ثبت شکایت از اپراتورهای ایرانسل و همراه اول در سامانه 195

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

ثبت شکایت از اپراتورهای ایرانسل و همراه اول در سامانه 195

مقاله حاکی از آشنایی با وظایف سازمان بازرسی کل کشور و ثبت شکایت اینترنتی است.
سه مقاله دیگر نیز در این مقاله معرفی می‌شوند که شامل نحوه استعلام و شکایت از خدمات ارزش افزوده، راهنمای ثبت شکایت اینترنتی و مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا هستند.

در مورد سامانه 195 که یک سامانه پیشرفته است، بیان شده است که تعداد شکایات در سال 98 به نزدیک به صد هزار شکایت افزایش پیدا کرده است.
کیفیت پاسخگویی نیز افزایش یافته است و زمان پاسخ دهی از سه ماه به یک هفته کاهش یافته است.

بنا به این موضوع، پیشنهاد شده است که در صورتی که اجحافی بر شما صورت گرفته است، از طریق سامانه 195 شکایت کنید.
سامانه 195 برای تمامی مشترکین سرویس های ارتباطی ثابت، سیار و پستی قابل دسترسی است و می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی 195.

cra.
ir، تماس با شماره تلفن 195 یا ارسال شکایت از طریق پست الکترونیکی 195cra.

ir، شکایت خود را از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات ثبت کنند.
برای استعلام و شکایت از خدمات ارزش افزوده، مشترکین باید به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با آدرس cra.

ir مراجعه کرده و مراحل ثبت شکایت را انجام دهند.
همچنین، نحوه ثبت شکایت از اپراتور ایرانسل و همراه اول نیز در مقاله مورد بحث قرار گرفته است و نحوه ثبت درخواست و تکمیل فرم های مربوطه در سامانه 195 برای پاسخگویی به شکایات اپراتورها توضیح داده شده است.

خلافی

آشنایی با وظایف سازمان بازرسی کل کشور و ثبت شکایت اینترنتی

نحوه استعلام و شکایت از خدمات ارزش افزوده

راهنمای ثبت شکایت اینترنتی

مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا

معرفی سامانه 195

در این مقاله ابتدا به معرفی سامانه 195 می پردازیم.
این سامانه به تدریج پیشرفت نمود و در میان مردم شناخته شد ، شاید آمار ثبت 1300 شکایت در سال 1391 نسبت به نزدیک به صد هزار شکایت در سال 98 می تواند گویای شناخته شدن این سامانه در میان مردم باشد.
البته به همین میزان استقبال ، کیفیت پاسخگویی این سامانه نیز بالاتر رفته است و از میانگین زمان پاسخگویی شکایات از سه ماه به یک هفته تقلیل یافته است.
بنابراین در صورتی که در خصوص موارد ذکر شده به شما اجحافی شده است ، پیشنهاد ما شکایت از طریق سامانه 195 می باشد.
 کلیه مشترکین سرویس های ارتباطی ثابت، سیار و پست می توانند با یکی از روش های ذیل نسبت به ثبت شکایت خود از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اقدام نمایند :

1- مراجعه به پایگاه اینترنتی https://۱۹۵.
cra.
ir

2- تماس با شماره تلفن ۱۹۵

3- ارسال شکایت خود به پست الکترونیک ۱۹۵cra.
ir

این خدمت به صورت الکترونیکی ارائه می شود.
به منظور انجام پاسخگویی به شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۵ شکایات پس از ثبت ،  در کارتابل اپراتور ها قرار می گیرد و اپراتور ها موظف هستند بسته به نوع و موضوع شکایات در کوتاه ترین زمان ممکن که حداقل ۳ روز کاری و حداکثر ۱۴ روز کاری می باشد به شکایات پاسخ داده و جواب نهایی را در سامانه ثبت نمایند و مشترک را از نتایج شکایت مطلع کنند.

