تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه

«مرکز وکلای قوه قضاییه» در قسمت‌های قبل، تفاوت‌های بین وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه از نظر مرجع صادرکننده پروانه و مراحل دریافت پروانه را توضیح داد.
اما سؤال دیگری که ممکن است مطرح شود، وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها چیست؟ با تصویب آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، دوره کارآموزی کانون وکلا دادگستری و وظایف کارآموزان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

برخی از تغییرات عبارتند از: آزمون وکالت که هر سال توسط دو سازمان در ایران برگزار می‌شود، شامل کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضاییه است.
در واقع، وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه از نظر وظایف و مسئولیت چندان تفاوتی ندارند.

اصلی‌ترین مسئولیت‌ها و وظایف یک وکیل، شامل: قبول داشتن مجوز از کانون وکلا یا قوه قضاییه، تمثیل به موکل در دادگاه، تدوین سند‌های حقوقی، ارائه مشاوره حقوقی و محافظت از منافع موکل می‌شود.
دوره کارآموزی کانون وکلای دادگستری برای 18 ماه برنامه‌ریزی می‌شود و شامل تکالیف مرتبط است.

در مرکز وکلا قوه قضاییه نیز مراحل دریافت پروانه وکالت شامل: استعلام مدارک، ثبت نام، پرداخت هزینه، آزمون تخصصی، مصاحبه و صدور پروانه است.
تمام این مراحل برای دریافت پروانه وکالت کاملا مهم و اساسی است.

خلافی

آزمون وکالت، هر سال توسط دو سازمان در ایران برگزار می‌شود.
این دو سازمان، پروانه وکالت را به قبول شدگان این آزمون اعطا می‌کنند.
این دو سازمان که در سال‌های اخیر مسئول اعطای مجوز وکالت در کشور ما بوده‌اند، شامل کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضاییه می‌شوند.

از دو گروه وکلا که مراحل دریافت پروانه وکالت را با موفقیت در دو نهاد قضایی پشت سر گذاشته و در نهایت پروانه وکالت را دریافت می‌کنند، هر دو گروه وکلا پایه یک دادگستری هستند و در صلاحیت وکالت با یکدیگر تفاوتی ندارند.
با این حال، تفاوت‌هایی بین وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه وجود دارد و نمی‌توان این دو گروه وکلا را کاملا مشابه یکدیگر دانست.

تفاوت‌های بین وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه، موجب پیش‌آمدن این پرسش متعدد شده است که کدام یک بهتر است؟ در این مقاله، تلاش می‌کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم.
ابتدا درباره تفاوت‌های وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه از نظر صادرکننده پروانه، مراحل دریافت پروانه و وظایف و مسئولیت‌ها توضیح می‌دهیم، و در پایان به سوالی می‌پردازیم که وکیل دادگستری یا وکیل قوه قضاییه کدامیک بهتر است؟

تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه

در کشور ما، هر سال دو نهاد برای برگزاری آزمون وکالت فعالیت می‌کنند.
این آزمونها توسط کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضاییه برگزار می‌شود.
قبول شدگان این آزمون‌ها پروانه وکالت دریافت می‌کنند.
همه وکلایی که موفق به دریافت پروانه وکالت از هر یک از این دو نهاد شده‌اند، گروهی با نام "وکیل" و به عنوان پایه یک دادگستری هستند.
این وکلای پایه یکدیگر را در صلاحیت برای وکالت تفاوتی ندارند.

تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه از نظر مرجع صادرکننده پروانه

یک شخص می‌تواند با استفاده از عنوان "وکیل پایه یک دادگستری"، به عنوان "وکیل تلفنی" به ارائه مشاوره حقوقی بپردازد و در پرونده‌های قضایی وکالت کند.
برای این کار، باید در آزمون وکالت شرکت کرده و پروانه وکالت را دریافت کرده باشد.
در کشور ما هر ساله دو نهاد، یعنی "کانون وکلای دادگستری" و "مرکز وکلا قوه قضاییه" آزمون وکالت برگزار می‌کنند و به قبول شدگان این آزمون پروانه وکالت صادر می‌کنند.

