اصلاح اظهارنامه مالیاتی

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

اصلاح اظهارنامه مالیاتی

با توجه به این مطلب، مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی یک ماه پس از پایان 31 خرداد و برای اشخاص حقوقی تا پایان 31 مرداد یا چهار ماه پس از پایان سال مالی است.
با کلیک کردن بر روی اظهارنامه جایگزین، می‌توانید اظهارنامه جایگزین را ثبت کنید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.
لازم است اظهارنامه جایگزین را در همان مهلت ارسال اظهارنامه اصلی ارسال کرد.

به منظور تغییر اطلاعات اظهارنامه مالیاتی بر ارزش افزوده، می‌توانید به وبسایت سامانه مالیات بر ارزش افزوده مراجعه کنید.

خلافی

تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی توسط اشخاص مالیاتی، به دو صورت حقیقی و حقوقی، یک موضوع بسیار حائز اهمیت است که در قوانین مربوطه، از جمله قانون مالیاتهای مستقیم، مورد توجه قرار گرفته است.
بجانب تنظیم به موقع اظهارنامه‌های مالیاتی، اشخاص مکلف هستند که در اظهارنامه‌های مالیاتی خود، اطلاعات دقیق و صحیح را وارد نمایند؛ در غیر این صورت، ممکن است در هنگام بررسی و حسابرسی، متعاقبا مجبور به پرداخت جریمه شوند.

گاهی اوقات، به دلیل اشتباهاتی که در زمان تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی رخ می‌دهد، رفع تضادها و اشکالات اظهارنامه و ویرایش و تصحیح اطلاعات آن ضروری می‌شود.
در برخی موارد، نیاز به تهیه اظهارنامه جایگزین نیز وجود دارد.
بنابراین، سؤالی مطرح می‌شود که به چه شکل می‌توان اطلاعات اظهارنامه مالیاتی را ویرایش و تصحیح کرد و در چه مواقعی نیاز به تهیه اظهارنامه جایگزین است.

با تمرکز بر این موضوع، در این مطلب قصد داریم تا به سوالاتی که پیش از این طرح شد، پاسخ دهیم.
ابتدا شرایطی که در اظهارنامه مالیاتی قابل اصلاح هستند، به تفصیل توضیح داده خواهند شد و سپس به بررسی مهلت موجود برای این اصلاحات و نحوه انجام آن‌ها خواهیم پرداخت.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.

شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی​

اظهار کردن اظهارنامه مالیاتی توسط پرداخت کنندگان مالیات، یک تکلیف قانونی بسیار مهم است که حتی در مورد مالیات بر ارزش افزوده نیز در قانون تعیین شده است.
اما، در شرایطی که نیاز به اصلاح اظهارنامه مالیاتی وجود دارد، این امر اجتناب ناپذیر است و مالکان به دلیل وجود تضادهایی درباره اظهارنامه مالیاتی، مضطرب به اصلاح و ویرایش آن می‌شوند.

متأسفانه، در علاوه بر ارسال اظهارنامه جایگزین به جای اظهارنامه اصلی که در همان مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی قابل انجام است، قانون مالیات‌های مستقیم جدیداً نیز توجهی به امکان اصلاح اظهارنامه و ویرایش اطلاعات مربوط به فرم‌های اظهارنامه مالیاتی دارد.
این یعنی افراد می‌توانند برخی اطلاعات خود را در اظهارنامه مالیاتی اصلاح و تغییر دهند.

بر اساس تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم به مودیان مالیاتی، اجازه داده می‌شود که در صورتی که به نحوی از انحاء در اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی، از نظر محاسبه، اشتباهی شده باشد، با ارائه مدارک لازم، نسبت به رفع اشتباه، اقدام نموده و اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان اصلاحی را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

با توجه به این مقاله، که اصلاحات مورد نیاز برای اظهارنامه مالیاتی را تشریح می‌کند، یک بخشنامه مبنی بر تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم، منتشر شده است که به سوالات و ابهامات مطرح شده درباره امکان ویرایش اظهارنامه‌ها، موضوع تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم، پاسخ می‌دهد.
مضمون بخشنامه به این صورت است:

در صورتی که یک فرد پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه اصلاحی خود را در مهلت قانونی تسلیم کند و ارقام این اظهارنامه اصلاحی با آخرین اظهارنامه تسلیمی در موعد قانونی مغایرت نداشته باشد که ناشی از وقوع رویدادهای حسابداری اصلاحی یا رویدادهای مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی فرد مودی نباشد، آنگاه اظهارنامه اصلاحی مورد نظر طبق تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیاتهای مستقیم قابل قبول خواهد بود.

