خلاصه مقاله
در این مقاله به بررسی شرایط اثبات شهادت در قضایای تجاوز جنسی پرداخته شده است.
برای اثبات شهادت، باید چهار شاهد مرد یا سه شاهد مرد و دو شاهد زن به صورت متوالی شهادت دهند.
در غیر این صورت، شهادت دهندگان به مجازات قذف محکوم میشوند.
همچنین، تجاوز جنسی از جرائمی است که با خلاف اخلاق و عفت جامعه در تضاد است و طبق قوانین اسلامی، تفخیذ به عنوان یک عمل غیرقانونی محسوب میشود.
مجازات ایجاد تفخیذ صد ضربه شلاق برای هر دو طرف پیوسته است.
برای اثبات تفخیذ، از اقرار و همچنین شهادت شهود استفاده میشود و در صورت اقرار کمتر از چهار بار، مجازات کاهش مییابد.
اگر افراد، بدون رعایت علقه زوجیت و قوانین شرعی، با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند، آنها در ارتکاب جرم رابطه نامشروع قرار میگیرند.
رابطه نامشروع تنها برای رابطه بین دو جنس مخالف محدود نیست و ممکن است روابط نامشروع بین دو جنس همجنس نیز وجود داشته باشد.
دامنه این اقدامات شامل هر دو زن و مردی است که به آنها مساحقه و لواط نیز گفته میشود و این فعالیتها قابلیت گسترش دارد.
در رابطه با این مسئله، قانونگذار برای حفظ نظم عمومی جامعه و احترام به حقوق بشر و جلوگیری از گسترش آن، مقرراتی را تدوین کرده است.
این مقررات اصولاً ریشههای شرعی و قانونی دارند.
یکی از نوع این روابط، تفخیذ است که جزئیات و مجازاتهای آن بر اساس قوانین تعیین شده است و امکان شکایت از آن نیز برای افرادی که تحت تأثیر آن قرار میگیرند، در قانون فراهم شده است.
در این مقاله، ضمن پاسخ به سوال "تفخیذ چیست؟"، به مفهوم و جزئیات آن میپردازیم.
تفخیذ به عمل استفاده غیرقانونی از تواناییها و امتیازاتی اطلاق میشود که فردی در موقعیت خاصی دارد.
مجازات تفخیذ شامل تدابیر مختلفی است و روشهای مختصری نیز برای ثابت کردن این جرم وجود دارد.
همچنین، در ادامه، نحوه شکایت و رسیدگی به جرم تفخیذ بررسی میشود.
تفخیذ چیست
تفخیذ، یکی از اعمال جنسی است که میتواند بین دو مرد انجام شود.
قانون مجازات اسلامی، ماده ۲۳۵، دربارهٔ تعریف تفخیذ آمده است که تفخیذ عبارت است از قرار دادن اندام تناسلی مرد، بین رانها با نشیمنگاه انسان مذکر دیگر.
در تبصرهٔ این ماده نیز به این موضوع اشاره شده است که دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفخیذ است.
این عمل برای اشخاص ترنسسکشوال نیز جرم است و آنها باید بر اساس روند قانونی تغییر جنسیت، اقدام به درمان پزشکی نمایند.
در آیین فقه، آمرزش بار دیگری کردن جرم "تفخیذ" را عملی حرام و قابل مجازات تعیین کردهاند.
بر اساس قول معروف، حداکثر مجازات آن صد تازیانه است.
برخی از مجربان فقهی اعتقاد دارند که اگر مردی متاهل یا در عبارت فقهی "محصن" باشد، مجازات او سنگسار است، در غیر اینصورت، مجازات او شلاق است.
اگر تفخیذ بار سوم و چهارم نیز تکرار شود و در هر بار نیز مجازات متناسب با مرتکب تعیین شده باشد، منجر به اعدام میشود.
مجازات تفخیذ
برای شناختن یک عمل به عنوان جرم، لازم است که آن عمل دارای عنصر قانونی باشد.
به عبارت دیگر، باید در قانون مجازات برای آن عمل تعیین شده باشد.
همچنین، بر طبق اصل 167 قانون اساسی، وظیفه قاضی این است که حکم هر دعوا را بر اساس قوانین مدونه تعیین کرده و اگر نتواند یافت، با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر حکم را صادر کند.
