خلاصه مقاله
در این مقاله به آموزش بازی تخته نرد با استفاده از تگ های HTML می پردازیم.
به طور خلاصه، هر بازیکن برای حرکت دادن مهره های داخلی خود باید ابتدا مهره های خارجی خود را وارد بازی کند.
اگر حریف شما یک یا دو مهره از شما بزند، شما باید مهره هایتان را وارد زمین کنید.
در الگوی دیگر، مهره ها را به صورتی که به نحوی مشابه انعکاس تصویر بر روی تخته نرد باشد، در جهت عقربه های ساعت حرکت می دهید و در لوله زیرین و سمت چپ آن ها را جمع می کنید.
از یک الگوی دیگر استفاده می شود که به زرتشتی ها مربوط شده است و هر فصل را با یک نردبان نمادگرفته اند.
از حدود دو هزار سال قبل، مردم ایران و سایر ممالک خاورمیانه با این بازی آشنا بودند.
دو روش برای بچینیدن مهره ها وجود دارد که هر دو مشابه هستند، مهره ها را بر روی تخته نرد قرار می دهید و در جهت عقربه های ساعت حرکت می دهید و در زمینه پایین-راست جمع می کنید.
از طریق تاس می توانید مهره ها را به خانه های دیگر منتقل کنید، برای حرکت مهره باید حداقل یک مهره در خانه های قبلی داشته باشید.
بازی تخته نرد دارای تاریخچه بسیار قدیمی است و در ایران نیز بسیار محبوب است.
در این بازی نیاز است به قوانین بازی رعایت شود که شامل حرکت مهره ها، ضربه زدن مهره حریف و جلوگیری از حرکت حریف است.
در این مقاله برنامهریزی کردهایم تا شما را با یکی از بازیهای کلاسیک و دوستداشتنی ایرانی، به نام "تخته نرد" آشنا کنیم.
این بازی زیبا و پرطرفدار میتواند منبعی برای لحظات شاد و هیجانانگیز در کنار خانواده و دوستانتان باشد.
همراه با شبکه استعلام از آموزش این بازی استفاده کنید و لذت ببرید.
بازی تخته نرد (Backgammon) یکی از محبوبترین بازیها در بین ایرانیان است و در این مقاله به آموزش این بازی جذاب میپردازیم.
در بخش اول این مقاله، تاریخچه بازی تخته نرد را بیان میکنیم و به این موضوع اشاره میشود که این بازی بسیار قدیمی از کدام کشور آمده است.
همچنین در ادامه نحوه چینش مهرهها، چگونگی روند بازی و نیز قوانین بازی را آموزش میدهیم.
اصول این بازی از پهلویها و ساسانیان به ما رسیده است.
در آغاز با تقویم ششهزار سال قبل و در منطقه مسکونی نیگدور استان بوشهر آغاز به بازی تخته نرد شده است.
این بازی از آن زمان شکل و شمایل گرفت و تا به امروز با آن نام خلف بازی قابل شناسایی بوده است.
هر بازیکن دارای 15 مهره است که در خانههای خود قرار میگیرد.
چینش اولیه مهرهها در هر طرف تخته با حروف A و B مشخص میشود.
حرکت مهرهها از خانههای B1 تا B24 در جهت راست و از خانههای A1 تا A24 در جهت چپ است.
بازی با انداختن دو تاس شروع میشود و در ادامه با حرکت مهرهها بر اساس نتیجه تاس، در جهتی خاص حرکت میکنند و تلاش میکنند تا خانههای خروجی را در کوتاهترین زمان ممکن پر کنند.
این قوانین شامل مواردی مانند حرکت مهرهها، ضربه زدن مهره حریف، جلوگیری از حرکت حریف و .
.
.
است.
برای نحوه اجرای قوانین و دستورات بازی، بهتر است منابع معتبر را مطالعه کنید و با تمرینهای مکرر تجربه کسب کنید.
در این مقاله اطلاعاتی را خواهید یافت که با استفاده از تگ های HTML مانند ، ،
تاریخچه بازی تخته نرد
تخته نرد یکی از بازیهای قدیمی است که دارای تاریخچهای حدوداً پنج هزار ساله است.
این بازی ریشه در بینالنهرین در دوران باستان دارد و به تمدنهای باستانی مانند روم، مصر، ایران و سومر بازمیگردد.
از حدود دو هزار سال قبل، مردم ایران و سایر ممالک خاورمیانه نیز با این بازی آشنا بودند.
جالب است بدانید که تخته نرد باستانی ترین نسخه در ایران در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
به دلیل این که این بازی به اردشیر، بنیانگذار خاندان ساسانی نسبت داده میشود، به آن بازی نردشیر نیز گفته میشود.
تصور کنید در قدیم، زرتشتیان، هر فصل را با یکی از نردبانهای پیچیده خود نمادگرفتهاند.
