قیم نامه چیست

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

قیم نامه چیست

در این مقاله به بحث در مورد قیم نامه و شرایط مربوط به ارث بردن از قیم، مدارک لازم برای دریافت قیم نامه و نحوه دریافت آن، نحوه استعلام قیم نامه و صلاحیت‌ها و وظایف قیم نامه پرداخته شده است.
همچنین، به بررسی مفهوم قیم نامه و نحوه دریافت آن و شرایط دریافت قیم نامه برای افراد محجور پرداخته شده است.

همچنین، قانون به حمایت از افراد محجور توسط قیمومت اعمال می‌شود و قیم نامه توسط دادگاه صادر می‌شود.
قیمومت محجور وظایف و اختیارات قانونی خود را به نماینده محجور منتقل می‌کند.

به طور کلی قیم نامه یک ابزار حقوقی است که تصمیمات مورد نیاز را در زمینه‌های حقوقی نماینده محجور اجرا می‌کند.

خلافی

بر اساس قانون مدنی، سه گروه از افراد با محدودیت‌های خاص در تصرف نمودن در برخی امور مادی یا غیرمادی دست به گرفتن ممنوع هستند که آنان را "محروم" می‌نامند.
خانمان محجور عبارتند از اشخاصی که به سن بلوغ نرسیده یا زیرقانون هستند، افراد غیررشید یا ساده‌لوح به عنوان عقل و ادراک کم و نیز افراد مجنون و دیوانه که در برخی امور خاص محدودیت دارند و به دلیل آن نیاز به ولی، وصی یا "مراقب" جهت کمک در انجام امور مذکور دارند.

شرایط دریافت قیم نامه برای افراد مشمول قانون به شرح زیر است: نخست باید حجر شخص در دادگاه اثبات شده باشد.
سپس، فرد یا افراد صلاحیتدار می‌توانند تقاضای قیمومت را با درخواستی به دادگاه ارائه دهند تا قیم نامه برای آنان صادر شود.
در این صورت، افراد محجور به استناد قیم نامه می‌توانند وظایف و مسئولیت‌های مربوط به خود را به عنوان محجور انجام دهند.
بنابراین، اطلاع از شرایط دریافت قیم نامه برای افراد محجور ضروری است.

با توجه به این مناسبت من در این مقاله قصد دارم به بحث در مورد مفهوم و شرایط قیم نامه بپردازم.
همچنین به بررسی مدارک لازم برای دریافت قیم نامه و نحوه دریافت آن خواهم پرداخت.
علاوه بر این، نحوه استعلام قیم نامه و نمونه‌های آن را نیز توضیح خواهم داد.

قیم نامه چیست

بر اساس قانون مدنی، حمایت از فرزندان یک وظیفه مشترک بر عهده والدین است.
بعلاوه، ولایت قهری به عنوان یک نظام حمایتی برای کودکانی که بلوغ نکرده‌اند و همچنین کودکان غیر رشید و ناتوانی که علت عدم رشد یا ناتوانی آن‌ها به دوران کودکی آن‌ها مربوط است، تعیین شده است.
طبق این نظام، آن‌ها تحت ولایت قهری پدر یا پدربزرگ خود قرار می‌گیرند و در صورتی که پدر یا پدربزرگ، در زمان فوت خود شخصی را به عنوان نایب وصی منصوب کرده باشند، این فرد نیز حق ولایت را خواهد داشت.
توجه: لطفا در ترجمه html tags استفاده نکنید.

به اضافه‌ی این موارد، یک نهاد دیگر به نام قیمومت تشکیل شده است که در قانون برای حمایت از افراد محجور پیش بینی شده است.
طبق این قانون، به دلیل عدم توانایی افراد محجور در انجام برخی از امور مادی مانند معاملات و غیرمادی مانند ازدواج، یک شخص به عنوان سرپرست برای آنان تعیین می‌شود تا امور مالی و غیرمالی آن‌ها را با در نظر گرفتن مصالح و صلاحیت افراد مشتری، سامان دهد.
این شخص با عنوان قیم شناخته می‌شود.

