حکم بازنشستگی

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

حکم بازنشستگی

در این مقاله مشخص شده است که دومین شرط برای دریافت حکم بازنشستگی، پرداخت مبلغ بیمه به سازمان تأمین اجتماعی به مدت سی سال و رسیدن به سن چهل و پنج (زنان) و پنجاه (مردان) سال است.
همچنین، کارمندانی که تجربه کاری سی ساله داشته باشند، می توانند با درخواستی مکتوب از سوی تشکل کارفرما، حق بازنشستگی را کسب کنند.

یکی از شرایط مورد نیاز برای دریافت حکم بازنشستگی در سال ۱۴۰۲، رسیدن به سن ۶۵ سال همراه با هر میزان سابقه کاری است.
همچنین، در سال ۱۴۰۲، کارمندان دولتی، نیروهای لشکری و بیمه اجتماعی می توانند حکم بازنشستگی‌شان را به صورت آنلاین دریافت کنند.

سومین شرط برای دریافت حکم بازنشستگی، داشتن تجربه حداقل یک نوع شغل سخت و زیان‌آور به مدت بیست سال متوالی یا بیست و پنج سال متناوب است.
دریافت حکم بازنشستگی به مفادی است که شخص بعد از رسیدن به سن بازنشستگی قانونی، حقوق و دستمزد بازنشستگی خود را دریافت کند.

دریافت حکم بازنشستگی از طریق سامانه تامین اجتماعی و سایت صندوق بازنشستگی کشوری امکان‌پذیر است.
همچنین، دریافت حکم بازنشستگی کارگران تامین اجتماعی نیازمند تهیه فرم درخواست حکم بازنشستگی، تهیه مدارک مورد نیاز و ارسال مدارک و فرم درخواست به دفتر تامین اجتماعی است.

در نهایت، پس از تایید درخواست، تامین اجتماعی حکم بازنشستگی را به درخواست کننده صادر می‌کند.

خلافی

بعد از یک دوره کار فعال و پرتلاش، رسیدن به سن بازنشستگی و بهره‌مندی از وقتی آزاد بسیار حائز اهمیت است.
به همین جهت، در قوانین مربوط به استخدام و کار، مقرراتی درباره شرایط بازنشستگی کارمندان و کارگران در نظر گرفته شده است.
در این راستا، افراد مستحق باید در سازمان مربوطه درخواست بازنشستگی خود را ارائه کنند تا درصورت وجود شرایط لازم، سند بازنشستگی برای آن‌ها صادر شود.

حکم بازنشستگی، به تصمیمی گفته می‌شود که بر اساس آن، فرد مشمول شرایط خاص و مشخصی، از کار بازنشسته شده و از این رو به عنوان بازنشسته شناخته می‌شود.
این تصمیم، مبنای برخورداری بازنشستگان از حقوق و مزایای دوران بازنشستگی می‌باشد.
به همین جهت، آشنایی با روش دریافت حکم بازنشستگی کارکنان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، برای برخورداری از مزایای بازنشستگی امری ضروری است.

برای بررسی این موضوع، ابتدا به توضیح مفهوم "حکم بازنشستگی" و "زمان صدور آن" می‌پردازیم.
سپس، درباره "شرایط و نحوه دریافت حکم بازنشستگی در سال 1402" اطلاعاتی ارائه خواهد شد.
این اطلاعات می‌تواند از طریق سامانه‌ای مربوطه در دسترس باشد.

حکم بازنشستگی چیست

پیش از بررسی موضوع حکم بازنشستگی چیست، بهتر است کمی درباره مفهوم بازنشستگی صحبت کرده و شرایط آن را بررسی کنیم.
بر اساس قانون، بازنشستگی به معنای پایان خدمت یک فرد بیمه شده است، زیرا او به سن و سابقه کار مشخص شده برای بازنشستگی رسیده است.
پس از آن، فرد می تواند از مستمری بازنشستگی و پاداش بازنشستگی بهره ببرد.

