شرایط و نحوه فرجام خواهی از قرار ابطال دادخواست

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

شرایط و نحوه فرجام خواهی از قرار ابطال دادخواست

۲) قرار ابطال دادخواست می‌تواند به دو صورت رخ دهد؛ حالت اول زمانی است که قرار ابطال دادخواست توسط دادگاه‌های اولیه صادر شده و به علت عدم تجدید نظر در مهلت مقرر قطعیت دارد.
در این حالت، قرار ابطال دادخواست صادر شده توسط دادگاه فرجام می‌یابد و در صورتی که قابل رسیدگی فرجامی باشد، ماده ۳۶۷ قانون آیین دادرسی مدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صورت دوم ابطال دادخواست در صورتی رخ می‌دهد که دادگاه تجدید نظر قرار ابطال را صادر کند و اصل حکم قابل رسیدگی فرجامی باشد.
در این صورت، دادخواست نیز فسخ می‌شود و شرطی که در مراحل ابتدایی یا تجدید نظر وجود دارد، این است که اصل حکم قابلیت رسیدگی فرجامی را داشته باشد.

روش فسخ دادخواست نیز طبق قوانین آیین دادرسی مدنی تعیین شده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقالات فسخ دادخواست و مهلت فسخ دادخواست را مطالعه کنید.

در قانون آیین دادرسی مدنی، برای ابطال دادخواست‌های صادرشده توسط دادگاه‌های بدوی، شرایطی وجود دارد که قابلیت تجدید نظر در دادگاه را به همراه دارند.
در این بخش به بررسی فرجام خواهی از ابطال دادخواست و شرایط و نحوه‌ی انجام آن می‌پردازیم.

خلافی

"بین میان تعدادی قرارهای قاطع دعوا، که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی صادر می‌شوند، یکی از آنها، یعنی قرار ابطال دادخواست به گونه‌ای است که باعث لغو شدن دادخواست می‌شود و در نتیجه رسیدگی به دعوا خاتمه پیدا می‌کند.
مبنی بر اینکه در قوانین مختلفی از قانون مدنی، صدور قرار ابطال دادخواست در آنها پیش بینی شده است، دریافته می‌شود که چنین قراری صادر می‌شود در صورتی که رسیدگی به دعوا نیازمند انجام اقداماتی از سوی خواهان دعوا باشد، اما او این اقدامات را انجام ندهد.
به عنوان مثال، پرداخت هزینه کارشناسی پرونده بر عهده خواهان قرار دارد، اما وی از انجام این امر خودداری می‌کند و دادگاه نتواند بدون ارائه اظهارنظر کارشناس به صدور رای نهایی بپردازد، که در این صورت قرار ابطال دادخواست صادر خواهد شد.
اما سوال مهمی که در اینجا قصد بررسی آن را داریم، اعتراض به قرار ابطال دادخواست صادر شده از دادگاه به شیوه‌ای به نام فرجام خواهی است.
به همین دلیل در این مقاله، ابتدا به بررسی شرایط و نحوه فرجام خواهی از قرار ابطال دادخواست صادر شده از دادگاه می‌پردازیم و در ادامه نقض قرار ابطال دادخواست در مرحله فرجام خواهی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
"

شرایط و نحوه فرجام خواهی از قرار ابطال دادخواست

در قانون آیین دادرسی مدنی، برای ابطال دادخواست‌ها که توسط دادگاه‌های بدوی صادر می‌شوند، شرایطی وجود دارد که قابلیت تجدید نظر در دادگاه را به همراه دارند.
علاوه بر تجدید نظر که می‌تواند از طریق ابطال دادخواست صورت گیرد، در قانون آیین دادرسی مدنی به شرایط و نحوه‌ی فرجام خواهی از ابطال دادخواست نیز توجه شده است.
در این بخش قصد داریم به بررسی فرجام خواهی از ابطال دادخواست بپردازیم و شرایط و نحوه‌ی انجام آن را مورد بررسی قرار دهیم.
بایستی توجه داشت که فرجام خواهی از ابطال دادخواست به دو شیوه مختلف امکان پذیر است.

حالت اول؛ زمانی روی می دهد که قرار ابطال دادخواست توسط دادگاه های اولیه یا نخستین صادر شده و به علت عدم تجدید نظر در مهلت مقرر، به صورت قطعیت دارد.
در این حالت، قرار ابطال دادخواست صادر شده توسط دادگاه قابلیت فرجام خواهی را خواهد داشت، در صورتی که اصل حکم راجع به آن ها قابل رسیدگی فرجامی باشد، بر اساس ماده 367 قانون آیین دادرسی مدنی استفاده خواهد شد.

