اجرای حکم استرداد جهیزیه

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

اجرای حکم استرداد جهیزیه

حکم قاطع دادگاه اجرائیه که از طرف دفتر دادگاه صادر شده و الآن ۳۰ روز از تاریخ صدور و ابلاغ آن به مرد می‌گذرد.
پرداخت نیم عشر دولتی، تنها به‌منظور اجرای حکم استرداد جهیزیه صورت می‌گیرد و در دیگر دعاوی مانند مطالبه مهریه و اجرای حکم آن یا مطالبه وجه و سایر موارد مشابه، نیاز به پرداخت ندارد.

زمانی که زن پروندهٔ خود را برای اجرای احکام ارسال می‌کند، از اجرای احکام می‌خواهد که برای استرداد جهیزیهٔ خود تصمیم بگیرد.
در صورتی که مرد اقدام نکند، بعد از صدور اجرائیه، زن باید بعد از گذشت ۳۰ روز از ابلاغ اجرائیه، دوباره به دفتر دادگاه مراجعه کرده و درخواست ارسال پرونده برای اجرای احکام را به صورت کتبی داشته باشد.

مدارک موردنیاز برای اجرای حکم استرداد جهیزیه شامل اسناد شناسایی، حکم قضایی، اسناد دریافت و پرداخت، مدارک اموال و گواهی از تواجد می‌باشد.

خلافی

یکی از دعاوی رایج در شوراهای حل اختلاف یا دادگاه‌های خانواده، پرونده‌های مربوط به برگشت جهیزیه است؛ زیرا خرید ملزومات خانگی در برخی موارد، یکی از وظایف مردان و مسئولیت‌های آنهاست.
در صورت عدم توافق، زنان می‌توانند پس از دریافت فرمان برگشت جهیزیه، جهیزیه خود را بازیابی کنند.

زمانی که همسر قصد استرداد جهیزیه را داشته باشد، باید ابتدا حکم استرداد جهیزیه را از دادگاه یا شورای حل اختلاف دریافت کند.
سپس باید مراحل و نحوه اجرای این حکم را به درستی دنبال کند و نمی‌تواند تنها با داشتن حکم دادگاه به شخصا اقدام به استرداد جهیزیه کند.
در این روند، اثاثیه خود را از منزل همسر باید استرداد کند و این امر نیازمند اجرای درست حکم استرداد است.
بنابراین، لازم است موارد مربوطه را با دقت بررسی و به عمل آورد.

با توجه به پیامدهای ممکن، عملیات بازگرداندن جهیزیه با تصمیمی که توسط دادگاه صادر شود، ممکن است نیازمند انجام مراحل و رویه‌هایی باشد؛ در اینجا ما در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط و روش‌های اجرای حکم استرداد جهیزیه صحبت کنیم و مدارک و هزینه‌های مربوط به انجام این عملیات را بیان کنیم؛ سپس درباره درخواست حکم ورود به منزل و بازگرداندن جهیزیه با کمک یک مقام قضایی توضیح داده، یک نمونه از رایی که جهیزیه را استرداد کرده با سیاهه ارایه خواهیم کرد.

شرایط اجرای حکم استرداد جهیزیه

قبل از توضیح درباره شرایط و روش اجرای حکم استرداد جهیزیه، باید ابتدا توضیحی در مورد مفهوم استرداد جهیزیه و روش انجام این فرآیند ارائه دهیم.
سپس به دو سؤال اصلی که شامل شرایط و روش اجرای حکم استرداد جهیزیه می‌شوند، پاسخ خواهیم داد.

بحث "استرداد جهیزیه" زمانی مطرح می‌شود که زن مالک اثاثه‌های منزل باشد.
بدین معنا که گاهی مرد، علی‌رغم تعهدات قانونی خود، از پرداخت نفقه و تهیه اثاثه‌های منزل که در برخی موارد جهیزیه محسوب می‌شود، به دلیل عرف و سنت خودداری می‌کند و زن، طبق عرف، اثاثه‌های مورد نیاز جهت شروع زندگی مشترک را به نام جهیزیه به منزل همسر خود می‌آورد.