با توجه به این بخشنامه، می‌توانیم بگوییم که شرایط تغییر اظهارنامه مالیاتی با شرایط خاصی همراه است.
این تغییرات می‌تواند شامل اصلاح خطاهای محاسباتی یا تغییر در طبقه‌بندی حساب‌ها باشد.
با این حال، در صورتی که هدف اصلاح اظهارنامه فقط تغییر در جزئیات دیگری از اظهارنامه باشد، بهتر است مودیان اقدام به تغییر اظهارنامه نکنند.
همچنین، اظهارنامه اصلاحی نباید به دلیل ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویدادهای مالی پس از ثبت اظهارنامه اصلی ایجاد شود.

مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی

در بخش قبل، ما در مورد "اصلاح ویرایش اظهارنامه مالیاتی" صحبت کردیم.
در صورتی که شرایط لازم برای اصلاح ویرایش اظهارنامه مالیاتی وجود داشته باشد، متقاضیان می توانند در مهلت قانونی به اصلاح اظهارنامه مالیاتی بپردازند.
اما سوال این است که این مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی چقدر است؟

موعد اصلاح اظهارنامه مالیاتی در تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم مشخص شده است.
بر اساس این تبصره، به مودیان مالیاتی امکان داده می‌شود که در صورت وجود موانعی برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود، ظرف مهلت یک ماه پس از تاریخ انقضای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، اقدام به ویرایش و اصلاح اطلاعات خود نمایند.

"پس از پایان مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی، به اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی یا ارائه اظهارنامه اصلاحی تعلق می‌گیرد.
این مهلت یک ماه پس از پایان مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی است.
قانوناً، مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی متفاوت است.
بنابراین، اشخاص حقیقی باید اظهارنامه مالیاتی خود را برای هر سال مالیاتی خود که از ابتدای فروردین آغاز می‌شود و تا پایان اسفند ادامه دارد، تا پایان ۳۱ خرداد ماه سال بعد ثبت کنند.
"

با اتمام سال مالی شرکت، اشخاص حقوقی می‌توانند تا چهار ماه فرصت داشته باشند تا فرم‌های اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کنند.
اگر سال مالی شرکت با سال مالی اداره مالیات همخوانی داشته باشد و در بازه زمانی از اول فرودین تا انتهای اسفند باشد، شرکت‌ها می‌توانند تا تاریخ 31 تیرماه سال بعد وقت داشته باشند تا اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کنند.

با در نظر گرفتن این موارد، مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی به مدت یک ماه پس از پایان 31 خرداد، به اصطلاح تا 31 تیر ماه همان سال، و مهلت ویرایش اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی تا پایان 31 مرداد، یا چهار ماه پس از پایان سال مالی مصرح در اساسنامه شرکت، خواهد بود.

ذکر این نکته بسیار ضروری است که اگر افراد مالیاتی در مهلت قانونی، اقدام به اصلاح اظهارنامه خود نمایند، آنها هیچگونه تخلفی انجام نداده‌اند و بر اساس مقررات و بخشنامه معتبر، تاریخ ارسال و ثبت این اظهارنامه، همان تاریخ ثبت اظهارنامه اصلی خواهد بود.
این اظهارنامه اصلاحی به عنوان اظهارنامه اصلی به عنوان مرجع در رسیدگی سازمان امور مالیاتی در کشور استفاده خواهد شد.

