خلاصه مقاله
جهان بزرگترین فیلمساز خود را از دست داده است.
مجله فیلم نیویورک با استفاده از تگهایمانند ، ،
او یکی از هنرمندان بینظیر با بینش خاصی از جهان بود، همانطور که ژان رنوار میگفت: "واقعیت همیشه سحرآمیز است.
"قبل از بحث درباره سبک فیلمسازی و نگاه کیارستمی به سینما، باید به بیوگرافی عباس کیارستمی، هنرمند و کارگردان ارزشمند کشورمان، یک نگاهی انداخته شود.
این کار به ما کمک خواهد کرد تا بهتر درک کنیم که چگونه او زندگی کرده و تجربیاتی کسب کرده است.
تا به حال بسیار کمتر کسی در ایران به نام استاد بزرگ عباس کیارستمی فکر نکرده است.
این خلاقیت سرشار و نگاه متفاوت او همچون یک باران تازه، هنری خالصانه و شگرف را در زمینه سینما به ارمغان آورده است.
همراه شما در این مقاله، زندگینامه و ایجادات هنری بینظیر عباس کیارستمی را خواهیم بررسی کرد.
کیارستمی یک فارغالتحصیل رشته نقاشی و گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.
او پس از تحصیل، به عنوان یک طراح و سازنده تیزرها و پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی شروع به کار کرد.
در این دوره، او پوسترهای بسیاری برای فیلمهایی مانند "قیصر" و "رضا موتوری" طراحی کرد.
سپس، به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به این مرکز ملحق شد و به تولید فیلمهایی برای این گروه سنی اختصاصی پرداخت.
برخی از فیلمهایی که توسط کیارستمی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده، عبارتند از: "نان و کوچه"، "زنگ تفریح" و "مسافر".
خانه دوست کجاست فیلمی است که آن را نقشآفرینی برجسته کیارستمی و اقبال او تبدیل به یک موفقیت جهانی کرد.
این فیلم در جشنوارههای بینالمللی نیز شهرت و محبوبیت زیادی داشته است.
\nاز طرفی، بنیاد فیلم بریتانیا این فیلم را در بین 50 فیلمی که باید قبل از 14 سالگی دید، جای داده است.
این یک افتخار عالی برای خانه دوست کجاست بوده است.
همچنین، در سال 1359، این فیلم موفق به دریافت جایزه پلنگ برنزی از جشنواره فیلم لوکارنو شد.
این جایزه نشان از تحسین و تقدیر صاحبان جشنواره نسبت به کارگردان و بازیگران فیلم دارد.
خانه دوست کجاست به دلیل داستان مهیج و بازی برجسته بازیگران، از جمله کیارستمی و اقبال، به یکی از فیلمهای محبوب و موفق در سطح جهان تبدیل شده است.
پیشتر یک نگاهی به زندگینامه عباس کیارستمی انداختهایم و سپس به بررسی سبک خاص سینمای او پرداختهایم.
در ادامه به معرفی و بررسی چند اثر شاخص از سینمای کیارستمی خواهیم پرداخت.
پس با ما همراه باشید.
آثار شاخص سینمای کیارستمی:
بازیگران این فیلم توانستهاند با بازیهای قوی و قابل توجه، نقش خود را به خوبی اجرا کنند.
وی به عنوان یک کارگردان، فیلمنامهنویس، گرافیست، شاعر و عکاس بسیار مورد توجه قرار میگیرد.
فعالیتهای هنری خود را در سینما از سال 1349 آغاز کرده است.
کیارستمی تا به حال بیش از 40 اثر از جمله فیلمهای سینمایی، فیلمهای کوتاه و مستندها را به عنوان کارگردان تجربه کرده است و این آثار به عنوان میزانی برای کارنامه او درخشان هستند.
وی همچنین توانسته است دو فیلم خارج از ایران را نیز به عنوان کارگردان ساخته و تولید کند.