در واقع، آنها از نشانههایی استفاده میکردند که هرکدام از بخشهای تخته نرد را نمایان میساخت.
برای مثال، با استفاده از تخته نرد، زمین را نماد میدانستند که به صورت یک حلقه ستارهها را دربرمیگیرد.
بازی نرد 30 مهره نیز نماد 30 روز در یک ماه و همچنین بخشهای چهارگانهی تخته نرد، چهار فصل سال را نشان میداد.
آموزش بازی تخته نرد
بازی تخته نرد، یک بازی دو نفره است که هر بازیکن دارای پانزده مهره است.
هدف از این بازی، خارج کردن تمام پانزده مهره از صفحه تخته نرد است.
این بازی تلفیقی از استراتژی و شانس است، زیرا با نرد انداختن، حرکات خود را مشخص میکنید.
در این بازی، تفکر و برنامهریزی اهمیت زیادی دارد تا به نتیجه مطلوب برسید.
چینش مهره های بازی تخته نرد
به صورت کلی، دو روش برای بچینیدن مهرهها وجود دارد که هر دو مشابه هم هستند.
در مدل اول، که در عکس مشخص است، مهرهها را بر روی تختهنرد قرار میدهیم و به جهت عقربههای ساعت حرکت میدهیم و در زمینه پایین-راست آنها را جمع میکنیم.
حالا به صورت کلی، روشهای بچینیدن مهرهها به رنگشان بستگی دارد.
برای مثال، اگر مهرههای شما رنگ سفید دارند، میتوانید به این صورت عمل کنید:
- ابتدا مهرهها را بر روی تختهنرد قرار دهید.
- سپس مهرهها را در جهت عقربههای ساعت حرکت دهید.
- در نهایت، مهرهها را در ناحیه پایین-راست تختهنرد جمع کنید.
در یک الگوی دیگر، شما مجدداً روی تابلوی نردبانی نشستهاید.
اما این بار، مهرههای خود را در جهت گردش عقربههای ساعت حرکت میدهید و آنها را در خانههای پایین و سمت چپ تخته نرد جمع میکنید.
در واقع، چینش مهرهها تکمیلاً شبیه انعکاس تصویر بالا میشود.
شروع بازی تخته نرد
این بازی از ۵ ست یا دست تشکیل شده است.
در دست اول، هر بازیکن یک بار تاس را پرتاب میکند و کسی که عدد تاس بالاتری بیاورد، شروعکننده بازی خواهد بود و میتواند خانه موردنظر خود و همچنین رنگ مهرههایش را انتخاب کند.
در صورتی که تاسها برابر شدند، پرتاب تاس باید تکرار شود.
از این پس، بازی به صورت رسمی آغاز میشود.
بازیکنی که تاس بیشتری بیاورد، تاس میاندازد و طبق عددهایی که بر روی ۲ تاس آمده به شدت مهرههایش را حرکت میدهد.
توجه کنید که هنگام حرکت دادن مهرهها، نمیتوانید عددهای روی دو تاس را با هم جمع کنید و مهرهها را به دلخواه خودتان حرکت دهید.
بایستی هر عدد را جداگانه بازی کنید.
به عنوان مثال، اگر عدد روی تاس اول 3 و روی تاس دوم 5 باشد، باید دو مهره را جداگانه حرکت دهید، یکی را سه خانه به جلو و یکی را پنج خانه به جلو.
همچنین، امکان دارد یک مهره را هشت خانه به جلو ببرید.
به وضوح، اگر خانههای سوم و پنجم و همچنین هشتم بسته باشند و توسط مهرههای حریف پر شده باشند (البته پر بودن به این معناست که دو یا بیشتر مهره در آن خانه قرار دارد)، در آن صورت حرکت شما محدود میشود و نمیتوانید اقدامی انجام دهید.
بازیکنی که دو تاس دارد و روی هر دو تاسش عدد یکسانی ظاهر شود (به عنوان مثال، هر دو تاس عدد 5 را نشان دهد)، به عنوان بازیکن "جفت" شناخته میشود.
بازیکن جفت میتواند به جای حرکت دو بار، چهار بار حرکت کند.
به عنوان مثال، اگر جفت 5 داشته باشد، میتواند چهار بار عدد 5 را بازی کند.
در نظر داشته باشید، شما باید همه چهار حرکت را انجام دهید و امکان بازی کمتر وجود ندارد.
به این معنا که ممکن نیست فقط 3 بار عدد 5 را بازی کنید.
قوانین زدن مهره حریف
اگر در بازی تاس ، تاس را پرتاب کنید و مهرهی خود را در یک خانهای قرار دهید که در آن یک مهرهی تک قرار دارد، میتوانید مهرهی حریف را حذف کنید و خودتان جایگزین آن خانه شوید.
این انجام پذیر است.