همچنین، لازم به ذکر است که در صورتی که اشخاص مورد نظر، در دوره زمانی مشخص، برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نموده و در طول همان مهلت، تأیید نمایند که اظهارنامه مالیاتی ارسال شده، دارای عدم تطابق و اطلاعات نادرست است، می‌توانند به راحتی با ارسال یک اظهارنامه جایگزین به جای اظهارنامه اصلی، مغایرت‌ها را برطرف نمایند.

البته، باید توجه داشت که ارسال اظهارنامه جایگزین باید در همان مهلت ارسال اظهارنامه اصلی صورت پذیرد؛ در غیر این صورت امکان استفاده از اظهارنامه جایگزین وجود ندارد و در صورت وجود شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی، اطلاعات اظهارنامه باید در مدت یک ماه ویرایش شود.
در این حالت، اظهارنامه جایگزین به جای اظهارنامه اصلی مد نظر سازمان قرار خواهد گرفت.

نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی

تاکنون، به بررسی "تصحیح شرایط اظهارنامه مالیاتی" و "مهلت قانونی" آن پرداختیم.
اکنون پاسخ به این سوال اساسی است که چگونه مدیران می‌توانند اطلاعات اظهارنامه مالیاتی خود را ویرایش کنند.
بنابراین در این بخش، روش و نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی و ویرایش اطلاعات آن را شرح خواهیم داد.

برای انجام عملیات اصلاح یا ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی، ممکن است که اطلاعات اصلی اظهارنامه، که شامل یک کد رهگیری است که در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.
gov.
ir ثبت شده است، در دسترس باشد.
در این شرایط، می توان اظهارنامه اصلاحی را بر روی اظهارنامه مالیاتی قبلی تنظیم و ویرایش نهایی کرد.

به منظور ارائه خدمات عالی به مودیان، ما نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را به ارمغان آورده‌ایم.
با استفاده از این نرم افزار، مودیان می‌توانند به راحتی به اظهارنامه مالیاتی خود دسترسی پیدا کنند.
کافیست به بخش پایین صفحه بروند و گزینه 'جستجوی اظهارنامه' را انتخاب کنند.
سپس با وارد کردن اطلاعات کاربری و کد رهگیری پیش ثبت نام، اظهارنامه مالیاتی ارسال شده خود را مشاهده کنند.
البته، در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، مودیان می‌توانند به وبسایت سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.
e-vat.
ir
مراجعه کنند.

پس از انتخاب اظهارنامه اصلی، در پایین صفحه گزینه 'اظهارنامه اصلاحی' را انتخاب کنید.
با انتخاب این گزینه، یک ستون جدید به جانب اظهارنامه اصلی اضافه می‌شود و در قسمت نوع اظهارنامه، 'اظهارنامه اصلاحی' درج می‌شود.

پس از انتخاب اظهارنامه اصلاحی، در پایین صفحه، گزینه ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی را انتخاب کنید و پس از مشاهده اظهارنامه اصلی، بر روی آن کلیک کرده و اطلاعات قسمت‌های مورد نیاز را اصلاح و ویرایش کنید و در انتها، گزینه ارسال اطلاعات را انتخاب کنید.

"از زاویه‌ای دیگر ممکن است این‌که اطلاعات مربوط به فرم اظهارنامه از روی نرم افزار مالیاتی یا سیستم حذف شده باشد.
در چنین مواردی، لازم است دوباره فرم اظهارنامه مالیاتی را تنظیم کنید و برای این کار، بایستی استعلام اظهارنامه را از سامانه سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کنید.
"

به منظور انجام این کار، از بخش پایان صفحه نرم افزار بایستی گزینه "اظهارنامه جدید" را انتخاب نمایید و سپس با وارد کردن نام کاربری، رمز عبور و شماره رهگیری که در مرحله پیش ثبت نام به شما اختصاص داده شده است، نوع اظهارنامه را به عنوان "اظهارنامه اصلاحی" مشخص می‌کنیم.

در این مرحله برای ادامه، لازم است شماره و کد رهگیری آخرین اظهارنامه مالیاتی را در فیلد مربوطه وارد کنید.
سپس بر روی گزینه "دریافت اطلاعات" کلیک کنید تا بتوانید عملیات اصلاح و ویرایش اطلاعات اظهارنامه را تکمیل کنید.