علاوه بر این، فیلمی به نام "کپی برابر اصل" که در خارج از کشور تصویربرداری شده است، نشان دهنده هنر و استعداد وی در حوزه بینالمللی است.
کیارستمی یکی از نسل جدید فیلمسازان ایران است.
او با طراحی یک سبک نوین در صنعت سینمای ایران، به شهرت رسید.
فیلمهای کیارستمی با زیرکی و دوری از امور کاروزی و مصنوعی بودند و از هیجانات و تنشهای مرسوم فاصله گرفته بودند.
وی در هر حوزهای دیدگاه و تفسیر خاصی داشت.
نابغه او در تفسیر مسائل سادهی زندگی براساس روشهای ساده و آشکار بود که در عین سادگی، میان ذهن و احساس انسان درگیر میشد.
کیارستمی در بیان مسائل و تضادهای انسانی در زندگی روزمره، استعداد ویژهای داشت.
این ویژگی باعث میشد فیلمهای او به آثار هنری، اصیل و قابل تفکر تبدیل شوند.
کیارستمی اهمیت بزرگی به نقش فیلمساز در جامعه میداد و باور داشت که با فیلمهایش باید به حل مشکلات اجتماعی کمک کرد.
در زمینه فیلمسازی، وجود تمایلی برای تفکیک و تمییز بین مستند و داستان وجود ندارد و همواره تلاش میشود تا تعریفی یکپارچه از هر دو نوع سینما ارائه شود.
در این راستا، در اکثر آثار فیلمسازان، بازیگران غیرحرفهای نقش اصلی را به عهده میگیرند و هر کدام شخصیتها و داستان خود را در فیلم تجسم میدهند.
یکی از ویژگیهای قابل تحسین کیارستمی، استفاده از بازیگران کودک و غیرحرفهای بود.
هیچگاه هدف وی از ساخت فیلمها فروش بیشتر در باکس آفیس نبود و چندین بار اعلام کرد که فیلمها را به رضایت خودش میسازد.
مخاطب فیلمهای کیارستمی، بشران است.
او تمام مفاهیم انسانی مانند مرگ، رنج، فقر، امید به زندگی، کمک به همانسانی و سایر مسائل انسانی را به صورت زیبا و شگفتانگیز به تصویر میکشد.
تمرکز بر ذات انسان در فیلمهای کیارستمی، آثار او را به اعتبارات و معانی معنوی تبدیل کرده است که هر انسانی، بدون توجه به محل زندگی و قانون مذهبی خود، میتواند با آن درک و همدردی کند.
تا به حال بسیار کمتر کسی در ایران به نام استاد بزرگ عباس کیارستمی فکر نکرده است.
این خلاقیت سرشار و نگاه متفاوت او همچون یک باران تازه، هنری خالصانه و شگرف را در زمینه سینما به ارمغان آورده است.
همراه شما در این مقاله، زندگینامه و ایجادات هنری بینظیر عباس کیارستمی را خواهیم بررسی کرد.
عباس کیارستمی هنرمند برجسته ایرانی است که در حوزه های مختلف هنری فعالیت میکند.
وی به عنوان یک کارگردان، فیلمنامهنویس، گرافیست، شاعر و عکاس بسیار مورد توجه قرار میگیرد.
فعالیتهای هنری خود را در سینما از سال 1349 آغاز کرده است.
کیارستمی تا به حال بیش از 40 اثر از جمله فیلمهای سینمایی، فیلمهای کوتاه و مستندها را به عنوان کارگردان تجربه کرده است و این آثار به عنوان میزانی برای کارنامه او درخشان هستند.
وی همچنین توانسته است دو فیلم خارج از ایران را نیز به عنوان کارگردان ساخته و تولید کند.
علاوه بر این، فیلمی به نام "کپی برابر اصل" که در خارج از کشور تصویربرداری شده است، نشان دهنده هنر و استعداد وی در حوزه بینالمللی است.