 

 

 در این مرحله در صورتی که جلب رضایت مشترک صورت پذیرفت شکایت در کارتابل نهایی شده ها قرار می گیرد و پرونده شکایت بسته می شود ولی در صورتی که شاکی مجددا اعتراض داشته باشد و در مرحله تجدید نظر شکایت خود را دوباره مطرح نماید اپراتور موظف است ظرف سه روز کاری پاسخ شکایت شاکی را اعلام و نسبت به مرتفع نمودن کامل موضوع شکایت اقدام نماید ، در صورتی که اپراتور قادر به این کار نباشد شکایت به کارتابل منطقه سازمان ارجاع و توسط منطقه از اپراتور پیگیری خواهد شد و در نهایت اگر پیگیری های منطقه نیز مثمر ثمر واقع نشود شکایت ارجاع به کارتابل بازرسی سازمان تنظیم مقررات گردیده و از سوی آن واحد پیگیری می گردد و در نهایت پس از ارجاع به کارشناسان پاسخگویی به شکایات دفاتر سه گانه معاونت نظارت و دفتر USO با تنظیم مکاتباتی مانند ابلاغ اخطار و یا تعیین جریمه نقدی و یا برگزاری جلسات حضوری رفع مشکل با حضور نماینده اپراتور و سازمان و خود شاکی اقدام به رفع مسئله می نماید.
در صورتی که شکایات بدون ثبت در سامانه ۱۹۵ به صورت مراجعه حضوری و یا مکاتبه و یا تماس تلفنی در موارد حساس توسط نهاد ها و ارگان های دولتی و حکومتی مانند دفتر وزارتی، مجلس و سایر مراجع به سازمان ارجاع داده شود ضمن ثبت شکایت در سامانه و دریافت مشخصات شخصی شاکی و ارائه کد رهگیری به نامبرده برای پیگیری نتایج موضوع شکایت و ارجاع شکایت ثبت شده به منطقه سازمان جهت پیگیری به صورت مکاتبه ای پس از اعلام نتایج مجددا به شاکی و نهاد پیگیری کننده اعلام می گردد.
توجه داشته باشید ورود به سامانه ۱۹۵ و ثبت درخواست برای مشترک کاملا رایگان بوده و هیچ گونه هزینه ای برای شاکی نداشته و زمان کل رسیدگی به شکایات توسط اپراتور، بر حسب نوع شکایت بین ۶ روز، ۱۲ روز، ۲۰ روز و ۳۰ روز متغیر می باشد.

نحوه شکایت از اپراتور های ایرانسل و همراه اول

حال که با سامانه 195 آشنا شدیم نوبت به آشنایی با نحوه شکایت از اپراتور ایرانسل و شکایت از اپراتور همراه اول فرا می رسد.
هر مشترک این اپراتور ها به منظور انجام فرآیند پاسخگویی به شکایات ابتدا لازم است نسبت به ثبت درخواست و تکمیل فرم های مربوطه خود در سامانه اقدام نموده تا پس از تایید صلاحیت متقاضی، نسبت به رسیدگی به درخواست مشترک توسط اپراتور اقدام گردد.
برای ثبت اطلاعات متقاضی لازم است مراحل ذیل انجام شود:- ابتدا از طریق این لینک به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد شوید.

- سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات را در قسمت میانی صفحه اصلی انتخاب نمایید.

- در این صفحه گزینه ثبت و پاسخگویی به شکایات (١٩٥) مبتنی بر مکان نمای جغرافیایی را انتخاب کنید.

 

 

- در صفحه جدید از میان گزینه ها ، گزینه ثبت شکایت را انتخاب کنید.

- با انتخاب این گزینه نقشه ایران برای شما نمایش داده شده است که می بایست با زوم بر روی این نقشه محل شکایت خود را انتخاب کنید.

- پس از انتخاب محل شکایت در صفحه بعد می بایست یکی از دسته بندی های  اینترنت ، تلفن ثابت ، تلفن همراه ، خدمات پستی ، تشعشعات ، دفاتر پیشخوان ، خدمات ارزش افزوده را انتخاب نمایید.
با انتخاب هر کدام گزینه های متفاوتی را مشاهده خواهید نمود.