هر بازیکن به مدتی که مهرهای خارج از زمین بازی دارد، نمیتواند مهرههای داخلی خود را حرکت دهد و ابتدا باید یک یا چند مهره خارجی خود را وارد بازی کند.
در صورتی که حریف یک یا دو مهره از شما بزند، هر زمان که نوبت تاس را برمیدارید، باید مهرههایتان را وارد زمین کنید.
بگذارید با استفاده از یک مثال، این بخش را توضیح دهیم.
فرض کنید یک بازی برخاسته داریم که در آن یک مهره و یک زمین حریف وجود دارد.
اگر تاس را برداریم و عدد 2 و عدد 6 بیاید، باید مهره را در خانهای از زمین حریف قرار دهیم که خالی یا تک مهره باشد، به عنوان مثال در خانه 2 یا 6.
بعد از انجام این کار، باید عدد دیگری را بازی کنیم.
اما اگر دو مهره وجود داشته باشد، باید آنها را در خانههای 2 و 6 زمین حریف قرار دهیم.
اما اگر یک یا هر دوی خانهها بسته باشند، باید تا آن زمان که خانهای خالی پیدا کنیم، صبر کنیم و در هر نوبتِ خود تاس بریزیم.
پس از اینکه تمام مهرهها را وارد کردیم، باز هم به حرکت عادی بازی بازگشته و میتوانیم مهرههای داخلی را حرکت دهیم.
نکات مهم در مورد قرار دادن مهرهها در زمین گلچینی:
- برای جلوگیری از برداشتن مهرهها توسط حریف، زمان قرار دادن مهرهها باید با دقت صورت پذیرد.
- بهتر است تمامی خانههای زمینتان را با مهرهها پر کنید؛ به این معنا که با داشتن حداقل ۲ مهره یا بیشتر، حریف قادر به برداشتن مهرههای شما نباشد.
- زمانی که شما یکی از مهرههای حریف را برداشت میکنید، او جایی برای قرار دادن مهرهاش در زمین شما نخواهد داشت؛ پس این امر میتواند در اختیار شما قرار گیرد.
به طور خلاصه، دربین مهرهگذاری، استراتژی و تکتیک خوبی این است که همه خانههای زمینتان را با حداقل ۲ مهره پر کنید تا حریف قادر به برداشت مهرههای شما نباشد و در عین حال شما بتوانید تا حد امکان بیشتر مهرههای حریف را بگیرید.
خارج کردن مهره هایتان از زمین
بعد از جابجا کردن تمامی قطعات توسط شما، نوبت آخر بازی آغاز می شود و آن قسمت در بیرون کشیدن قطعات از صفحه و تحقق پیروزی در بازی می باشد.
در این قسمت، همانند قبل، تاس را می اندازید و اعدادی که بر روی تاس ظاهر می شوند نشان دهنده این است که قطعات موجود در آن خانه ها را می توانید برداشت کنید و از صفحه حذف کنید.
به طور مثال، اگر بعد از انداختن تاس، اعداد ۴ و ۵ بیاید، شما باید یک قطعه را از خانه ۴ بردارید و همچنین یک قطعه را از خانه ۵ برداشت کرده و از صفحه خارج کنید.
اگر در خانه های ۴ و ۵ قطعه ای وجود نداشت، شما مجبور خواهید شد آن عدد را در صفحه بازی قرار دهید.
به طور مثال، برای تاس ۴، می توانید یک قطعه را از خانه ۵ به ۴ خانه جلو ببرید و در خانه ۱ قرار دهید.
در این قسمت از بازی، نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است: ممکن است به شما تاس یا عدد 4 بیاید و در همان خانه، یعنی در خانهای که در دید دارید، مهرهای نداشته باشید.
همچنین، در خانههای بعدی، یعنی خانههای 5 و 6 نیز مهره نداشته باشید.
در این صورت، شما میتوانید از خانه قبلی، یعنی خانه 3، یک مهره بردارید.
اطلاعات اضافی:- اگر تاس به شما عدد دیگری بیاید و مهرهای در آن خانه یا خانههای قبلی وجود نداشته باشد، نمیتوانید مهرهای را حرکت دهید.
- برای حرکت مهره به خانههای دیگر، باید حداقل یک مهره در خانههای قبلی داشته باشید.
نتیجه گیری
نتیجه قوی مقاله بالا حاکی از این است که بازی تخته نرد یکی از بازیهای قدیمی و محبوب است و در این مقاله به آموزش تاریخچه، چینش مهرهها، روند بازی و قوانین بازی پرداخته شده است.
در این مقاله آموزشی، ابتدا تاریخچه بازی بیان شده و سپس نحوه چینش مهرهها و روند بازی آموزش داده میشود.
قوانین بازی نیز به صورت کامل توضیح داده شده است.
بازی تخته نرد بازی جالبی است که از زمانهای باستانی ریشه میگیرد و تا به امروز مورد علاقه بسیاری از افراد قرار دارد.