با توجه به این موضوع، قوانین تامین اجتماعی و مدیریت خدمات کشوری، مشخصات بازنشستگی بیمه شدگان کارکنان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی را تعیین کرده‌اند.
طبق این قوانین، زمانی که فرد بیمه شده، شرایط بازنشستگی از جمله رسیدن به سن بازنشستگی قانونی را داشته باشد، تا پایان زندگی، از مزایایی در قالب حقوق بازنشستگی بهره‌مند می‌شود.
بنابراین، وقتی کسی بازنشسته می‌شود، وضعیت حقوقی او، از جهت میزان حقوق و مزایا و سابقه کاری، در سندی تحت عنوان حکم بازنشستگی، ثبت می‌شود.

بنابراین، برای پاسخ به این سوال که حکم بازنشستگی چیست، باید بگوییم که حکم بازنشستگی به مفادی اطلاق می‌شود که در آن، مدت خدمت بیمه شده به پایان رسیده و به فرد باقیمانده، مستمری بازنشستگی تعلق می‌گیرد.
بیمه شدگان می‌توانند در این حکم، وضعیت بازنشستگی خود و قوانین مربوطه را ملاحظه کنند.
در ادامه، درباره شرایط دریافت حکم بازنشستگی کارکنان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲، توضیح خواهیم داد.

شرایط دریافت حکم بازنشستگی 1402

در بخش قبل، توضیحی درباره "تعریف بازنشستگی" ارائه شد.
همانطور که اشاره شد، دریافت حکم بازنشستگی، یکی از مسایل مهمی است که بازنشستگان متعلق به دسته‌های مختلف از جمله کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و کارمندان دولت، با آن مواجه می‌شوند و پرسش‌های زیادی درباره آن مطرح می‌شود.
از این سوالات می‌توان به شرایط دریافت حکم بازنشستگی و همچنین شرایط لازم برای یک بیمه شده که در سال ۱۴۰۲، به دنبال دریافت حکم بازنشستگی باشد، اشاره کرد.

به سؤال مطرح شده، باید پاسخ داد که برای استفاده از حق بازنشستگی کارکنان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، باید به شرایط زیر توجه کرد.
متقاضی باید یکی از شرایط سن و سابقه کار ذکر شده در قوانین کار و تامین اجتماعی یا قانون مدیریت خدمات کشوری را برای بازنشستگی داشته باشد.
در این قسمت، می‌خواهیم این شرایط را بررسی کنیم.

در قوانین بیمه تامین اجتماعی، معیارهای بازنشستگی کارمندان در بخش خصوصی با توجه به سن مورد نیاز برای بازنشستگی و دریافت حکم بازنشستگی مشخص شده است.
بر اساس این مقررات، شرایط دریافت حکم بازنشستگی به شرح زیر است که اگر یکی از آنها برقرار باشد، فرد می تواند در سال ۱۴۰۲ شرایط بازنشستگی و دریافت حکم بازنشستگی را داشته باشد.

اولین شرایط دریافت حکم بازنشستگی این است که درخواست کننده باید حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی را داشته باشد و همچنین باید به سن 60 سالگی برسد (برای مردان) و 55 سالگی برسد (برای زنان).

دومین شرایط برای دریافت حکم بازنشستگی این است که فرد متقاضی، به مدت ۳۰ سال مبلغ بیمه را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده و سن او به ۵۰ سال (مردان) و ۴۵ سال (زنان) رسیده باشد.

سومین شرط برای دریافت حکم بازنشستگی، این است که فرد متقاضی حداقل یک نوع شغل سخت و زیان‌آور را تجربه کند.
اگر این فرد سابقه پرداخت حق بیمه را به مدت 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب داشته باشد، می‌تواند حکم بازنشستگی را بدون در نظر گرفتن سن، دریافت کند.

چهارمین شرط مربوط به بازنشستگی این است که زنانی که حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی را دارند و حداقل 42 سال سن دارند، مي‌توانند مشمول بازنشستگی شوند و در صورت بازنشسته شدن، با دریافت معاش معادل 20 روز حقوق، از زندگی بازنشسته برخوردار شوند.