این قسمت از مقاله مربوط به تفاوت بین وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه از نظر مرجع صادرکننده پروانه می باشد.
مرجع صادرکننده پروانه وکالت وکیل دادگستری، کانون وکلای دادگستری ایران است و مرجع صادرکننده پروانه وکالت وکیل قوه قضاییه، مرکز وکلا قوه قضاییه است.
در این بخش، به بررسی تفاوت این دو مرجع و همچنین تبیین نقش کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضاییه می‌پردازیم.

کانون وکلا دادگستری از مهمترین سازمان‌های حقوقی در کشورمان است.
این موسسه با مأموریت ایفای نقش به عنوان نماینده وکلا و حامی حقوقی شهروندان، به حل اختلافات قانونی و تأمین دسترسی عادلانه به دادگاه‌ها می‌پردازد.
با تلاش برای تحقق عدالت، کانون وکلا دادگستری به عنوان نیرویی قوی در حفظ حقوق و عدالت در جامعه ایرانی شناخته می‌شود.

در تاریخ ۷ اسفندماه سال ۱۳۳۱، محمد مصدق لایحه‌ای بنام "استقلال کانون وکلا" را به تصویب رساند.
این لایحه که شامل بیست و سه ماده بود، کانون وکلا را به عنوان یک نهاد مستقل و مستقل از دادگستری تشکیل داد.
در سال ۱۳۳۳، این لایحه توسط کمیسیون‌های مشترک دو مجلس در بیست و شش ماده مجدداً تصویب شد.

در تاریخ ۶/۴/۱۴۰۰، رهبر قوه قضاییه آیین‌نامه‌ای با شماره ۹۰۰۰/۲۴۹۷۵/۱۰۰ تحت عنوان "آیین‌نامه اجرایی برای استقلال کانون وکلا‌ی دادگستری" به تصویب رساند.
این آیین‌نامه به پیشنهاد کانون وکلا‌ی دادگستری تصویب شده است، اما با مخالفت گسترده از سوی کانون‌های وکلا‌ی دادگستری مواجه شد.
تا تاریخ نگارش این مقاله، این کانون‌ها همچنان به دلیل مخالفت با استقلال مؤسسه وکالت، از اجرای آیین‌نامه خودداری می‌کنند.

کانون وکلای دادگستری از سازمان‌های برجسته و پیشرو در ایران است.
تاریخچه طولانی‌ و اعتبار بیش از یک قرن، این سازمان را به یکی از مهم‌ترین مراکز حقوقی و قضایی در ایران تبدیل کرده است.
با عضویت در کانون وکلای بین‌المللی (IBA) در سال ۱۳۲۹، این سازمان نه تنها به ارتقای علم و فناوری در حوزه حقوق و قضاء، بلکه به استانداردهای بین‌المللی نیز تعهد کرده است.
هیئت مدیره، رئیس، دادگاه انتظامی، وکلا و دادسرای انتظامی وکلا، از جمله عناصر اساسی و مهم در تشکیلات و فعالیت‌های کانون وکلای دادگستری هستند.
این افراد با ارائه خدمات حقوقی و قضایی حرفه‌ای، نقش مهمی در ارتقای عدالت و حفظ حقوق افراد جامعه دارند.
ارکان وکلا و دادگاه انتظامی این سازمان، تلاش می‌کنند تا به بهبود فرایند دادرسی و اجرای عدالت کمک کنند و همچنین حفاظت از منافع مشتریان خود را به عنوان اولین اولویت خود در نظر بگیرند.
استفاده از تکنولوژی‌های روز و رعایت استانداردهای حقوقی و اخلاقی نیز اهدافی است که کانون وکلای دادگستری پیگیری می‌کند.

