خلاصه مقاله
متأسفانه در سال 2017، طرفداران کنسول SNES دسترسی به یک بازی جدید ندارند.
این بازی هنوز منتشر نشده است.
در حقیقت، عناوین سری بازیهای بیت ام آپ کمتر شهرت دارند، اما به نظر میرسد نسخه جدید این بازیها توانسته است به درستی جایگزینی برای آنها باشد.
یکی از دلایل لغو بازی خیابان خشم این بود که شخصیتها در بازار جا نمیگیرند، و به همین ترتیب پروژه لغو شد.
همچنین، لغو بازی Mega Man Legends 3 و Silent Hills اتفاقات ناگواری در صنعت بازیسازی بودند.
تغییر مسیر کونامی باعث متوقف شدن تولید عناوین AAA شد و این امر برای طرفداران بازیهای ویدیویی ناامیدکننده بود.
هیدئو کوجیما روی تولید بازیهای خلاقانه و نوآور بسیار تمرکز دارد و امیدواریم در آینده بازیهای برتری از وی تجربه کنیم.
همچنین، در فهرست بازیهای تحت وبی که هرگز رونمایی نشدند، علت لغو هر بازی ذکر شده است.
مراحل توسعهی زیادی طی کرد، اما به دلایل مختلفی همچون مشکلات فنی و قضایای ساختاری، هرگز به انتشار نرسید.
مرحلهی ساخت آن، توسط استودیوی والو ویر در حالی وارد مراحل نهایی شد که به دلایل مختلفی همچون تغییر در ساختار تیم توسعهی بازی و سوانح مالی، تاکنون به رونمایی نرسیده است.
این بازی اکشن-نقشآفرینی توسط استودیوی PlatinumGames در حال ساخت بود، اما به دلایل منازعات داخلی با ناشر و مشکلات فنی، هرگز منتشر نشد.
مدت طولانی زمانی که به توسعه و تکمیل نهایی نرسید، به خاطر وجود مشکلات فنی و ناهماهنگیهای تیم توسعهدهنده، انتشار آن لغو شد.
بازیهای ویدیویی، تجارتی بسیار حساس و پرخطر محسوب میشوند.
از زمان شروع فعالیت در دهه ۷۰، همواره سود و منافع به طراحی هنری و حتی خود بازیکنان تعلق میگرفت؛ به همین دلیل، بسیاری از محصولات حتی قبل از رسیدن به قفسههای فروش و فروشگاههای آنلاین، منسوخ و لغو میشوند.
علاوه بر این، این لغوها معمولاً با داستانهای تراژیک همراه هستند.
برای تکمیل چندین ساله، بسیاری از بازیها زمان زیادی میطلبند و در این مدت هر حادثهی عجیب و غریبی میتواند موجب لغو سریع پروژه شود.
فهرست بازیهای تحت وبی که هرگز رونمایی نشدند
- نامعلوم: بازیهایی که به دلایل نامشخصی شامل این فهرست شدهاند.
- تصمیمات عجولانه: بازیهایی که به دلیل تصمیمات عجولانه ناشران، قبل از رونمایی، لغو شدند.
- حماقت تنها یک نفر: بازیهایی که به دلیل تصمیمات غیرعقلانی تنها توسط یک فرد توسعه دهنده لغو شدند.
- وقایع نامعلوم: بازیهایی که به دلایل نامعلوم و به سبب رویدادهای خاص لغو شدند.
این بازیها میتوانستند به عنوان بازیهای تحت وب شگفتانگیز و نوین شناخته شوند و تغییری در حوزهی بازیهای ویدیویی به وجود آورند.
اما به هر دلیلی که باشد، کنسل شدن این پروژهها همواره علت ناامیدی در صفداران آنها بوده است.
ما در برخی موارد از کنسل شدن بازیهای بیارزش و غیرجالب پیش از رونمایی آنها خرسندیم.
تصور کنید که اگر فرض کنیم یک بازی خاص لغو نشده باشد، چه اتفاقی می افتاد؟ این موضوع همیشه جالب است، اما تا حدی آزاردهنده نیز می باشد.
بنابراین، بدون توضیحات اضافی، در زیر به بررسی 20 بازی ویدیویی می پردازیم که به دلایل غیرمعمول لغو شدند.
معرفی 20 بازی ویدیویی کنسل شده
undefined20- Star Fox 2
کنسل شدن یک بازی کامل و عالی تقریباً باورنکردنی است، اما این داستان درباره بازی ستار فاکس 2 را نیز در بر میگیرد.
در هنگام توسعه بازی دوم "فاکس مککلاود" به نظر میرسید که این بازی به صورت سه بعدی عرضه شود و برای آن تغییراتی اعمال میشود.