درباره "شرایط دریافت حکم بازنشستگی" و تأثیرات حقوقی بازنشستگی کارمندان دولت، لازم است به قانون استخدام کشوری و همچنین قانون مدیریت خدمات کشوری توجه نمود.
طبق این قوانین، حداقل سن مورد نیاز برای دریافت حکم بازنشستگی کارکنان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۲ شامل حداقل ۶۰ سال است.
به هر میزان سابقه کار در این صورت می توان درخواست بازنشستگی را تقدیم نمود و با درخواست کارمند حکم بازنشستگی صادر می گردد.

یکی از شرایط مورد نیاز برای دریافت حکم بازنشستگی در سال ۱۴۰۲، رسیدن به سن ۶۵ سالگی همراه با هر میزان سابقه کاری است.
در این حالت، کارمند برای دریافت حکم بازنشستگی باید درخواست خود را تقدیم کند و نیز توافق سازمان یا نهادی که در آن مشغول به کار است را به دست آورد.

همچنین، کارمندان مرد با سن ۵۰ سال و سابقه کار ۲۵ سال و همچنین کارمندان زن با سابقه کار ۲۰ سال، بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی، می‌توانند درخواست بازنشستگی را درخواست کنند.
در چنین صورتی، صدور حکم بازنشستگی به موافقت نهاد ذی‌ربط خواهد بستگی داشت.

به اضافه از اینها ، همه کارمندانی که تجربه کاری ۳۰ ساله دارند ، می توانند با درخواستی مکتوب از سوی تشکل کارفرما، حق بازنشستگی را کسب کنند.
این نوع بازنشستگی به عنوان بازنشستگی اجباری محسوب میشود ، زیرا بر اساس سابقه کاری مشخص شده توسط کارفرما محاسبه میشود.

سامانه دریافت حکم بازنشستگی

در سال ۱۴۰۲، کارمندان دولتی، نیروهای لشکری و بیمه اجتماعی می‌توانند حکم بازنشستگی‌شان را به صورت آنلاین دریافت کنند.
همچنین، افراد بازنشسته‌ای که قصد دریافت حکم بازنشستگی نرمال یا پیش از موعد خود را دارند، می‌توانند از خدمات غیر حضوری با استفاده از سامانه مربوطه بهره‌مند شوند.

متن: "به همین دلیل، در این قسمت، قصد داریم به معرفی سامانه دریافت حکم بازنشستگی می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که مشمولان، برای دریافت حکم بازنشستگی خود، باید به کدام سایت و سامانه مراجعه نمایند.
در قسمت بعد نیز، نحوه دریافت حکم بازنشستگی از طریق این سامانه، تشریح خواهد شد.
"

در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان حکم بازنشستگی را دریافت کرد؟ باید اشاره کرد که کارمندان دولت، امکان مشاهده و دریافت حکم بازنشستگی خود در سال ۱۴۰۲ را از طریق مراجعه به سایت کانون بازنشستگی کشوری به آدرس www.
cspf.
ir دارند.
برای دسترسی کامل به نحوه مشاهده این حکم، در قسمت بعد توضیحاتی ارائه خواهند شد.

همچنین، وبسایت سازمان تامین اجتماعی بر روی آدرس eservices.
tamin.
ir قرار دارد.
این پلتفرم برای کسانی است که در قوانین کار قرار دارند و دریافت حقوق تامین اجتماعی می‌کنند، به وسیله آن می‌توانند حکم بازنشستگی خود را دریافت کنند.
البته، برای دریافت حکم بازنشستگی در سال 1402 نیاز است تا در این پلتفرم ثبت نام نمایند.
در ادامه به توضیح این موضوع خواهیم پرداخت.