 

 

- چون شکایت از اپراتور های ایرانسل و همراه اول مد نظر ما می باشد ، گزینه تلفن همراه را انتخاب و اطلاعات شکایت شامل سرویس ، نام اپراتور ، نوع شکایت و موضوع شکایت را ثبت می کنید و گزینه مرحله بعد را انتخاب می کنید.

سوالات پر تکرار

  • سامانه 195 چیست؟
  • چند سال است که سامانه 195 وجود دارد؟
  • چند شکایت در سال ۱۳۹۱ ثبت شده است؟
  • چند شکایت در سال ۹۸ ثبت شده است؟
  • کیفیت پاسخگویی سامانه 195 چگونه بوده است؟
  • روش‌های ثبت شکایت از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات چیست؟
  • آیا استفاده از سامانه 195 برای ثبت شکایت رایگان است؟
  • مدت زمان رسیدگی به شکایت توسط اپراتور چقدر است؟
  • نحوه شکایت از اپراتور ایرانسل چگونه است؟
  • نحوه شکایت از اپراتور همراه اول چگونه است؟

نتیجه گیری

مقاله مورد نظر درباره سامانه 195 است که در ایران برای رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشترکین سرویس های ارتباطی ثابت، سیار و پست وجود دارد.
در این مقاله معرفی شده است که این سامانه به تدریج پیشرفت کرده و در میان مردم شناخته شده است.

در سال 1391 تعداد 1300 شکایت ثبت شده است که نشان از شناخته شدن این سامانه توسط مردم دارد.
کیفیت پاسخگویی به شکایات نیز بهبود یافته است و میانگین زمان پاسخگویی از سه ماه به یک هفته کاهش یافته است.

مشترکین می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی، تماس تلفنی و ارسال ایمیل به این سامانه شکایات خود را ثبت کنند.
شکایات پاسخ داده شده در کارتابل اپراتور ها قرار می‌گیرند و اپراتور ها موظفند در کمترین زمان ممکن به شکایات پاسخ دهند و جواب نهایی را در سامانه ثبت کنند.

در صورتی که جلب رضایت مشترک صورت پذیرفته و شکایت در کارتابل نهایی شده باشد، پرونده شکایت بسته می‌شود.
اما در صورتی که شاکی اعتراض داشته باشد و شکایت خود را مجدداً مطرح کند، اپراتور موظف است در سه روز کاری پاسخ شکایت شاکی را اعلام و نسبت به مرتفع نمودن کامل موضوع شکایت اقدام نماید.

در صورت عدم توانایی اپراتور در این امر، شکایت به کارتابل منطقه سازمان ارجاع داده و از سوی آن منطقه پیگیری می‌شود.
در نهایت، اگر پیگیری های منطقه نیز مثمر ثمر نشود، شکایت ارجاع به کارتابل بازرسی سازمان تنظیم مقررات گردیده و پس از ارجاع به کارشناسان پاسخگویی به شکایات دفاتر سه گانه معاونت نظارت و دفتر USO با تنظیم مکاتباتی مانند ابلاغ اخطار و یا تعیین جریمه نقدی و یا برگزاری جلسات حضوری رفع مشکل اقدام خواهد شد.

نحوه ثبت شکایت از اپراتور های ایرانسل و همراه اول نیز در مقاله آورده شده است.
مشترکان این اپراتور ها باید ابتدا از طریق پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد سامانه 195 شده و سپس به مراحل ثبت شکایت بپردازند.

شکایت ها بر اساس دسته بندی های مختلف مانند اینترنت، تلفن ثابت، تلفن همراه و .
.

.
صورت می‌گیرد.

نکته قابل توجه این است که ثبت درخواست و ثبت شکایت برای مشترکان کاملاً رایگان است و هیچ گونه هزینه ای برای شاکی ندارد.