خلاصه مقاله
این بخش شامل اسپویل است.
با توجه به نقل و انتقالات فراوان دربارهی سینما و همچنین نظرات دوستانم، مطمئناً عدم رضایت آنها به خاطر سینمای اصغر فرهادی نبود! پس از مدتی توانستم فیلم را تماشا کنم و حالا که مدتی از آن میگذرد، با هر کسی صحبت میکنم، به او این واقعیت را میگویم که «متفاوتترین فیلم اصغر فرهادی»، دیگر فیلمی نیست.
حدود 5 روز پیش، فیلم قهرمان اصغر فرهادی بهروز شده بود.
من برای تماشای این فیلم، نیاز داشتم به تهران بروم که یک مسافت نسبتا بلند برایم بود.
از آنجا که برنامهای همراهی نداشتم، از دوستانم درخواست کمک کردم.
ولی عجیب بود که با هیچکدام از آنها نتوانستم قراری جور کنم و همچنان به انتظار این فیلم بودم.
شاید به خاطر شرایط قرنطینه و بیماری کرونا بود که هیچکس حوصله وقت گذاشتن برای سینما را نداشت یا شاید همه فقط درگیر مشاغل روزمره خود بودند.
البته نباید از اینکه تعداد دوستانم محدود است نیز عبور کنیم.
بزرگترین ویژگیهای فیلمهای قبلی فرهادی این بود که همیشه جزئیاتی در روایت داستان پنهان میماند.
به عنوان مثال، در مورد الی، پس از بسیاری از تنشها و درگیریهایی که بین شخصیتها رخ میدهد، در نهایت متوجه میشویم که الی برادری ندارد (ترانه علیدوستی) و نمیدانیم که صابر ابر (مجید موسوی) کیست و تا آخر فیلم همچنان در تاریکی نیست.
اطلاعات به آرامی در دسترس قرار میگیرند.
همچنین، در جدایی نادر از سیمین، یکی از صحنههای کلیدی، که تصادف رواضیه (ساره بیات) در خیابان است، اصلا قابل رویت نیست و تا بخشهای پایانی فیلم نمیتوانیم درک کنیم که چه اتفاقی افتاده و عواقب بعدی آن چیست.
مواردی که در پیش رو مطالعه میکنید:
- تمرکز بر رشد شخصی: بهبود و پیشرفت فردی به عنوان یک هدف کلی در نظر گرفته شده است.
- اهمیت توسعه مهارتها: تلاش برای بهبود و پیشرفت در مهارتهای مختلف فردی و تخصصی.
- اهمیت ارتباطات بینفردی: توجه به ارتباط و ارتباطات مؤثر با سایر افراد و جامعه.
- حفظ سلامتی: اهمیت بهداشت و سلامتی جسمی و روانی و رعایت آن در طول زندگی.
- تحقق اهداف شغلی: برنامهریزی و تلاش برای رسیدن به اهداف مطلوب در زمینه شغلی.
در این داستان، نه تنها شخصیتها دروغ میگویند، بلکه روایتی از ظهور و سقوط یک قهرمان است.
در شرایطی که با شخصیتهای منتخب همراهی میشویم، میبینیم که چگونه یک فرد ساده میتواند توسط رسانهها و تاثیر مردم تحت تأثیر قرار بگیرد و به سرانجام به یک دروغگو تبدیل شود که حتی از فرزندش نیز سواستفاده میکند.
با این حال، در این وسط، شخصیت ما (رحیم) از انحطاط دست برنمیدارد و در پایان، برای حفاظت از فرزندش مقابل یک کارمند زندان قوی میایستد و ساکت نمیماند.
حتی به خاطر همسری که او را مورد سوءاستفاده قرار داده است، دراین راستا از پولی که برای کمک به او جمع آوری کرده، استفاده میکند و تصمیم میگیرد به زندان برود؛ یک تصمیمی که وی را به یک واقعیت قهرمان تبدیل میکند.
در شیوه اتمامی داستان، رحیم همچنین دیده میشود که پس از وداع با نامزد و پسرش در دروازه زندان نشسته و منتظر است تا مقام زندان به کارش پایان دهد.