نحوه دریافت حکم بازنشستگی

مانند قسمت قبل، اکنون می‌خواهیم درباره دریافت حکم بازنشستگی کارمندان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی از طریق سامانه تامین اجتماعی و سایت صندوق بازنشستگی کشوری صحبت کنیم.
در سال ۱۴۰۲، شما می‌توانید به صورت آنلاین از سامانه استفاده کرده و حکم بازنشستگی خود را دریافت کنید.
برای این کار، به وبسایت صندوق بازنشستگی کشوری بروید و از طریق سامانه آنلاین، درخواست خود را ثبت کنید.
این روش آسان و قابل انجام است و شما نیازی به حضور حضوری ندارید.

نحوه دریافت حکم بازنشستگی کارگران تامین اجتماعی را می‌توان به شکل زیر توصیف کرد:برای دریافت حکم بازنشستگی از تامین اجتماعی، شما باید به مراحل زیر پی‌برده و مدارک مورد نیاز را تهیه کنید:۱.
تهیه فرم درخواست حکم بازنشستگی: شما باید فرم مربوطه را از دفتر تامین اجتماعی دریافت کرده و با استفاده از تگ em اطلاعات خواسته شده را در آن وارد کنید.
این اطلاعات شامل مشخصات شخصی، شماره بیمه‌نامه، تاریخ شروع بیمه، سابقه کار و سایر اطلاعات مربوط به بازنشستگی است.
۲.
تهیه مدارک و اسناد مورد نیاز: شما باید مدارکی مانند روزنامه رسمی، تصاویر کارت ملی و شناسنامه و همچنین گذرنامه (در صورت وجود) را با استفاده از تگ em آماده کنید.
همچنین لازم است که گواهی اشتغال به کار، معرفی نامه از محل کار قبلی و گواهی نامه وثیقه (وثیقه را می‌توان به عنوان تضمین انجام وظایف بازنشسته در نظر گرفت) را نیز ارائه دهید.
۳.
ارسال مدارک و فرم درخواست: بعد از تهیه و کامل کردن مدارک و فرم درخواست، آن را به دفتر تامین اجتماعی ارسال کنید.
می‌توانید از پست رایگان استفاده کنید یا مستقیما به دفتر مربوطه مراجعه کنید.
۴.
انتظار برای پاسخ: بعد از ارسال مدارک، شما باید صبر کنید تا درخواست شما بررسی شده و پاسخی برای شما ارسال شود.
توصیه می‌شود برای دریافت پیشنهادهای وضعیت درخواست، شماره تماس صحیح خود را در فرم درخواست قید کنید.
۵.
دریافت حکم بازنشستگی: در صورت تایید درخواست شما، تامین اجتماعی به شما یک حکم بازنشستگی خواهد داد.
این حکم را از دفتر تامین اجتماعی دریافت کنید.
تا زمانی که تمامی مراحل فوق را صحیح انجام دهید، می‌توانید حکم بازنشستگی کارگران تامین اجتماعی را دریافت کنید.

روش دریافت حکم بازنشستگیدر سال ۱۴۰۲ توسط تامین اجتماعی به این شکل است که ابتدا شخص بیمه شده و به وبسایت eservices.
tamin.
ir
مراجعه می‌کند.
در ادامه باید در قسمت نوار بالای صفحه، گزینه مستمری بگیران را انتخاب کند و سپس به ترتیب گزینه‌های “حکم مستمری بگیران” و “مشاهده حکم مستمری بگیران” را انتخاب نماید.

در ابتدا، برای مشاهده‌ی حکم مستمری و بازنشستگی، باید وارد حساب کاربری خود شوید.
در صورتی که قبلاً در سامانه و پرتال تامین اجتماعی ثبت نام کرده‌اید، از طریق وارد کردن نام کاربری و گذرواژه می‌توانید به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید.
اما اگر هنوز در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام نکرده‌اید، باید ابتدا در این سامانه ثبت نام کنید تا بتوانید از سایر خدمات آن بهره‌مند شوید.

درباره مشاهده و دریافت حکم مستمری از طریق سامانه، نکته‌ای مهم وجود دارد.
این سامانه فقط قادر است حکم افزایش سالیانه مستمری را نمایش دهد و حکم اولیه برقراری مستمری یا حکم بازنشستگی اولیه را قابل مشاهده نمی‌سازد.
به عبارت دیگر، مستمری‌گیرانی که در سال جاری انتخاب شده‌اند، می‌توانند از سال آینده به این سامانه مراجعه کرده و حکم بازنشستگی یا دریافت مستمری خود را مشاهده و دریافت کنند.