افتخارات آثار عباس کیارستمی برای سینمای ایران به اندازهای است که او را به متمایزترین هنرمند ایرانی تبدیل نموده است.
آثار وی به طور مداوم توسط منتقدان داخلی و خارجی تحسین و تجدید نظر شده و در صحنه جهانی نیز شناخته شدهاند.
عباس کیارستمی، اولین هنرمند ایرانی است که توفیق دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را به دست آورد.
قبل از این، او پنج بار برای دریافت این جایزه نامزد شد، اما در سال ۱۳۷۶ بالاخره با فیلم "طعم گیلاس" به این افتخار دست یافت.
در ادامه، به بررسی بیوگرافی عباس کیارستمی و آثار این کارگردان بزرگ میپردازیم.
.
.
است.
- فیلم ۱
- فیلم ۲
- فیلم ۳
زندگینامه عباس کیارستمی
قبل از بحث درباره سبک فیلمسازی و نگاه کیارستمی به سینما، باید به بیوگرافی عباس کیارستمی، هنرمند و کارگردان ارزشمند کشورمان، یک نگاهی انداخته شود.
این کار به ما کمک خواهد کرد تا بهتر درک کنیم که چگونه او زندگی کرده و تجربیاتی کسب کرده است.
تولد و کودکی عباس کیارستمی
عباس کیارستمی متولد اول تیر ماه سال 1319 در شهر تهران است.
او از طایفه کیارستمی و اصالتاً اهالی شهرستان میگون شمیرانات بود.
منزل عباس کیارستمی در دوران دبیرستان در محله قلهک قرار داشت.
او در مدرسه اش با همکلاسیهایی درس میخواند که بعدها به هنرمندان معروفی تبدیل شدند.
علی گلستانه، آیدین آغداشلو، بهمن فرزانه و مرتضی ممیز از جمله این افراد بودند.
کیارستمی از بچگی علاقه زیادی به نقاشی داشت و به آن همواره تا سنین نوجوانیاش پیش برد.
سپس در دانشکده هنرهای زیبای تهران در رشته نقاشی و گرافیک تحصیل کرد.
زندگی حرفه ای
کیارستمی یک فارغالتحصیل رشته نقاشی و گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.
او پس از تحصیل، به عنوان یک طراح و سازنده تیزرها و پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی شروع به کار کرد.
در این دوره، او پوسترهای بسیاری برای فیلمهایی مانند "قیصر" و "رضا موتوری" طراحی کرد.
سپس، به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به این مرکز ملحق شد و به تولید فیلمهایی برای این گروه سنی اختصاصی پرداخت.
برخی از فیلمهایی که توسط کیارستمی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده، عبارتند از: "نان و کوچه"، "زنگ تفریح" و "مسافر".
بعد از انقلاب اسلامی، کیارستمی برخلاف اکثر سینماگران، در ایران باقی ماند و به فعالیت خود ادامه داد.
او دربارهٔ ریشههای تصمیم خود برای عدم ترک وطن خود اظهار نظر کرده است:
اگر یک درخت را از جایی به جای دیگر منتقل کنیم که ریشههایش در خاک قدیمی گسترده است، این درخت جدید ممکن است میوهای تولید نکند و یا اگر تولید کند، به قدرت تولید میوه در سرزمین مادری خود نمیرسد.
این یک قانون طبیعی است که در همه جا صادق است.
احساس میکنم که اگر من نیز سرزمین خود را رها کنم، به همان شکل مانند این درخت، نمیتوانم به خوبی به جوانبی که از قبل در من ریشهگرفته است، تولید و عمل کنم.
