خلاصه مقاله
بیشتر بخوانید: نمونه سوالات امتحانیپایه دوازدهم رشته ریاضی، همراه با پاسخ تشریحی.
دانلود نمونه سوالات نهایی دوازدهم
دانشآموزانی که خود را برای امتحان نهایی دین و زندگی ۳ پایه دوازدهم ریاضی آماده میسازند، باید با حفظ آرامش و تسلط بر ذهن خود، موارد یادگرفته شده از طریق آموزشهای تمرین با سوالات دی ماه ۹۹ درس دین و زندگی ۳ ریاضی را به خاطر آورده و با تمرکز بر این موارد، به پاسخگویی به سوالات امتحانی این درس بپردازند.
عبارت « آب که از سر گذشت چه یک وجب ، چه صد وجب » که از زبان شیطان آمده است، به حیلهای اشاره دارد که او از آن استفاده میکند تا انسان را از توبه دور کند.
این حیله شیطان بر اساس معنای عبارت نشان داده میشود که میگوید زمانی که عملی پایان یافته باشد، هیچ طوری تاثیری بر حال یا آینده انسان نخواهد داشت، بنابراین نیازی به توبه یا درست کردن اشتباهات گذشته نیست.
این حیله شیطانی تلاش دارد تا انسان را از تصمیم به توبه و اصلاح خطاهایش منزجر کند و او را در گناه و اعمال ناپسندش تثبیت کند.
عقیده به توانایی پیامبر اکرم (ص) و اولیاء نزدیک خداوند (ع) در برآوردن حاجات و نیازهای انسان، در صورتی که به شکلی منافی وحدانیت و قدرت خداوند در نظر گرفته شود، میتواند به شرک منجر شود.
در واقع، وقوع این شرک ممکن است زمانی رخ دهد که افراد به تواناییهای پیامبران و اولیاء خداوند به صورت جداگانه از قدرت خداوند ایمان بیاورند و آنها را به عنوان مشارکان یا منافعجویان در برآوردن حاجات خود ببینند.
معنای حقیقی ایمان به انبیا و اولیاء، معتقد به وحدت و قدرت خداوند است و بنابراین بر این اعتقاد استوار است که توانایی برآوردن حاجات و نیازهای انسان تنها به خداوند تعالی تعلق دارد و هیچ مخلوقی، حتی پیامبران و اولیاء، از این نظر قادر به تأمین کامل نیازها نیستند.
به علاوه، ایمان به پیامبران و اولیاء به این معناست که آنان را به عنوان راهنما و رسولان خداوند در ارائه هدایتهای الهی و فراهم کردن راهبردهای موثر در برآوردن حاجات دنیوی و اخروی معرفی میکنیم.
با توجه به این توضیحات، ایمان به پیامبران و اولیاء به عنوان وسیلههایی که خداوند برای هدایت و راهنمایی ما معرفی کرده است، توجیهپذیر و خلاق است و هیچگونه شرک دربر ندارد.
به همین سبب، در ایمان مطلق به قدرت خداوند و استفاده از پیامبران و اولیاء به عنوان قدرتهایی که توسط او برای ما رسالت دارند، شرک وجود ندارد.
گام برداشتن انسان در مسیر توحید عملی به روشهای مختلفی صورت میگیرد.
این مسیر شامل مراحل مختلفی است که هر یک به نوعی ویژگیها و قوانین خاص خود را دارند.
این مراحل به شکل زیر توضیح داده میشود:
- شناخت خداوند: در این مرحله، انسان با تمامی جوانب و ابعاد خداوند آشنا میشود.
او از طریق مطالعه و تحقیق درباره آثار خداوند در آفرینش و متون مقدس، به شناخت عمیقتری از وی میرسد. - توبه و پاکسازی: در این مرحله، انسان با مرور زندگی و گذشتهاش، خود را از گناهان و خطاهای گذشته توبه میکند و با انتخاب راهی صحیح، خود را پاکسازی میکند.
پذیرش این حقیقت که خداوند میتواند ببخشد و تغییری در زندگی او ایجاد کند، از جمله مهمترین قدمها در این مسیر است. - عمل به دستورات الهی: در این مرحله، انسان سعی میکند تمامی دستورات و قوانین الهی را به عمل بیاورد.
