سوالات قاضی در جلسه تمکین

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

سوالات قاضی در جلسه تمکین

در این مقاله با مفهوم و انواع تمکین زن آشنا می‌شویم.
تمکین به دو شکل عمومی و خاص انجام می‌شود و بر اساس قوانین، زن می‌تواند تمکین کند.

اما اجرای اجباری تمکین زن ممکن نیست و زن می‌تواند عدم تمکین کند، در این صورت نفقه متوقف می‌شود و مرد می‌تواند ازدواج مجدد درخواست کند.
اگر زن توافق منع نکند، مرد باید عدم توافق زن را اثبات کند.

در جلسه تمکین، قاضی به سوالاتی درباره عدم تمکین زن و اطلاعات مرتبط با طرفین پرونده می‌پرسد.
هنگام حضور طرفین در دادگاه خانواده، قاضی برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره جوانب مختلف سوال می‌کند.

خلافی

عقد نکاح یا ازدواج یک وضعیت حقوقی و شرعی است که دو نفر را در قالب یک زوجین قرار می‌دهد.
این عقد به زوجین تکالیفی را تحمیل می‌کند که آن‌ها را مسئول وظایفی علیه یکدیگر می‌کند و باید با هم به خوبی زندگی کنند.
این تکالیف عموماً دوطرفه بوده و در قوانین مدنی و حقوق حمایت از خانواده تعریف شده‌اند.
به عنوان مثال، مرد مسئول است که معیشت همسر خود را تأمین کند و در عوض، زن نیز مسئول است که همسر خود را تمکین کند.

گاهی وقت‌ها انجام تکالیف در یک رابطه با چالش‌های جدی همراه می‌شود و به دلایل دلایل قابل قبول یا غیرقابل قبول، زن ممکن است وظیفه خود را انجام ندهد و در پاسخ به این اقدام، مرد می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و دعوای الزام به محق قرار دادن زن را مطرح کند.
در این صورت، سؤالی که می‌تواند مطرح شود این است که در جلسه دادگاه درباره محق درخواستی، قاضی چه سؤالاتی می‌پرسد و چگونگی پاسخ به این سؤالات چگونه است؟

برای مورد مذکور به شکل دیگری پرداخته خواهد شد که در این مقاله، ابتدا بر سوالاتی که قاضی در جلسه تمکین مطرح می‌کند، پاسخ داده می‌شود.
سپس به موضوع اصلی، یعنی روش صحیح پاسخ به این سوالات توسط سردفتران و کارکنان حقوقی، پرداخته می‌شود.
در نهایت، نکات مهمی که باید در پاسخ به سوالات قاضی در جلسه تمکین رعایت شود، بیان خواهد شد.

سوالات قاضی در جلسه تمکین شامل چه مواردی است

قبل از پرداختن به موضوع سؤالات قاضی در جلسه تمکین، بهتر است درباره تمکین و انواع آن توضیح دهیم.
تمکین، به دو شکل عمومی و خاص انجام می‌شود و بر اساس قوانین، زن از شوهر می‌تواند تمکین کند.
در شرایط طبیعی، انجام هر دو نوع تمکین بر زن الزامی است.

تمکین استاندارد خاص، تکیه‌گاه ایفای وظایف زناشویی بین زوج‌ها است.
در مقابل، تمکین استاندارد عام، تمرکزی بر نقش همسری در زندگی مشترک دارد.
این استاندارد تأکید می‌کند که ریاست خانواده بر عهده شوهر است و همسر مکلف به اطاعت و تعامل با همسرش در امور زندگی مشترک است.

کاش تمام زنان به دلایلی از وظایف خود در قبال شوهر امتناع می‌کردند و مردان می‌توانستند در دادگاه خانواده دعوای الزام به تمکین زن را مطرح کنند.
بعضی اوقات دعوای الزام به تمکین در میان سایر دعاوی و درگیری‌های خانوادگی مطرح می‌شود و در واقع برای اثبات عدم تمکین زن (یعنی عدم پرداخت نفقه) استفاده می‌شود.
اما باید توجه کرد که برخی آقایان واقعاً علاقه‌مند به زندگی با همسر خود هستند و می‌خواهند از این راه، همسر را به زندگی مشترک دعوت کنند.