از جمله فیلمهای برتر عباس کیارستمی در سینمای پس از انقلاب میتوان به آثار بسیار موفقی اشاره کرد:
- فیلم خانه دوست کجاست (1365)
- فیلم مشق شب (1367)
- فیلم زندگی و دیگر هیچ (1370)
- فیلم زیر درختان زیتون (1373)
- فیلم طعم گیلاس (1376)
- فیلم ده (1381)
- فیلم شیرین (1387)
زندگی شخصی
عباس کیارستمی
در سال 1348، عباس کیارستمی با همسرش، پروین امیرقلی، ازدواج کردند.
در بیوگرافی عباس کیارستمی و همسرش میخوانیم که آنها پس از 13 سال زندگی مشترک در سال 1361 از هم جدا شدند.
حاصل این ازدواج دو پسر به نامهای احمد و بهمن کیارستمی است.
پروین امیرقلی تنها همسری بود که عباس کیارستمی داشته و شایعه همسر دومی وجود ندارد.
عباس کیارستمی در سال 1395 به بیماری صورت گرفت که ربطی به روده داشت.
پس از چند دوره درمان و عمل جراحی در تیرماه همان سال، در سن 76 سالگی از دنیا رفت.
جسد او در قبرستان ترک مزرعه لواسان خاکستری شد.
بعد از شنیدن دلیل فوت عباس کیارستمی و درگذشت این کارگردان محبوب و پرآوازه، جامعه هنری ایران و سراسر جهان در حالت شوک بزرگی قرار گرفتند.
مارتین اسکورسیزی، کارگردان برجسته هالیوود، در واکنش به خبر درگذشت کیارستمی به این شکل نوشت:
شنیدن خبر درگذشت عباس کیارستمی به شدت اثرمتون کرد و من تحت تأثیر قرار گرفتم.
او یکی از هنرمندان بینظیر با بینش خاصی از جهان بود، همانطور که ژان رنوار میگفت: "واقعیت همیشه سحرآمیز است.
"
مجله فیلم نیویورک با استفاده از تگهایمانند ، ،
احتمالاجهان بزرگترین فیلمساز خود را از دست داده است.
اینجا در ادامه مورد بررسی قرار میدهیم سبک فیلمسازی استاد عباس کیارستمی را و پس از آن چند مثال از برترین آثار او را بررسی خواهیم کرد تا با نگرش و دیدگاه او بیشتر آشنا شویم.
یکی از ویژگیهای خاص در فیلمسازی عباس کیارستمی، استفاده ماهرانه از جهانبینی و نگاه او به داستان است.
با استفاده از تکنیکهای خلاقانه و الهامبخش، او توانسته است زبان خود را در هر فیلم برجسته سازد.
یکی از آثار برجسته او، فیلم «طعم گیلاس» است که در آن او با شیوهای متفاوت به داستان عشق و سختیهای زندگی میپردازد.
همچنین فیلم «شیرینفر و شیرینفرانگ» نیز نمونهای است از نگرش او به مسائل اجتماعی و روابط انسانی.
این نمونهها تنها بخش کوچکی از آثار بینظیر عباس کیارستمی است که هر یک از آنها دارای ارزش و شاخصگی خود هستند.
او با استفاده از استعداد و هنر خود، توانسته است خلق آثاری فراتر از زمان خود بکند و جایگاه ویژهای در صنعت سینما برای خود بسازد.
سبک شناسی آثار کیارستمی
کیارستمی یکی از نسل جدید فیلمسازان ایران است.
او با طراحی یک سبک نوین در صنعت سینمای ایران، به شهرت رسید.
فیلمهای کیارستمی با زیرکی و دوری از امور کاروزی و مصنوعی بودند و از هیجانات و تنشهای مرسوم فاصله گرفته بودند.
وی در هر حوزهای دیدگاه و تفسیر خاصی داشت.
نابغه او در تفسیر مسائل سادهی زندگی براساس روشهای ساده و آشکار بود که در عین سادگی، میان ذهن و احساس انسان درگیر میشد.
کیارستمی در بیان مسائل و تضادهای انسانی در زندگی روزمره، استعداد ویژهای داشت.