نحوه گرفتن حکم بازنشستگی کارکنان دولت:برای دریافت حکم بازنشستگی، کارمندان دولت باید اقدامات زیر را انجام دهند:۱.
تهیه فرمهای موردنیاز:
برای شروع فرآیند بازنشستگی، کارمند باید فرمهای مربوطه را تهیه کند.
این فرمها شامل درخواست بازنشستگی، اظهارنامه مالیاتی و سایر فرمهای محلی ممکن است.
۲.
تکمیل و ارسال فرمها:
بعد از تهیه فرمها، کارمند باید آنها را کامل کند و به اداره مربوطه ارسال کند.
برخی از فرمها نیاز به امضای کارفرما و بخشی از اطلاعات منابع انسانی دارند.
۳.
ارائه مدارک موردنیاز:
علاوه بر فرمها، کارمند باید مدارک مورد نیاز را نیز تهیه و ارائه کند.
این مدارک شامل کپی هویت، کارت پایان خدمت، سوابق شغلی، گواهی حق بیمه و سند مالکیت مسکن می‌شود.
۴.
ثبت درخواست و بررسی:
با ارسال فرمها و مدارک، درخواست بازنشستگی کارمند ثبت و بررسی میشود.
پس از بررسی صحت اطلاعات و تأیید صلاحیت کارمند برای بازنشستگی، حکم بازنشستگی آماده می شود.
۵.
ابلاغ حکم بازنشستگی:
حکم بازنشستگی توسط اداره مربوطه صادر شده و به کارمند ابلاغ میشود.
کارمند باید به محل کار مراجعه کند و حکم را دریافت کند.

برای دریافت حکم بازنشستگی توسط کارمندان کشوری و لشکری ۱۴۰۲، متقاضی باید به وبسایت کانون بازنشستگی کشوری به نشانی www.
cspf.
ir مراجعه کند.
در این وبسایت، احکام جدید بازنشستگان کشوری نیز قابل مشاهده است.
در صفحه اصلی وبسایت، متقاضی باید روی گزینه درگاه خدمات الکترونیکی کلیک کند.
به این ترتیب، میتواند حکم بازنشستگی خود را دریافت کند.

پس از آن، یک تصویر به همراه متن زیر وجود دارد.
از بخش بالای صفحه، گزینه "حقوق" را انتخاب کنید و سپس گزینه "دریافت حکم حقوق" را انتخاب کنید.
این اقدام باعث هدایت شما به صفحه بعدی خواهد شد و از طریق آن، می‌توانید مراحل مورد نیاز برای مشاهده حکم بازنشستگی سال 1402 را انجام دهید.

در مرحله‌ای که هستید، با وارد نمودن اطلاعات شخصی خود، شامل شماره ملی، شماره حساب و نیز شماره دفتر کل، می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید اطلاعات مربوط بهحکم حقوقی و حکم بازنشستگیرا مشاهده کنید.

در اینجا باید توجه کنیم که کلیه مراحل دریافت و مشاهده حکم بازنشستگی برای کارکنان کشوری، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌شود و لزومی برای مراجعه حضوری به سازمان مربوطه در نظر گرفته نشده است.
بنابراین، برای دریافت حکم بازنشستگی در سال 1402 نیازی به حضور حضوری نخواهد بود.