او سعی میکند زندگی اخلاقی را در کلیه جوانب و ابعادش رعایت کند و در زندگی روزمرهاش از راهنمایی الهی استفاده کند. - تفکر و خودشناسی: در این مرحله، انسان سعی میکند از طریق تفکر و خودشناسی، به دنبال حقیقت و مفاهیم عمیقتری درباره خداوند و وجودش بگردد.
او سعی میکند با عمیقترین ارتباط با خداوند، سیری عمیقتر در این مسیر داشته باشد. - عبودیت مطلق: در این مرحله، انسان به خداوند و عشق بیشرط به او متصل میشود.
او خود را به اراده الهی تسلیم میکند و در عبادت و خدمت به خداوند عمل میکند.این مرحله یک حالت عمیقتر از تسلیم و واگذاری تمام وجود به خداوند است.
این مسیر از طریق گامهای انتقالیی گذر میکند که هر کدام از آنها نیازمند تزکیه، صبر، تمرکز و تمامیت است.
همچنین، در هر یک از مراحل از انسان تقویتی بخواهد و شخصیت او را در جهت خیر و نیکویی تقویت کند.
به این ترتیب، انسان میتواند در مسیر توحید عملی به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد.
سوالات امتحان نهایی دی 99 درس دین و زندگی 3 رشته ریاضی توسط ادارات آموزش و پرورش هر منطقه طراحی شده و به مدارس ابلاغ می گردد.
بنابراین نمیتوان در مورد مباحث در نظر گرفته شده در طراحی سوالات این درس اظهار نظر داشت.
راه حل پیشنهاد شده توسط مشاوران و افراد مجرب، مطالعه سوالات امتحان نهایی دی ماه ۹۹ دین و زندگی ۳ ریاضی و یادگیری نکات مهم امتحانی میباشد.
بهتر است دانشآموزان رشته ریاضی پایه دوازدهم متوسطه دوم برای آمادگی بیشتر در امتحان دی ماه دین و زندگی ۳، در کنار آموزش و یادگیری از روشهای مختلف با سوالات این درس نیز تمرین کرده و از این طریق به اشکالات و ضعفهای خود در یادگیری درس دین و زندگی ۳ رشته ریاضی - فیزیک پی ببرند.
در ادامه، به منظور کمک و راهنمایی دانشآموزان برای موفقیت در "امتحان دین زندگی 3 دوازدهم ریاضی"، نمونه سوالات امتحان نهایی ماه دی سال ۹۹ ارائه میشود.
این سوالات همراه با کلید پاسخ ارائه شدهاند.
امتحان دین زندگی 3دوازدهم ریاضینمونه سوال امتحان نهایی دی ماه ۹۹سوالات امتحانی:
- سوال اول
- سوال دوم
- سوال سوم
- پاسخ سوال اول
- پاسخ سوال دوم
- پاسخ سوال سوم
سوال امتحان نهایی دین و زندگی 3 ریاضی دی 99 با جواب
دانشآموزانی که خود را برای امتحان نهایی دین و زندگی ۳ پایه دوازدهم ریاضی آماده میسازند، باید با حفظ آرامش و تسلط بر ذهن خود، موارد یادگرفته شده از طریق آموزشهای تمرین با سوالات دی ماه ۹۹ درس دین و زندگی ۳ ریاضی را به خاطر آورده و با تمرکز بر این موارد، به پاسخگویی به سوالات امتحانی این درس بپردازند.
برای اطمینان از پاسخهای عنوان شده در آزمون نهایی دی ۹۹ درس دین و زندگی ۳ رشته ریاضی، میتوانید جوابهای خود را با کلید سوالات آزمون که در این قسمت قرار گرفته شده، مقایسه کرده و نمره تقریبی خود را پیشبینی کنید .
سوال و جواب امتحان نهایی دین و زندگی 3 دانش آموزان رشته ریاضی و بزرگسالان دی ماه 99 |
بیشتر بخوانید:نمونه سوالات امتحانی پایه دوازدهم رشته ریاضی، همراه با پاسخ تشریحی.
سوالات آزمون نهایی دین و زندگی 3 ریاضی دی 99
برای آشنایی بیشتر دانشآموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی با سوالات امتحان نهایی درس دین و زندگی در تاریخ ۳ دی ماه ۱۳۹۹، در این قسمت به ذکر چند مورد از سوالات مطرحشده در آزمون میپردازیم و جزئیات هر یک را بررسی میکنیم.