«در حال حاضر، در ایران، اتحادیه کانون وکلای داوری، به شکل یک بنیانگذاری با هیأت اجرایی ۲۵ کانون وکلای داوری تشکیل شده است.
هر یک از این کانون‌ها مربوط به یک استان مشخص می‌شود.
به‌جز کانون وکلا داوری مرکز که شامل استان‌های تهران، سمنان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است، هر کانون دیگر به یک استان تعلق دارد.
اتحادیه کانون وکلای داوری ایران شناخته می‌شود نام‌ همان اسکودا را دارد.
هر یک از این کانون‌های وکلا داوری در ایران دارای وب سایت اختصاصی هستند که آدرس آن به صورت scoda.
org می‌باشد.
»در حال حاضر، in ایراناتحادیه کانون وکلای داوری in اسکوداکانون وکلای داوری in کانون وکلای داوریوکلای داوری in وکلا داوریاسکودا in اسکوداوکلا دادگستری in وکلای داگستری

«مرکز وکلای قوه قضاییه»

رییس قوه قضاییه، در سال 1381، با استناد به ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه، آیین‌نامه اجرایی ماده 187 را تصویب کرد و مرکز وکلا قوه قضایه را تأسیس کرد.
این مرکز در ابتدا با عنوان "مرکز امور مشاوران حقوق، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه" تشکیل شد، اما پس از اصلاح آیین‌نامه ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه در سال 1397، نام خود را به "مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده" تغییر داد و شخصیت حقوقی مستقلی را به دست آورد.

مرکز حقوقی وکلا: قوه قضاییه در حاضر، بیش از سی و یک مرکز استانی و یک شورای وکلای قوه قضائیه دارد.
ساختمان مرکزی مرکز حقوقی وکلا در تهران قرار دارد و آدرس آن بلوار نلسون ماندلا، خیابان گلفام است.
وب سایت اختصاصی مرکز حقوقی وکلا به آدرس 23055.
ir میباشد.

تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه از نظر مراحل دریافت پروانه

در قسمت قبل، توضیح داده شد که در حال حاضر، دو سازمان برگزار کننده آزمون وکالت فعالیت دارند و پروانه وکالت به قبول شدگان این آزمون صادر می‌شود.
این دو سازمان عبارتند از "کانون وکلای دادگستری" و "مرکز وکلا قوه قضائیه".

در هر دو آزمون متقابل، فارغ‌التحصیلان باید طی مراحلی را پشت سر بگذارند و در آزمون نهایی به نام آزمون وکالت قبول شوند تا بتوانند پروانه‌ی وکالت اولیه را دریافت کرده و به عنوان وکیل مشغول به کار شوند.
به دلیل تفاوت‌هایی که در مراحل دریافت پروانه در کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضاییه وجود دارد، در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت مراحل دریافت پروانه بین وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه می‌پردازیم.

مراحل دریافت پروانه در کانون وکلا دادگستریبا استفاده از تگ های HTML مانند شروع و تمرین، لطفا مراحل دریافت پروانه در کانون وکلا دادگستری را بیان کنید.

یک شخص که پروانه وکالت خود را از یکی از کانون‌های وکلای دادگستری دریافت کرده و به عنوان وکیل دادگستری فعالیت می‌کند، باید چند مرحله را طی کند تا پروانه وکالت کانون وکلا به او اعطا شود.
این مراحل شامل موارد زیر است:1.
تکمیل مدارک لازم: شخص باید اسناد و مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به کانون وکلا ارائه دهد.
2.
ثبت نام در کانون وکلا: شخص باید به عنوان عضو در کانون وکلا ثبت نام کند و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند.
3.
شرکت در آزمون و مصاحبه: شخص باید در آزمون و مصاحبه مربوطه شرکت کرده و نمره قابل قبولی کسب کند.
4.
اخذ پروانه وکالت: پس از مراحل قبلی، کانون وکلا پروانه وکالت را صادر کرده و به شخص تحویل می‌دهد.
این مراحل مهم است و به منظور اخذ پروانه وکالت کانون وکلا، باید به درستی انجام شوند.
استقرار بر چهار مرحله یاد شده می‌تواند به شخص کمک کند تا به عنوان وکیل دادگستری فعالیت کند.