بنابراین، اگرچه در شرع برای تفخیذ، احکام و مجازاتی مشخص شده است، اما در دادگاههای کشور، مرجع اصلی برای تعیین عمل همان قانون مجازات است که بر اساس آن باید عمل را بررسی کرد.
مجازاتی موضوع شده برای تفخیذ در قانون مجازات اسلامی در ماده ۲۳۶ این قانون، صد ضربه شلاق است که به طور یکسان به فاعل و مفعول تحمیل میشود.
در این تنبیه، تفاوتی بین فاعل محرم و غیرمحرم و همچنین بین اقدام به خشونت و عدم اقدام به خشونت (به اجبار یا عدم اجبار) وجود ندارد.
علاوه بر این، در تبصره این ماده آمده است که در صورتی که فاعل اقدام به تفخیذ غیرمسلمان باشد و مفعول آن مسلمان باشد، حداکثر مجازات برای فاعل، اعدام است.
با توجه به اینکه "تنبیه تفخیذ" مبنایی فقهی دارد، در نتیجه از نظر شرعی به محضر مجازات حدی تعداد طرفین حاکم خواهد بود؛ به عبارتی دیگر، این نوع تنبیه بر اساس قواعد مجازات حدی اجرا میگردد و امکان تخفیف و تغییر در آن وجود نخواهد داشت و باید با رعایت دقیق آنچه که مشخص شده است، پیاده سازی شود.
اثبات تفخیذ
آثبات دعوا در امور کیفری به وسیله ادلهای انجام میشود که شامل اقرار، شهادت، علم قاضی و قسامه (قصاص و دیات) میباشد.
برای اثبات جرم تفخیذ، میتوان از اقرار و همچنین استناد به شهادت شهود استفاده کرد.
اثبات تفخیذ از طریق شهادت چهار مرد عادل یا چهار بار اقرار در محضر قاضی امکانپذیر است.
در صورت اقرار کمتر از چهار بار، ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق به جای صد ضربه شلاق خواهد شد.
اقرار باید صریح باشد و احتمال خلاف آن وجود نداشته باشد.
قانونگذاران و مقامات قضایی، به منظور حفظ نظم و جلوگیری از ادعاها و شهادتهای دروغین در جامعه، شرایط سختی را برای ادای شهادت در مورد ثابت کردن روابطی مانند زنا، لواط، مساحقه و سایر موارد تعیین کردهاند.
این شروط میتوانند شامل موارد زیر باشند:1.
تقویت مدارک و شواهد برای اثبات این روابط.
2.
نیاز به شهود و شهادت کسانی که بهطور مستقیم شاهد این روابط بودهاند.
3.
استفاده از روشها و فنون قانونی برای جمعآوری و ارائه مدرکها و شواهد مربوطه.
4.
ارائه مستندات و اطلاعات جامع و دقیق درباره این روابط و حقیقت آنها.
5.
تأیید اجتماعی و ثبات روابط توسط سایر افراد معتبر و همچنین صداقت و قابل اطمینان بودن شاهدان.
با تأکید بر این موارد، قوانین در جامعه سعی کردهاند تا از ارائه ادعاهای غیرمعتبر و شهادتهای کاذب در مورد این روابط جلوگیری کنند.
استناد به مدارک قانونی و حضور شهود قوی، اصلیترین راهکارهایی هستند که برای ثبت و اثبات اینگونه روابط در نظام قانونی وجود دارد.
در مرحله اول، برای اثبات شهادت، باید چهار شاهد مرد یا سه شاهد مرد و دو شاهد زن، بدون انقطاع زمانی، به صورت متوالی شهادت بدهند.
اگر این شرایط برقرار نشود، شهادت دهندگان به ۸۰ ضربه شلاق به عنوان مجازات قذف محکوم خواهند شد.
در تمام مواقع، نیاز است که شاهدان شاهاده بوده و با چشم خود ماجرا را مشاهده کرده و از وقوع آن اطمینان حاصل کنند.
در غیر این صورت، شهادت آنان مورد قبول قرار نمیگیرد.