به طور کلی، یک قیم نامه به معنای برگه ای است که توسط یک هیئت قضایی صادر می‌شود و فرد معنی تعیین شده را به عنوان قیمومت محجور در حالی که نماینده‌ای از محجوریت دارد، تمثیل می‌کند.
این فرد به طور رسمی مجوز قانونی برای اجرای تصمیمات حقوقی خود دروازه می‌بیند.
در شرایطی که نیاز به صدور قیم نامه وجود داشته باشد، دادگاهی بعنوان صلاحیت دارای اختیار صدور قیم نامه مسئول تعیین و معرفی قیمومت محجور است.
قیمومت محجور با مشتمل و اجازه قانونی ارائه شده به نماینده محجور که معمولا یک فرد مشخص است، می‌تواند وظایف و اختیارات قانونی خود را به نماینده محجور منتقل نماید.
به طور کلی قیم نامه، یک ابزار حقوقی است که تصمیمات مورد نیاز در زمینه‌های حقوقی را نماینده محجور به جای محجور اجرا می‌کند.

اما در خصوص توانایی و صلاحیت‌های "قیم" مطابق "قیم‌نامه"، بایستی به قوانین مدنی و قوانین امور حسبی مراجعه کنیم.
این قوانین مشخص می‌کنند که "قیم" می‌تواند چه اقداماتی را انجام دهد.
صلاحیت‌های "قیم" شامل مدیریت امور مالی، فروش یا رهن اموال غیرمنقول با اجازه دادستان، فروش اموال فاسدشدنی، تربیت و بهبود وضعیت شخص محجور، انجام امور مربوط به ازدواج یا طلاق، و اعطای اجازه برای شغل و حرفه است.

شرایط صدور قیم نامه

در قسمت قبل، توضیح دادیم که در شرایط خاصی که نیاز به تعیین قیم برای محجور وجود دارد، افراد مرتبط با محجور می‌توانند از دادگاه، تقاضای قیمومیت را داشته باشند.
در این صورت، دادگاه با بررسی شرایط لازم و احراز آن، می‌تواند قیم نامه‌ای را برای متقاضی صادر کند.
این قیم نامه به محجور اجازه می‌دهد که با استناد به آن، در امور مالی و غیرمالی محجور دخالت کند و مطابق با مصلحت وی، در مواردی با اجازه دادستان، امور وی را انجام دهد.
اما سوالی که پیش می‌آید این است که شرایط صدور قیم نامه چیست و در چه شرایطی، دادگاه قیم نامه را صادر می‌کند؟

به سؤال مطرح شده در پاسخ، باید دو نوع شرط برای صدور قیم نامه را ذکر کنیم.
نوع اول شامل شرایطی است که برای محجور، قیم تعیین شده و قیم نامه به آن صادر می‌شود.
این قیم نامه قابل استعلام نیز است.
نوع دوم شامل شرایطی است که قیم باید داشته باشد تا بتواند به عنوان قیمومت محجور تعیین شود و قیم نامه به او صادر گردد.

مدارک لازم برای صدور قیم نامه

در بخش قبل، توضیح داده شد که معنای قیم نامه چیست و در چه شرایطی استفاده می شود که می توان برای فرد محجور، درخواست صدور قیم نامه کرد.
همانطور که گفته شد، اگر شرایط نصب قیم برای فرد محجور وجود داشته باشد، خانواده (پدر و مادر تا زمان ازدواج نکردن) و سایر اقوام اولویت خواهند داشت و باید با درخواست دریافت قیم نامه از دادگاه، به عنوان قیم محجور، وظایف خود را انجام دهند.

سؤالی که درباره این مسئله مطرح می‌شود، این است که مدارکی که برای صدور قرارمؤومت یا قیم‌نامه لازم است به چه صورت است؟ به عبارت دیگر، اگر پدر، مادر یا سایر اقوام قصد دارند قیم‌نامه محدود را از دادگاه درخواست کنند، چه اسناد و مدارکی را باید ارائه دهند؟ در این بخش، مدارک لازم برای صدور قیم‌نامه را ذکر خواهیم کرد.

نکته مهمی که باید ذکر شود، این است که در صورتی که شخص متقاضی قیمت، سفیه یا مجنون باشد، باید ابتدا حجر او در دادگاه اثبات شود.
به همین منظور، ارائه اسنادی که نشان دهنده محجور بودن این فرد است، ضروری است.
معمولاً گواهی از پزشک متخصص مغز و اعصاب یا اعصاب و روان، و یا کارت بهزیستی معلولیت ذهنی برای صدور مجوز قیمت، الزامی است.

