خلاصه مقاله
تغییراتی که در بازی تام راید انجام شد، نتایج خوبی داشت و بازی موفق شد بیش از ۸ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش برساند.
این نسخه، مانند نسخه اول مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و تمام کارها برای عرضه نسخه سوم به هم یافتند.
در نوامبر ۲۰۰۸، بازی "اندرورلد" توسط شرکت کریستال داینامیکس تولید شد و مجموعه بازیهای لارا کرافت تحول مهمی را تجربه کرد.
با ریبوت شدن مجموعه، گارد و کریستال داینامیکس تغییرات بزرگی در بازی ایجاد کردند.
بازی تام رایدر لجند که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، توانست نظر منتقدان را جلب کند و بیش از ۴.
۵ میلیون نسخه از آن فروش رفت.
اما نسخه سوم برخی مشکلاتی از جمله کاهش علاقه به بازی و کاهش فروش را تجربه کرد.
بازیهای تام ریدر بخش جداییناپذیری از دنیای بازیهای ماجراجویی هستند و شخصیت لارا کرافت نمادی پاپ کالچر در دنیای بازی است.
تا کنون، این شخصیت در بازیها، انیمیشنها، فیلمها و کمیکهای مختلف حضور داشته است.
بازیهای تام رایدر یک مجموعه است که بیش از ۲۳ سال است در دنیای بازیهای کامپیوتر وجود دارند و یکی از عناوین برجسته این صنعت به حساب میآیند.
در اینجا قصد داریم به بررسی تاریخچه مجموعه بازی تام رایدر و تکامل شخصیت لارا کرافت بپردازیم.
بازی تام رایدر:مجموعه بازیهای تام رایدر، سری بازیهای ماجراجویی و اکشن هستند که توسط کمپانی ایوی اینتراکتیو تولید میشوند.
نخستین بازی این سری که با نام "تام رایدر" در سال ۱۹۹۶ عرضه شد، نقش لارا کرافت را به عنوان شخصیت اصلی داشت.
از آن زمان به بعد، سری بازیهای تام رایدر با عناوین متعددی در سالهای مختلف منتشر شدهاند.
تکامل لارا کرافت:لارا کرافت، شخصیت اصلی و نمادی از این مجموعه بازی است.
او یک بازمانده جسور و ماجراجویانه است که به دنبال گنجها و رازهای جهان است.
این شخصیت در برخی نسخههای بازی، با تکیه بر فنون نبردی، کاوشها و لباسهای ویژه، بر روی استعدادهای خود کار میکند تا به هدف خود برسد.
تا به امروز، مجموعه بازیهای تام رایدر با استفاده از فناوری پیشرفته و گرافیک بالا، تجربهای هیجانانگیز و رقابتی را برای گیمرها ایجاد کردهاند.
بازیهای تام رایدر از سالها و عناوین متعددی گذشتهاند، اما همچنان بر خاطرات و صحنههای جذاب خود در ذهن مخاطبان باقی ماندهاند.
بازیهای تام ریدر، در طول چند دهه گذشته، همواره به عنوان برترین بازیهای ماجراجویی شناخته شدهاند.
این بازیها باعث میشوند تا بازیکنان به دنیاهای مختلفی سفر کنند.
شخصیت اصلی این بازی، لارا کرافت، نیز به عنوان یکی از محبوبترین و نمادینترین کاراکترهای دنیای بازی شناخته میشود.
از سال ۱۹۹۶، با عرضه بازی توم ریدر، تا به امروز، لارا کرافت در بازیها، انیمیشنها، فیلمها، داستانها و کمیکهای بسیاری حضور داشته است.
او در مسیر خود با پستی و بلندیهای زیادی مواجه شده است.
مطلع بودن از این پستی و بلندیها واقعاً جذاب است و به همین دلیل، میخواهیم شما را به همراهی با ما در تاریخچه بازیهای تام ریدر، که تلفظ صحیح آن توم ریدر است، دعوت کنیم.
تاریخچه بازیهای تام ریدر:1996:- عرضه بازی اول تام ریدر2001:- عرضه بازی تام ریدر: شبح آنجل2003:- عرضه بازی تام ریدر: مرزهای مکعبی2013:- عرضه بازی تام ریدر: اوج بزرگی2018:- عرضه بازی تام ریدر: سایهها2021:- عرضه بازی تام ریدر: معبد پوئردر طول این دوره، بازیکنان با تمامی نسخههای مختلف تام ریدر، در دنیای ماجراجویی لارا کرافت تجربههایی دیجیتالی بینظیر را خواهند داشت.