به همین ترتیب، یک مرد دیگر هم آزاد شده است و همسر او برای استقبال از او آمده است.
مرد با جعبهای که همسرش آورده به کارمند زندان و رحیم شیرینیها تعارف میکند و باقی شیرینیها را نیز به رحیم میدهد تا به زندانیان دیگر برساند.
رحیم اکنون با جعبه شیرینی در دست و موهای کوتاه شده در ورودی تاریک زندان نشسته است.
در نهایت، دوربین به سمت ما برگشته است و در صحنهای که به نظر میرسد دید رحیم باشد، روشنایی و آزادی در خارج از زندان و مرد و همسرش را میبینیم که در انتظار تاکسی یا اتوبوس ایستادهاند.
چنانچه، فرهادی در اینجا جایی برای روایت داستان ندارد و در حال حاضر تنها تصویر با ما صحبت میکند.
قهرمان، تولید جدیدترین اثر اصغر فرهادی است.
این فیلم بهتازگی در دست اکران قرار گرفته است و مشتمل بر حواشی فراوان است.
تاثیر این حواشی بر فیلم و فروش آن قابل بررسی است.
در این مقاله، به بررسی و نقد فیلم قهرمان خواهیم پرداخت.
قهرمان: یک نگاه اجمالیفیلم قهرمان، آخرین اثر ساختهشده توسط اصغر فرهادی است.
در این فیلم، داستان شخصیت اصلی که از پسماندمان فیلمها مشهور شده، بهتصویر کشیده میشود.
این فیلم به تازگی به اکران درآمده و توانسته به مخاطبان خود چشمپوشی کند.
حواشی فیلم و تاثیر آن بر فروشفرهادی در چند ماه گذشته با برخی حواشی و اتفاقات منفی مواجه شده است.
از نظر برخی از منتقدان و اهالی صنعت سینما، این حواشی ممکن است تاثیری نامطلوب بر روی فیلم قهرمان و فروش آن داشته باشد.
با این حال، هنوز نمیتوانیم قطعیتی درباره تاثیر این حواشی داشته باشیم و این تاثیرات میتواند متغیر باشد.
نقد فیلم قهرمانفیلم قهرمان با استفاده از داستانی پردردسر و کارگردانی برجسته، توانسته است عمیقترین احساسات را در بین تماشاگران به وجود آورد.
بازی هنرمندان در این فیلم بسیار قابل تحسین است و نقش اصلی به شکل استثنایی بازی شده است.
فلان بازیگر با اجرای قوی و شگفتانگیز خود مثل همیشه، در این فیلم هم موفقیت خود را نشان داده است.
نتیجههنوز نمیتوانیم قطعیتی درباره موفقیت یا عدم موفقیت فیلم قهرمان داشته باشیم.
با توجه به حواشی بارز اطراف فیلم و ایجاد جدل، انتظار میرود این اثر توجه بیشتری را به خود جلب کند و در اکران به نتایج قابل توجهی دست یابد.
قهرمان، تولید جدیدترین اثر اصغر فرهادی است.
این فیلم بهتازگی در دست اکران قرار گرفته است و مشتمل بر حواشی فراوان است.
تاثیر این حواشی بر فیلم و فروش آن قابل بررسی است.
در این مقاله، به بررسی و نقد فیلم قهرمان خواهیم پرداخت.
در این فیلم، داستان شخصیت اصلی که از پسماندمان فیلمها مشهور شده، بهتصویر کشیده میشود.
این فیلم به تازگی به اکران درآمده و توانسته به مخاطبان خود چشمپوشی کند.
از نظر برخی از منتقدان و اهالی صنعت سینما، این حواشی ممکن است تاثیری نامطلوب بر روی فیلم قهرمان و فروش آن داشته باشد.
با این حال، هنوز نمیتوانیم قطعیتی درباره تاثیر این حواشی داشته باشیم و این تاثیرات میتواند متغیر باشد.
بازی هنرمندان در این فیلم بسیار قابل تحسین است و نقش اصلی به شکل استثنایی بازی شده است.