نحوه گرفتن قیم نامه

در بخش‌های قبل، ما درمورد مفهوم قیم نامه و شرایط مربوط به دریافت آن صحبت کردیم.
در اینجا هم، یک سوال دیگر می‌تواند پیش بیاید که توضیح دهد که نحوه دریافت قیم نامه چگونه است.
همچنین، اگر کسی به دلایلی مانند سن کم، سطح دانش کم یا مشکلات روانی به قیم نامه نیاز داشته باشد، چگونه می‌توان قیم نامه را دریافت کرد؟

براساس قوانین حقوق مدنی، هر یک از والدین موظف هستند که در صورتی که فرزندشان به دلایلی به نیاز به قیم‌کیا دارد، این موضوع را به دادستان منطقه اقامت خود گزارش داده و درخواست صدور حکم قیمت‌گزینی را ثبت نمایند.
البته، اگر هیچ کدام از والدین حاضر نباشند یا از انجام این وظیفه خودداری کنند، سایر اقوام نزدیکی که در همان مکان اقامت با وی زندگی می‌کنند، ملزم به انجام این وظیفه می‌شوند.
اگر شخص محجور همسر داشته باشد، او باید اقدامات لازم برای تعیین قیم و گرفتن مجوز از مراجع ذی‌صلاح را انجام دهد.

البته، دادستان نیز موظف است که اگر نیازمندی به شرح قیم در شخصیتی وجود داشت، اقدامات لازم را بردارد و اشخاصی که مناسب برای سمت قضاوت قرار می‌دهد، به دادگاه اعلام کند.
در هر صورت، دادگاه تعدادی از افرادی که درخواست قضاوت را دارند، به عنوان قیم معین می‌کند و به آن‌ها قرارداد قیمی صادر می‌کند.
همچنین، دادگاه می‌تواند ناظر یا امینی را برای معتبران تعیین کند تا حقوق آنان به بهترین شکل حفظ شود.

در هر صورت، روند استخدام قیم نامه معمولاً به این شکل است که افرادی که متقاضی استخدام هستند، درخواست خود را برای اعلام آمادگی دریافت این سمت به نزدیکان یا خانواده خود تقدیم می‌کنند.
سپس با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این درخواست را به دادگاه ارائه می‌دهند تا پس از بررسی موضوع و صلاحیت متقاضی، قیم نامه را صادر کند.
در ادامه، نمونه‌ای از قیم نامه را ارائه خواهیم کرد و درباره چگونگی استعلام صدور قیم نامه نیز توضیح خواهیم داد.

قیم نامه از کجا بگیریم

برای انجام وظایف قانونی، صدور قیم نامه برای افراد محجور، توسط قیم الزامی است.
اما افرادی که تمایل به دریافت قیم نامه برای محجورین دارند، احتمالاً این سؤال را مطرح می‌کنند که قیم نامه را از کجا باید دریافت کنیم و به عبارت دیگر، برای صدور قیم نامه برای محجورین باید از کدام مرجع درخواست کنیم؟

به طور کلی، مسئولیت صدور قیم نامه و رسیدگی به امور محجورین و قیمومت آنها، مانند امور ولایت قهری، وصایت و نظارت بر اموال آنها، بر عهده دادگاه خانواده قرار دارد.
بنابراین، فردی که قصد دریافت قیم نامه را دارد، باید درخواست خود را به دادگاه خانواده ارائه کند و پس از بررسی موضوع، دادگاه خانواده می‌تواند قیم مورد نظر را تعیین کرده و قیم نامه را صادر کند.

بنابراین، با درخواستی که از طرف متقاضی ارائه شده و همراه با ارائه مدارک لازم، دادگاه خانواده شهری که فرد محبوس در ناحیه آن ساکن یا مقیم است، یک قرارداد قاطع را صادر خواهد کرد.
این قرارداد، شخصاً صلاحیت داشته باشد و به عنوان قیم در نظر گرفته شود و در آن این قیم پاسخگوی وظایف و اختیارات قانونی خود باشد.
با این حال باید به او یادآوری شود که در صورت اجرای ناقص قرارداد، قیم ممکن است مورد تحقیقات قرار بگیرد و در نهایت نمونه‌ای از قرارداد قیم نیز ارائه خواهد شد.

استعلام قیم نامه

در بخش‌های قبل، ما به تحلیل روش‌هایی که مربوط به دریافت قیم نامه هستند و اینکه از چه سازمانی قیم نامه صادر می‌شود، پرداختیم.
اما گاهی اوقات در خصوص استعلام قیم نامه، سوالاتی پیش آمده است.
افرادی که تمایل به دریافت قیم نامه دارند، چگونه می توانند اطلاعاتی درباره صدور قیم نامه توسط دادگاه به دست آورده و به روز باشند؟

اهمیت این پرسش از آن جهت است که اخیراً سیستم عدل ایران فرصتی فراهم کرده است تا در برخی موارد، افراد متقاضی بتوانند مدارک قضایی خود را بدون نیاز به حضور حضوری در دادگاه در اختیار داشته باشند.

