خلاصه مقاله
خسارت عقلی منجر به ارش شود و ارش توسط قاضی بر اساس نظر پزشکی تعیین میشود.
دیه به عنوان جریمهای براساس قوانین شرعی و قانونی تسویه میشود.
زوال یا نقصان عقل به معنای از دست دادن کامل یا عدم کارکرد نرمال عقل است.
بر اساس قانون مجازات اسلامی، در صورتی که شخصی در پی ارتکاب جنایت نتواند از عقل خود استفاده کند و بعد از پرداخت دیه عقل برگردد، مبلغ دیه به فرد متضرر برگشت داده میشود و ارش پرداخت میشود.
محاسبه و تعیین مقدار دیه و ارش توسط کارشناس انجام میشود.
در زمینه دیه زوال عقل یا دیه نقصان عقلی ۱۴۰۲ و نکات مربوط به آن، مجازات زوال حافظه و بازگشت عقل پس از زوال نیز بررسی شده است.
بر اساس ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی، پرداخت دیه برای جرمی که ضرر یا کاهش عقل را به همراه داشته باشد و مجازات قصاص نشده باشد، الزامی است.
«دیه» به عنوان یک جریمه، براساس قوانین شرعی و قانونی، برای جنایات ساده و عمدی که قصاص در آن ها ممکن نیست و یا طرفین دعاوی، با پرداخت «دیه»، قصاص را تسویه می کنند.
این جریمه در قتل، بی اعضا شدن، زخمی کردن و تخریب منفعت اعضا، در مواردی به متهم یا ولی دم او پرداخت می شود.
از جمله جنایاتی که به طور قانونی عدم امکان قصاص در آن وجود دارد، میتوان به زوال عقل یا دیه نقصان عقلی اشاره کرد.
اما با توجه به اینکه این قوانین در موارد مختلفی از جمله زوال یا نقصان عقل، قوانین متفاوتی دارند و با بازیابی عقل، شرایط جداگانهای اعمال میشود، ضروری است که با این مسئله بیشتر آشنا شویم.
در این مقاله، در راستای همین هدف، تصمیم داریم ابتدا در مورد مفهوم "دیه" و "زوال یا نقصان عقل" سال ۱۴۰۲ شرحی بیان کنیم.
سپس، قصاص و مجازات کسانی را که چنین جرمی مرتکب شدهاند، و دیه و مجازات بازگشت عقل پس از زوال آن و همچنین دیه و مجازات زوال و نقصان حافظه را در سال ۱۴۰۲ توضیح دهیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، ما را همراهی کنید.
فیضان : این جا بنده فیضان بودم، لطف کنید تغییر ندهید.
دیه زوال یا نقصان عقل 1402
مطابقی که بر اساس قانون مجازات اسلامی وجود دارد، دیه در سال ۱۴۰۲ شامل منفعت اعضا میشود.
یکی از منافع اعضا، عقل است که زوال یا نقصان آن ممکن است باعث ارش و تعیین دیه عقل شود.
زوال عقل به معنای کامل از دست دادن عقل توسط انسان است، و نقصان عقل به معنای کارکرد غیرطبیعی و ناصحیح عقل انسان است که در برخی موارد ممکن است نقصان یابد.
دیه نقصان عقلی و دیه زوال عقل بر اساس ماده ۱۴۰۲ قانون مجازات اسلامی تعیین شده است.
طبق ماده ۶۷۵ این قانون، زائل کردن عقل و ایجاد نقص در آن باعث خسارت کامل شده و جرم محسوب میگردد، بدون توجه به اینکه این خسارت به دلیل ضربه و زخم یا ترساندن و مشابه آن باشد.
بنابراین، دیه نقصان عقلی و دیه زوال عقل به شرح زیر خواهد بود.
"ایستادن در برابر تنزل عقل، منجر به تنزل کامل انسان، به معنای 900 میلیون تومان است.
"
خسارت عقلی، میتواند منجر به ارش شود.
ارش به معنای این است که قاضی، مقدار دیه را براساس نظر پزشکی قانونی تعیین کند.
در حالی که در دسترسی به عقل از بین رفته، باید توجه داشت که عامل اصلی که عقل را نابود یا ناکام کرده است، بدون هیچ تمایزی باشد، به خوف انداختن، تصادف، ضربه یا هر عامل دیگری.