فلان بازیگر با اجرای قوی و شگفتانگیز خود مثل همیشه، در این فیلم هم موفقیت خود را نشان داده است.
با توجه به حواشی بارز اطراف فیلم و ایجاد جدل، انتظار میرود این اثر توجه بیشتری را به خود جلب کند و در اکران به نتایج قابل توجهی دست یابد.
قهرمان، فیلمی جدید از کارگردان برجستهی ایرانی، اصغر فرهادی است که از تاریخ ۵ آبان سال ۱۴۰۰ در سینماهای سراسر کشور به نمایش درآمده است و همچنان در حال بروز است.
اصغر فرهادی، به جرات و با اطمینان از خود، با فیلم قهرمان که اقتباسی است، که خودش نویسندهی آن است، به جدایی از پروندهها و افتوصعودهای اخیر و با انتشار بیانیهای قوی و تند، نشان میدهد که هنوز هم به عنوان یک کارگردان مهم و قابل ملاحظه، چیزهایی برای گفتن دارد.
بعلاوه، فیلم قهرمان بعنوان نمایندهی ایران در مراسم اسکار سال ۲۰۲۲ معرفی شده است، و این ما را به چالشی جدید میکشاند؛ آیا فرهادی میتواند جایزهی سوم اسکار خود را برنده شود یا خیر؟ در این مقاله، همراه با شبکه استعلام، ما قصد داریم به بررسی و نقد فیلم قهرمان بپردازیم.
همچنین، در این مطلب، شما میتوانید درباره بازیگران و آخرین حواشی اطلاعات بیشتری کسب کنید.
برخی از نکات کلیدی این مقاله عبارتند از:- نقد و برسی فیلم قهرمان - شرح داستان و ارزیابی بازیگران - بررسی حواشی مرتبط با فیلمدر ادامه به نقد و بررسی این فیلم میپردازیم.
در ویدیوی زیر میتوانید تریلر رسمی فیلم قهرمان را تماشا کنید.
مواردی که در پیش رو مطالعه میکنید:
- تمرکز بر رشد شخصی: بهبود و پیشرفت فردی به عنوان یک هدف کلی در نظر گرفته شده است.
- اهمیت توسعه مهارتها: تلاش برای بهبود و پیشرفت در مهارتهای مختلف فردی و تخصصی.
- اهمیت ارتباطات بینفردی: توجه به ارتباط و ارتباطات مؤثر با سایر افراد و جامعه.
- حفظ سلامتی: اهمیت بهداشت و سلامتی جسمی و روانی و رعایت آن در طول زندگی.
- تحقق اهداف شغلی: برنامهریزی و تلاش برای رسیدن به اهداف مطلوب در زمینه شغلی.
اختصاصی شبکه استعلام: نقد فیلم قهرمان
این بخششامل اسپویل است.
حدود 5 روز پیش، فیلم قهرمان اصغر فرهادی بهروز شده بود.
من برای تماشای این فیلم، نیاز داشتم به تهران بروم که یک مسافت نسبتا بلند برایم بود.
از آنجا که برنامهای همراهی نداشتم، از دوستانم درخواست کمک کردم.
ولی عجیب بود که با هیچکدام از آنها نتوانستم قراری جور کنم و همچنان به انتظار این فیلم بودم.
شاید به خاطر شرایط قرنطینه و بیماری کرونا بود که هیچکس حوصله وقت گذاشتن برای سینما را نداشت یا شاید همه فقط درگیر مشاغل روزمره خود بودند.
البته نباید از اینکه تعداد دوستانم محدود است نیز عبور کنیم.
با توجه به نقل و انتقالات فراوان دربارهی سینما و همچنین نظرات دوستانم، مطمئناً عدم رضایت آنها به خاطر سینمای اصغر فرهادی نبود! پس از مدتی توانستم فیلم را تماشا کنم و حالا که مدتی از آن میگذرد، با هر کسی صحبت میکنم، به او این واقعیت را میگویم که «متفاوتترین فیلم اصغر فرهادی»، دیگر فیلمی نیست.