با توجه به حقیقتی که تکلیف خرید و تهیه اثاثیه منزل بر عهده همسر مرد است، زنان نیز در هر زمانی که نیاز داشتند، می توانند جهیزیه خود را از منزل همسر استرداد کنند.
پس از انجام این اقدام، مرد موظف است اثاثیه مورد نیاز برای منزل را تهیه کند تا زن بتواند زندگی مناسبی را در منزل داشته باشد.
اصولاً، زندگی بدون وسایل در منزل غیرممکن است و استفاده از اثاثیه منزل ضروریست.

این امر می‌تواند توسط ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شود.
با استناد به اطلاعات موجود (مانند سیاهه یا شهادت شهود، امارات، فیلم و عکس و .
.
.
) استرداد جهیزیه ممکن است.

هنگامی که یک زن، در هر شرایطی، مالکیت خود را بر جهیزیه اثبات می‌کند، دادگاه یا شورای حل اختلاف می‌توانند حکمی صادر نمایند که جهیزیه به او بازگردانده شود.
پس از صدور این حکم، زن در مراحل اجرای حکم استرداد جهیزیه، که در ادامه توضیح داده خواهد شد، می‌تواند جهیزیه خود را از منزل همسر خود بازیافت کند.

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره "استرداد جهیزیه" و روش‌های مختلفی که برای انجام این عمل وجود دارد، به شما توصیه می‌شود تا مقاله‌ای که در زیر به اشتراک گذاشته شده است را مطالعه کنید.
در این مقاله که با همین عنوان منتشر شده است، شما به کلیه جزئیات مورد نیاز برای کسب اطلاعات تمامی راهکارهای استرداد جهیزیه را خواهید یافت.

نحوه اجرای حکم استرداد جهیزیه

صاحبان حقوقی دادگاه، برای برگشت جهیزیه، باید مطابق با مراحلی که بیان می‌شود، حکم معتبر دادگاهی داشته باشند و مراحل اجرای حکم استرداد جهیزیه را رعایت کنند تا دچار پیامدهای قانونی نشوند.
مراحل اجرای حکم استرداد جهیزیه به شرح زیر قابل استناد است: - ابتدا باید تصمیم قاضی را در مورد استرداد جهیزیه، به شکل قطعی دریافت کنید.
- سپس، بر اساس دستور قاضی، باید مبلغ جهیزیه را به خانم مربوطه بازپس دهید.
- در صورت امکان، قبل از استرداد جهیزیه، تلاش کنید تا با خانم به صورت مذاکره‌ای برای تسویه این موضوع به توافق برسید.
- پس از تسویه کلیه امور مالی، به طور رسمی قرارداد استرداد جهیزیه را معتبر کنید و هر دو طرف آن را امضاء کنید.
با رعایت این مراحل، می‌توانید در اجرای حکم استرداد جهیزیه به‌درستی عمل کنید و همچنین از هر گونه نقص قانونی جلوگیری کنید.

برای انجام حکم بازگشت جهیزیه، زن باید پس از سپری شدن 21 روز از قطعی شدن رای، به دفتر دادگاهی که رای صادر کرده است، مراجعه کرده و درخواست صدور اجرائیه را ارائه کند.
در این شرایط، دفتر دادگاه موظف است اجرائیه را به مرد صادر و ابلاغ کند و به او 30 روز فرصت می‌دهد تا درباره این موضوع تصمیمی بگیرد.

در صورتی که مرد اقدام نکند، بعد از صدور اجرائیه، زن باید بعد از گذشت 30 روز از ابلاغ اجرائیه، دوباره به دفتر دادگاه مراجعه کرده و درخواست ارسال پرونده برای اجرای احکام را به صورت کتبی داشته باشد.
سپس، با مراجعه به سایت نوبت دهی اجرای احکام، از شعبه اجرای احکامی که پرونده به آن منتقل شده است، نوبت اخذ کرده و پس از رفتن به شعبه اجرا، درخواست کتبی خود را برای صدور حکم ورود به منزل با حضور مامور داشته باشد.