اینجا یک برنامه کامپیوتری وجود دارد که به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی کشور (www.
intamedia.
ir
) متصل می‌شود.
در این وب‌سایت، یک فرم اظهارنامه نمایش داده می‌شود که باید مانند نحوه تنظیم یک اظهارنامه جدید، قسمت‌های مربوط به آن با دقت تکمیل شوند.

همچنین، اگر می‌خواهیم به جای یک اظهارنامه اصلاحی (که پس از یک ماه از پایان مهلت ارسال اظهارنامه اصلی قابل اعمال است)، یک اظهارنامه جایگزین را تهیه کنیم، می‌توانیم با وارد کردن اطلاعات مربوطه در نرم‌افزار مالیاتی و انتخاب اظهارنامه اصلی، از بخش پایین صفحه گزینه "اظهارنامه جایگزین" را انتخاب کنیم.

سپس با کلیک کردن بر روی آن، اظهارنامه جایگزین را ثبت نموده و در پایان، پس از ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی، می‌توانید اظهارنامه را چاپ کنید.
برای آشنایی با سامانه اظهارنامه مالیاتی، می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

تعداد دفعات اصلاح اظهارنامه مالیاتی

در بخش های پیشین، بررسی کرده ایم که چگونه اطلاعات مالی مورد نیاز را در اظهارنامه مالیاتی به درستی وارد کنیم.
همچنین، مهلت و فرایند اصلاح اظهارنامه را مورد بحث قرار دادیم.
حال در این بخش، سوالی مطرح خواهیم کرد که آیا اصلاح خطاهای اظهارنامه مالیاتی چند بار امکان پذیر است یا خیر.
صحبت های ما در اینجا به بررسی و پاسخ به این سوال خواهد پرداخت.

بطور کلی در یک ماه، نمیانگارم صورتحسابم را هر قدر که لازم است تغییر دهم.
محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
اما باید به این نکته توجه کنیم که تکرار تغییرات مکرر ممکن است منجر به حساس شدن سازمان مالیاتی و ارائه صورتحسابی ریسکی برای شما شود.
لذا در تنظیم صورتحساب خود، دقت لازم را داشته باشید تا نیازی به تغییر آن پیش نیاید.

سوالات پر تکرار

  1. نتیجه آرتیکل:در این مقاله به توضیح درباره "صورت معاملات فصلی" پرداختیم و اهمیت "ارسال" آن را بررسی کردیم.
    همچنین، بررسی کردیم که در صورت عدم "ارسال" صورت معاملات فصلی چه پیامدهای مالیاتی برای شخص متخلف پیش خواهد آمد.
    در ادامه، به بررسی "سامانه ارسال صورت معاملات فصلی" و قابلیت‌های آن پرداختیم.
    در پایان، روش‌های آنلاین و آفلاین "نحوه ارسال صورت معاملات فصلی" را بررسی کردیم.
    برای ارسال سند حسابداری فصلی، نیاز است ابتدا به سامانه الکترونیکی مالیاتی tax.
    gov.
    ir مراجعه کرده و در آن ثبت نام و پیش ثبت نام کنید.
    پس از ثبت هر معامله، یک کد پیگیری دریافت خواهید کرد که نیازی به اقدامات بعدی نخواهد بود.
    مراحل ارسال سند حسابداری فصلی عبارتند از:1.
    ثبت نام و پیش ثبت نام: در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی به نشانی tax.
    gov.
    ir، ثبت نام و پیش ثبت نام کنید.
    2.
    دریافت کد اقتصاد: پس از ثبت نام، کد اقتصادی خود را دریافت کنید.
    3.
    ثبت سند حسابداری: با استفاده از سامانه سند حسابداری فصلی، هر معامله را ثبت کنید.
    4.
    دریافت کد پیگیری: پس از ثبت هر معامله، کد پیگیری مربوط به آن را دریافت کنید.
    5.
    ارسال صورت حساب فصلی: نیازی به اقدامات بعدی نخواهید داشت و صورت حساب فصلی به طور خودکار ارسال خواهد شد.
    در نهایت، حساب‌های مذکور باید در پایان هر فصل توسط اشخاص مربوطه به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شود.
    به همین دلیل، ضروری است که مودیان مالیاتی این فهرست معاملات و قراردادهای فصلی را در زمان مقرر برای سازمان مالیاتی ارسال کنند و از راه‌هایی که این سازمان تعریف کرده است برای ارسال استفاده کنند.
    در غیر این صورت، ممکن است مورد جریمه قرار بگیرند.
    در نهایت، برای جلوگیری از هرگونه مشکلات مالیاتی، باید تمامی معاملات خود اعم از قراردادها، خرید و فروش و سایر موارد را به تفکیک و در زمان مقرر ارسال کرد و این لیست را به صورت مجزا از اظهارنامه مالیاتی در نظر گرفت.
    مشخص است که رعایت قوانین مالیاتی و ارسال صورت معاملات فصلی، برای اشخاص مالیاتی ضروری است و عدم رعایت این مقررات ممکن است به مجازات مالی منجر شود.

