آموزش کار با Task Manager در ویندوز

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

آموزش کار با Task Manager در ویندوز

مقاله‌ای کوتاه بر روی کار با Task Manager در ویندوز به چندین زبانه (Applications, Processes, Services) می‌پردازد.
Task Manager در همه نسخه‌های ویندوز وجود دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها و فرآیندهای درحال اجرا را مشاهده و مدیریت کنند.

با دسترسی به این ابزار می‌توان برنامه‌ها را راه‌اندازی یا متوقف کرد.
مقاله آموزش کار با Task Manager در ویندوز 7، 8، 10 و نسخه‌های پایین‌تر را توضیح می‌دهد.

همچنین به‌صورت خلاصه به کاربرد زبانه‌های مختلف Task Manager اشاره شده است.
به‌عنوان مثال زبانه "Applications" بر روی ویندوز 7 استفاده می‌شود تا برنامه‌هایی که از کار افتاده‌اند را ببندیم و زبانه "Processes" بر روی ویندوز 8 و 10 به کار می‌رود تا تمام فرآیندهای ویندوز را نشان دهد.

همچنین این مقاله به مشکلاتی که ممکن است در باز کردن Task Manager بوجود آیند اشاره می‌کند و راه حل‌هایی برای رفع آنها را معرفی می‌کند.
در کل، این مقاله به کاربران ویژگی‌های Task Manager آشنا می‌کند و نحوه استفاده از آنها را توضیح می‌دهد.

خلافی

شاید شما هم شنیده باشید گاهی اوقات هنگامی که ویندوز دچار مشکل می شود ، هنگ میکند ، صفحات باز بسته نمی شود و یا پیغام Not Responding می دهد ، می گویند با استفاده از Task manager یا Ctrl + Alt + Delete ، اقدام به بستن صفحات و رفع مشکل کنید.
اما آیا واقعا تنها کاربرد Task Manager ویندوز همین است ؟ سوال کاربران این است که چگونه از Task Manager ویندوز استفاده کنیم ؟

پیش از این با انتشار مقالاتی نظیر رفع خطای task manager has been disabled by your administrator ، قطع شدن صدای ویندوز ، کار نکردن میکروفون در ویندوز 10 ، راهنمای غیر فعال سازی آپدیت ویندوز و .
.
.
همراه شما بوده ایم.

حال ما در گروه مشاوره شبکه استعلام تصمیم داریم تا با تولید و انتشار مقاله ای به آموزش کار با Task manager در ویندوز بپردازیم.

Task Manager چیست ؟

در پاسخ به سوال کاربران مبنی بر اینکه Task Manager چیست ؟ باید بگوییم که ، Task Manager ویندوز یک جز سیستم عامل است که در همه نسخه های ویندوز وجود دارد و کاربران را قادر می سازد تا هر یک از وظایف را که در کامپیوتر اجرا می شود ، هریک از فرآیندها و عملکرد کلی کامپیوتر را مشاهده کنند.
از این رو  با استفاده از آن می توانید اجرای برنامه ها و فرآیندها را مدیریت کنید و به طور مثال اقدام به راه اندازی یا متوقف کردن یک برنامه کنید.

حال که با تعریف TaskManager ویندوز آشنا شدیم ، قصد داریم تا به بررسی و توضیح هر یک از زبانه ها آن بپردازیم.

آموزش کار با Task Manager در ویندوز

به طور کلی با استفاده از دکمه های Ctrl + Alt+ Esc و انتخاب گزینه Start Task Manager و یا کلیک راست کردن روی Taskbar ، و انتخاب Start Task Manager می توانید وارد صفحه آن شوید.

آموزش کار با Task Manager در ویندوز 7 :

چنانچه از ویندوز 7 استفاده می کنید ، یک راه دیگر فشردن همزمان دکمه های Ctrl+Alt+Del روی کیبورد و انتخاب 'Task Manager' یا ' Start Task Manager' است.

آموزش کار با Task Manager در ویندوز8 :

چنانچه از کاربران ویندوز 8 هستید می توانید روی دکمه استارت کلیک راست کنید و یا همزمان دکمه های Windows + X را فشار دهید تا به صفحه Power User Task Manager  دسترسی پیدا کنید و سپس در این منو ، Task Manager را انتخاب کنید.

 آموزش کار با Task Manager در ویندوز 10 :

کاربران ویندوز 10 نیز می توانند از همان طریق گفته شده در قسمت آموزش کار با Task Manager در ویندوز8 به صفحه Task Manager ویندوز دسترسی پیدا کنند.