در واقع، تنها عاملی که باعث تضرر و از بین رفتن عقل شده است، نتیجه ای از عوارض عمل دیگری است که باعث شده است.
زوال یا نقصان عقل بر اثر حادثه ۱۴۰۲
در بخش قبل، مجازات فقدان یا کاهش عقلی را شرح داده و نحوه تعیین مبلغ دیه یا خسارت آنها را بررسی کرده بودیم.
اما سؤالی که در این قسمت مطرح میشود این است که چگونه دیه فقدان یا کاهش عقلی پس از وقوع حادثه، محاسبه میشود.
در این قسمت، به تحلیل این موضوع خواهیم پرداخت.
اگر بر اثر یک حادثه مانند ضربه به سر یا صورت و سایر اتفاقات مشابه، عقل انسان کم شود یا از بین برود، نرخ دیه سال ۱۴۰۲ یا میزان از دست دادن عقل به صورت جداگانه از دیه حادثه محاسبه میگردد.
به عنوان مثال، در صورتی که ضربه به سر باعث کاهش عقل شود، دیه ضربه به سر و دیه نقص در عقل به صورت جداگانه محاسبه و پرداخت خواهد شد.
جهت مطالعه درباره دیه ضربه به سر سال ۱۴۰۲، لطفاً مقاله زیر را مطالعه نمایید.
قصاص مرتکب
در قسمتهای قبلی، تأثیر جرمانه ناشی از عقلانیت ۱۴۰۲ و روش بررسی آن را مورد بررسی قرار دادیم.
اما در این قسمت، سؤالی مطرح میشود که چگونه تنبیه کننده های مرتکب جرایم مرتبط با نقصان عقل را اجرا میکنند.
ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی بیان میکند: "جرمی که باعث ضرر یا کاهش عقل شود، هرچند عمدی باشد، بستگی به مورد، باعث پرداخت دیه یا خسارت مالی میشود و مرتکب آن مجازات قصاص نمیشود.
" بنابراین، فردی که به گونهای عمل کرده که منجر به کاهش یا از بین رفتن عقل شخص دیگری شده است، مجازات قصاص نمیشود و مسئول پرداخت دیه تنها متعهد به پرداخت دیهعقل است.
مفهومی که از این متن بدست میآید این است که هرگاه کسی یک عملی انجام دهد که سبب کاهش یا از بین رفتن عقل شخص دیگری شود، در هیچ شرایطی مجاز به انتقام جانی نخواهد بود و بلکه تنها باید به تعهدی براساس مفاد فوق بپردازد که شامل پرداخت کردن دیه فقدان عقل میشود.
دیه و مجازات بازگشت عقل پس از زوال آن
در بخش های قبل، دیه زوال عقل یا دیه نقصان عقلی در سال ۱۴۰۲، عواقب حادثه برای از دست دادن حافظه کوتاه مدت و روش مجازات مرتکبان این نوع جنایتها را بررسی کردیم.
در این بخش، توضیح خواهیم داد که در صورتی که شخص مجروح پس از زوال عقل قدرت ذهنی خود را بهبود بخشید، چه تأثیری روی پرداخت دیه دارد.
بر اساس بند 679 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که در پی ارتکاب یک جنایت، شخصی نتواند از عقل و تفکر صحیح خود استفاده کند و پس از پرداخت کامل دیه، عقل او بهبود یابد، مبلغ دیه پرداخت شده به فرد متضرر برگشت داده می شود و به جای آن، ارشی پرداخت میشود.
همانند آنچه ذکر شد، محاسبه و تعیین مقدار ارش نیز با توجه به نظر کارشناس انجام میشود.
دیه و مجازات زوال و نقصان حافظه
در قسمتهای قبل، به بررسی مفهوم دیه زوال عقل یا دیه نقصان عقلی ۱۴۰۲ پرداخته و اینکه چطور محاسبه میشود را بررسی کردیم.
همچنین، به موردی که در اثر یک حادثه ایجاد میشود و دیه از دست دادن حافظه کوتاه مدت، نحوه مجازات شخص مقصر در اینگونه جنایات و همچنین دیه و مجازات بازگشت عقل پس از زوال آن پرداختیم.
