقاضی باید به سایت آدلیران مراجعه کند و پس از ورود، بر روی بخش اطلاع رسانی پرونده کلیک کند.
سپس برای ثبت و ارسال شکایت خود، باید به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.
در این دفتر، فایل شکایتی که با کمک نمونه‌های متنی موجود یا با همکاری وکیل تهیه شده است، به مسئول مربوطه تحویل داده شود.
لازم است که با کمک یک وکیل یا با استفاده از نمونه‌های موجود، شکایت خود را به صورت کتبی تهیه کرده و آن را در یک فایل ورد ذخیره نمایید.
سپس فایل ورد حاوی شکایت را روی یک حافظه مانند تلفن همراه یا سی دی ذخیره کنید.
یکی از سؤالات متداول بیماران در مورد شکایت از پزشک، مربوط به درخواست شماره تلفن و سامانه پیامکی مربوط به کارت نظام پزشکی است.
در این مقاله، امکانات وجود دارد که به شما اجازه می‌دهند تا با استفاده از شماره تلفن یا سامانه پیامکی، شکایت خود را از پزشک بیان کنید.
نیازمندی‌های سامانه ثنا شامل نام کاربری و رمزعبور می‌باشد.
همچنین باید فایل ورد شکواییه تنظیمی را آماده کنید.
این سامانه به شما این امکان را می‌دهد که در صورت تمایل به ثبت شکایت یا دادخواست علیه پزشک، آن را از طریق دفاتر موجود در این سامانه ارسال کنید.
مراحل ثبت شکایت از دکتر، بسته به موضوع شکایت، به شکل زیر است: برای ثبت شکایت، شاکی باید با حضور مدارک و مستندات مرتبط، به نظام پزشکی شهر محل انجام خدمات درمانی یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دادسرای عمومی و در شهرهایی که دادسرای ویژه جرائم پزشکی وجود دارد، به این مراجع مراجعه کند و شکایت خود را اعلام کند و ثبت کند.
در صورتی که فرد در مراحل پیشین، انتخاب کرده باشد که از بین سه گزینه، گزینهٔ اطلاع رسانی پرونده با رمز پرونده را انتخاب کند، باید در یک صفحه، با وارد کردن رمز پرونده و سپس انتخاب گزینه خلاصه پرونده یا روند کار پرونده، اقدام به مشاهده اطلاعات و پیگیری شکایت خود از پزشک نماید.
توجه داشته باشید که برای مطرح کردن مسائل، مشکلات و شکایات توسط شهروندان در حوزه‌های اورژانس، بهداشت و درمان، دارو، تعرفه سلامت و موارد مربوط به بیماری کرونا، مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت سامانه ۱۹۰ را به عنوان مرکز ملی پاسخگویی وزارت بهداشت معرفی کرده است.
توجه شود که در صورت عدم داشتن حساب کاربری در سامانه ثنا، فرد باید ابتدا اقدامات لازم را انجام دهد.
بدون اینکه این مرحله به اتمام برسد، امکان ثبت شکایت درباره پزشک برای ملاقات و آگاهی از زمان‌های رسیدگی و رای دادن وجود نخواهد داشت.
راه‌های ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا می‌تواند شامل مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی یا مراجعه به وبسایت adliran.
ir و انتخاب گزینه احراز هویت آنلاین باشد.
سایت سازمان نظام پزشکی، یک بخش به مرورگران محترم اختصاص داده است تا از نحوه اجرایی ارایه خدمات اداری سازمان شکایت کنند.
برای ثبت و پیگیری پرونده‌های شکایت درباره کادر درمانی، شاکیان باید با حضور شخصی و تهیه اصل و کپی کارت ملی و اسناد موردنیاز، به نظام پزشکی شهر محل درمان مراجعه کنند.
همانطور که برای هر اعتراض، فرد ارائه دهنده اعتراض باید در اختیار مدرک های لازم برای ارائه اعتراض و شواهد مثبت ادعا خود باشد، در ارائه اعتراض درباره پزشک، فرد ارائه دهنده اعتراض باید مدارک لازم برای ارائه اعتراض درباره پزشک را در اختیار داشته باشد تا بتواند اقدام به ثبت اعتراض کند و به نتیجه مطلوب خود برسد.
مدارک لازم برای اعتراض درباره پزشک شامل: داشتن یک نمونه متن شکایت از پزشک به ویژه زمانی که شخص قصد ثبت شکایت خود را از پزشک از طریق دفاتر خدمات قضایی دارد، بسیار مفید واقع می‌شود.
این متن معمولا حاوی شکایت‌ها و انتقاداتی درباره پزشک است و به شخص اجازه می‌دهد بدون نیاز به وکیل یا تنظیم شکواییه‌ها و دادخواست‌ها، از این راه برای اعلام شکایت خود استفاده نماید.
در ادامه، یک فایل دانلود نمونه متن شکایت از پزشک برای استفاده خوانندگان محترم ارائه شده است.
اگر نیاز داشتید، می‌توانید از این فایل استفاده کنید.
بعد از انتخاب این گزینه، بسته به وضعیت خود، فرد می‌بایست یکی از سه گزینه زیر را برای اطلاع رسانی پرونده انتخاب نماید: اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی، اطلاع رسانی پرونده برای وکلا، اطلاع رسانی پرونده با رمز.
در این مقاله، گزینه اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی انتخاب شده است.

