دستورالعمل حاکمیت شرکتی

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

دستورالعمل حاکمیت شرکتی

مقاله مورد نظر درباره ناشران بورسی و حاکمیت شرکتی است.
این مقاله توضیح می‌دهد که ناشران بورسی شرکت‌هایی هستند که اوراق بهادار آن‌ها در بورس قابل قبول هستند.

سامانه جامع ناشران codal.
ir می‌تواند وضعیت ناشران و قبولی آن‌ها در بورس را نمایش دهد.

مفهوم حاکمیت شرکتی به صورت صریح توضیح داده شده است و دستورالعمل حاکمیت شرکتی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب و اجرا می‌شود.
ماده‌های ۲ و ۳ قانون حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار نیز درنظر گرفته شده است.

یک سند مهم در حوزه حاکمیت شرکتی معرفی شده و یک سند قدیمی لغو شده است.
یک فایل PDF حاوی متن کامل سند حاکمیت شرکتی قابل دانلود است.

مقاله به بررسی مفهوم و مقررات حاکمیت شرکتی می‌پردازد و دستورالعمل به صورت PDF ارائه شده است.
این دستورالعمل براساس قوانین و مقررات بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است.

هدف اصلی این دستورالعمل، حفاظت از حقوق سرمایه‌گذاران و جلوگیری از تخلفات و توسعه بازار شفاف و منصفانه است.
مقاله به موارد استفاده از تبصره ۴ ماده ۷ و تبصره ۵ اشاره کرده است.

توصیه شده است که هیئت مدیره در معاملات با اشخاص وابسته به شرکت از گزارش کارشناس رسمی استفاده کند و جزئیات معاملات را به عموم افشاء کند.
دستورالعمل حاکمیت شرکتی به منظور حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، پیشگیری از تخلفات و ساماندهی بازار شفاف و منصفانه تدوین شده است.

در این دستورالعمل، تعاریف و اختیارات هیئت‌مدیره، صاحبان سهام، افشاء اطلاعات، تعارض منافع و سایر موارد مرتبط تعیین شده است.
همچنین، نحوه انتخاب و عملکرد هیئت مدیره نیز توضیح داده شده است.

خلافی

"شرکت‌های تجارتی که در صنعت بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند و به عنوان ناشران بورسی شناخته شده‌اند، امروزه یکی از اهمیت‌های بزرگ در چرخه اقتصاد کشور دارند.
دولت نیز همواره در سیاست‌های خود برنامه‌هایی را برای بهبود بهره‌وری این شرکت‌ها در نظر می‌گیرد.
همه موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس همکاری می‌کنند تا این شرکت‌ها بهترین سطح بهره‌وری را داشته باشند و بر زنجیره تأمین و رشد اقتصاد کشور تأثیری مستقیم بگذارند.
"

با توجه به اینکه اکثر شرکت‌های تجاری عضو بورس هستند و نماد آن‌ها در بازار سرمایه پذیرفته شده است، لازم است برای بهره‌وری شرکت‌ها، همچنان که حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران رعایت می‌شود، تدابیر موردنیاز اتخاذ شود.
به همین منظور، دستورالعمل‌های حاکمیت شرکتی تدوین و منتشر شده است که شامل مقررات و ضوابط مهمی است که باید هم سهامداران و هم اعضا در شرکت‌های بورسی از آن‌ها اطلاع داشته باشند.

بنابراین، در این مقاله به بررسی مفهوم حاکمیت شرکتی پرداخته شده است و پس از شرح مقررات و نکات مرتبط با آن، متن دستورالعمل به صورت پی‌دی‌اف قابل دانلود ارائه شده است.
این فایل برای استفاده آسان خوانندگان محترم در صورت لزوم قابل دسترسی است.
افراد علاقه‌مند به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانند به مطالب این مقاله مراجعه کنند.

دستورالعمل حاکمیت شرکتی چیست

برای پاسخ به این سؤال که چه معنای حاکمیت شرکتی و ناشربورسی است، باید بطور صریح توضیح داده شود، همچنین ماده 2 و 3 قانون حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار که در آذر ماه سال ۱۴۰۱ به نهادهای ذی صلاح ابلاغ شده است و منجر به لغو دستورالعمل سال ۱۳۹۷ شده است، در نظر گرفته شود.