به سراغ کنسولهایی مانند سگا ساترن، پلی استیشن و نینتندو 64 رفتیم که میخواستیم گرافیک دوبعدی را به کنار بگذاریم و تجربهای سه بعدی برای بازیکنان ارائه کنیم.
«اسکورپیو چنار» یک بازی ماجراجویی سه بعدی است که در کنسول SNES وجود داشت و به طور ناگهانی در گذشته به فراموشی سپرده شد.
گزارشها حاکی از آن است که «نینتندو» قصد داشت بین دو گرافیک متفاوت رقابت کند و «اسکورپیو چنار» توانست به نمایندگی از این خط رقابتی، عملکرد نسل فعلی را به چالش بکشد.
متأسفانه، عنوان SNES در سال 2017 قرار گرفته و طرفداران این کنسول به این بازی که هنوز منتشر نشده است، دسترسی ندارند.
19- Mega Man Legends 3
بازیهای مگا من لجندز از مکانیک معمول و دو بعدی بازیها به طور قابل توجهی متمایز بودند و نوآوریهای زیادی را به این عنوان اضافه کردند و قبل از زمان خودشان قرار گرفتند.
دومین قسمت از این سری، با یک طراحی به شدت متفاوت و ناتمام به پایان رسید.
طرفداران با انتشار بازی سوم مگا من لجندز، در انتظار هیجان و دنباله داستان بودند، اما پروژهای که به صورت ناگهانی در سال ۲۰۱۱ لغو شد، این امکان را از بین برد.
Mega Man Legends 3 یک طرح پیشنمونه مشتمل بر طرفداران بود که قبل از عرضهی نسخهی نهایی، به آنها اجازه میداد ایدههای خود را برای بهتر شدن این قهرمان آبی رنگ مطرح کنند.
متأسفانه، این طرح پیشنمونه، با اینکه تقریبا کامل شده بود، هرگز منتشر نشد و سری Legend همواره ساکت ماند.
اصلیترین دلیل کنسل شدن این پروژه، نبود اشتیاق و حمایت کافی از طرف طرفداران بود.
اما این عجیب است، چون پروژه در حال نزدیک شدن به اتمام بود.
چرا در این حالت، تصمیم به کنسل کردن آن گرفته شد؟
18- Silent Hills
هیدئو کوجیما یک طراح بزرگ در صنعت بازیهای ویدیویی است که با داستانهای خلاقانهاش توانست نگاه طرفداران را چندین بار تغییر دهد.
او قصد داشت در بازی Silent Hills نیز همین اثرگذاری را داشته باشد.
اما به دلیل تصمیم کونامی از تولید عناوین AAA دست برداشته شد و تولید نسخه نهایی این بازی به تعویق افتاد.
متأسفانه تغییر مسیر کونامی باعث شد که تولید عناوین AAA دیگر متوقف شود و این خبر ناامیدکننده برای طرفداران بازیهای ویدیویی است.
با همکاری گیلرمو دلتورو، یک بازیگر مشهور از سری تلویزیونی خون آشام ها و نورمن ریداس، شخصیتهای اصلی Silent Hills میشدند.
یک آزمون کوچک به نام P.
T وجود داشت که به بازیکنان چشمانداز آیندهی این پروژه را نشان میداد و این، لذت لحظهای منتظر موفقیت آینده را در طرفداران ایجاد میکرد.
نگاهی به بازی Death Stranding اثر کوجیما و بازیگران دلتورو و ریداس، میتواند باعث پرکردن این خلاء شود و امیدی بیاشامد.
17- Streets of Rage 4
برخی افراد به علت عشق و علاقهی خاصی که به بازیها دارند، به صنعت بازی ورود میکنند.
اما برخی افراد، به جرأت به آن به عنوان یک منبع بزرگ از پول و ثروت نگاه میکنند.
دقیقا دلیل اصلی کنسل شدن بازی فوقالعاده Street of Rage 4 نیز اهلین و امثال آن هستند.
این نسخه چهارم از سری بازی مبارزهای Street of Rage حتی در مرحله تولید برای کنسول دریم کست قرار داشت، ولی به برخورداری از بلای پایان غیرمنتظرهی توسعه بازی رسید و کنسل شد.
طبق طرح اصلی اداره مدیریت آمریکایی، توجهی به شهرت و موفقیت عناوین قبلی این سری بازیها نشده است.
به همین ترتیب، مدتی طول کشید تا بازی "خیابان خشم" (Street of Rage) تا سال ۲۰۱۸ (در چند هفته گذشته) به اتمام برسد.
با اینکه اصطلاحاً عناوین "بیت ام آپ" مانند گذشته معروفیت کمتری دارند، به نظر میرسد نسخه جدید توانسته است تا به درستی جایگزینی برای آنها باشد.
16- Super Mario RPG 2
هر کسی که کنسول SNES داشت بدون شک تجربهبازی Super Mario RPG را داشته است.
