خیار عیب چیست

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

خیار عیب چیست

درباره یافتن اطلاعات بیشتر درباره عیب خیار، میتوانید به کانال تلگرام حقوق قراردادها ما ملحق شوید.
کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا آماده است تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان در مورد خیار عیب چیست، پاسخ دهند.

یک راه حل دیگر برای مواجهه مشتری با عیب در محصول، استفاده از مبلغ بازپرداخت مربوط به عیب است.
ماده 427 در خصوص تعیین مبلغ بازپرداخت تعیین کننده است.

اگر قیمت کالا در حالت بدون عیب با قیمت توافق شده برابر باشد، تفاوت بین قیمت کالا در حالت معیوب و بدون عیب، مبلغ بازپرداخت خواهد بود.
در صورتی که قیمت کالا در حالت بدون عیب کمتر یا بیشتر از قیمت معامله باشد، فروشنده باید مبلغ توافق شده را به نسبت کاهش یا افزایش داده و بقیه را به عنوان بازپرداخت به مشتری بازگرداند.

خلافی

هدف از معامله کردن، به دست آوردن مال یا خدمات می باشد.
در برخی معاملات، مانند قرارداد خرید و فروش، با پرداخت مبلغی به مالک، می توانیم ملک، خودرو یا هر چیز دیگری را بخریم.
در معاملات، اهمیتی به صفات و ویژگی های کالاها می دهیم، برای مثال کالا باید سالم باشد.
اگر کالایی عیب داشته باشد، نمی توانیم به خوبی معامله را انجام دهیم؛ این را به عنوان "خیار عیب" می نامیم.
در این مقاله، به بررسی خیار عیب و راه های جبران آن، از جمله حق فسخ قرارداد ناشی از خیار عیب و دریافت جبران خسارت برای عیب، می پردازیم.

خیار عیب چیست

ماده ۴۲۲ قانون مدنی، درباره تعریف "عیب خیار" صریح می‌شود.
طبق این ماده، اگر پس از انجام معامله، مشخص شود که کالای خریداری شده معیوب است، خریدار حق دارد در صورت قبول معیوبیت کالا، با دریافت کاستی کالا یا فسخ قرارداد عمل کند.
ما معنای "عیب" را در گفت و گوها بسیار شنیده‌ایم.
بنا بر تعریف دکتر کاتوزیان، "عیب" به نقصی گفته می‌شود که از ارزش یا استفاده عادی کالا خارج می‌شود.
به‌طور خلاصه، طبق قانون، اگر کالای خریداری شده دارای عیبی باشد که استفاده از آن را ناممکن کند یا ارزش کالا را کاهش دهد، خریدار حق "خیار عیب" را دارد.
به عبارت دیگر، خریدار به دلیل عیب موجود در کالا، دو راه حل دارد: فسخ قرارداد یا دریافت تفاوت قیمت کالای سالم و معیوب که به اصطلاح "ارش" می‌گویند.
البته برای اعمال خیار عیب، باید شرایطی را در نظر گرفت: اولاً، خریدار باید از وجود عیب اطلاع نداشته باشد؛ به‌عبارت دیگر، اگر عیب دیده شود، خریدار باید به آن توجه نکند تا عمل خیار عیب انجام شود.
دوماً، عیب باید در زمان انجام قرارداد وجود داشته باشد.
سوماً، اگر قرارداد منعقد شده ولی کالا هنوز به خریدار تحویل داده نشده باشد و در این زمان عیبی در کالا مشاهده شود، خریدار حق فسخ قرارداد را دارا خواهد بود.
تشخیص عیب بر اساس عرف و عادت تعیین می‌شود، بنابراین ممکن است عیب در زمان و مکان‌های مختلف، تفاوت داشته باشد.