تاریخچه بازی های تام رایدر ؛ سیر تحول لارا کرافت در Tomb Raider
undefinedبازی Tomb Raider
با وجود اینکه تام رایدر در دهه ۹۰ میلادی یکی از عناوین برجسته برای کنسول پلی استیشن بود، اما نسخه اول این بازی ابتدا برای کنسول سگا سترن در سال ۱۹۹۶ منتشر شد.
سونی با سرعت اندکی درک پتانسیل این مجموعه را، قراردادی انحصاری را برای دو نسخه بعدی این بازی به امضا رساند، که این نقطه یکی از علل موفقیت پلی استیشن در آن زمان به شمار میرفت.
تام رایدر موفق به فروش بیش از ۷ میلیون نسخه در سراسر جهان شد و به عنوان الهامبخشی برای بازیهای سه بعدی سوم شخص دیگری در آینده شناخته شد.
«موفقیت بازی تام رایدر به نام کور دیزاین برای ناشر آن که ایدوس اینتراکتیو نام داشت، بسیار چشمگیر بود.
این بازی نه تنها از سوی منتقدان دستاوردهای بسیار مثبتی را به دست آورد، بلکه تغییر چشمگیری را در نقش اصلی بازی به ارمغان آورد.
لارا کرافت، که بیشتر نقش اول بازیها به شکل مردان بودهاند، نمادی پاپ کالچر شد.
پرترهٔ او حتی در جلد مجلاتی مانند تایم و نیوزویک نمایش داده شد و ایدوس به دنبال توسعهٔ ادامه این بازی قرار گرفت.
با این حال، شهرت ناگهانی برای همهٔ افراد مطلوب نبود؛ به خصوص برای توبی گارد، خالق شخصیت، که نمیپسندید شخصیت خود در تبلیغات نوشیدنیها ظاهر شود و در لباس شنایی در عکسهای مجله پوشانده شود.
این باعث شد تا گارد در سال ۱۹۹۷ از این شرکت جدا شود، اما این اتفاق پایان راه او با این مجموعه نبود.
»موفقیت بازی تام رایدر به نام کور دیزاین برای ناشر آن یعنی ایدوس اینتراکتیو بسیار چشمگیر بود.
این بازی نه تنها نقدهای بسیار مثبتی از منتقدین دریافت کرد، بلکه نقش اصلی آن، یعنی لارا کرافت که میان نقش اول بازیها که اکثراً مرد بودند، یک تغییر اساسی محسوب میشد، طولی نکشید که به یک نماد پاپ کالچر تبدیل شد.
تصویر او در صفحهٔ اول مجلاتی همچون تایم و نیوزویک چاپ شد و ایدوس تحت فشار مدیریت دنبالهٔ این بازی دید.
البته شهرت ناگهانی این چنینی برای همه رضایت بخش نبود؛ مخصوصاً توبی گارد که دوست نداشت شخصیتی که خلق کرده است در تبلیغات نوشیدنی ظاهر شده و با لباس شنایی برای مجلات عکس بندازد.
همین امر سبب شد تا گارد در سال ۱۹۹۷ شرکت را ترک کند، اما این پایان راه او با این مجموعه نبود.
بازی Tomb Raider II
با توجه به موفقیت بازی تام رایدر، ایدوس قصد داشت هر سال یک نسخه جدید از بازی را منتشر کند.
بنابراین، حدود یک سال پس از عرضه نسخه اول، بازی تام رایدر 2 روانه بازار شد.
در این نسخه، تیم توسعه به جای ساخت یک موتور گرافیکی نو، موتور بازی قبلی را بهینه سازی کرده بود.
بازی تام رایدر 2 قالب نسخه اول را بهبود بخشیده بود و در این قسمت، لارا در جستجوی یک خنجر جادویی به سرتاسر دنیا سفر میکند.
محیطهای سه بعدی بازی بهبود یافتهاند و لارا مهارتهای جدیدی را مانند چرخش در هوا به دست آورده است.
پازلهای بازی نسخه دوم به سادگی نسخه قبلی برخورد نمیکنند و در مجموع دشواری کمتری دارند.