با توجه به همین دلیل، هنگام حضور طرفین در دادگاه خانواده، قاضی برای دریافت اطلاعات درباره جوانب مورد نظر، سوالاتی از طرفین می‌پرسد که مانند سوالاتی که قاضی در دادگاه طلاق مطرح می‌کند، نقش حیاتی در صدور رای دادگاه دارند.
به عنوان مثال، قاضی ممکن است از خانم بپرسد که آیا ادعای همسرتان درباره عدم تمکین شما درست است؟ آیا شما از همسرتان تمکین می‌کنید؟ آیا ترک منزل توسط شما انجام شده است یا بنا به دلایلی زمینه عدم تمکین را فراهم کرده‌اید؟

اگر همسر یک زن اظهار کند که از وظایف خود در قبال شوهر خود پشتیبانی کننده نیست یا اگر شواهدی از عدم پشتیبانی زن تقدیم نماید، ممکن است قاضی از خانم سؤال کند که چه دلایلی باعث شده است که از پشتیبانی خود در مقابل همسرتان منصرف شوید.
در اینجا اغلب خانم ها به یکی از دلایل قانع کننده، از عدم پشتیبانی خود اشاره می کنند.

پس از این، ممکن است قاضی به دلایلی درباره عدم تمکین زن، مثل سوالاتی که در دادگاه نفقه مطرح می‌شود، از شوهر نیز سوالاتی بپرسد.
به عنوان مثال، قاضی ممکن است در خصوص ارتباط تمکین و پرداخت نفقه، از شوهر سوال کند که آیا شما به همسر خود نفقه پرداخت می‌کنید؟ آیا شما مسکنی مناسب برای همسرتان فراهم کرده اید؟ آیا شما به همسرتان خشونت می‌آورید و به این ترتیب منجر به عدم تمکین او شده اید؟

بنابراین،‌ در جلسه تمکین، سوالات قاضی به موضوعاتی مرتبط با طرفین پرونده (زن و شوهر) و اطلاعاتی که آنها مطرح کرده اند متکی است.
این سوالات به هر پرونده به طور مختلف ممکن است مطرح شوند.
بنابراین، برای حضور در جلسه دادگاه تمکین ، مهم است که با اطلاعات حقوقی مختلف درباره تمکین زن اشنا شوید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تمکین، میتوانید مقاله زیر را مطالعه کنید.
تمکین زن

نحوه پاسخ صحیح به سوالات قاضی در جلسه تمکین

در قسمت قبل، ما به برخی از سوالات مهم قاضی در جلسه تمکین اشاره کردیم.
اما گاهی اوقات این سؤال مطرح می شود که چگونه باید به سوالات قاضی در جلسه تمکین پاسخ دهیم تا محکوم نشویم.
این سؤال می‌تواند توسط خانم‌ها مطرح شود که چگونه باید به سوالات قاضی در جلسه تمکین پاسخ دهند تا حکم تمکین را دریافت نکنند و آقایان نیز ممکن است بپرسند که چطور باید به سوالات قاضی در جلسه تمکین پاسخ دهند که الزام به تمکین دریافت کنند.

"از ابتدا باید به ساکن بگوییم که حتی اگر قاضی حکمی را برای الزام به تمکین صادر کند، این حکم نمی تواند با زور اجرا شود و نمی توان زن را مجبور کرد که در یک منزل مشترک با همسرش زندگی کند و تمکین خاصی از او داشته باشد.
اما عدم تمکین زن به این معنی است که حق مطالبه نفقه از بین می رود و مرد می تواند از دادگاه درخواست اجازه ازدواج مجدد کند.
"

درباره روش صحیح پاسخ به سوالات قاضی در جلسه تمکین باید ذکر کرد که در صورتی که یک مرد باشد که شواهدی برای عدم تمکین همسر خود دارد، او باید این موضوع را در دادگاه ثابت کند.
اگر نتواند با ارائه شواهد متقاعد کننده درباره عدم تمکین همسرش باشد، درخواست او رد خواهد شد.
اما در صورتی که همسر با اقرار خود در جلسه دادگاه، یا با شهادت شاهدان و یا با ارائه مدارک دیگر، عدم تمکین خود را ثابت کند، همسر باید به سوالات قاضی در مورد دلایلی که عدم تمکین اتفاق می‌افتد، پاسخ دهد و به یکی از موارد موجه برای عدم تمکین زن استناد کند.

