تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

 تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

این کنکور ایکس طبق توضیحات بالا تاثیر بیشتری بر رتبه دانش‌آموزان در مناطق مختلف دارد و رتبه اکتسابی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز بسیار مهم است.
تقسیم‌بندی سهمیه مناطق توسط سازمان سنجش انجام می‌شود و داوطلبان می‌توانند با مطالعه مقاله موجود در لینک زیر تاثیر سهمیه خود را در انتخاب رشته دانشگاه آزاد متوجه شوند.

سهمیه مناطق به دو دسته منطقه یک و منطقه دو تقسیم می‌شود.
همچنین تغییراتی در سهمیه مناطق صورت گرفته است.

پس از مطالعه این مقاله، در صورت تا دریافت پاسخ مناسب می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی شبکه استعلام سوالات خود را از مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی شبکه استعلام بپرسید.
همچنین می‌توانید به صفحات کانال تلگرام و اینستاگرام مشاوره کنکور سراسری شبکه استعلام بپیوندید.

فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی نیز براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان به سهمیه مناطق تعلق می‌گیرند.
با توجه به تغییرات در سهمیه‌بندی کنکور دانشگاه آزاد، داوطلبان می‌بایست براساس رتبه‌های خود رشته انتخاب کنند و در فرم انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد، انتخاب‌های خود را ثبت کنند.

خلافی

از آنجا که داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌های سراسری و آزاد می‌بایست در یک آزمون سراسری شرکت نمایند، ممکن است این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که سهمیه‌های موثر در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد یکسان بوده یا دچار تغییراتی شده اند؟ در پاسخ باید توضیح داد که سهمیه‌های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد با سهمیه‌های سراسری متفاوت بوده و در سال‌ها اخیر نیز دچار تغییراتی شده است.

سهمیه‌های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد تا کنکور 97 شامل چهار سهمیه عادی، سهمیه ایثارگران 25 درصد و سهمیه ایثارگران 5 درصد، سهمیه بسیج فعال و سهمیه خانواده شهدا می‌شود.
همچنین، سهمیه‌ای با عنوان سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد موثر نبوده و همه متقاضیان در اولویت یکسانی می‌توانستند اقدام به انتخاب رشته نمایند.

با توجه به معیار انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه آزاد، تاکنون در نظرگیری، تنها نمره کل از طریق نمره‌بندی بر اساس شرایط دیگر به علاوه نمرات مصاحبه و آزمون کارشناسی به دست آمده بود.
مفهوم سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در نظر گرفته نمی‌شد.
با اجرای تغییرات در سال ۹۸، تأثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته‌ها در دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ در دفترچه انتخاب رشته آزاد اعلام شد؛ بنابراین از این تاریخ به بعد، داوطلبان می‌توانند بر اساس تغییرات ایجاد شده و بر اساس سهمیه مناطق مورد نظرشان رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.

تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

با توجه به دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد سال ۱۴۰۲، قوانین مربوط به سهمیه‌های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۲، طبق قوانین سهمیه‌های مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری این سال، تغییر کرده است.
حاکمیت سهمیه‌های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد و سهمیه ایثارگران ۵ درصد می‌باشد.
همچنین، سهمیه خانواده شهدا نیز در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به تغییر در سهمیه‌بندی کنکور دانشگاه آزاد، داوطلبان می‌بایست براساس رتبه‌های کسب شده در آزمون، انتخاب رشته خود را انجام دهند.
در این سامانه، سهمیه عادی و سهمیه بسیج فعال حذف شده و به جای آن‌ها، سهمیه مناطق وجود دارد.
بنابراین در فرم انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد، داوطلبان باید مطابق با سهمیه‌های مناطق مشخص‌شده، انتخاب‌های خود را ثبت کنند.
قوانین جدید سهمیه‌بندی کنکور دانشگاه آزاد، رتبه‌بندی و انتخابات رشته را براساس رتبه داوطلبان تعیین می‌کند.
در نتیجه، تمامی مجاز شدگان برای انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲، باید انتخابات خود را بر اساس رتبه‌بندی کسب شده در آزمون، انجام داده و فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ را تکمیل کنند.

با توجه به توضیحات بالا، رتبه داوطلبان در انتخاب رشته دانشگاه آزاد تعیین‌کننده قبولی آنان است.
به این معنی که هرچه رتبه اکتسابی داوطلبان از طریق کارنامه اولیه کنکور سراسری کمتر باشد، شانس بیشتری برای قبولی در رشته‌های انتخابی خود دارند.
بنابراین، رتبه اکتسابی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد بسیار مهم است.

نحوه تقسیم سهمیه مناطق داوطلبان در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402

تقسیم داوطلبان دانشگاه آزاد در سهمیه مناطق:

بر اساس توضیحات کارنامه اولیه کنکور سراسری، داوطلبان دانشگاه آزاد بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان به دو دسته نظام قدیم و نظام جدید تقسیم می شوند.

در این تقسیم بندی، داوطلبان به سه سهمیه یعنی سهمیه منطقه 1، سهمیه منطقه 2 و سهمیه منطقه 3 تقسیم می شوند.
سهمیه مناطق براساس تعداد افراد منطقه مورد نظر تعیین می شود و هر داوطلب جزو یکی از این سهمیه ها قرار می گیرد.

در صورتی که دانش‌آموزی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد، منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای آن دانش‌آموز منطقه مرفه‌تر خواهد بود.

فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان) جزو یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲ یا ۳ محسوب می‌شوند.

داوطلبانی كه دو سال آخر تحصيل خود را در خارج از كشور گذرانده اند (دوره پيش دانشگاهی و سال ماقبل آن)، جزو منطقه 3محسوب می شوند.