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن این موارد، مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی به مدت یک ماه پس از پایان 31 خرداد، به اصطلاح تا 31 تیر ماه همان سال، و مهلت ویرایش اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی تا پایان 31 مرداد، یا چهار ماه پس از پایان سال مالی مصرح در اساسنامه شرکت، خواهد بود.
سپس با کلیک کردن بر روی آن، اظهارنامه جایگزین را ثبت نموده و در پایان، پس از ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی، می‌توانید اظهارنامه را چاپ کنید.

برای آشنایی با سامانه اظهارنامه مالیاتی، می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.
پس از انتخاب اظهارنامه اصلی، در پایین صفحه گزینه 'اظهارنامه اصلاحی' را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه، یک ستون جدید به جانب اظهارنامه اصلی اضافه می‌شود و در قسمت نوع اظهارنامه، 'اظهارنامه اصلاحی' درج می‌شود.
در بخش قبل، ما در مورد "اصلاح ویرایش اظهارنامه مالیاتی" صحبت کردیم.

در صورتی که شرایط لازم برای اصلاح ویرایش اظهارنامه مالیاتی وجود داشته باشد، متقاضیان می توانند در مهلت قانونی به اصلاح اظهارنامه مالیاتی بپردازند.
اما سوال این است که این مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی چقدر است؟همچنین، اگر می‌خواهیم به جای یک اظهارنامه اصلاحی (که پس از یک ماه از پایان مهلت ارسال اظهارنامه اصلی قابل اعمال است)، یک اظهارنامه جایگزین را تهیه کنیم، می‌توانیم با وارد کردن اطلاعات مربوطه در نرم‌افزار مالیاتی و انتخاب اظهارنامه اصلی، از بخش پایین صفحه گزینه "اظهارنامه جایگزین" را انتخاب کنیم.

همچنین، لازم به ذکر است که در صورتی که اشخاص مورد نظر، در دوره زمانی مشخص، برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نموده و در طول همان مهلت، تأیید نمایند که اظهارنامه مالیاتی ارسال شده، دارای عدم تطابق و اطلاعات نادرست است، می‌توانند به راحتی با ارسال یک اظهارنامه جایگزین به جای اظهارنامه اصلی، مغایرت‌ها را برطرف نمایند.
با تمرکز بر این موضوع، در این مطلب قصد داریم تا به سوالاتی که پیش از این طرح شد، پاسخ دهیم.

ابتدا شرایطی که در اظهارنامه مالیاتی قابل اصلاح هستند، به تفصیل توضیح داده خواهند شد و سپس به بررسی مهلت موجود برای این اصلاحات و نحوه انجام آن‌ها خواهیم پرداخت.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.

از زاویه‌ای دیگر ممکن است این‌که اطلاعات مربوط به فرم اظهارنامه از روی نرم افزار مالیاتی یا سیستم حذف شده باشد.
در چنین مواردی، لازم است دوباره فرم اظهارنامه مالیاتی را تنظیم کنید و برای این کار، بایستی استعلام اظهارنامه را از سامانه سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کنید.