صورت دوم: در صورتی که دادگاه تجدید نظر، به شرط اینکه اصل حکم قابل رسیدگی فرجامی باشد، قرار ابطال دادخواست را صادر نماید، بلافاصله موجب فسخ دادخواست می‌شود.
بنابراین، یکی از شرایط فسخ دادخواست که در مرحله ابتدایی یا تجدید نظر وجود دارد، این است که اصل حکم قابلیت رسیدگی فرجامی را داشته باشد.
روش فسخ دادخواست نیز طبق قوانین آیین دادرسی مدنی تعیین شده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقالات فسخ دادخواست و مهلت فسخ دادخواست را مطالعه نمایید.

اهمیت دارد ذکر نماییم که طبق قانون آیین دادرسی مدنی، قرار ابطال دادخواست نیازمند تأیید و اعتبار خاصی نمی‌باشد.
به همین دلیل، در صورت ابطال دادخواست، خواهان مجاز است در دادگاه همان دعوا را با شرایط قبلی مطرح نماید.
مقاله ای که در آن به بررسی "اعتبار امر مختومه در قرار ابطال دادخواست" پرداخته شده است، به طور جامع این موضوع را بررسی نموده است.

نقض قرار ابطال دادخواست در مرحله فرجام خواهی

همان طور که در توضیحات قبلی بیان شد، در صورتی که اصولاً حکمی برای یک ادعا وجود داشته باشد، قرار ابطال آن در مرحله فرجام خواهی می‌تواند اتفاق بیفتد.
اما در این قسمت به سوال اینکه نقض قرار ابطال دادخواست در مرحله فرجام خواهی به چه صورتی رخ می‌دهد و در چه شرایطی قرار ابطال دادخواست صادر شده در مرحله فرجام خواهی به چالش کشیده خواهد شد پاسخ می‌دهیم.
بر اساس ماده 371 قانون آیین دادرسی مدنی ایران، قرار ابطال دادخواست در مرحله فرجام خواهی که حائز اهمیت است به این صورت اتفاق می‌افتد:ضمناً، استفاده از تگهای HTML مانند <strong> و <em> برای برجسته‌نمودن عبارت‌ها در متن مورد استفاده قرار گرفته است.

۱) دادگاهی که قرار ابطال دادخواست را صادر می‌کند، نباید صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به موضوع دعوا را داشته باشد و در صورت عدم رعایت صلاحیت محلی، می‌توان درباره آن ایراد مطرح کرد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی کلیک کنید.

۲) قرار ابطال دادخواستی که به طرفدار موازین شرعی و قوانین بدون توجه است؛ برای مشاهده نمونه قرار ابطال دادخواست کلیک کنید.

سوالات پر تکرار

  1. در این مقاله پس از بررسی تاثیر تعهد قاطع دعوا نسبت به طرفین، به بررسی تاثیر قسم نسبت به دیگران یا اشخاص ثالث پرداخته خواهد شد.
    تعهد قاطع دعوا به تعهدی گفته می‌شود که طرفان دعوا در دادگاه به آن اقدام می‌کنند و این تعهد تنها در خصوص طرفین دعوا و قائم مقام قانونی آنها اثر دارد.
    اما در مورد اشخاص ثالث که در دعوا حضور نداشته‌اند، قسم نسبت به آن‌ها تاثیری نخواهد داشت.

نتیجه گیری

در نتیجه، همانطور که در این مقاله بررسی شد، قانون آیین دادرسی مدنی شرایطی برای ابطال دادخواست‌ها در دادگاه‌های بدوی تعیین کرده است.
ابطال دادخواست‌ها می‌تواند از طریق تجدید نظر صورت گیرد و در صورتی که اصل حکم قابل رسیدگی فرجامی باشد، فسخ دادخواست را به همراه داشته باشد.

اطلاعات بیشتر می‌توانید از مقالات "فسخ دادخواست" و "مهلت فسخ دادخواست" دریافت کنید.
توجه به شرایط و نحوه‌ی فرجام خواهی از ابطال دادخواست در قانون آیین دادرسی مدنی اهمیت دارد و بایستی به آن توجه کرد.

بنابراین، فرجام خواهی از ابطال دادخواست به دو روش مختلف قابل انجام است.