تغییراتی که در بازی تام راید انجام شد، نتایج خوبی داشت و بازی موفق شد بیش از ۸ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش برساند.
این نسخه، مانند نسخه اول مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و تمام کارها برای عرضه نسخه سوم به هم یافتند.
بازی Tomb Raider III
تمامی اتفاقات طبق برنامه ایدوس پیش رفت و یک سال بعد در حال شاهدی بودیم که بازی تام رایدر 3 و ماجراجویی جدید لارا را تجربه کنیم.
در این فصل جدید، بازیکنان باید در جستجوی تکههای شهاب سنگ بزرگی قرار داشت که در سراسر جهان پخش شده بودند.
به لارا هم تواناییهای جدیدی اضافه شده بود که شامل توانایی دویدن نیز بود.
علیرغم اینکه نقدهای اکثر بازیبازان در مورد تام رایدر 3 مثبت بودند، اما در نسخه سوم، روند منفی در فروش و نظر منتقدان مشاهده میشد.
فروش تنها 6.
5 میلیون نسخه بازی در سراسر جهان بود و علاقه مندی منتقدان نیز کاهش یافته بود، که همه اینها نشان از مشکلاتی است که مجموعه در آینده با آنها مواجه خواهد شد.
بازی Tomb Raider: The Last Revelation
undefinedبازی Tomb Raider Chronicles
به طور کلی، لارا کرافت به عنوان یکی از شخصیتهای محبوب و قدیمی در دنیای بازیها شناخته میشود.
او به مدت طولانی خبری از مرگ نداشت و در سال ۲۰۰۰، بازی جدیدی با نام تام رایدر: سرودهای لارا منتشر شد.
اما این بازی تقریباً تغییرات چندانی در مورد شخصیت یا گیم پلی ارائه نمیکرد.
داستان بازی توسط دوستان و خانواده لارا، که در مراسم خاکسپاری او حضور داشتند، به وسیلهٔ یک سری فلش بکها روایت میشد.
با این حال، این بازی به مشکلاتی برخورد کرد و فقط ۱.
۵ میلیون نسخهی فروخته شده داشت.
بازی ترکیبی از نقدهای مثبت و منفی بود و به عنوان یکی از بازیهای کمتر موفق در این مجموعه شناخته شد.
بازی Tomb Raider: Angel Of Darkness
انتقال از پلی استیشن به PS2 برای کور دیزاین کار مشکلی بود.
تقریبا سه سال طول کشید تا بازی جدید تام رایدر با عنوان فرشته تاریکی در ژوئن 2003 عرضه شود.
وقتی بازی عرضه شد، بسیاری از طرفداران آرزو میکردند که این عنوان مدت زمان بیشتری را در مرحله توسعه سپری میکرد.
فرشته تاریکی به خاطر گیم پلی پر از باگ، کنترل دشوار و روایت نامناسب به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
با این وجود بازی تام رایدر جدید توانست 2.
5 میلیون نسخه فروش داشته باشد.
عدم موفقیت بازی و اصرار هالیوود بر اینکه کمبودهای این بازی باعث از بین رفتن پتانسیل آن در سینما شده بود، باعث به وجود آمدن یکی از بزرگترین تغییرات در تاریخ مجموعه شد.
بازی Tomb Raider: Legend
شکست بازی Angel of Darkness و فیلم Cradle of Life باعث به وجود آمدن تغییراتی در ایدوس شد و این فرنچایز محبوب، از کور دیزاین به دست سازندهای جدید با نام کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) سپرده شد.
این استودیو آمریکایی سابقه کار روی مجموعه Legacy of Kain را داشت و میخواست بازی را به ریشههای خود بازگرداند.
به همین دلیل آنها گارد را به عنوان یک مشاور برای ساخت بازی تام رایدر جدید با نام Legend استخدام کردند.
با ریبوت کردن مجموعه، گارد و کریستال داینامیکس، تغییرات بسیار بزرگی در بازی لارا کرافت و مکانیزمهای آن صورت گرفت.
این بهبودهای فراتر از تغییرات معمولی بوده و باعث تغییر قابل توجهی در لارا کرافت شد.
یکی از این تغییرات ساخت صحنههای سینمایی تعاملی و داستان پس زمینهای جدید برای شخصیت لارا بود.
بازی تام رایدر لجند که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، توانست نظر منتقدان را جلب کند و بیش از ۴.
۵ میلیون نسخه از آن فروش رفت.