این ترکیب فوقالعاده ژانر و کاراکتر آیکونیکِ ماریو به یک ماجراجویی دوستداشتنی تبدیل شده است که از شخصیتهای منحصربهفرد بهره میبرد!
با استفاده از عنوانهای قوی، طراحی "Squaresoft" سهم بسیاری در توسعه یک بازی جدید داشت و به علاوه چند شخصیت جدید به بازی اصلی اضافه شدند.
اما با توجه به عدم رضایت او از کارتریجهای N64 و وفاداری بیشتر او به "سونی"، رابطه بین "Square" و "نینتندو" به پایان رسید و قطع شد.
Super Mario RPG 2 نیز در مراحل طراحی قرار گرفت، اما باید به صورت یک عنوان کاملاً متفاوت تغییر یابد.
Paper Mario هنوز یک بازی نقش آفرینی است، اما بارشخصیتهای جدیدی وعده نمیدهد.
اما با ترمیم شدن روابط، شاید دوباره شاهد همکاری «مالو»، «جنو» و «ماریو» باشیم.
15- Parasol Stars
زمانیها یک شخص میتوانست با باز کردن پورت بازی بر روی سیستمهای دیگر به تنهایی کار راهاندازی کند.
استخدام پیمانکار برای این نوع کار به عنوان یک روش رایج در نظر گرفته میشد.
نسخه Parasol Stars برای کامپیوتر کمودور ۶۴ باید توانسته باشد یک شخص را ثروتمند کند، اما یک خطا همه چیز را به هم ریخت.
روزها درگیر کار پروژهای بودیم که یک مرد بر روی آن کار میکرد.
اما مشکلات زناشوییای به سراغش آمد.
همسر سابق او علاقهمند به مصرف الکل بود که باعث ایجاد بحثها و مشکلات بین آنها میشد.
یک روز، همسر عصبانیش از خشم به کل کار او بر سر آورد و حتی بکآپهای تمام پروژههایش را پاک کرد.
تازه چه خبر؟ داستان شونو سر جمع کرده بودی.
سرم از سرم پخته بود، ته این بود رفتی تا زیرش رو از زبون کنی برام.
این شخص که به خاطر مشکلات زندگی زناشویی دچار مشکل شده بود، داشت روی یک پروژه کار میکرد.
همسر سابق او علاقهمند به مصرف الکل بود و این باعث بروز اختلافات و مشکلات در زندگی زناشویی آنها شد.
یک روز، همسر او به علت عصبانیت، تمام کارها و نسخههای پشتیبان او را حذف کرد.
از آنجایی که ناشران به صورت ناگهانی تصمیم گرفتند کمودر ۶۴ را از بازار بردارند، مشتریان از پیدا کردن نسخه اشتباهی از بازی Parasol Stars محروم شدند.
این اتفاق باعث شد تا دنیای بازی های ویدیویی همیشه یاد بگیرد که هرگز یک بازی زیبا و پرطرفدار را از دست داده است.
14- TimeSplitters 4
گروه Free Radical که توسط کارمندان پیشین استودیوی Rare تشکیل شده بود، با ساخت سهگانهای با عنوان TimeSplitter که شامل ترکیبی از بازیهای طلایی GoldenEye و Perfect Dark بود، به طرفداران سه عنوان برتر در دسته بازیهای اول شخص تیراندازی متعلق به خود هدیه کرد.
متاسفانه فرایندی که باعث ساخت عنوان Haze برای پلی استیشن 3 میشد به پایان رسید.
سازندگان با خطر نابودی روبرو بودند و چنانچه توسط کرایتک نجات نمییافتند، تلاشهایشان دچار شکست میشد.
پس از قسمت چهارم، شروع به کار صورت گرفت به این دلیل که کرایتک به این نتیجه رسید که شخصیتها در بازار جا نمیگیرند، پروژه را لغو کرد.
این دلیل به دو روش نامناسب است.
اولاً، «گروهبان کورتز» شخصیت اصلی بازی TimeSplitter: Future Perfect است.
ثانیاً، این سری بازی واقعاً صدها شخصیت نمادین و به یادماندنی دارد.
در حال حاضر، THQ Nordic حق امتیاز TimeSplitter را به دست آورده است، بنابراین احتمالاً نسخه جدیدی از این بازی شوتر اول شخص سفر در زمان را تجربه خواهیم کرد.
13- Six Days In Fallujah
متأسفانه بازیهای ویدیویی به عنوان یک اثر هنر جدی تلقی نمیشوند.
کمتر دیده میشود که این رسانه روی موضوعات مهم تمرکز کند و حتی در صورت تلاش، داستان آنها به اندازه کافی برای بازیکن جاودانه نمیماند.
با این توصیف، میتوان متوجه بشویم که عدم منتشر شدن بازی Six Days In Fallujah به همین دلیل است.