سوالات عنوان شده در آزمونامتحان نهایی دین و زندگی 3 رشته ریاضی دی ماه 99 عبارتند از:
- سوال 1:
- توضیحات سوال اول
- سوال 2:
- توضیحات سوال دوم
- سوال 3:
- توضیحات سوال سوم
عقیده به توانایی پیامبر اکرم (ص) و اولیاء نزدیک خداوند (ع) در برآوردن حاجات و نیازهای انسان، در صورتی که به شکلی منافی وحدانیت و قدرت خداوند در نظر گرفته شود، میتواند به شرک منجر شود.
در واقع، وقوع این شرک ممکن است زمانی رخ دهد که افراد به تواناییهای پیامبران و اولیاء خداوند به صورت جداگانه از قدرت خداوند ایمان بیاورند و آنها را به عنوان مشارکان یا منافعجویان در برآوردن حاجات خود ببینند.
معنای حقیقی ایمان به انبیا و اولیاء، معتقد به وحدت و قدرت خداوند است و بنابراین بر این اعتقاد استوار است که توانایی برآوردن حاجات و نیازهای انسان تنها به خداوند تعالی تعلق دارد و هیچ مخلوقی، حتی پیامبران و اولیاء، از این نظر قادر به تأمین کامل نیازها نیستند.
به علاوه، ایمان به پیامبران و اولیاء به این معناست که آنان را به عنوان راهنما و رسولان خداوند در ارائه هدایتهای الهی و فراهم کردن راهبردهای موثر در برآوردن حاجات دنیوی و اخروی معرفی میکنیم.
بر اساس این توضیحات، ایمان به پیامبران و اولیاء به عنوان وسیلههایی که خداوند برای هدایت و راهنمایی ما معرفی کرده است، توجیهپذیر و خلاق است و هیچگونه شرک دربر ندارد.
به همین سبب، در ایمان مطلق به قدرت خداوند و استفاده از پیامبران و اولیاء به عنوان قدرتهایی که توسط او برای ما رسالت دارند، شرک وجود ندارد.
گام برداشتن انسان در مسیر توحید عملی به روشهای مختلفی صورت میگیرد.
این مسیر شامل مراحل مختلفی است که هر یک به نوعی ویژگیها و قوانین خاص خود را دارند.
این مراحل به شکل زیر توضیح داده میشود:
- شناخت خداوند: در این مرحله، انسان با تمامی جوانب و ابعاد خداوند آشنا میشود.
او از طریق مطالعه و تحقیق درباره آثار خداوند در آفرینش و متون مقدس، به شناخت عمیقتری از وی میرسد. - توبه و پاکسازی: در این مرحله، انسان با مرور زندگی و گذشتهاش، خود را از گناهان و خطاهای گذشته توبه میکند و با انتخاب راهی صحیح، خود را پاکسازی میکند.
پذیرش این حقیقت که خداوند میتواند ببخشد و تغییری در زندگی او ایجاد کند، از جمله مهمترین قدمها در این مسیر است. - عمل به دستورات الهی: در این مرحله، انسان سعی میکند تمامی دستورات و قوانین الهی را به عمل بیاورد.
او سعی میکند زندگی اخلاقی را در کلیه جوانب و ابعادش رعایت کند و در زندگی روزمرهاش از راهنمایی الهی استفاده کند. - تفکر و خودشناسی: در این مرحله، انسان سعی میکند از طریق تفکر و خودشناسی، به دنبال حقیقت و مفاهیم عمیقتری درباره خداوند و وجودش بگردد.
او سعی میکند با عمیقترین ارتباط با خداوند، سیری عمیقتر در این مسیر داشته باشد. - عبودیت مطلق: در این مرحله، انسان به خداوند و عشق بیشرط به او متصل میشود.
او خود را به اراده الهی تسلیم میکند و در عبادت و خدمت به خداوند عمل میکند.
این مرحله یک حالت عمیقتر از تسلیم و واگذاری تمام وجود به خداوند است.
همچنین، در هر یک از مراحل از انسان تقویتی بخواهد و شخصیت او را در جهت خیر و نیکویی تقویت کند.
به این ترتیب، انسان میتواند در مسیر توحید عملی به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد.