این ویژگی باعث میشد فیلمهای او به آثار هنری، اصیل و قابل تفکر تبدیل شوند.
کیارستمی اهمیت بزرگی به نقش فیلمساز در جامعه میداد و باور داشت که با فیلمهایش باید به حل مشکلات اجتماعی کمک کرد.
در زمینه فیلمسازی، وجود تمایلی برای تفکیک و تمییز بین مستند و داستان وجود ندارد و همواره تلاش میشود تا تعریفی یکپارچه از هر دو نوع سینما ارائه شود.
در این راستا، در اکثر آثار فیلمسازان، بازیگران غیرحرفهای نقش اصلی را به عهده میگیرند و هر کدام شخصیتها و داستان خود را در فیلم تجسم میدهند.
یکی از ویژگیهای قابل تحسین کیارستمی، استفاده از بازیگران کودک و غیرحرفهای بود.
هیچگاه هدف وی از ساخت فیلمها فروش بیشتر در باکس آفیس نبود و چندین بار اعلام کرد که فیلمها را به رضایت خودش میسازد.
مخاطب فیلمهای کیارستمی، بشران است.
او تمام مفاهیم انسانی مانند مرگ، رنج، فقر، امید به زندگی، کمک به همانسانی و سایر مسائل انسانی را به صورت زیبا و شگفتانگیز به تصویر میکشد.
تمرکز بر ذات انسان در فیلمهای کیارستمی، آثار او را به اعتبارات و معانی معنوی تبدیل کرده است که هر انسانی، بدون توجه به محل زندگی و قانون مذهبی خود، میتواند با آن درک و همدردی کند.
لیست بهترین فیلم عباس کیارستمی
پیشتر یک نگاهی به زندگینامه عباس کیارستمی انداختهایم و سپس به بررسی سبک خاص سینمای او پرداختهایم.
در ادامه به معرفی و بررسی چند اثر شاخص از سینمای کیارستمی خواهیم پرداخت.
پس با ما همراه باشید.
بازیگران این فیلم توانستهاند با بازیهای قوی و قابل توجه، نقش خود را به خوبی اجرا کنند.
فیلم خانه دوست کجاست؟ (1365)
نام این فیلم از شعر سهراب سپهری الهام گرفته شده است.
این فیلم داستانی را روایت میکند.
داستان دربارهی یک پسربچه مدرسهای به نام احمد میباشد که در روستایی به نام کوکر زندگی میکند.
روزی احمد متوجه میشود که دفترچهی دوستش را به اشتباه برداشته و با خود به خانه آورده است.
حالا او تلاش میکند که به روستای مجاور برود و خانه دوستش را پیدا کند تا دفترچه را به او پس بدهد.
در مسیر سفر احمد، او با سختیها و مشکلات زیادی روبرو میشود.
او با همه توان خود تلاش میکند تا به هدفش برسد.
اما زمانی که به روستای مورد نظر میرسد، پیچیدگیها و سردرگمیهای جدیدی نیز پیش میآید.
با این حال، احمد تصمیم میگیرد هرچه قدرتش را بیشتر کند و تا به انتهای مسیرش ادامه دهد به امید رسیدن به خانه دوستش و پس دادن دفترچهی اشتباهی که برداشته بود.
این فیلم بسیار جذاب و هیجانانگیز است و با استفاده از شعر سهراب سپهری عناصر زیبایی را به تصویر میکشد.
این فیلم یک تجربهی مهم و پرمعناست که تلاش، پشتکار، و قدرت اراده را نشان میدهد.
«خانه دوست کجاست»، در این فیلم با استفاده از فرهنگ روستایی و مشقتهای زندگی در روستا، مخاطب را آشنا میسازد.
در طول داستان، کودکانی را میبینیم که برای تامین معاش خانوادهشان، به همراه پدر و مادرشان کار میکنند؛ کارهایی که بعضاً خارج از توان آنان است.
کیارستمی در این فیلم از مناظر طبیعی روستا بهرهبرده است.