این عاید کردن چشم پوشی از توانمندسازی می‌تواند شامل وقایعی مانند رفتار بد یا بدرفتاری مرد و آسیب‌زده کردن به زن، آسیب مالی یا شرافتی برای زن، وابستگی همسر ضار به الکل و مواد مخدر، استفاده از حق حبس زن در عقد نکاح، استناد به شرایط تعیین شده در عقد نکاح که حق تعیین محل اقامت یا حق سفر را فراهم می‌کند، یا وجود یکی از بیماری‌های مرتبط با روابط جنسی در مرد باشد که اجتناب از توانمندسازی خاص را ناممکن می‌سازد.

جهت اثبات عدم تمکین همسر،مرد لازم است تا ثابت کند که زن بدون هیچ دلیل موجهی از تمکین خودداری می‌کند.
به عنوان مثال، باید نشان دهد که زن، با وجود پرداخت نفقه، فراهم کردن امکانات زندگی مشترک و برقراری روابط خوب، بدون هیچ مانعی از تمکین امتناع می‌کند.
بنابراین، در جلسه تمکین، مرد باید به درستی به سوالات قاضی پاسخ دهد.
توضیح دهد که دلایل ناموجه زن برای عدم تمکین را به چالش کشیده و ثابت کند که عدم تمکین زن بدون دلیل شرعی و قانونی بوده است و زن به اظهارنامه تمکین پاسخی نداده است.

نکات مربوط به پاسخ به سوالات قاضی در جلسه تمکین

در بخش قبل، توضیح دادیم که چگونه به سوالات قاضی در جلسه تمکین پاسخ دهیم.
با این حال، هنگام مراجعه به دادگاه برای پاسخگویی به سوالات قاضی در جلسه تمکین، باید برخی از موارد قانونی رعایت شوند که در این بخش به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

در هنگام حضور در جلسه دادگاه صادقانه برای الزام به اطاعت، می‌بایست آرامش و سردمداری خود را حفظ کرده و از پاسخ‌های آشفته و پرشتاب به سؤالات قاضی پرهیز نمایید و مشکلات خانوادگی خود را در جلسه دادگاه برای قاضی مذکور توضیح ندهید.
این نکته بر ذهن و قضاوت ها قاضی تأثیر قابل توجهی دارد.

مثال: اگر یک مرد با رفتار خشونت‌آمیز سعی کند زن را به زندگی نامطلوبی مجبور کند و به او بگوید که تو مجبوری حمایت کنی، این اقدام ممکن است خشونت این مرد را برای دادستان قابل اثبات کند.
اما اگر ثابت شود که برای زن خطری جسمی، مالی یا اعتباری وجود دارد، آنگاه حکمی برای حمایت اصدار نخواهد شد.
بنابراین، بهتر است به صورت هوشمندانه و بر اساس قوانین از خود دفاع کنید.

اگر زن اقدام به موافقت موقت با همسر خود نکرده باشد، بهتر است اظهار نکند که از توافق ممتنع است و بیان کند که مشتاق به زندگی مشترک است؛ به ویژه در صورتی که دلیل منطقی برای عدم موافقت وجود نداشته باشد.
بنابراین اگر زن توافق منع نکند، مرد باید با استفاده از مستنداتی همچون شهادت شاهد، عدم توافق زن را اثبات کند.

اگر کاملا ثابت کنید که زن علاقه‌مند به تمکین نیست، بهتر است که زن از ارائه دلایل غیرقابل قبول برای عدم تمکین به دادگاه خودداری کند.
اگر زن به سوالات قاضی درباره تمکین با دلایلی نامعتبر پاسخ دهد، بی‌تردید قاضی حکمی برای اجبار به تمکین صادر خواهد کرد.
به عنوان مثال می‌توان زن بگوید که دلش نمی‌خواهد تمکین کند، به طوری که او علاقه‌مندی نسبت به فرد مقابل ندارد، مداخلات خانوادگی او از تمکین جلوگیری می‌کند و او برایش طلا و اقلام گران قیمت نمی‌خرد و اینگونه مسائلی.