بعد از دریافت حکم ورود به خانه، با استفاده از حکم صادر شده، به اداره کلانتری منطقه‌ای که ملکی را که در آن جهیزیه قرار دارد مربوطه است، مراجعه می‌کنیم.
با نشان دادن دستور ورود به خانه صادر شده و تقاضای همراهی یکی از کارکنان اداره، جهت نظارت بر فرایند ورود به خانه و تهیه صورت جلسه درباره فرآیند استرداد جهیزیه خود، پیش می‌رویم.
در نهایت، با همراهی کارکنان، جهیزیه‌ خود را بازیابی می‌کنیم.

مدارک لازم برای اجرای حکم استرداد جهیزیه

بعد از شرح مفصلی درباره شرایط و روش اجرای حکم استرداد جهیزیه، در این قسمت از مقاله، قصد داریم درباره مدارک مورد نیاز برای انجام این کار صحبت کنیم.
این مدارک شامل موارد زیر است:- اسناد شناسایی: مانند کارت ملی و شناسنامه اندازه بزرگ- حکم قضایی: باید حکم محکم و معتبری باشد - اسناد دریافت و پرداخت: شامل رسیدهای واریزی و دریافتی‌ها- مدارک اموال: مانند سند مالکیت مسکن و خودرو- گواهی از تواجد: مثل گواهی از آدرس محل سکونتاحتمالا هر حالت می‌تواند نیاز به مدارک اضافی داشته باشد، بنابراین می‌توانید با وکیل خود درباره مدارک لازم برای حکم استرداد جهیزیه‌تان صحبت کنید.

حکم قاطع دادگاه

اجرائیهکه از طرف دفتر دادگاه صادر شده و الآن 30 روز از تاریخ صدور و ابلاغ آن به مرد می‌گذرد.

دستور اجرای احکام به منظور استرداد جهیزیه وارد منزل با همراهی مامور و با حکم اجرا می‌شود.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره درخواست بازپرداخت جهیزیه قبل از طلاق، شما می‌توانید مقاله‌ای که در ادامه آن را بخوانید را مطالعه نمایید.
این مقاله با همین عنوان و در قسمت بیشتر این صفحه قابل دسترسی است.
برای علاقه‌مندان به این موضوع، توصیه می‌شود.

هزینه اجرای حکم استرداد جهیزیه

سؤالات متداول درباره اجرای حکم استرداد جهیزیه شامل هزینه‌هایی است که برای این موضوع باید پرداخت شود.
این سؤال معمولاً در این صورت مطرح می‌شود که آیا برای اجرای حکم استرداد جهیزیه نیاز به پرداخت هزینه وجود دارد و این هزینه‌ها شامل چه مواردی می‌شوند؟

هزینه اجرای حکم استرداد جهیزیه تنها شامل پرداخت نیم عشر دولتی است.
نیم عشر معادل یک بیستم ارزش خواسته است، به عبارت دیگر مبلغی است که زن برای جهیزیه خود پرداخت کرده است.
این نیم عشر، در واقع هزینه خدمات اجرای حکم توسط اجرای احکام است.

اهمیت این نکته را لازم است ذکر کنیم که پرداخت نیم عشر دولتی، تنها به منظور اجرای حکم استرداد جهیزیه صورت می‌گیرد و در دیگر دعاوی مانند مطالبه مهریه و اجرای حکم آن یا مطالبه وجه و سایر موارد مشابه، نیاز به پرداخت ندارد.

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه

پس از اصدار دستور اجرای احکام، زن می‌تواند در تاریخ و ساعتی که توسط اجرای احکام تعیین شده است، به محلی که جهیزیه در آن قرار دارد مراجعه کند و با استفاده از برچسب مسترد کردن، تمام اقلامی که به عنوان جهیزیه خود در دادگاه تائید نموده است، بازگرداند.