محلهای فیلمبرداری، گریم و لباس بازیگران همگی به طور طبیعی و بدون هیچ دستکاریای است.
این یکی از ویژگیهای خاص کارگردان، کیارستمی است.
او انتخاب میکند که از تمامی مکانهای سادهای استفاده کند و حتی لباس بازیگران را طراحی نکند، بلکه اجازه میدهد که با لباسهای خود در فیلم حضور داشته باشند.
به نظر او، این کار خلوص و شفافیت خاصی به داستان میبخشد.
جستاری درباره خانه دوست کجاست
خانه دوست کجاست فیلمی است که آن را نقشآفرینی برجسته کیارستمی و اقبال او تبدیل به یک موفقیت جهانی کرد.این فیلم در جشنوارههای بینالمللی نیز شهرت و محبوبیت زیادی داشته است.
از طرفی، بنیاد فیلم بریتانیا این فیلم را در بین 50 فیلمی که باید قبل از 14 سالگی دید، جای داده است.
این یک افتخار عالی برای خانه دوست کجاست بوده است.
همچنین، در سال 1359، این فیلم موفق به دریافت جایزه پلنگ برنزی از جشنواره فیلم لوکارنو شد.
این جایزه نشان از تحسین و تقدیر صاحبان جشنواره نسبت به کارگردان و بازیگران فیلم دارد.
خانه دوست کجاست به دلیل داستان مهیج و بازی برجسته بازیگران، از جمله کیارستمی و اقبال، به یکی از فیلمهای محبوب و موفق در سطح جهان تبدیل شده است.
نتیجه گیری
احتمالاجهان بزرگترین فیلمساز خود را از دست داده است.
مجله فیلم نیویورک با استفاده از تگهایمانند li> ضایعه فوق را به شرح زیر توصیف کرد:
او یکی از هنرمندان بینظیر با بینش خاصی از جهان بود، همانطور که ژان رنوار میگفت: "واقعیت همیشه سحرآمیز است.
"
این کار به ما کمک خواهد کرد تا بهتر درک کنیم که چگونه او زندگی کرده و تجربیاتی کسب کرده است.
این خلاقیت سرشار و نگاه متفاوت او همچون یک باران تازه، هنری خالصانه و شگرف را در زمینه سینما به ارمغان آورده است.
همراه شما در این مقاله، زندگینامه و ایجادات هنری بینظیر عباس کیارستمی را خواهیم بررسی کرد.
کیارستمی یک فارغالتحصیل رشته نقاشی و گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.
او پس از تحصیل، به عنوان یک طراح و سازنده تیزرها و پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی شروع به کار کرد.
در این دوره، او پوسترهای بسیاری برای فیلمهایی مانند "قیصر" و "رضا موتوری" طراحی کرد.
سپس، به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به این مرکز ملحق شد و به تولید فیلمهایی برای این گروه سنی اختصاصی پرداخت.
برخی از فیلمهایی که توسط کیارستمی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده، عبارتند از: "نان و کوچه"، "زنگ تفریح" و "مسافر".
این فیلم در جشنوارههای بینالمللی نیز شهرت و محبوبیت زیادی داشته است.
از طرفی، بنیاد فیلم بریتانیا این فیلم را در بین 50 فیلمی که باید قبل از 14 سالگی دید، جای داده است.
این یک افتخار عالی برای خانه دوست کجاست بوده است.
همچنین، در سال 1359، این فیلم موفق به دریافت جایزه پلنگ برنزی از جشنواره فیلم لوکارنو شد.
این جایزه نشان از تحسین و تقدیر صاحبان جشنواره نسبت به کارگردان و بازیگران فیلم دارد.
خانه دوست کجاست به دلیل داستان مهیج و بازی برجسته بازیگران، از جمله کیارستمی و اقبال، به یکی از فیلمهای محبوب و موفق در سطح جهان تبدیل شده است.