معنی حاکمیت شرکتی در واقع ارتباطی است که بین اعضای یک شرکت برقرار می‌شود و منجر به ایجاد یک ساختار می‌گردد که با استفاده از آن، اهداف شرکت دستیابی می‌یابد و بر عملکرد آن نظارت می‌شود.
حاکمیت شرکتی فرآیندی تدریجی و سیستماتیک است و بهبود عملکرد شرکت را در هر جنبه‌ای تحقق می‌دهد.

منظور از ناشران بورسی، شرکت‌هایی است که اوراق بهادار آنان در بورس قبول شده است.
با استفاده از سایت سامانه جامع ناشران codal.
ir و جستجوی نماد آنها، می‌توانید وضعیت و قبولی آنان در بورس را مشاهده کنید.

دستورالعمل حاکمیت شرکتی، که به تازگی تصویب شده است، بنا به مواد ۲، ۸، ۱۱ و ۱۸ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۸۴)، به منظور حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار بوده است.
در این دستورالعمل بیان شده است که "حاکمیت شرکتی باید توسط تمامی شرکت‌ها رعایت و اجرا شود.
" این دستورالعمل هدف خود را در بهبود و ارتقای ساختار شرکتی، تعاریف و اختیارات هیئت‌‌مدیره، انتخاب و کنترل صاحبان سهام، افشاء اطلاعات، تعارض منافع و دیگر موارد مرتبط تعیین کرده است.
همچنین، با توجه به اهمیت نقش هیئت‌مدیره در حاکمیت شرکتی، این دستورالعمل نیز مفاد مربوط به واگذاری، نحوه انتخاب و تربیت اعضای هیئت‌مدیره و نحوه عملکرد آنان را ارائه نموده است.

مقررات فصل دوم ماده ۲، دستورالعملی است که به ترتیب زیر عمل می‌کند: "هدف از اصول حاکمیت شرکتی، کمک به خط مشی‌گذاران در ارزیابی و بهبود چارچوب‌های قانونی، مقرراتی و نظامی برای حاکمیت شرکتی با هدف حمایت از اثربخشی، کارآیی، رشد پایدار و استحکام مالی شرکت است.
"

ماده 3 این دستورالعمل نیز می‌گوید: هیئت مدیره باید، برای ایجاد، استمرار و تقویت سازوکارهای اثربخش به منظور کسب اطمینان معقول از رعایت اصول حاکمیت شرکتی، اقدامات زیر را انجام دهد.
به این منظور، مشروح اقدامات انجام شده در یک سرفصل جداگانه در گزارش فعالیت هیئت مدیره ذکر شده و در مجمع عمومی عادی به سهامداران ارائه می‌شود.

بنا بر چیزی که در پاراگرافهای دوم و سوم مقاله آمده است، به سوال "حاکمیت شرکتی چیست؟" به این صورت پاسخ داده میشود که "دستورالعمل حاکمیت شرکتی" یک "دستورالعمل" است که توسط "سازمان بورس اوراق بهادار" تصویب و ابلاغ میشود و به ناشران و موسسات حسابرسی معتمد این سازمان اعمال میشود.

هدف اصلی و اساسی از این تدوین، همکاری در ارتقای و حفظ حقوق سرمایه‌گذاران و جلوگیری از هرگونه تخلف، همچنین کمک به سیاست‌گذاران در ارزیابی و بهبود چارچوب قانونی، مقررات و نظام‌های مرتبط با حاکمیت شرکتی است.
زیرا این تدوین بر آن است تا حقوق سرمایه‌گذاران و سهام‌داران مورد پاسداری قرار گیرد و همچنین شرکت صاحب‌نشر بورسی بهره‌وری بالاتر خود را به دست آورده و بازار اوراق بهادار با شفافیت و منصفانه عمل کند.

مقررات و نکات دستورالعمل حاکمیت شرکتی

برای توضیح قوانین و مقررات حاکمیت شرکتی، لازم است به فایل متنی با فرمت PDF که در ماه آذر سال 1401 منتشر شده و تا اردیبهشت سال 1402، آخرین دستورالعمل حاکمیت شرکتی منتشر شده است، اشاره کنیم.
با مراجعه به این فایل متنی با فرمت PDF می‌توان نکات و قوانین مهمی را در دستورالعمل حاکمیت شرکتی پیدا کرد.
بر اساس این فایل متنی با فرمت PDF برخی از مهم‌ترین نکات و مقررات دستورالعمل حاکمیت شرکتی عبارتند از:

مزیت‌های مربوط به فصل دوم "دستورالعمل حاکمیت شرکتی، شرکت" بایستی در چارچوبی اثربخش ارائه شود.
این چارچوب باید تضمین کند که حقوق سهامداران حفظ شده و با آن‌ها به صورت یکسان برخورد شود تا حمایت از حقوق سهامداران به خوبی صورت گیرد.
همچنین حقوق ذی‌نفعان باید رعایت شود.
ایجاد انگیزه‌های واضح در طول زنجیره سرمایه‌گذاری باید توسط چارچوب اثربخش حاکمیت شرکتی صورت پذیرد.
علاوه بر این، حاکمیت شرکت، بستری فراهم می‌کند که مشارکت‌کنندگان در بازار سهام را به گونه‌ای تشویق می‌کند که بتوانند به بهبود حاکمیت شرکتی کمک کنند.

شرکت برای حفظ حاکمیت، باید اطمینان حاصل کند که اصول و سازمان‌های حاکمیت شرکتی به درستی در شرکت‌های وابسته نیز رعایت می‌شوند و تمام موضوعات مهم مرتبط با شرکت از جمله مالی و عملکردی، جریان های نقدی به موقع و صحیح در دسترس عمومی قرار می‌گیرند.
در این راستا، شرکت موظف است مخارج خود را افشا کند و گزارش فعالیت هیئت مدیره در مجمع عمومی عادی را در یک گزارش تفسیری بیان کند، طبق دستورالعمل ماده 39.

موارد استفاده از تبصره 4 ماده 7 و تبصره 5 به این صورت است که هیئت مدیره موظف است از گزارش کارشناس رسمی که توسط مراجع صلاحیتمند قانونی انتخاب می شود، در معاملات مهم و حیاتی با اشخاص وابسته به شرکت، درباره دارایی های ثابت قابل مشاهده، دارایی های غیرقابل مشاهده و سرمایه گذاری ها استفاده کند و جزئیات معاملات را، شامل موضوع معامله، قیمت آن، فرآیند تعیین قیمت و دلایل عدم انجام معامله با اشخاص غیر وابسته را بلافاصله برای عموم افشاء کند.

در راستای پاراگراف قبل و با بهره‌گیری از تبصره 5 ماده 7 دستورالعمل حاکمیت شرکتی، کمیته حسابرسی متعهد است نظر خود را درباره معاملات اشخاص وابسته ابراز نماید.
این نظر باید از جنبه‌هایی نظیر منصفانه بودن، افشای کامل و عدم شرکت مدیران ذینفع در رای‌گیری پیروی کند.
به دلیل گسترده بودن نکات و مقرراتدستورالعمل حاکمیت شرکتی، در ادامه این مقاله، متن دستورالعمل به صورت فایل PDF ارائه خواهد شد.

دانلود pdf متن دستورالعمل حاکمیت شرکتی

با توجه به معرفی یک سند مهم در حوزه حاکمیت شرکتی و لغو یک سند دیگر قدیمی، برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، به ویژه برای ناشران بورسی ثبت شده در سامانه کدال، یک فایل PDF حاوی متن کامل سند حاکمیت شرکتی در اینجا قابل دانلود است.
برای دریافت فایل، کافیست روی باکس دانلود کلیک نمایید.