«اولین مرحله برای دریافت پروانه در کانون وکلا دادگستری، ثبت نام در آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری و شرکت در آزمون کارآموزی وکالت می باشد.
این آزمون هر سال توسط 25 کانون وکلا در سراسر کشور هماهنگانه برگزار می شود و هر فرد مجاز است در یکی از این آزمون ها شرکت کند.
»

"با پاسخگویی به آزمون کارآموزی وکالت کانون وکلا، داوطلبانی که برگزیده شدند باید ابتدا یک دوره تحت عنوان دوره کارآموزی را پشت سر بگذارند و به همراه آن، تکالیفی را نیز انجام دهند.
قبل از تصویب آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در سال 1400، دوره کارآموزی کانون وکلا دادگستری برای 18 ماه برنامه‌ریزی می‌شد و شامل تکالیف زیر بود:"

شرکت در کلاس‌های آموزشی ماهانه کمیته وکلای حقوقی، حضور در جلسات دادگاه حداقل چهار بار در ماه و تهیه گزارش از پرونده‌های مورد بررسی در آن دادگاه، مشارکت با یکی از وکلای با تجربه‌ی سازمان قضایی، فعالیت در بخش‌های مختلف کمیته وکلای حقوقی با تعیین کمیته مربوطه و انجام امور معاونت قضایی.

با تصویب آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، دوره کارآموزی کانون وکلا دادگستری و وظایف کارآموزان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.
این تغییرات به طور قابل توجهی اساسی‌ترین تغییرات را در بر داشته‌اند.
برخی از این تغییرات عبارتند از:

طول دوره کارآموزی به 15 ماه کاهش یافته است.
این دوره به سه مرحله تقسیم می‌شود.
مرحله اول شامل شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی است که به مدت 2 ماه و حداقل ۵۰ ساعت ادامه دارد.
مرحله دوم شامل حضور هر روز کارآموز در مراجع قضایی در طول ساعات کاری، به استثنای ایام تعطیل است.
در این مرحله کارآموز گزارشی ارائه می‌دهد درباره یک پرونده که در حال رسیدگی یا رسیدگی شده است، به مدت ۶ ماه.
مرحله سوم شامل کارآموزی با یک وکیل سرپرست، حضور در جلسات سخنرانی حداقل ۵۰ ساعت و انجام وظایف مورد نیاز از سوی کانون وکلای مربوطه است.

کارآموزانی که تمام وظایف کارآموزی را با کاملیت انجام داده و موفق به اتمام این دوره شده‌اند، پس از اتمام دوره می‌توانند در آزمون تحت عنوان "آزمون اختبار" شرکت کنند.
این آزمون از دو مرحله کتبی و شفاهی (مصاحبه) تشکیل شده است.
اگر در این آزمون حداقل نمره را کسب کرده باشند، پروانه وکالت پایه یک دادگستری به آنها اعطا می‌شود.

مراحل دریافت پروانه در مرکز وکلا قوه قضاییهمرکز وکلا قوه قضاییه یکی از مراکز مهم در اخذ پروانه وکالت در کشورمان است.
دریافت پروانه وکالت توسط این مرکز با رعایت مراحل زیر صورت می‌گیرد:1.
استعلام مدارک: در ابتدا، وکیل متقاضی باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده و به مرکز ارائه دهد.
این مدارک شامل مدرک تحصیلی، مدارک اثبات هویت و مدارک دیگر مرتبط است.
2.
ثبت نام: پس از بررسی و تایید مدارک، وکیل متقاضی باید درخواست خود را در مرکز ثبت نام کند.
در این مرحله، اطلاعات شخصی و حرفه‌ای وکیل وارد سامانه می‌شود.
3.
پرداخت هزینه: پس از ثبت نام، وکیل متقاضی باید هزینه مربوط به درخواست پروانه را پرداخت کند.
مبلغ هزینه بر اساس تعرفه‌های مربوطه تعیین می‌شود.
4.
آزمون تخصصی: بعد از پرداخت هزینه، وکیل متقاضی باید در آزمون تخصصی شرکت کند.
این آزمون شامل صورت‌های حقوقی وکالت است و هدف از آن ارزیابی تخصص و شایستگی وکیلان است.
5.
مصاحبه: در صورت قبول در آزمون تخصصی، وکیل متقاضی باید به مصاحبه راه یابد.
در این مرحله، تخصص و شایستگی وکیل نهایی توسط یک کمیته ارزیابی می‌شود.
6.
صدور پروانه: در صورت قبول در مصاحبه، پروانه وکالت به وکیل متقاضی صادر می‌شود.
با دریافت پروانه، وکیل متقاضی مجاز به تمرین حرفه وکالت می‌شود و می‌تواند به طور رسمی به مشتریان خود خدمات حقوقی ارائه دهد.
با عبور از این مراحل، وکلا در مرکز وکلا قوه قضاییه می‌توانند پروانه وکالت خود را دریافت کنند و در حرفه‌ی وکالت فعالیت کنند.