تمام دانشجو های معلول (نابینا، نشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و افراد معلول حرکتی) که مدارک مربوط به معلولیت خود را در تقاضانامه ثبت نام به سازمان ارسال کرده اند، جزو سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند.

این تقسیم‌بندی سهمیه مناطق را در نظر بگیرید.
بخش‌های مرکزی مانند تهران، اصفهان، مشهد و .
.
.
در منطقه یک قرار می‌گیرند.
شهرها و شهرستان‌ها در منطقه ۲ قرار می‌گیرند.
همچنین مناطق محروم و شهرهای کوچک در منطقه ۳ قرار می‌گیرند.
داوطلبانی که سهمیه‌ای دارند، می‌توانند با مطالعه مقاله‌ای که لینک آن را در قسمت زیر قرار دادیم، تاثیر سهمیه خود را در انتخاب رشته دانشگاه آزاد متوجه شوند.

Instagram یکی از پلتفرم‌های اجتماعی محبوب است که برای اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوها استفاده می‌شود.
اگر شما علاقمند به دنبال کردن کنکورهای پیشرفته و بدست آوردن نمونه سوالات مختلف هستید، به حساب konkoorex در اینستاگرام سر بزنید.
در این حساب، می‌توانید از طریق پست‌ها و اطلاعات آموزشی موجود، خودتان را برای رشته کنکور آماده کنید.
با کنکورکس، موفقیت خود را در آزمون کنکور به دست آورید.

اگر پس از مطالعه این مقاله درباره تأثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته‌ی دانشگاه آزاد ابهامی داشتید، می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی شبکه استعلام، سوالات خود را از مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی شبکه استعلام بپرسید.
همچنین می‌توانید به منظور اطلاع از رویدادهای مربوط به کنکور سراسری و دانشگاه آزاد، عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مشاوره کنکور سراسریشبکه استعلام شوید.

کنکور ایکس

سوالات پر تکرار

  1. ">

    در حال حاضر نسخه الکترونیکی کتاب درس آمادگی دفاعی پایه دهم تجربی ۱۴۰۲

  2. ۱۴۰۳ موجود است.
    در ادامه مقاله، لینکی برای دریافت رایگان کتاب درسی قرار داده شده است.

    بهتر است این متن را به زبان فارسی کاملاً متفاوت با استفاده از برچسب‌هایمانند برچسب‌های ، ، ، بنویسیم.

    بیشتر بخوانید: سوالات امتحانی

    بیشتر بخوانید: دانلود کتاب‌های درسی پایه دهم تجربی متوسطه دوم

    دانش‌آموزانی که اطلاعات آن‌ها در سامانه سیدا مدارس ثبت شده است، می‌توانند با توجه به موعد مقرر ثبت‌نامی که توسط آموزش و پرورش برای پایه تحصیلی آن‌ها اعلام شده است، به سایت ثبت نام کتاب درسی مراجعه نموده و پس از وارد کردن اطلاعات خود و ورود به پنل کاربری، اقدام به ثبت نام و پرداخت هزینه کتابها به صورت دولتی نمایند.

    همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر نسخه الکترونیکی آمادگی دفاعی دهم 1402

  3. 1403، فایل PDF سایر کتب سال تحصیلی ۱۴۰۲
  4. ۱۴۰۳ نیز منتشر شده است.
    دانش آموزان، معلمان و سایر متقاضیان می توانند با مراجعه به مقاله ای که لینک آن در ادامه ارائه شده است به تمامی کتب دسترسی داشته و فایل کتب مورد نظر خود را به صورت رایگان دانلود نمایند.

    استفاده از روش‌های مختلف برای آماده‌سازی بهتر برای امتحانات، مانند دریافت نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته یا از مدارس دیگر، یکی از راهکارهای مؤثر برای تثبیت مباحث در ذهن است.
    این روش می‌تواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز کمک کند.
    بهترین راه برای دانش‌آموزان در رشته تجربی دهم استفاده از منابعی مانند نمونه سوالات امتحانی با پاسخ‌های تشریحی است.

    مطالعه و حل نمونه سوالات در تمامی دروس به دانش آموزان این امکان را می‌دهد که از بخش‌های مهم کتب درسی آگاه شده و از همان ابتدای سال تحصیلی توجه ویژه‌ای به آن بخش‌ها داشته باشند.
    به همین منظور پیشنهاد می‌شود کاربران پس از مطالعه کتب درسی خود برای تمرین نمونه سوالات به بخش سوال امتحانی سامانه شبکه استعلام که لینک دسترسی به آن در ادامه ارائه شده است مراجعه نموده و از نمونه سوالات متنوع آن که برای سال های اخیر مدارس می باشد، استفاده نمایند.

نتیجه گیری

  • با توجه به توضیحات بالا، رتبه داوطلبان در انتخاب رشته دانشگاه آزاد تعیین‌کننده قبولی آنان است.
  • سهمیه مناطق تاثیر قابل توجهی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد دارد.

  • در مناطق مرفه‌تر، داوطلبان برای قبولی در رشته‌های انتخابی خود شانس بیشتری دارند.
  • رتبه اکتسابی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد بسیار مهم است و کمترین رتبه اکتسابی بیشترین شانس قبولی را به داوطلبان می‌دهد.

  • سهمیه مناطق به سازمان‌های مختلف اعم از سهمیه عادی، سهمیه بسیج فعال و سهمیه مناطق تقسیم می‌شود.
  • قوانین جدید سهمیه‌بندی کنکور دانشگاه آزاد بر اساس رتبه داوطلبان تعیین می‌شود.

  • براساس رتبه‌های کسب شده در آزمون، داوطلبان باید انتخاب رشته خود را انجام دهند و فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد را تکمیل کنند.