در بخش های پیشین، بررسی کرده ایم که چگونه اطلاعات مالی مورد نیاز را در اظهارنامه مالیاتی به درستی وارد کنیم.
همچنین، مهلت و فرایند اصلاح اظهارنامه را مورد بحث قرار دادیم.

حال در این بخش، سوالی مطرح خواهیم کرد که آیا اصلاح خطاهای اظهارنامه مالیاتی چند بار امکان پذیر است یا خیر.
صحبت های ما در اینجا به بررسی و پاسخ به این سوال خواهد پرداخت.

ذکر این نکته بسیار ضروری است که اگر افراد مالیاتی در مهلت قانونی، اقدام به اصلاح اظهارنامه خود نمایند، آنها هیچگونه تخلفی انجام نداده‌اند و بر اساس مقررات و بخشنامه معتبر، تاریخ ارسال و ثبت این اظهارنامه، همان تاریخ ثبت اظهارنامه اصلی خواهد بود.
این اظهارنامه اصلاحی به عنوان اظهارنامه اصلی به عنوان مرجع در رسیدگی سازمان امور مالیاتی در کشور استفاده خواهد شد.

بطور کلی در یک ماه، نمیانگارم صورتحسابم را هر قدر که لازم است تغییر دهم.
محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

اما باید به این نکته توجه کنیم که تکرار تغییرات مکرر ممکن است منجر به حساس شدن سازمان مالیاتی و ارائه صورتحسابی ریسکی برای شما شود.
لذا در تنظیم صورتحساب خود، دقت لازم را داشته باشید تا نیازی به تغییر آن پیش نیاید.

تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی توسط اشخاص مالیاتی، به دو صورت حقیقی و حقوقی، یک موضوع بسیار حائز اهمیت است که در قوانین مربوطه، از جمله قانون مالیاتهای مستقیم، مورد توجه قرار گرفته است.
بجانب تنظیم به موقع اظهارنامه‌های مالیاتی، اشخاص مکلف هستند که در اظهارنامه‌های مالیاتی خود، اطلاعات دقیق و صحیح را وارد نمایند؛ در غیر این صورت، ممکن است در هنگام بررسی و حسابرسی، متعاقبا مجبور به پرداخت جریمه شوند.

البته، باید توجه داشت که ارسال اظهارنامه جایگزین باید در همان مهلت ارسال اظهارنامه اصلی صورت پذیرد؛ در غیر این صورت امکان استفاده از اظهارنامه جایگزین وجود ندارد و در صورت وجود شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی، اطلاعات اظهارنامه باید در مدت یک ماه ویرایش شود.
در این حالت، اظهارنامه جایگزین به جای اظهارنامه اصلی مد نظر سازمان قرار خواهد گرفت.

با توجه به این بخشنامه، می‌توانیم بگوییم که شرایط تغییر اظهارنامه مالیاتی با شرایط خاصی همراه است.
این تغییرات می‌تواند شامل اصلاح خطاهای محاسباتی یا تغییر در طبقه‌بندی حساب‌ها باشد.

با این حال، در صورتی که هدف اصلاح اظهارنامه فقط تغییر در جزئیات دیگری از اظهارنامه باشد، بهتر است مودیان اقدام به تغییر اظهارنامه نکنند.
همچنین، اظهارنامه اصلاحی نباید به دلیل ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویدادهای مالی پس از ثبت اظهارنامه اصلی ایجاد شود.

به منظور ارائه خدمات عالی به مودیان، ما نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را به ارمغان آورده‌ایم.
با استفاده از این نرم افزار، مودیان می‌توانند به راحتی به اظهارنامه مالیاتی خود دسترسی پیدا کنند.

کافیست به بخش پایین صفحه بروند و گزینه 'جستجوی اظهارنامه' را انتخاب کنند.
سپس با وارد کردن اطلاعات کاربری و کد رهگیری پیش ثبت نام، اظهارنامه مالیاتی ارسال شده خود را مشاهده کنند.

البته، در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، مودیان می‌توانند به وبسایت سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.
e-vat.

ir مراجعه کنند.