بزرگترین ویژگیهای فیلمهای قبلی فرهادی این بود که همیشه جزئیاتی در روایت داستان پنهان میماند.
به عنوان مثال، در مورد الی، پس از بسیاری از تنشها و درگیریهایی که بین شخصیتها رخ میدهد، در نهایت متوجه میشویم که الی برادری ندارد (ترانه علیدوستی) و نمیدانیم که صابر ابر (مجید موسوی) کیست و تا آخر فیلم همچنان در تاریکی نیست.
اطلاعات به آرامی در دسترس قرار میگیرند.
همچنین، در جدایی نادر از سیمین، یکی از صحنههای کلیدی، که تصادف رواضیه (ساره بیات) در خیابان است، اصلا قابل رویت نیست و تا بخشهای پایانی فیلم نمیتوانیم درک کنیم که چه اتفاقی افتاده و عواقب بعدی آن چیست.
در مقابل، قهرمان هیچ چیز را پنهان نمیکند.
ما که در ابتدای داستان شاهد دیالوگ بین دو شخصیت، رحیم (بازیگر عالی توسط امیر جدیدی) و فرخنده (نقشی بازی شده توسط سحر گلدوست) هستیم، حس میکنیم برای فهمیدن حقیقت باید تا انتهای داستان شکیبا باشیم.
اما بسیار زود خود رحیم، که شخصیت اصلی داستان است، در یک دیالوگ با یکی از مقامات زندان به ما توضیح میدهد که در واقع این کیف را نامزدش (دوست دختر واقعی او) پیدا کرده است.
به این توصیه مقام زندان پاسخ میدهد و اولین دروغ تولید میشود: رحیم در مصاحبه با خبرنگاران ادعا میکند که خودش کیف را پیدا کرده است.
صحبت از قهرمان بیشتر از یک مجموعه از درجرآیدن دروغها و پنهانکاریهای شخصیتها است.
در این داستان، نه تنها شخصیتها دروغ میگویند، بلکه روایتی از ظهور و سقوط یک قهرمان است.
در شرایطی که با شخصیتهای منتخب همراهی میشویم، میبینیم که چگونه یک فرد ساده میتواند توسط رسانهها و تاثیر مردم تحت تأثیر قرار بگیرد و به سرانجام به یک دروغگو تبدیل شود که حتی از فرزندش نیز سواستفاده میکند.
با این حال، در این وسط، شخصیت ما (رحیم) از انحطاط دست برنمیدارد و در پایان، برای حفاظت از فرزندش مقابل یک کارمند زندان قوی میایستد و ساکت نمیماند.
حتی به خاطر همسری که او را مورد سوءاستفاده قرار داده است، دراین راستا از پولی که برای کمک به او جمع آوری کرده، استفاده میکند و تصمیم میگیرد به زندان برود؛ یک تصمیمی که وی را به یک واقعیت قهرمان تبدیل میکند.
میتوان فرم خبری را متفاوت کرد.
یکی دیگر از جنبههای منحصر به فرد آن، استفاده او از عناصر سینمایی است.
ولی گاهی اوقات ، در فیلمهایش ، عناصر توصیفی را کم رنگ کرده و تنها بر روی جنبههای سینمایی آن متمرکز میشود؛ با این حال این جنبههای سینمایی و زیباییشناسانه نیز به داستان مربوط نیستند و به آن توانایی و قدرت میبخشند.
بهترین مثالها را میتوان در صحنه ابتدایی و پایانی فیلم مشاهده کرد.
دو صحنه که به نوعی از نظر ظاهر به هم متمایل هستند: یکی کاملا روشن و باز؛ و دیگری تاریک و محدود در زندان.
در صحنه اول میبینیم که رحیم تازه از زندان آمده است و به منطقه باستانی که شوهر خواهرش در آن کار میکند، میرود تا با او دیدار کند.
در این میان، رحیم را در حال صعود از پلکانهای متعدد نیز میبینیم و دوربین همواره او را ثبت میکند.
هنوز هیچ حرفی از روایت و داستانگویی نیست و تنها دارای یک تصویر هستیم.