سوالات پر تکرار

  1. مقاله "محاسبه مالیات بر عایدی خودروهای خریداری شده در طرح فروش یکپارچه خودرو: در صورتی که خودرو کمتر از سه سال نگهداری شود، 10 درصد مالیات از سود ناشی از انتقال و فروش خودرو برداشت خواهد شد.
    عدم شفافیت قوانین مالیاتی باعث ایجاد آشوب و اضطراب در بازار، همچنین، عدم ثبات قیمت در بازارهایی مانند بازار طلا، مسکن، ارز و خودرو می‌شود.
    این موضوع به تجمع سرمایه در دستگاه‌های محدود و به عبارتی انحصاری شدن تعیین قیمت‌ها و افزایش شدید تورم در هر بازار منجر خواهد شد.
    به طور کلی و براساس طرحی به نام مالیات بر درآمد سرمایه، در صورت تصویب و تبدیل آن به قانون، مالیاتی از عایدی سرمایه خودروها، صرفا در صورت فروش و انتقال خودروهای اضافی به علاوه نسبت به فروشنده و انتقال دهنده اعمال می‌شود.
    در حال حاضر داشتن یک خودروی مصرفی و بیع و انتقال آن از این مالیات معاف است.
    این کار به منظور جلوگیری از پول‌شویی، ایجاد ترتیب و پیش‌بینی‌پذیری در بازار و کاهش نوسانات قیمتی، کاهش نرخ تورم و همچنین افزایش پیروی از مقررات عضوانجمنی است که در نهایت منجر به ایجاد انصاف اجتماعی و برقراری عدالت مالیاتی می‌شود.
    پیش از توضیح درباره مالیات بر عایدی سرمایه ماشین یا مالیات بر عایدی خودرو، نیاز است که مفهوم مالیات بر عایدی سرمایه را مطالعه و به خاطر داشته باشیم.
    مالیات یکی از منابع مهم تامین درآمد دولت‌هاست.
    این مالیات به تنهایی به علت درآمدزایی برای دولت‌ها اخذ نمی‌شود، بلکه از اهداف آن جلوگیری از پولشویی و به خطر افتادن نظام اقتصادی کشور می‌باشد.
    از آنجا که خرید ماشین از طریق شرکت در طرح فروش یکپارچه دولتی یا شیوه‌های دیگر، شخص را از مالیات بر عواید خودرو معاف می‌سازد، برای آگاهی مند شدن افراد از شرایط این مالیات، در این متن به آن پرداخته خواهد شد.
    در ادامه، شرایط مالیات بر عواید خودرو را مشاهده می‌کنید:در صورتی که طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، قوانین مربوط به مالیات بر عایدی خودروها، به‌ویژه خودروهای مصرفی و فروش و انتقال آنها، تغییری نخواهد کرد.
    به عبارت دیگر، اگر شخص فقط یک خودروی مصرفی داشته باشد و آن را بفروشد، هیچگونه مالیات عایدی سرمایه ای بر آن اعمال نخواهد شد.
    اما در صورت فروش و انتقال خودروی اضافی به علاوه خودروی مصرفی، بایستی مالیات عایدی سرمایه خودرو را پرداخت کند.
    درباره مالیات بر عایدی خودروهای خریداری شده در طرح فروش یکپارچه خودرو، آخرین خبرهای در دسترس تا تاریخ نگارش این مقاله (19 اردیبهشت 1402) نشان می‌دهد که شرایط پرداخت و اجرای مالیات به صورت زیر است: اگر فرد، در زمانی کمتر از سه سال، تصمیم به انتقال و فروش خودروی خود داشته باشد، باید بین 10 تا 30 درصد از سود حاصل از فروش را به عنوان مالیات بر عایدی خودرو پرداخت کند.
    در بخش بعدی، میزان و نحوه محاسبه این مالیات را توضیح خواهیم داد.
    ", تاکید می‌کند که برای جلوگیری از آشوب و اضطراب در بازار، بهبود شفافیت قوانین مالیاتی ضروری است.
    با ایجاد انصاف اجتماعی و برقراری عدالت مالیاتی، می‌توان از اختلالات در بازارهای مختلف مانند بازار طلا، مسکن، ارز و خودرو جلوگیری کرد.
    علاوه بر این، مالیات بر عایدی سرمایه خودروها به منظور جلوگیری از پولشویی، ایجاد ترتیب و پیش‌بینی‌پذیری در بازار، کاهش نوسانات قیمتی، کاهش نرخ تورم و افزایش پیروی از مقررات عضوانجمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    در نهایت، تصویب و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان قانون، به تعدیل تورم و ایجاد انصاف اجتماعی و برقراری عدالت مالیاتی کمک خواهد کرد.

نتیجه گیری

نتیجه قوی:با توجه به آنچه در این مقاله بیان شده است، حاکمیت شرکتی به عنوان یک مفهوم اساسی و حیاتی در بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار تأکید شده است.
دستورالعمل حاکمیت شرکتی و مهمترین قوانین و مقررات آن، برای ارتقای فرآیندهای مدیریتی و بهبود ساختار شرکتی بسیار حائز اهمیت است.

این تدوین ها در جهت تامین حقوق سرمایه گذاران، پیشگیری از تخلفات و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار تهیه و ابلاغ می شود.
به علاوه، این دستورالعمل بر اهمیت نقش هیئت مدیره در حاکمیت شرکتی تأکید دارد و مفادی را درباره نحوه انتخاب، واگذاری و عملکرد اعضای هیئت مدیره تعیین می کند.

از این رو، شرکت ها و ناشران بورسی باید به این قوانین و دستورالعمل ها پایبند بوده و همه تلاش خود را برای رعایت حقوق سهامداران و بهره گیری بهینه از بازار سرمایه به کار گیرند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توان به محتوای مقاله و سند حاکمیت شرکتی در سامانه کدال مراجعه نمود.