جرم اسید پاشی و مجازات آن

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

جرم اسید پاشی و مجازات آن

در صورتی که در نتیجهٔ اسید پاشی، صدمه‌ای به بدن شخص دیگر وارد شود، مجرم به مجازات حبس تعزیری درجه چهارم محکوم خواهد شد.
قبلاً قانونی برای اسید پاشی وجود داشته اما با تصویب "قانون تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از قربانیان آن" مجازات متجاوزین تشدید شده است.

در صورتی که جرم اسیدپاشی باعث تغییر دائمی شکل صورت شخص مجنی علیه شود، مجرم به حبس تعزیری درجه یک محکوم خواهد شد.
در صورتی که جرم اسیدپاشی باعث مرض دائمی یا ضعف دائم یکی از حواس شخص مجنی علیه، قطع یا عدم قابلیت استفاده از یک عضو شود، مجرم به حبس تعزیری درجه دو محکوم خواهد شد.

و در صورتی که این عمل باعث نخسان یا ضعف دائم یکی از اعضای بدن یا صدمه جبران ناپذیر به آن عضو شود و بدون اینکه عضو از کار افتد، مجرم به حبس تعزیری درجه سه محکوم خواهد شد.

خلافی

یکی از جنایاتی که برای آن مجازات تعیین شده است، فعل اسید پاشی است که متأسفانه به تازگی از بین جنایاتی است که تعداد آن‌ها افزایش یافته است.
اگرچه قانونگذار سابقاً مجازاتی برای اسید پاشی تدوین کرده بود، اما به دلیل افزایش این جنایت، در تاریخ 11 دی ماه سال 1397 قانونی با عنوان "قانون تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از قربانیان آن" را تصویب کرد.
این قانون باعث شده است تا مجازات متجاوزین تشدید گردد.
در این مقاله به بررسی جرم اسید پاشی و مجازات آن می‌پردازیم.

جرم اسید پاشی

جرم اسیدپاشی، طبق قانون، زمانی رخ می‌دهد که فردی قصداً اسیدپاشی و یا استفاده از هر گونه ترکیب شیمیایی دیگر با هر غلظتی را انجام داده و این عمل منجر به آسیب رسیدن به اعضای بدن فرد و ضربه زدن به حقوق و منافع وی شود.
در صورت ارتکاب این جرم، به عبارتی که شرایط عمومی و خاص مربوطه را رعایت کند، قصاص یا جبران خسارت نفس و یا جبران خسارت اعضا تعلق می‌گیرد؛ در غیر اینصورت، طبق قوانین دیه و تعزیر عمل خواهد شد.
در واقع برای اثبات ارتکاب جرم اسیدپاشی، باید در ابتدا فرد انجام این عمل را به صورت خواسته شده و با آگاهی انجام داده باشد و در ثانیت، باعث آسیب خدماتی به یکی از اعضای بدن فرد شده باشد، در این صورت جرم اسیدپاشی رخ داده و مستوجب مجازات قانونی خواهد شد.

مجازات اسید پاشی

حکم اسید پاشیزمانی که فردی اقدام به اسید پاشی کند و شاکی نباشد یا شاکی از قصاص صرف نظر کند و یا به هر دلیلی قصاص اجرا نشود، علاوه بر تسویه دیه یا ارش به‌طور مقرر، مجرم اسید پاشی محکوم به مجازات زیر است:در صورت ارتکاب جرم اسیدپاشی علیه جسم و جان به طوری که منجر به تغییر دائمی شکل صورت شخص مشتکی شود، به حبس تعزیری درجه یک محکوم خواهد شد.
در صورت ارتکاب جرم اسیدپاشی علیه عضوی از بدن که باعث مرض دائمی، ضعف دائم یکی از حواس شخص مجنی علیه، قطع یا عدم قابلیت استفاده از آن عضو شود، به حبس تعزیری درجه دو محکوم خواهد شد.
در صورتی که این عمل باعث نقصان یا ضعف دائم یکی از اعضای بدن یا صدمه جبران ناپذیر به آن عضو شده و بدون آنکه عضو از کار افتد، به حبس تعزیری درجه سه محکوم خواهد شد.

اگر در نتیجهٔ اقدامی صدمه‌ای به بدن شخص دیگر وارد شود، به مجازات حبس تعزیری درجه چهارم محکوم خواهد شد.

مجازات اسیدپاشی روی ماشین

پس از توضیح درباره "اقدام به اسیدپاشی" و اجزای آن در بخش‌های قبلی، در این بخش از مقاله قصد داریم تا "تنبیه جرم اسیدپاشی بر روی ماشین" را بررسی کنیم و بگوییم که فرد متجاوز به چه مجازاتی محکوم می‌شود.

سوالات پر تکرار

  1. مقاله حاکی از این است که تاکید بر نام تجاری در علامت تجاری باعث شناخت آسان‌تر محصول می‌شود.
    قوانین تجارت شرایط ثبت نام تجاری را مشخص کرده است و توجه شود که ثبت نام تجاری به اختیار تاجر بستگی دارد، مگر اینکه وزارت دادگستری ثبت آن را الزامی کند.
    در صورتی که ثبت نام تجاری الزامی باشد و به موقع انجام نشود، دفتر اسناد رسمی هزینه ثبت را سه برابر دریافت خواهد کرد.

نتیجه گیری

نتیجه‌گیری قوی:با توجه به افزایش جنایت اسید پاشی و تأثیرات نامطلوب آن بر قربانیان، قانون تشدید مجازات اسید پاشی تصویب شده است.
این قانون باعث تشدید مجازات متجاوزین و تحکیم حقوق قربانیان اسید پاشی می‌شود.

بر اساس حکم این قانون، متخلفان اسید پاشی بر اساس شدت صدمات و آسیب‌های جسمی مجازات‌های تعزیری درجه یک، دو یا سه خواهند دریافت.
این تدابیر قانونی باعث تشدید مجازات برای متخلفان و بهبود وضعیت قربانیان اسید پاشی می‌شود.

بنابراین، ضرورت اجرای صحیح و کامل این قانون و افزایش آگاهی جامعه در این خصوص، برای مهار کردن این جنایت و حمایت از قربانیان آن بسیار حیاتی است.