زمان صدور حکم بازنشستگی

در بخش‌های قبل، به بررسی مفهوم "حکم بازنشستگی" پرداخته شد.
حکم بازنشستگی یک حکم قانونی است که تعیین کننده وضعیت حقوقی بازنشستگی‌شدگان است.
این حکم بر اساس آن است که بازنشستگان حقوق و دستمزد خود را از مبنایی یعنی مستمری و حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.
اما یک سوال ممکن است پیش بیاید که زمان صدور حکم بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ چقدر است و چه زمانی بازنشستگان می‌توانند به این حکم دسترسی داشته باشند؟

برای پاسخ به این پرسش، باید بگوییم که زمان صدور حکم بازنشستگی کارکنان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی قابل تعیین دقیق نیست.
در واقع، صدور حکم بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ بستگی دارد به اینکه آیا متقاضی درخواست بازنشستگی را ثبت کرده است و یا اگر بازنشستگی اجباری است، آیا سازمان مربوطه آن را انجام داده است.

سوالات پر تکرار

  1. برای درک بهتر در مورد خیار غبن، مقاله حاضر مشروح کردیم که زمانی که نیاز به قطع قراردادی داریم، باید به چه مواردی توجه کنیم.
    یکی از دلایل ممکن برای اتمام یک قرارداد این است که طرفین به توافقی به نام اقاله یا تفاسخ برسند.
    در این صورت مستاجر و موجر با یکدیگر توافق می‌کنند تا قرارداد بینشان را لغو کنند.
    از جمله مواردی که می‌تواند منجر به لغو قرارداد اجاره قبل از پایان مدت مشخص شده باشد، برهم زدن توافقی قرارداد می‌باشد.
    برای انجام این کار، وی باید دادخواستی به دادگاه حقوقی تقدیم کرده و درخواست لغو قرارداد اجاره را مطرح کند.
    توضیح عقد اجاره به این صورت است که طبق این تعریف، مستأجر مالکیت فیزیکی ملک مورد اجاره را ندارد.
    با این حال، می‌تواند از ملک مورد اجاره تا مدت زمانی استفاده کند.
    یکی از مسائل مهم در مورد اجاره، پایان یافتن قرارداد اجاره یا فسخ آن است.
    اجاره یک عقد لازم است، به عبارتی هر دو طرف عقد حق ندارند که آن را نقض کنند و باید به آن پایبند باشند؛ بنابراین، فسخ قبل از پایان مدت قرارداد دشوار است.
    سوال این است که چگونه و در چه شرایطی می‌توان عقد لازم را فسخ کرد؟ در این مقاله، به ویژگی‌های فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان مدت آن، شامل عدم تعادل بین طرفین، وجود شرط فسخ و نقض توافقی قرارداد، پرداخته شده است.

نتیجه گیری

پس از بررسی مفهوم بازنشستگی و حکم بازنشستگی، استنتاج می‌شود که حکم بازنشستگی یک حکم قانونی است که وضعیت حقوقی بازنشستگی‌شدگان را تعیین می‌کند.
این حکم بر اساس آن است که بازنشستگان حقوق و دستمزد خود را از مستمری و حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

دریافت حکم بازنشستگی نیز می‌تواند از طریق سایت‌های مختلف انجام شود.
برای مشاهده حکم بازنشستگی خود، می‌توانید به سایت کانون بازنشستگی کشوری به آدرس www.

cspf.
ir مراجعه کنید.

همچنین، کارمندان دولتی و لشکری می‌توانند از سامانه تامین اجتماعی نیز استفاده کنند.
با انجام مراحل درخواست و ارائه مدارک مورد نیاز، می‌توانید حکم بازنشستگی خود را دریافت کنید.

از این روش‌ها می‌توانید استفاده کنید تا به مستمری و حقوق بازنشستگی خود دسترسی داشته باشید و از آن‌ها بهره‌مند شوید.
برای دریافت پاسخ‌های مربوط به حکم بازنشستگی کارمندان کشوری و لشکری، می‌توانید به سامانه تامین اجتماعی و سایت صندوق بازنشستگی کشوری مراجعه کنید.

با انجام مراحل ثبت نام و ارسال مدارک مورد نیاز، می‌توانید حکم بازنشستگی خود را دریافت کنید.
در نهایت، با استفاده از حکم بازنشستگی، می‌توانید از مستمری بازنشستگی و پاداش بازنشستگی خود بهره‌برداری کنید و زندگی بازنشستگی خود را آغاز کنید.