- شیطان در پیشگاه خداوند اعتراف کرده است که توانایی فریب نمیتواند برخی از افراد را داشته باشد.
- شیطان در مقابل قدرت خداوند ناتوان است و قادر به فریب برخی از انسانها نمیباشد.
این عبارت « آب که از سر گذشت چه یک وجب ، چه صد وجب » که از زبان شیطان آمده است، به حیله ای اشاره دارد که او از آن استفاده می کند تا انسان را از توبه دور کند.
این حیله شیطان بر اساس معنای عبارت نشان داده می شود که می گوید زمانی که عملی پایان یافته باشد، هیچ طوری تاثیری بر حال یا آینده انسان نخواهد داشت، بنابراین نیازی به توبه یا درست کردن اشتباهات گذشته نیست.
این حیله شیطانی تلاش دارد تا انسان را از تصمیم به توبه و اصلاح خطاهایش منزجر کند و او را در گناه و اعمال ناپسندش تثبیت کند.
دلایل حرمت قمار در اسلام
- ضرر و آسیب برای فرد: قمار یک فعالیت بیسود و از کنترل خارج شده است که به فرد صرفههای مالی و روحی نمیآورد.
به طور کلی، شرکت در قمار منجر به کاهش توجه به مسئولیتها، افزایش بدهی و زیانهای مالی، نابودی روابط خانوادگی، ناامیدی و افزایش استرس شخصی میشود. - تضییع وقت و میانه: قمار به طور غیرمستقیم به تضییع وقت و میانه وظایف کاری و تحصیلی منجر میشود.
وقتی که برای قمارگذاری هدف گشته است، فرد نمیتواند به راههای بهینه برای زندگی، مشقت کشیدن و پیشرفت فردی خود بپردازد. - تحریک شهوتهای منفی: قمار نمیتواند به فرد صرفهای داشته باشد، به جای آن در حقیقت عامل تحریک شهوتهای منفی (مانند حسادت، خشم و آز) میباشد.
این شهوتها میتوانند به تنشهای اجتماعی و عدم صلح داخلی در جامعه منجر شوند. - فقر و اشتغال نامشروع: اشتغال به قمار به طور کلی موجب فقر و نوسانات مالی میشود.
برخی افراد با شرکت در قمار تلاش میکنند درآمد زیادی بهدست آورند ولی به جای آن، بازیگر منفعت بیشتری (مثل باندیتی و قماربازان حرفهای) به دنبال سرمایهگذاری بدست میآورند. - نیازمندی به تبهکاری: برخی افراد برای رسیدن به منافع شخصی و پیروزی در بازیهای قماری، به روشهای تبهکارانه متوسل میشوند.
این شامل سرقت، کلاهبرداری، تقلب و قماربازانی است که به دنبال شکست حریفان خود هستند. - ترویج وابستگی: قمار باعث ایجاد اعتماد مصنوعی به حسابهای غیرمعقول میشود، که باعث ترویج وابستگی به این نوع فعالیتها و افرادی میشود که از آن سود میبرند.
این افراد معمولاً توانایی تبلیغ و انتقال وابستگی به قمار را دارند و به تدریج فرد را از خانواده و روابط اجتماعی دیگر منزوی میکنند.
از اینرو، مسلمانان باید از شرکت در فعالیتهای قماری خودداری کرده و به ترویج ارزشهای معنوی و اجتماعی در جامعه تلاش کنند.
گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام، نیازمند تحولات و تغییرات چشمگیری بود.
تحولاتی که در این مرحله اتفاق افتاد، شامل موارد زیر میشود:
- تبدیل مفهوم و ارزشها: در عصر جاهلیت، ارزشها و باورهای مردم بر پایهٔ ترس، تبعیت از زمرهٔ قویتر و تبعیض بین نژادها بود.
اما در عصر اسلام، ارزشها بر پایهٔ عدالت، تساوی و تقوا ساخته شد و تفاوتهای اجتماعی و نژادی نپذیرفته شد. - تغییر در قوانین و سیاست: در عصر جاهلیت، قوانین و سیاستها بر اساس خواستهها و منافع گروههای قدرتمند و صاحبان سرمایه تعیین میشد.