«سوما، اگر بین شاهدان در ارائه شهادتها تفاوت وجود داشته باشد، شهادت آنها تائید نمیشود و جرم آنها ثابت نخواهد شد و بجای آن به مجازات 80 ضربه شلاق محکوم خواهند شد.
»
نحوه شکایت از جرم تفخیذ
قانون اسلامی در ماده ۲۳۵ بیان کرده است که «تفخیذ» یک عمل غیرقانونی است.
بنابراین، ارتکاب این جرم باعث بروز عواقبی ناخواسته می شود که مخالف قوانین و مردمنهادهای ایران است.
به عنوان مثال، بروز رابطه نامناسب تفخیذ، باعث وقوع مشکلات جدی در یک خانواده میشود.
از اینرو، با اعلام و تقدیم شکایت درباره این جرم، میتوان از پیشرفت و گسترش آن جلوگیری کرد.
برای ثبت شکایت درباره جرم تفخیذ، ابتدا باید یک شکواییه تهیه شود.
سپس شاکی میبایست شکواییه خود را با استفاده از دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند.
طبق ماده 306 قانون آییننامه دادرسی کیفری، جرائم متجاوز به عفت به صورت مستقیم در دیوان صالح مورد بررسی قرار میگیرند.
نحوه رسیدگی به جرم تفخیذ
"تجاوز جنسی از جرائمی است که با خلاف اخلاق و عفت جامعه در تضاد است و منجر به نقض نظم و امنیت اخلاقی میشود.
طبق ماده 306 قانون آیین دادرسی کیفری، جنایات جنسی بهطور مستقیم در دادگاه مورد بررسی قرار میگیرند.
در جلسات دادگاه، تحقیقات لازم برای اثبات تقصیر متهم باید انجام شود و تمامی ادله و شواهد، از جمله شهادت افراد شاهد، باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند.
"
سوالات پر تکرار
- مرور مقاله فوق الذکر نشان میدهد که کارشناسان دادگستری نقش مهمی در فرایند داوری حقوقی و کیفری دارند.
نظریه کارشناسان، به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی در اثبات و تبیین ادعاها، اهمیت ویژهای دارد.
با توجه به اینکه نظر کارشناسان میتواند به قاضی در درک دقیقترین و مؤثرترین ادله در اثبات دعوا کمک کند، آن را نباید به عنوان یک سند یا ادله اثباتی تلقی کرد.
اما، اگر نظر کارشناس با وضعیت و شرایط مورد بررسی مغایرت داشته باشد، قاضی میتواند آن را به ترتیب اثر ندهد.
اما، در صورتی که قضاوت قاضی با نظر کارشناس دادگستری مغایرت داشته باشد، آیا امکان اعتراض به رأی قاضی وجود دارد؟ برطبق قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که رأی قاضی متضاد با نظر کارشناس دادگستری صادر شود، ابلاغ رأی به طرفین صورت میگیرد و طرفین مجازند که در مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ، با توجه به نظر کارشناس، نظر خود را به صورت کتبی اعلام نمایند.
به همین ترتیب، اگر رأی قاضی از جمله رأیهایی باشد که برای آنها در محاکم دادگستری اعتراض امکانپذیر است، فرد میتواند در شرایط خود در پرونده، اعتراض خود را نسبت به این رأی ارائه دهد.
بنابراین، امکان اعتراض به رأیهای صادره که متناقض با نظر کارشناس دادگستری هستند، وجود دارد و در قوانین تعیین شده راهکارهایی همچون واخواهی، تجدید نظر و فرجام خواهی برای اعتراض فراهم شده است.
ماده تأثیر نظر کارشناسی در موارد کیفری نیز بصورت مشابه با مسائل حقوقی، تاکید میکند که نظر کارشناسی تنها به عنوان یک شاخصه کمکی در اثبات و تحلیل مسائل دلیلی تلقی میشود.
این نظر میتواند به قاضی در فهم بهتر و دقیقتر پرونده کمک کند، اما تنها داشتن استدلال استنباطی که قطعیت لازم را به قاضی نمیبخشد، به عنوان معیاری برای صدور حکم قابل استفاده نیست.
با توجه به موارد مطرح شده در مورد کارشناسان دادگستری، میتوانیم نتیجه بگیریم که نظر کارشناسان در حوزه حقوقی و کیفری، به عنوان یک شاخصه کمکی و مؤثر در داوری و اثبات دعواها مورد استفاده قرار میگیرد.