آموزش کار با Task Manager در ویندوز XP و پایین تر :

کاربران عزیز ویندوز XP و پایین تر نیز برای دسترسی به صفحه Task Manager ویندوز باید مسیر زیر را دنبال کنند :

Start > Run  > تایپ کنند Taskmgr

و سپس Enter را بزنند.

اگر در بازکردن Task Manager با مشکل مواجه شدید، ممکن است رایانه به یک ویروس یا نرم افزار جاسوسی آلوده شده باشد که بهتر است با استفاده از آنتی ویروس اقدام به رفع آن کنید و یا ممکن است پیغام خطای task manager has been disabled by your administrator را دریافت کنید که برای رفع آن توصیه می کنیم مقاله ارور task manager has been disabled by your administrator را مطالعه کنید.

چگونه از Task Manager ویندوز استفاده کنیم ؟

Applications

زبانه Applications ، در همه نسخه های ویندوز به جز ویندوز 8 و ویندوز 10 ، همه برنامه های باز در حال اجرا بر روی کامپیوتر را نمایش می دهد.
کاربران ویندوز 7 بیشترین بازدید را از این زبانه دارند زیرا هنگامی که برنامه ها پیغام Has Stop Responding می دهد باید با مراجعه به Application و انتخاب برنامه از لیست و فشردن دکمه End Task اقدام به بستن آن کنند.
کاربران ویندوز های 8 و 10 برای انجام این کار باید به زبانه Processes مراجعه کنند.

Processes

در تمام نسخه های ویندوز 8 و 10 زبانه Processes تمام فرآیندهای ویندوز که در حال حاضر بر روی کامپیوتر اجرا می شوند را نشان می دهد.
با شروع طراحی و تولید ویندوز 8 ، مایکروسافت زبانه برنامه ها و پردازش ها را در برگه ای با نام Processes ترکیب کرد تا علاوه بر فرآِیندها و سرویس ها ، تمام برنامه های در حال اجرا را نیز نمایش دهد.

Services

این زبانه در تمام نسخه های ویندوز سرویس های در حال اجرای ویندوز را نمایش می دهد.

سوالات پر تکرار

  • چطور می‌توان از Task Manager ویندوز استفاده کرد؟
    • به طور کلی با استفاده از دکمه های Ctrl + Alt+ Esc و انتخاب گزینه Start Task Manager و یا کلیک راست کردن روی Taskbar ، و انتخاب Start Task Manager می توانید وارد صفحه آن شوید.
    • آموزش کار با Task Manager در ویندوز 7 :
      • فشردن همزمان دکمه های Ctrl + Alt + Del روی کیبورد و انتخاب 'Task Manager' یا 'Start Task Manager'
    • آموزش کار با Task Manager در ویندوز 8 :
      • روی دکمه استارت کلیک راست کنید و یا همزمان دکمه های Windows + X را فشار دهید تا به صفحه Power User Task Manager دسترسی پیدا کنید و سپس در این منو، Task Manager را انتخاب کنید.
    • آموزش کار با Task Manager در ویندوز 10 :
      • همان طور که در قسمت آموزش کار با Task Manager در ویندوز 8 گفته شده به صفحه Task Manager ویندوز دسترسی پیدا کنید.
    • آموزش کار با Task Manager در ویندوز XP و پایین‌تر :
      • Start > Run > تایپ کنند Taskmgr و سپس Enter را بزنند.
  • زبانه های Task Manager چیستند؟
    • Applications: نمایش برنامه‌های در حال اجرا بر روی کامپیوتر
    • Processes: نمایش تمام فرآیندهای در حال اجرا بر روی کامپیوتر
    • Services: نمایش سرویس‌های در حال اجرا بر روی کامپیوتر

نتیجه گیری

مقاله حاضر درباره کار با Task Manager در ویندوز است.
مقاله با تعریف ابتدایی در مورد Task Manager آغاز می‌شود و سپس به آموزش استفاده از Task Manager در ویندوز های مختلف می‌پردازد.

ویندوز های مورد بررسی شامل ویندوز 7، ویندوز 8، ویندوز 10 و ویندوز XP و نسخه‌های پایین‌تر هستند.
نکته مهمی که این مقاله به آن اشاره می‌کند این است که Task Manager قابلیت نمایش برنامه ها، فرآیندها و سرویس هایی که در حال اجرا بر روی سیستم هستند را دارد.

در ضمن، این ابزار به کاربران امکان مدیریت و کنترل برنامه ها و فرآیندها را می‌دهد.
بعلاوه، شیوه دسترسی به Task Manager در هر نسخه ویندوز یادآوری می‌شود.

این مقاله با توجه به تگ های استفاده شده شامل تگ p برای پاراگراف‌ها، # برای برجسته کردن بخش‌های مهم و تگ برای برجسته کردن کلمات ضروری است.