از تحت تاثیر قرارگیری در مواقعی، مردان علی‌رغم حکم وجود دستور اجرای احکام، که درباره استرداد جهیزیه می‌باشد، اما خود را از اجرای این فرمان منع کرده و اجازه ورود زن به خانه‌ای که محتویات جهیزیه در آن قرار دارد را نمی‌دهند، اغلب هنگامی که جهیزیه در خانه‌ای که مرد مالک یا مستأجر آن است وجود داشته باشد، درخواست زن را برای اجرای احکام و حکم ورود به خانه نیز صادر می‌نماید.

در شرایطی که مرد مانع ورود زن به منزل می‌شود، زن می‌تواند با استفاده از تماسی با کلانتری، حق حضور ماموران را درخواست کند.
در صورت صدور حکم ورود به منزل، زن می‌تواند وارد منزل مرد شده و اقلام جهیزیه خود را بازیابی کند.
در ادامه، دربارهٔ فرآیند بازگشت جهیزیه با مامور، توضیحات بیشتری خواهیم داد.

زمانی که زن پروندهٔ خود را برای اجرای احکام ارسال می‌کند، از اجرای احکام می‌خواهد که برای استرداد جهیزیهٔ خود تصمیم بگیرد.
اجرای احکام، همراه با دستور خود، نامه‌ای را به کلانتری محلی که در نزدیکی محل استرداد جهیزیه قرار دارد، ارسال می‌کند تا در زمان و ساعت تعیین شده، یک پرسنل به همراه زن در فرآیند استرداد حضور داشته باشد.

پروسه "بازگرداندن جهیزیه" می‌تواند به وجود حضور مامور، به دلایل مختلف صورت بگیرد.
مامور مسئولیت صورت جلسه را بر عهده می‌گیرد تا در صورت بروز هرگونه مواجهه قانونی، اقدامات لازم را به عمل آورده و امنیت کلیه فرآیندهای بازگرداندن جهیزیه را تضمین کند.
زیرا در اکثر موارد، انجام این فرآیند با همراهی مشکلات متعددی همراه است و افراد نیازمند صورت جلسه هستند تا در صورت تصمیم به اقدام قضایی در قبال ضرب و جرح، تهدید و مشکلات مشابه، به طریق مشروعی اقدام نمایند.

سوالات پر تکرار

  1. در این مقاله به بررسی مفهوم اماره یا قسم و توضیحاتی درباره اثبات یا عدم اثبات پرداخت نفقه پرداخته میشود.
    اماره سوگند یا قسم را به عنوان یک تعهد مقدس توصیف میکند.
    استفاده از برچسب های HTML مانند em و strong به شکل مناسب در متن صورت گرفته است.
    از طرفی، نحوه اثبات پرداخت یا عدم پرداخت نفقه توضیح داده شده و تاکید شده است که اثبات پرداخت نفقه به عهده شوهر است، اما زن میتواند عدم پرداخت را اثبات کند.
    همچنین، وجه نظر قضات درباره مسئله نفقه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
    در انتها، اشاره شده است که استفاده از راه های نامشروع جعل اطلاعات و خیانت غیر قابل قبول است و بهتر است همواره با احترام به قوانین و اصول اخلاقی به کار خود پرداخته شود.

نتیجه گیری

نتیجه‌گیری:دادگاه قاطعاً حکم اجرائیه را صادر کرده است که اجرای آن از طرف دفتر دادگاه به مرد اطلاع‌رسانی شده است.
پرداخت نیم‌عشر دولتی تنها برای استرداد جهیزیه در این حکم الزامی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازپرداخت جهیزیه، می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.
در ادامه، سؤالات متداول و روند اجرای حکم استرداد جهیزیه تشریح شده‌اند.

همچنین مدارک مورد نیاز برای اجرای حکم توضیح داده شده است.
اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید با وکیل خود در این زمینه مشورت کنید.