این تصویر به نوعی تداعی کنندهی رشد و تحول شخصیت رحیم در طول داستان است.
در شیوه اتمامی داستان، رحیم همچنین دیده میشود که پس از وداع با نامزد و پسرش در دروازه زندان نشسته و منتظر است تا مقام زندان به کارش پایان دهد.
به همین ترتیب، یک مرد دیگر هم آزاد شده است و همسر او برای استقبال از او آمده است.
مرد با جعبهای که همسرش آورده به کارمند زندان و رحیم شیرینیها تعارف میکند و باقی شیرینیها را نیز به رحیم میدهد تا به زندانیان دیگر برساند.
رحیم اکنون با جعبه شیرینی در دست و موهای کوتاه شده در ورودی تاریک زندان نشسته است.
در نهایت، دوربین به سمت ما برگشته است و در صحنهای که به نظر میرسد دید رحیم باشد، روشنایی و آزادی در خارج از زندان و مرد و همسرش را میبینیم که در انتظار تاکسی یا اتوبوس ایستادهاند.
چنانچه، فرهادی در اینجا جایی برای روایت داستان ندارد و در حال حاضر تنها تصویر با ما صحبت میکند.
بدون شک که هم اکنون اصغر فرهادی، شبیه قهرمان فیلمش، به شدت درگیر مشکلات و دغدغههای اطرافش است و در حال حاضر، حتی یک پرونده برای صحت فیلمنامهاش در جریان است (به هر حال، قضاوت این موضوع نیازمند نظر قاضی پرونده است).
اما با اطمینان میتوانم بگویم که وی همچنان یک کارگردان ماهر و با استعداد است و مهارتهای خوبی در اجرای کارهای خود دارد.
باور دارم که موفقیت یک فیلمساز و هنرمند، نه تنها به اثر مستقلی که او تولید میکند، بلکه به مهارتهای پیوسته وسیع ارتباطی او در داخل و خارج از کشور نیز بستگی دارد.
"آخرین فیلم اصغر فرهادی، بیانگر تعارضها و تضادهای مختلف است.
این فیلم نمادی است از تقابلها مانند تقابل قهرمانی و شکست، کار درست و غلط، حقیقت و دروغ، زندان و آزادی.
با این حال، همانطور که از عنوان فیلم پیداست، آن یک نماد اسطورهای است.
یعنی نمایش اسطورهسازی قهرمان یا بهتر بگوییم، اسطورهسازی خود اسطوره و سپس سوالبرداری از قهرمان.
این فیلم تصویر جامعۀ خاکی و خاکستری است که بدون تلاش، قهرمان را میپذیرد و به همین سهولت، او را در مسیر پرسش قرار میدهد و شکست میدهد.
این داستان نیز نشان میدهد چه قدر فیلمساز خودش با این موضوع آشناست.
"
نمرات فیلم قهرمان
فیلم "قهرمان" که به عنوان "A Hero" در سطح بین المللی شناخته میشود، با استقبال گسترده بینندگان و منتقدان روبرو شده است.
این فیلم که در IMDb امتیاز 6.
9 از 10 را کسب کرده است، توسط 80 درصد کاربران گوگل پسندیده شده است.
همچنین، در راتن تومیتوز بر اساس 25 نقد، 96 درصد از آنها را به صورت مثبت ارزیابی کردهاند و میانگین امتیاز آن 7.
90 از 10 است.
همچنین، در متاکریتیک، این فیلم توسط 14 نقد ارزیابی شده است و میانگین امتیاز آن 80 از 100 است.
از این 14 نقد، 12 نقد مثبت و 2 نقد منفی میباشند.
در ادامه، بررسیها و نقدهای منتقدان جهان درباره این فیلم را بررسی خواهیم کرد.
نتیجه گیری
علاوه بر آن، بازی هنرمندان در این فیلم بسیار قابل تحسین بوده و نقش اصلی نیز به شکل استثنایی بازی شده است.
اما به دلیل حواشی اطراف این فیلم و ایجاد جدل، میتوان انتظار داشت که این اثر توجه بیشتری را به خود جلب و در اکران به نتایج قابل توجهی دست یابد.