در اینجا به سوالی که پرسیده شد، پاسخ میدهیم که دیه و مجازات زوال و نقصان حافظه چگونه محاسبه میشود.
سوالات پر تکرار
- ارائه گواهی عدم بارداری برای زوجه، یکی از مدارک ضروری برای ثبت طلاق غیابی است.
استفاده از طلاق غیابی در دفترخانه نیازمند معرفی دو نفر شاهد عادل است.
اگر هیچ یک از طرفین شاهد معرفی نداشته باشند، میتوانند از دفتردار درخواست معرفی شاهد با پرداخت هزینه خود را ارائه دهند.
هزینه ثبت طلاق غیابی برابر با ۴۰۰,۰۰۰ تومان است، به هر دو صورت طلاق توسط دادگاه یا طلاق صادر شده.
همچنین، در صورت نیاز، هزینه دریافت رونوشت از ثبت واقعه ازدواج و طلاق اعم از طلاق غیابی با مبلغ ۳۰,۰۰۰ تومان تعیین شده است.
با توجه به وجود حالت "غیابی" در مورد طلاق، ممکن است این سؤال پیش بیاید که آیا حضور شخص در دادگاه در فرآیند طلاق الزامی است یا نه؟ به عبارت دیگر، آیا می توان طلاق را غیابی ثبت کرد بدون اینکه شخص به صورت حضوری در دادگاه حضور داشته باشد؟ جهت پاسخ به این سؤال، نیاز است توضیحاتی در نظر گرفته شود.
در بخش قبل، به بررسی مفهوم "طلاق غیابی" پرداخته شد و همچنین به لزوم "ثبت طلاق غیابی در شناسنامه" اشاره شد.
جزئیات نحوه "ثبت طلاق به صورت غیابی" نیز مورد بررسی قرار گرفت.
اما سوالی که مطرح میشود، این است که برای ثبت طلاق غیابی در دفترخانه، مدارک لازم چیست و چه اسناد و مدارکی باید ارائه شود؟ قبل از پرداختن به توضیحات درباره روشهای ثبت طلاق غیابی، روی معنا و مفهوم طلاق غیابی بیشتر تمرکز خواهیم کرد.
به طور کلی، طلاق غیابی یکی از انواع طلاق است که در آن یکی از زوجین در حین رسیدگی به دعوای طلاق در دادگاه خانواده حاضر نمی باشد و همچنین وکیل نیز نمی تواند به صورت حضوری در دادگاه حاضر شود.
در این حالت، لایحهای تقدیم دادگاه نمی شود و ابلاغیه دادگاه نیز به صورت واقعی انجام نمی شود.
علاوه بر این موارد، هزینه های مربوط به خدمات دفتر ازدواج و طلاق، به صورت ثابت و مشخص بر اساس تعرفه های معتبر تعیین میشود.
در این موارد، جهت دریافت نسخه های لازم از شناسنامه، کارت ملی یا سند ازدواج، نیز هزینه ای اعمال میشود.
همچنین، در صورتی که شهود طلاق از طرف دفتر ازدواج و طلاق معرفی شوند، متقاضی نیز باید هزینه مربوطه را به شهود پرداخت کند.
در شرایط کنونی، مرد می تواند ظرف مهلت سه ماه گواهی عدم سازشی که از دادگاه دریافت کرده است را برای ثبت طلاق غیابی به محضر ارائه دهد.
اگر زن ظرف مهلت یک هفته برای ثبت طلاق غیابی در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجین اخطار می دهد که برای اجرای صیغه طلاق حاضر شوند.
در صورت عدم حضور مجدد زوجه، صیغه طلاق بدون حضور زن اعمال می شود و مراتب توسط دفترخانه به اطلاع زن منتقل می شود.
همانطور که در بخش اول گفته شد، گاهی اوقات یکی از همسران در دفترخانه حاضر نمیشود تا برای ثبت طلاق غیابی اقدام کند.
در چنین مواقعی، هزینه صدور اخطاریه توسط دفتر ثبت طلاق، سی هزار تومان برای هر بار صدور اخطاریه میباشد.
همچنین، اگر وکیلی برای طلاق تعیین شده باشد، ممکن است برای ثبت طلاق وکیل نیز نیازمند پرداخت هزینه باشد.