این بازی شوتر جنگی به طور ناگهانی پس از انتشار، با یک مشکل بزرگ روبرو شد.
بسیاری از مردم مبهوت شدند و دست به انتقاداتی نیز زدند.
شرکت سازنده، کونامی، در پاسخ به این حادثه، تصمیم گرفت بازی را لغو کند و هیچگاه منتشر نکند.
این تصمیم باعث شگردهای در صنعت بازی سازی شد و سوالاتی را درباره صحت ارائه بازی های ویدیویی پر از عناصر واقعیت برانگیز برانگیزید.
بنابراین، بازی که با دقت بالایی جنگهای نوین را شبیهسازی میکند هرگز روز دیدنی نخواهد شد.
شش روز در فلوجه به شکل رسمی کنسل نشده است، اما هیچ ناشری آن را در قفسه فروشگاه خود قرار نداد.
12- Motorstorm Apocalypse
جنگلسواری در موتوراستورم آپوکالیپس هرگز در ژاپن ارائه نشد.
اصلاً هیچ مقصری در این مورد وجود ندارد، به دلیل برنامهریزی نادرست برای قسمت سوم موتوراستورم.
زیرا این عنوان در مارس 2011، همزمان با زمین لرزه و تسونامی در ژاپن، به مرگ بیش از 15 هزار نفر منجر شد.
تاریخچه موتوراستورم آپوکالیپس:
- 2006: عرضه موتوراستورم - عنوان اولیه از سری موتوراستورم که با استقبال خوبی مواجه شد.
- 2008: راهاندازی موتوراستورم: پایان جهان - ادامهای بر عنوان اصلی با محیطی دلهرهآور وبهروز شده.
- 2011:موتوراستورم آپوکالیپس - ریسینگ آرکیدی که شاهد حوادث ویرانگری در ژاپن شد.
به دلیل برگزاری برخی از مسابقات بازی در شهرهایی که ویران شده بودند، منتشر کردن ماه ماری Apocalypse به تعویق افتاد.
تصمیم گرفته شده است که عنوان بازی Motorstorm Apocalypse هرگز در ژاپن عرضه نشود، در حالی که تمام جهان قرار است چند ماه دیگر بازی را تجربه کنند.
این تصمیم به دلیل وجود فاجعهای و محتوایی که در بازی وجود دارد، تأخیر و کنسل شدن عرضه آن را منطقی و قابل احترام میسازد.
نتیجه گیری
همانطور که دیدیم، لغو بازیهای ویدیویی قبل از رونمایی از آنها رویدادی ناشی از تصمیمات عجولانه، تغییر مسیر شرکتها، یا وقایع نامعلوم است.
این حوادث ناگوار اغلب با داستانهای تراژیک همراه هستند و بسیاری از بازیکنان و طرفداران باعث ناامیدی و افسوس میشوند.
با توجه به این واقعیت که بازیهای ویدیویی به عنوان یک اثر هنر جدی تلقی نمیشوند و بسیاری از محصولات حتی قبل از رسیدن به بازار لغو میشوند، لازم است تا برای توسعه و انتشار بازیها حمایت بیشتری صورت گیرد.
از طریق فهرست بازیهای تحت وب لغو شده نیز میتوانیم مشاهده کنیم که بازیهایی که قرار بودند بسیار جذاب و نوآورانه باشند، به دلایل نامعلومی لغو شدهاند.
این لغوها منجر به ناامیدی در میان هواداران بوده است.
به هر حال، هنوز هیدئو کوجیما و ایدههای خلاقانهاش در صنعت بازیسازی شناخته و تحسین میشوند.
امیدواریم که در آینده بازیهای برتری از این طراح بزرگ را تجربه کنیم که میتواند نگاه طرفداران و بازیکنان را بهطور کامل تغییر دهد.
فهرست بازیهای تحت وبی که هرگز رونمایی نشدند
- نامعلوم: بازیهایی که به دلایل نامشخصی در این فهرست قرار گرفتهاند.
- تصمیمات عجولانه: بازیهایی که به دلیل تصمیمات عجولانه ناشران، قبل از رونمایی لغو شدند.
- حماقت تنها یک نفر: بازیهایی که به دلیل تصمیمات غیرعقلانی تنها توسط یک فرد توسعه دهنده لغو شدند.
- وقایع نامعلوم: بازیهایی که به دلایل نامعلوم و به سبب رویدادهای خاص لغو شدند.
این بازیها میتوانستند در حوزه بازیهای تحت وب شگفتانگیزی وارد کنند و تغییری در صنعت بازیهای ویدیویی بهوجود آورند.
اما به دلایلی این پروژهها همواره لغو شده و طرفداران دچار ناامیدی شدهاند.
بعضی از این بازیهای لغو شده حتی قبل از رونمایی در انتظار فروش جهانی بودند که هرگز روز ندیدند.