- بازیگران: این فیلم، با حضور بازیگران برجستهی هالیوود، به تصویر کشیده میشود.
بازیگران این فیلم توانستهاند با بازیهای قوی و قابل توجه، نقش خود را به خوبی اجرا کنند. - صحنهها: جملات قوی و قابل توجه در این فیلم بسیار چشمگیر و قدرتمند هستند و توانستهاند احساسات مخاطب را به خوبی تنظیم کنند.
- گرافیک: در این فیلم از تکنیکهای ویژهی گرافیکی برخوردار بوده و توانسته است اثر بصری بسیار زیبایی را ایجاد کند.
وی به عنوان یک کارگردان، فیلمنامهنویس، گرافیست، شاعر و عکاس بسیار مورد توجه قرار میگیرد.
فعالیتهای هنری خود را در سینما از سال 1349 آغاز کرده است.
کیارستمی تا به حال بیش از 40 اثر از جمله فیلمهای سینمایی، فیلمهای کوتاه و مستندها را به عنوان کارگردان تجربه کرده است و این آثار به عنوان میزانی برای کارنامه او درخشان هستند.
وی همچنین توانسته است دو فیلم خارج از ایران را نیز به عنوان کارگردان ساخته و تولید کند.
علاوه بر این، فیلمی به نام "کپی برابر اصل" که در خارج از کشور تصویربرداری شده است، نشان دهنده هنر و استعداد وی در حوزه بینالمللی است.
کیارستمی یکی از نسل جدید فیلمسازان ایران است.
او با طراحی یک سبک نوین در صنعت سینمای ایران، به شهرت رسید.
فیلمهای کیارستمی با زیرکی و دوری از امور کاروزی و مصنوعی بودند و از هیجانات و تنشهای مرسوم فاصله گرفته بودند.
وی در هر حوزهای دیدگاه و تفسیر خاصی داشت.
نابغه او در تفسیر مسائل سادهی زندگی براساس روشهای ساده و آشکار بود که در عین سادگی، میان ذهن و احساس انسان درگیر میشد.
کیارستمی در بیان مسائل و تضادهای انسانی در زندگی روزمره، استعداد ویژهای داشت.
این ویژگی باعث میشد فیلمهای او به آثار هنری، اصیل و قابل تفکر تبدیل شوند.
کیارستمی اهمیت بزرگی به نقش فیلمساز در جامعه میداد و باور داشت که با فیلمهایش باید به حل مشکلات اجتماعی کمک کرد.
در زمینه فیلمسازی، وجود تمایلی برای تفکیک و تمییز بین مستند و داستان وجود ندارد و همواره تلاش میشود تا تعریفی یکپارچه از هر دو نوع سینما ارائه شود.
در این راستا، در اکثر آثار فیلمسازان، بازیگران غیرحرفهای نقش اصلی را به عهده میگیرند و هر کدام شخصیتها و داستان خود را در فیلم تجسم میدهند.
یکی از ویژگیهای قابل تحسین کیارستمی، استفاده از بازیگران کودک و غیرحرفهای بود.
هیچگاه هدف وی از ساخت فیلمها فروش بیشتر در باکس آفیس نبود و چندین بار اعلام کرد که فیلمها را به رضایت خودش میسازد.
مخاطب فیلمهای کیارستمی، بشران است.
او تمام مفاهیم انسانی مانند مرگ، رنج، فقر، امید به زندگی، کمک به همانسانی و سایر مسائل انسانی را به صورت زیبا و شگفتانگیز به تصویر میکشد.
تمرکز بر ذات انسان در فیلمهای کیارستمی، آثار او را به اعتبارات و معانی معنوی تبدیل کرده است که هر انسانی، بدون توجه به محل زندگی و قانون مذهبی خود، میتواند با آن درک و همدردی کند.
با ما همراه باشید و با استفاده از تگهایاین مقاله را بخوانید و لذت ببرید