با این حال، با ریبوت کردن، لارا کرافت بازهم به اوج قدرت و شهرت خویش بازگشت.
بازی Tomb Raider: Anniversary
کریستال داینامیکس برای ادامه موفقیت خود بازی Legend را بهبود داده و نسخهای ریمیکی از بازی اصلی را با موتور بهبود یافته ساخته است.
این بازی توانست ایرادات بازی را برطرف کند و تحسین منتقدان را به دست آورد.
همچنین، بازی Anniversary نیز مورد استقبال منتقدان قرار گرفت، اما تنها 1.
3 میلیون نسخه فروش را داشت و به عنوان کمفروشترین بازی در مجموعه شناخته شد.
بازی Tomb Raider: Underworld
در نوامبر 2008، یکی از ماجراجوییهای تاریک و هیجان انگیز لارا کرافت تحت عنوان «اندرورلد» توسط شرکت کریستال داینامیکس تولید شد.
این عنوان هشتمین نسخه از سری بازیهای لارا کرافت بود که با استفاده از یک موتور کاملا جدید برای پلتفرمهایی نظیر پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 منتشر شد.
همچنین نسخههایی از این بازی برای پلی استیشن 2 و سایر پلتفرمها نیز در دسترس قرار گرفت.
بازی Tomb Raider 2013
در سال 2009، شرکت ناشر بازیهای تام رایدر به نام ایدوس، توسط اسکوئر انیکس به خود جذب شد و در سال 2012، نسخه جدید این بازی معرفی شد.
این بازی جدید که فقط با نام Tomb Raider شناخته میشد، یک بازسازی کامل برای این مجموعه بود و به طرفداران امکان مشاهده نحوه تحول یافتن لارا به ماجراجویی که امروزه میشناسیم را میداد و او را به نسل جدیدی از گیمرها معرفی میکرد.
در این بازی بجز عوامل اکتشاف و پازلهای آشنا، بیشتر توجه به بقای لارا شده بود و داستان آن درباره تبدیل شدن لارا از یک بازمانده به یک جنگجوی شجاع که در جزیرهای دورافتاده به سفری ماجراجویانه روایت میشد.
با انتشار خود، بازی توانست نظر منتقدان را جلب کند و بیش از 11 میلیون نسخه فروش داشت که آن را به پرفروشترین بازی تام رایدر تا به حال تبدیل کرد.
در سال 2014 نسخهای با نام Definitive Edition ریمستر شده از این بازی برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان نیز منتشر شد که شامل کلیه محتوای بازی بود.
نتیجه گیری
تا به امروز، بازیهای تام ریدر همواره به عنوان برترین بازیهای ماجراجویی شناخته میشوند.
این بازیها باعث میشوند تا بازیکنان به دنیاهای مختلفی سفر کنند و لارا کرافت، شخصیت اصلی این بازی، نیز به عنوان یکی از محبوبترین و نمادینترین کاراکترهای دنیای بازی شناخته میشود.
تاریخچه بازیهای تام ریدر شامل عرضه بازیهای مختلفی است.
در سال ۱۹۹۶ بازی اول تام ریدر عرضه شد و سپس در سال ۲۰۰۱ بازی تام ریدر: شبح آنجل و در سال ۲۰۰۳ بازی تام ریدر: مرزهای مکعبی منتشر شد.
در سال ۲۰۱۳، بازی تام ریدر: اوج بزرگی به بازار عرضه شد و در سال ۲۰۱۸ بازی تام ریدر: سایهها منتشر شد.
در سال ۲۰۲۱ نیز بازی تام ریدر: معبد پوئر عرضه شد.
موفقیت بازی تام رایدر به نام کور دیزاین برای ناشر ایدوس اینتراکتیو بسیار چشمگیر بود.
این بازی نقدهای بسیار مثبتی از منتقدان دریافت کرد و باعث تغییرات اساسی در نقش اصلی بازی و شهرت لارا کرافت شد.
اما این شهرت ناگهانی برای همه رضایت بخش نبود و توبی گارد، خالق شخصیت لارا کرافت، از شرکت جدا شد.
به طور کلی، بازیهای تام ریدر به طول چند دهه گذشته به دلیل تجربههای دیجیتالی بینظیری که ارائه میدهند، محبوبیت بسیاری بین بازیکنان دارند و همچنان ادامه خواهند داشت.