اما در عصر اسلام، سیاست نظام گسترش دین و تأمین رفاه عمومی قرار گرفت و قانون بر پایهٔ اصول اسلامی تدوین شد. - تغییر در نظام اقتصادی: اقتصاد در عصر جاهلیت بر پایهٔ برد و برده بود و ثروت و قدرت در اختیار صاحبان قدرت و طبقهٔ اشراف قرار داشت.
اما در عصر اسلام، توزیع عادلانهٔ ثروت و تأمین نیازهای همگانی به عنوان اساس اقتصاد قرار گرفت. - تغییرات در فرهنگ و آداب و رسوم: در عصر جاهلیت، فرهنگ مردم بر پایهٔ اعتقادات و فرهنگهای از دست رفته مانند ادعاهای جاهل و ترس از قوای غیبی بر اساس میشد.
اما در عصر اسلام، فرهنگ بر پایهٔ دستورات اسلام و تعالیم اخلاقی اسلامی شکل گرفت.
این تغییرات و تحولات منجر به پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع اسلامی شد و اسلام به عنوان یکی از بزرگترین ادیان و تمدنهای جهان شناخته شد.
بیشتر بخوانید:دانلود نمونه سوالات نهایی دوازدهم
برای دسترسی به آخرین اطلاعات مربوط به سوالات امتحانی نهایی پایه دوازدهم میتوانید عضو کانال تلگرامی شبکه استعلام شده و یا صفحه اینستاگرام شبکه استعلام را دنبال کنید.
همچنین برای مشاوره در مورد برنامهریزی دروس پایه دوازدهم میتوانید با مشاورین مرکز خدمات مشاوره تحصیلی شبکه استعلام تماس بگیرید و از آنها کمک بگیرید.
منابع:
- کانال تلگرام: @شبکه استعلام
- صفحه اینستاگرام: @شبکه استعلام
- مشاوره تحصیلی شبکه استعلام: شماره تماس
سوالات پر تکرار
تیم وظیفه پلیس تیمی است که به اعزام به خدمت وظیفه کمک میکند.
ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس مراجعه کنید و درخواست خود را برای اعزام به خدمت وارد سامانه کنید.
واکسن دوگانه، یکی دیگر از واکسن سربازی است که به همه افراد مشمول قبل از اعزام تزریق میشود.
این واکسن از دو بیماری دیفتری و کزاز پیشگیری میکند.
هدف از تزریق واکسن خدمت وظیفه پیشگیری از بیماری های واگیرداری است که امکان شیوع آنها در خوابگاههای سربازی بسیار زیاد است.
واکسن سربازی شامل دو واکسن مننژیت و واکسن دوگانه است.
برای ایمنی کامل در خدمت سربازی، نیاز است به دون رقمی اندازهگیری زمان واکسیناسیون قبل از زمان اعزام به خدمت سربازی.
برای انجام واکسیناسیون بهتر است ابتدا مرکز مناسب را بررسی کنید و ثبتنام کنید.
قبل از رفتن به مرکز، نیازمندیها و الزامات را چک کنید مانند حضور با ماسک و حفظ فاصلهی اجتماعی.
صبر و حوصله نیز برای سریع تر و بدون استرس واکسیناسیون خدمت وظیفه مهم است.
برای کاهش انتقال عوامل بیماری در خدمت سربازی، می توان از ماسک استفاده کرد و بهداشت دست را رعایت کرد.
همچنین، تمیزی سربازخانه ها و خوابگاه ها و حفظ فاصله اجتماعی نیز می تواند موثر باشد.
با اجرای این تدابیر بهداشتی، می توان از بروز و انتشار بیماری های واگیردار در جمع سربازان جلوگیری کرد.
نتیجه گیری
این مسیر به صورتی پیچیده و دربرگیرنده مراحل مختلف است که نیازمند تزکیه، صبر، تمرکز و تمامیت است.
در هر مرحله، انسان باید شناخت خداوند، توبه و پاکسازی، عمل به دستورات الهی، تفکر و خودشناسی، و عبودیت مطلق را به خوبی درک و عمل کند.
همچنین، برای گذر از این مراحل و پیشرفت در مسیر توحید عملی، تزکیه، صبر، تمرکز و تمامیت ضروری است.
به این ترتیب، انسان میتواند به روشهای مختلفی به توحید عملی پی ببرد و رشد و پیشرفت خود را در این مسیر ادامه دهد.