همانطور که یک وکیل برای دریافت پروانه وکالت از مرکز وکلا قوه قضائیه مراحلی را طی می‌کند، همینطور یک فردی که پروانه وکالت خود را از این مرکز دریافت کرده و عنوان وکیل مرکز وکلا قوه قضاییه را دارد، باید مراحلی را طی کند تا به وی پروانه وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه اعطا شود.
این مراحل شامل:- دریافت پروانه وکالت از مرکز وکلا قوه قضاییه با استفاده از تقدم درخواست وکالت- تکمیل فرم‌های مربوط به درخواست وکالت و هزینه‌های مربوطه- تحویل مدارک و اسناد مورد نیاز برای صداقت پروانه- شرکت در آزمون صداقت و کسب نمره قابل قبول- حضور در مصاحبه با کمیسیون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه- پرداخت هزینه‌های مرتبط با صدور پروانه وکالت- دریافت پروانه وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه و عضویت در کانون وکلا دادگستری به عنوان وکیل مجازهمچنین می‌توان از تگ‌های HTML مانند و برای بزرگ‌نوشتی و تاکید در برخی از کلمات استفاده کرد.

مرحله اول از فرآیند دریافت پروانه در مرکز وکلا قوه قضائیه، ثبت نام در آزمون وکالت و شرکت در آزمون کارآموزی وکالت است.
این آزمون یک بار در سال برگزار می‌شود و شامل آزمون تستی و مصاحبه می‌گردد.
در آزمون تستی وکالت، دانشجویان به سوالاتی درباره اصول و مبانی حقوقی و فرآیندهای قضایی پاسخ می‌دهند و در آزمون مصاحبه، توانایی‌های عملی و کاربردی شان را نشان می‌دهند.

۲افرادی که در دو مرحله تستی و مصاحبه آزمون وکالت قوه قضاییه قبول شوند، به مرحله کارآموزی در مرکز وکلا قوه قضاییه وارد می‌شوند.
دوره کارآموزی در این مرکز ۱۸ ماه طول می‌کشد و کارآموزان ملزم به انجام تکالیف زیر در طول این دوره می‌باشند:

"در زمینه حقوق، موجب‌های شغلی یک وکیل سرپرست، شامل کارآموزی تحت نظر وی می‌شود.
این کارآموزی شامل تهیه گزارش ۲۰ پرونده قضایی، شرکت در دوره‌های آموزشی به مدت دو ماه، حضور در جلسات دادگاه (تا ۴ جلسه در ماه) و انجام پژوهش‌های حقوقی در موضوعات مربوطه با راهنمایی وکیل است.
همچنین، دستیار باید در سخنرانی‌هایی که توسط مرکز یا هیات مدیره استانی برگزار می‌شوند، شرکت کند.
"

۳ دانشجوی کارآموز که تمام وظایف کارآموزی را به طور کامل انجام می‌دهند و با موفقیت دوره را به پایان می‌رسانند، می‌توانند پس از اتمام دوره کارآموزی در آزمون "وکالت پایه یک" شرکت کنند.
این آزمون کتبی و شفاهی (مصاحبه) دارد و با کسب حداقل نمره، پروانه وکالت پایه یک مرکز وکلا قوه قضائیه به آنها اعطا می‌شود.

تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه از نظر وظایف و مسئولیت ها

در قسمت‌های قبل، توضیح دادیم که چه تفاوت‌هایی بین وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه از نظر مرجع صادرکننده پروانه و مراحل دریافت پروانه وجود دارد.
اما سؤال دیگری که ممکن است در مورد تفاوت بین وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه مطرح شود، آن است که وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها چیست؟

به پرسش مذکور لازم است جواب داد که در واقع، وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه از نظر وظایف و مسئولیت چندان تفاوتی ندارند.
اصلی‌ترین مسئولیت‌ها و وظایف یک وکیل، بلکه تمام وکلای پایه، از جمله حقوقی و کیفری و وکیل مهاجرت، شامل موراد زیر هستند: قبول داشتن مجوز از کانون وکلا یا قوه قضاییه، تمثیل به موکل در دادگاه، تدوین سند‌های حقوقی، ارائه مشاوره حقوقی و محافظت از منافع موکل.

وکیل دادگستری بهتر است یا وکیل قوه قضاییه؟

یکی از مسائلی که اغلب افرادی که قصد انتخاب وکیل دارند سوال می‌کنند، تفاوت بین وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه است.
همچنین، وکلای خانواده نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.
برای پاسخ به این سوالات و انتخاب بهترین وکیل، خوب است به کدام مرجع مراجعه کنیم؟

سوالات پر تکرار

  1. "درباره اینکه چگونه شوهر باید عمل کند در صورتی که یک زن و مرد در رابطه نامشروع یا زنا دستگیر شوند، مسائل زیر می‌توانند در نظر گرفته شوند:
  2. اولاً، شوهر می‌تواند با استفاده از قوانین و مقررات موجود در جامعه و سیستم قضایی، اقدام به واگذاری پرونده به مراجع ذیصلاح کند.
  3. همچنین، شوهر می‌تواند با مشورت و راهنمایی از وکیل خود، درخواست اخذ جبران خسارت و تعویض متعهدانه از طرف متخلفین را مطرح کند.
  4. همچنین، شوهر می‌تواند از طریق آموزش‌های قانونی و مشاوره‌های مربوطه، برای حفظ و حریم خصوصی و عدم تکرار اینگونه رفتارها تلاش کند.
  5. شوهر می‌تواند با دستیابی به منابع آموزشی مختلف و فعالیت در حوزه‌های اجتماعی، خانواده و فرهنگی به ترویج ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی بپردازد.
  6. در نهایت، شوهر می‌تواند با ایجاد یک ارتباط صمیمی و صادقانه با همسر خود، به مرور زمان بازسازی رابطه اصلی خود را تحقق دهد.
    "

نتیجه گیری

 در این مقاله تفاوت‌های بین وکیل دادگستری و وکیل قوه قضاییه را بررسی کرده‌ایم.
همچنین، وظایف و مسئولیت‌های این دو گروه وکالت را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

از آنجا که تفاوت‌ها بین این دو گروه از نظر وظایف و مسئولیت‌ها کمتر است، می‌توان گفت که با توجه به تکمیل مراحل دریافت پروانه از هر یک از این دو نهاد، وکیل می‌تواند به عنوان یک وکیل دادگستری فعالیت کند.
هر دو گروه وکیل پایه یک دادگستری هستند و در اجرای عدالت و حفظ حقوق افراد جامعه نقش مهمی دارند.

با این حال، توجه به استقرار وکلا و دادگاه انتظامی در کانون وکلای دادگستری، استفاده از تکنولوژی‌های روز و رعایت استانداردهای حقوقی و اخلاقی برای ارتقای دادرسی و اجرای عدالت بسیار مهم است.
دریافت پروانه وکالت از مرکز وکلا قوه قضاییه نیز نیازمند انجام مراحل مختلف است که با توجه به استعلام مدارک، ثبت نام، پرداخت هزینه، شرکت در آزمون تخصصی، مصاحبه و صدور پروانه انجام می‌شود.

با عبور از این مراحل، وکلا می‌توانند پروانه وکالت خود را دریافت کنند و به عنوان وکیل فعالیت کنند.