در حال حاضر، امکان استعلام قیم نامه از طریق سامانه ثنا وجود ندارد، اما از طریق بخش استعلام مدارک قضایی میتوانید گواهی عدم سوء پیشینه دریافت کنید.
بنابراین، برای استعلام قیم نامه باید حضوری و با مراجعه به شعبه دادگاهی که مسئول صدور قیم نامه است، اقدام کنید.
همچنین، با مشاهده ابلاغیه‌هایی که برای شما در سامانه ثنا ارسال می‌شود، میتوانید از صدور قیم نامه توسط دادگاه مطلع شوید.

در قسمت‌های قبل، مواردی مانند تعریف قیم نامه، شرایط دریافت و نحوه استعلام آن را مورد بررسی قرار دادیم.
در اینجا، یک نمونه از قیم نامه را برای شما آماده کرده‌ایم.
این نمونه قیم نامه حاوی جزئیات و اطلاعات مربوطه است که به شما در دریافت آن کمک خواهد کرد.
برای دانلود فایل مربوطه، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.
دانلود قیم نامه

در برخی شرایط خاص، ارث بردن از قیم امکان پذیر است.
برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

یکی از پرسش‌هایی که معمولاً مورد سؤال افراد قرار می‌گیرد، درباره‌ی دوره اعتبار یک نامه قیم است.
به عبارت دیگر، تا چه زمانی قیم نامه قابل قبول و قابل استفاده خواهد بود؟ در این بخش از مقاله، با مراجعه به قوانین و مقررات مربوط به این مسئله، می‌خواهیم زمان معتبر بودن یک نامه قیم را مشخص کنیم.

سوالات پر تکرار

  1. تحت هر شرایط، فرزندان باید در زمان مرگ پدر و مادر خود، حاضر باشند.
    سومین طبقه: در این طبقه عموها، عمه ها، خاله ها و دایی هایی که دیگر فانی شده‌اند و فرزندان آنها حضور دارند.
    بررسی مسئله "ارث بردن نوه از پدربزرگ و مادربزرگ" نشان می‌دهد که نوه از طرف پدربزرگ خود ارث می‌برد.
    قوانین مدنی کشور، خویشاوندان را به سه طبقه تقسیم می‌کند و افرادی که از تولد و خون به فرد فوت کرده رابطه خویشاوندی دارند و از او بهره‌مندی می‌کنند، در طبقات و درجات ارث قرار می‌گیرند.
    حضور نوه‌ها در ارث به شرطی امکان‌پذیر است که پدربزرگ خود فرزندی مستقیم نداشته باشد و به طور دیگر، فرزند مستقیم وراث متوفی باید در زندگی نباشد.
    بنابراین، وراثت از جد پس از فوت پدر یا مادر و همچنین، وراثت از مادربزرگ، فقط در صورتی برای نوه قابل تحقق است که فوت پدر یا مادر قبل از فوت پدربزرگ یا مادربزرگ رخ داده باشد و اگر در لحظه فوت اجداد، حداقل یکی از فرزندان بخشی از آنها زنده باشد، نزد نوه‌ها فرصت وراثت نخواهد رسید، حتی اگر تعداد نوه‌ها بسیار زیاد باشد.
    قانون ما تصریحاً ذکر می‌کند که ارث فقط از طریق فوت فرد مورد نظر محقق می‌شود و میراث بین خویشاوندان تقسیم می‌شود.
    در ادامه، مشخص می‌شود که آیا نوه از اجداد خود ارث می‌برد یا خیر و میزان و شرایط ارث نوه بررسی می‌شود.

نتیجه گیری

نتیجه‌ی قوی: با توجه به توضیحات مطرح شده در این مقاله، می‌توان نتیجه گرفت که قیم نامه یک ابزار قانونی است که به نماینده محجور اجازه می‌دهد تصمیمات حقوقی را به جای محجور اجرا کند.
قیم نامه نقش مهمی در حفظ حقوق محجوران دارد و با صدور آن، محجوران قادر خواهند بود وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام دهند.

برای استخدام قیم نیز نیاز به مراجعه به دادگاه و درخواست صدور حکم قیمت‌گزینی است.
در نهایت، قیمومت محجور با در اختیار داشتن قیم نامه، اختیارات قانونی خود را به نماینده محجور انتقال می‌دهد.