هرچند که نظر کارشناسی ممکن است با رأی قاضی مغایرت داشته باشد، اما امکان اعتراض به رأی قاضی وجود دارد و طرفین مجاز به اعلام نظر خود در مورد نظر کارشناسی هستند.
به همین ترتیب، تأثیر نظر کارشناسی در موارد کیفری نیز به مثابه یک شاخصه کمکی و کمک به دانش قاضی تلقی میشود.
با توجه به ماهیت کمکی نظر کارشناسان در حافظه حقوقی و کیفری، امکان استفاده از نظر کارشناس در پروندههای دیگر نیز وجود دارد.
اما همواره لازم است موافقت طرفین و صدور قرار کارشناسی توسط دادگاه به منظور ارجاع پرونده به کارشناس صورت گیرد.
با توجه به تمامی موارد مطرح شده، میتوان نتیجه گرفت که نظر کارشناسان دادگستری در حوزه حقوقی و کیفری، به عنوان یک شاخصه کمکی و اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند تأثیر زیادی در روند داوری و قضاوت داشته باشد.
با این حال، همواره باید با توجه به شرایط و وضعیت مورد بررسی، به صورت دقیق و منطقی با نظر کارشناسان برخورد کرد و در صورت لزوم اعتراض خود را اعلام نمود.
نتیجه گیری
در نتیجه، نمیتوان از شهادت شاهدانی که با چشم خود ماجرا را مشاهده نکرده و از وقوع آن اطمینان حاصل نکردهاند، به عنوان شاهدان قبول کرد.
شهادت آنان تنها در صورتی مورد قبول قرار میگیرد که چهار شاهد مرد یا سه شاهد مرد و دو شاهد زن، بدون انقطاع زمانی، به صورت متوالی شهادت دهند.
در غیر این صورت، شهادت دهندگان به ۸۰ ضربه شلاق به عنوان مجازات قذف محکوم خواهند شد.
بنابراین، باید در پیاده سازی این قانون دقت ویژهای به عمل آورده و تنبیه به صورت دقیق و بدون تخفیف و تغییر اجرا گردد.
تجاوز جنسی از جرائمی است که با خلاف اخلاق و عفت جامعه در تضاد است و منجر به نقض نظم و امنیت اخلاقی میشود.
قانون آیین دادرسی کیفری برای بررسی جرایم جنسی تحقیقات لازم را در دادگاهها انجام میدهد و تمامی شواهد و ادله، از جمله شهادت افراد شاهد، باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرند.
تفخیذ یکی دیگر از اعمال جنسی است که میتواند بین دو مرد انجام شود.
قانون مجازات اسلامی تفخیذ را به عنوان یک عمل غیرقانونی تعریف کرده است و مجازات آن در قانون بیان شده است.
به همین دلیل، ارتکاب تفخیذ باعث بروز عواقبی ناخواسته میشود و ضد قوانین و مردمنهادهای ایران است.
بنابراین، با اعلام و تقدیم شکایت درباره این جرم، میتوان از پیشرفت و گسترش آن جلوگیری کرد.
مجازاتی که برای تفخیذ در قانون مجازات اسلامی تعیین شده است، شامل صد ضربه شلاق به طور یکسان برای فاعل و مفعول است.
در این تنبیه، تفاوتی بین فاعل محرم و غیرمحرم و همچنین اقدام به خشونت و عدم اقدام به خشونت وجود ندارد.
همچنین، در صورتی که فاعل اقدام به تفخیذ غیرمسلمان باشد و مفعول آن مسلمان باشد، مجازات فاعل حداکثر اعدام است.
دعواهای کیفری برای اثبات جرم تفخیذ به وسیله ادلهای نظیر اقرار و شهادت صورت میگیرد.
برای اثبات تفخیذ، میتوان از اقرار و شهادت شهود استفاده کرد.
اثبات تفخیذ از طریق شهادت چهار مرد عادل یا چهار بار اقرار در محضر قاضی امکانپذیر است.
در صورت اقرار کمتر از چهار بار، مجازات صد ضربه شلاق به جای ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.
اقرار باید صریح و بدون احتمال خلاف آن باشد.