نتیجه گیری

در نتیجه، از تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۹۴/۰۴/۳۱) ماده ۱۷ قانون "مالیات های مستقیم" و بند ۳ (الحاقی ۱۳۹۴/۰۴/۳۱) ماده ۱۷ قانون "مالیات های مستقیم"، به عنوان توضیحی قبلی، روش محاسبه مالیات بر ارث سیم کارت مورد بررسی قرار گرفت.
به دلیل تأثیر قابل توجهی که این مالیات بر اموال غیر منقول، از جمله سیم کارت، به نفع بهره‌برداران می‌گذارد، به علاقمندان پیشنهاد می‌شود که مقاله فوق را درباره‌ی این موضوع مطالعه کنند.

به این ترتیب، در این مقاله، به بررسی مفهوم و محاسبه مالیات بر ارث سیم کارت پرداخته شد.
همچنین، با استفاده از راهنمای تصویری، روش پرداخت این نوع مالیات نیز توضیح داده شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به مطالب این مقاله مراجعه کنند.
تاکید می‌شود که تنها افرادی که در زمان فوتشان در سال‌های ۱۳۹۵ و قبل از آن بوده‌اند، قادر به تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث الکترونیک هستند.

اگر زمان فوت از تاریخ مذکور قبل باشد، وراث باید به صورت حضوری به اداره امور مالیاتی در آخرین محل سکونت متوفی مراجعه کنند تا اظهارنامه مالیات بر ارث را کامل کنند.
با توجه به ماده ۲ قانون مالیات مستقیم، اموال مورد مالیات بر ارث شامل دارایی‌های قابل انتقال و غیر قابل انتقال و مطالبات دریافتنی هستند.

پرداخت بدهی‌های مربوط به فوت کرده، هزینه‌های مرتبط با مراسم دفن و دفن فرد متوفی و مشابه آن‌ها باید پس از آن انجام شود.
مالیات بر ارث سیم‌کارت، به هرگونه دارایی منقول و غیرمنقول و همچنین طلب‌های قابل پرداخت پس از وجود بدهی‌ها، اعمال می‌شود و محاسبه مبلغ و روش پرداخت آن توسط قانون تعیین می‌شود.

تا زمان پرداخت مالیات، سیم کارت باقی‌مانده قانوناً متعلق به مالک متوفی خواهد بود.
در نهایت، باید توجه داشت که مالیات بر ارث سیم کارت باید بر اساس ارزش روز آن در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال در نام وراث با نرخ ۱۰ درصد محاسبه شود.

این درصد مخصوصاً برای وراث طبقه اول تعیین شده است و برای وراث طبقه های دوم و سوم به ترتیب با نرخ ۲۰ و ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.
نحوه محاسبه و پرداخت مالیات سیم کارت از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی نیز در ادامه مقاله بررسی خواهد شد.