حق فسخ ناشی از خیار عیب

دریافت ارش بابت عیب

راه حل بعدی برای مواجهه مشتری با عیب در کالا، استفاده از بازپرداخت مبلغ مربوط به عیب است.
به این معنی که مشتری ما تفاوت قیمت بین کالای سالم و کالای معیوب را دریافت می‌کند.
این تفاوت قیمت را بازپرداخت می‌نامیم.
ماده 427 در خصوص تعیین بازپرداخت می‌گوید: "قیمت واقعی کالا در حالت بدون عیب و قیمت واقعی کالا در حالت معیوب را توسط یک کارشناس رسمی تعیین می‌کند.
اگر قیمت کالا در حالت بدون عیب، با قیمتی که در زمان خرید توافق شده است، برابر باشد، تفاوت بین این دو قیمت، مبلغ بازپرداخت خواهد بود.
اگر قیمت کالا در حالت بدون عیب کمتر یا بیشتر از قیمت معامله باشد، نسبت بین قیمت کالا در حالت معیوب و قیمت آن در حالت بدون عیب تعیین می‌شود و فروشنده باید مبلغ توافق شده را به همین نسبت کاهش یا افزایش داده و مابقی را به عنوان بازپرداخت به مشتری بازگرداند.
"از تگ تعیین کننده می‌توانید در جمله اخیر استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خیار عیب چیست، به کانال تلگرام حقوق قراردادها ما بپیوندید.
کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا آماده است تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون خیار عیب چیست پاسخ دهند.

سوالات پر تکرار

  1. در این مقاله به بررسی موضوعات مربوط به صدور چک‌های برگشتی پرداخته می‌شود.
    وقتی که وجه مربوطه به دارنده چک پرداخت نشود، این به معنی این است که صاحب چک حق دریافت وجه را ندارد.
    بانک ممکن است به دلیل قلم خوردگی، عدم تطابق امضا و یا تفاوت در اطلاعات موجود در چک، از پرداخت مبلغ به صاحب چک منع کند.
    قوانین، مواردی برای تعریف چک برگشتی یا بلا محل دارد و در اینصورت مالک چک می تواند آن را برگشتی یا بلا محل تلقی کند و اقدامات قانونی لازم را برای بازیابی مبلغ چک انجام دهد.
    درخواستی برای مطالبه وجه پرداخت نشده چک باید به دادگاه ارسال شود.
    یک روش دیگر برای وصول وجه چک برگشتی استفاده از روش وصول چک ثبتی است که با ثبت اسناد برای کسب وصول از صادرکننده چک و از طریق سازمان ثبت انجام می‌شود.
    سه روش مختلف برای وصول چک برگشتی از بانک وجود دارد.
    در روش اول، می‌توانید شکایت کیفری علیه فرد صادرکننده چک نمایید که باعث تحمیل مجازات حبس و جریمه مالی می‌شود.
    اما دقت کنید که این روش تنها به مجازات فرد صادرکننده چک منجر می‌شود و برای دریافت وجه چک برگشتی باید از روش قانونی برای ادعای دریافت وجه چک استفاده کنید.
    در سال‌های اخیر، تعداد چک‌های برگشتی بدون دلیل مناسب افزایش یافته است و به آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات مربوط به صدور چک نیازمندیم.
    همچنین در صورت برگشت چک، رفع تأثیر منفی چک برگشتی تنها با رعایت شرایط مقرر در ماده ۵ قانون صدور چک، امکان‌پذیر خواهد بود.

نتیجه گیری

به طور کلی، مطالعه این مقاله نشان می‌دهد که برای مواجهه با مشتریانی که با خیارهای عیب دار مواجه می‌شوند، استفاده از روش بازپرداخت مبلغ مربوط به عیب، یک راه حل مناسب است.
طبق ماده 427، باید توسط یک کارشناس رسمی قیمت واقعی کالا در حالت سالم و معیوب تعیین شود و در صورت برابر بودن قیمت کالا در حالت سالم با قیمتی که در زمان خرید توافق شده است، تفاوت قیمت مبلغ بازپرداخت خواهد بود.

اگر قیمت کالا در حالت سالم کمتر یا بیشتر از قیمت معامله باشد، نسبت بین قیمت کالا در حالت معیوب و سالم تعیین شده و مابقی مبلغ به عنوان بازپرداخت به مشتری بازگردانده می‌شود.
از تگ تعیین کننده می‌توان در جمله اخیر استفاده کرد.

به همین ترتیب، با مشاهده این مقاله می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از روش بازپرداخت مبلغ مربوط به عیب می‌تواند راه حلی مؤثر برای حل مشکلات خانمان‌هایی که با خیارهای عیب دار روبرو می‌شوند، باشد.