سوالات پر تکرار

  1. در پایان، شما می‌توانید نتایجی را که از طریق مشاهده نتایج قبول شدگان طرح اقدام ملی مسکن به دست می‌آید را مطالعه کنید.
    افرادی که تمایل دارند وام مسکن ملی دریافت نمایند، می توانند از طریق سیستم جامع اقدام ملی مسکن، به آدرس tem.
    mrud.
    ir، برای استفاده از این تسهیلات مسکن، اقدام نمایند.
    برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره نحوه ورود به سامانه جامع اقدام ملی مسکن، به لینک زیر مراجعه کنید.
    در مرحله‌ای از این فرآیند، باید کد ملی خود را در جعبه مشخص شده وارد کنید.
    سپس، با فشار دادن دکمه سبز تایید، عملیات را تکمیل کنید.
    لطفا به درستی کد ملی خود را وارد نمایید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.
    در این صفحه، یک رمز عبور به شماره همراه شما ارسال می‌شود.
    لطفاً رمز عبور و کد امنیتی را در کادرهای مخصوص وارد نموده و منتظر تایید بمانید.
    بعد از آن، بر روی دکمه ورود کلیک کنید.
    حالا می‌توانید نتایج قبول شدگان طرح اقدام ملی مسکن را مشاهده نمایید.
    با توجه به این مورد، یکی از مسائل اساسی و مهم در ارتباط با ثبت نام در این بهره‌برداری، مربوط به نتایج ثبت نام و اعلام لیست قبولی در ثبت نام اقدام ملی برای مسکن است؛ به‌طوری که بسیاری از ثبت نام کنندگان در این بهره‌برداری، پس از پایان فرآیند ثبت نام، آرزو داشتند که در سریع‌ترین زمان از نتایج ثبت نام خود آگاه شده و برای ادامه مراحل دریافت تسهیلات، اقدام کنند.
    یکی از مسائل حیاتی مرتبط با فرآیند ثبت نام در طرح مسکن ملی برای افرادی که تمایل دارند در این طرح ثبت نام کنند، این است که در چه زمانی نتایج ثبت نام افراد مورد قبول در طرح اقدام ملی مسکن 1402 اعلام می‌شود؟ به عبارت دیگر، تاریخ انتشار نتایج ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن چه تاریخی است و آیا متقاضیان این طرح، تا چه زمانی فرصت دارند تا برای جمع آوری مبلغ اولیه وام اقدام کنند؟در کنار زمان اعلام نتایج مسکن ملی 1402، یکی دیگر از سوالاتی که در رابطه با ثبت نام طرح ملی مسکن از سوی ثبت نام کنندگان این طرح مکررا پرسیده می‌شود، این است که سایت اعلام اسامی قبول شدگان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن 1402، چه سایتی بوده و ثبت نام کنندگان طرح مسکن ملی، با احراز شرایطی، همچون شرایط ثبت نام مسکن اولی ها، به چه نحو می‌توانند از نتایج ثبت نام خود مطلع شوند؟

نتیجه گیری

هم اکنون می‌توانیم به نتیجه‌ای قاطع برسیم که در جلسه تمکین، سوالات قاضی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نقش حیاتی در تصمیم‌گیری دادگاه دارند.
از طرفی، عدم تمکین زن نه تنها حق مطالبه نفقه را از بین می‌برد بلکه مرد را قادر می‌سازد که از دادگاه درخواست اجازه ازدواج مجدد کند.

در این بستر باید توجه داشت که برخی آقایان واقعاً مایل به زندگی با همسر خود هستند و از این راه تلاش می‌کنند که همسر را به زندگی مشترک دعوت کنند.
بنابراین، در جلسه تمکین، مهم است که برای حضور در دادگاه اطلاعات حقوقی مرتبط با تمکین زن را داشته باشیم تا بتوانیم به درستی به سوالات قاضی پاسخ دهیم و به تصمیم درستی برسیم.