زمانی که دادگاه در پرونده ازدواج، تصمیم به اختیاری دادگاه برای اقدام به جدا شدن از همسر قبلی میگیرد، این نوع طلاق به عنوان طلاق اختیاری شناخته میشود.
طلاق اختیاری میتواند توسط هر دو طرف یا یکی از طرفین (مرد یا زن) درخواست شود.
اگرچه این نوع طلاق ممکن است به صورت خود اعلامی باشد اما برای تلقی آن به عنوان یک طلاق قانونی و معتبر، باید در سند رسمی ثبت گردد.
این ثبت میتواند از مجازاتهای عدم ثبت طلاق محافظت کند و تضمین کننده حقوق طرفین شود.
زن به صورت مستقل میتواند از همسر خود در صورتی که دارای وکالت یا حق طلاق باشد، یا به دلیل دلایل موجهی در دادگاه درخواست طلاق کند.
این دلایل میتواند شامل وجود عوارض و سختیهایی باشد که در قالب مدرکهای مناسب به قاضی اثبات میشود.
بنابراین، اگر دادگاه صحت درخواست طلاق زن را تایید کند، حتی اگر شوهر در دادگاه حضور نداشته باشد، قاضی میتواند به نمایندگی از شوهر، حکم طلاق را صادر کند؛ این حکم به عنوان "طلاق غیابی از طرف زن" شناخته میشود.
در فصلهای گذشته، توضیحات جامعی دربارهی روش ثبت طلاق غیابی در شناسنامه شامل مدارک و هزینههای لازم ارائه شده و همچنین پیامدهای عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق بیان گردید.
اما در ادامه این مطلب، باید به یک نکته دیگر نیز اشاره کنم.
بر اساس قانون حمایت خانواده، عدم ثبت انواع طلاق به عنوان یک جرم شناخته میشود.
به عبارت دیگر، اگر شخصی طلاق غیابی را ثبت نکند، مجازات قابل تعقیب خواهد بود.
براساس تعرفه های مربوطه، دفاتر رسمی ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۰، هزینه ثبت طلاق غیابی شامل هزینه ثبت طلاق غیابی، هزینه های تحقیقات، هزینه های مشاوره، هزینه های قضایی و هزینه های متفرقه است.
توجه داشته باشید که این هزینه ها ممکن است بسته به شرایط و موارد ویژه متغیر باشند.
نتیجه گیری
مروری بر مقاله: در این مقاله به بحث در مورد مفهوم و محاسبه دیه زوال عقل و دیه نقصان عقلی در قانون مجازات اسلامی پرداخته شد.
همچنین، نحوه مجازات مرتکبان جرائمی که منجر به کاهش عقل شخص دیگری میشوند و عملکرد دیه و مجازات بازگشت عقل پس از زوال آن نیز بررسی شد.
از طرفی، بر اساس ماده 677 قانون مجازات اسلامی، جرمی که ضرر یا کاهش عقل را به همراه داشته باشد، بستگی به شرایط واقعه، منجر به پرداخت دیه یا خسارت مالی میشود و مجازات قصاص نمیشود.
به عبارت دیگر، شخصی که به گونهای عمل کند که باعث کاهش یا از بین رفتن عقل شخص دیگری شود، تحت مجازات قصاص قرار نمیگیرد و مسئول پرداخت دیه عقل میباشد.
بنابراین، در نظام قانونی اسلامی، تنبیه کنندهها و مجازاتها برای جرایم مرتبط با نقصان عقل بر اساس مفهوم دیه عقل میباشد.
این رویکرد نه تنها متناسب با عدالت و انصاف است، بلکه همچنین به عدالت خودکفا برای جمعیت و اجتماع منجر میشود.
بنابراین، مطالعه این مقاله به ما نشان میدهد که در سیستم قانونی اسلامی، مفهوم دیه و مجازات زوال و نقصان حافظه به طور همزمان تعریف و محاسبه میشوند و با توجه به نتیجهای که عکسالعمل این مقاله در برداشت ما ایجاد میکند، میتوان گفت که این رویکرد از عدالت خارج شده و عدالت خودکفا را تامین میکند.
در نتیجه، بر اساس این مقاله و آنچه در آن گفته شد، میتوان نتیجه گرفت که سیستم قانونی اسلامی در مورد تنبیه جرایم مرتبط با نقصان عقل به طور موثری عمل میکند.