10 مورد جالب درباره دسته بازی که احتمالا نمی دانید

سرویس های استعلامی

خلافی

خلاصه مقاله

10 مورد جالب درباره دسته بازی که احتمالا نمی دانید

دسته بازی یا کنترلر، یک وسیله است که برای بازی کردن به کار می‌رود.
ارتش ایالات متحده از دسته‌های بازی کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ برای کنترل ربات‌های نظامی استفاده می‌کرد.

این دسته به دلیل طراحی اِرگونومیک منحصربه‌فرد خود و دکمه‌های متعدد، قابلیت استفاده آسان در شرایط مختلف و تکمیل وظایف مختلف را فراهم می‌کند.
در مورد دسته بازی کنسول سوپر نینتندو (SNES) نیز نکته‌های جالبی وجود دارد.

این دسته دارای دکمه‌های با رنگ‌های مختلف بود.
همچنین، طراحی آن به گونه‌ای بود که جهت جایگذاری دوباره دکمه‌ها به راحتی امکان‌پذیر بود.

این ویژگی به عنوان یک نوآوری بزرگ در دسته کنسول شناخته می‌شد.
دسته‌بندی‌های بازی نیز با پیشرفت تکنولوژی بهبود یافته‌اند و امروزه دسته‌های بازی سازگاری با سیستم شوک دارند، بی‌سیم هستند و طراحی ارگونومیک دارند تا دست‌ها را پس از ساعت‌ها استفاده فراهم کننده خستگی نباشند.

این مقاله به 10 مورد جالب در رابطه با دسته بازی اشاره می‌کند که بخشی از تاریخچه تکامل کنترل‌کننده‌های بازی است و آشنایی با آنها برای گیمرها جالب خواهد بود.

خلافی

کنترلر یا به عبارتی دیگر دسته بازی، یک وسیله است که هر گیمر از آن برای بازی کردن استفاده می‌کند.
اما در مورد دسته‌های بازی، نکته‌های جالبی وجود دارد که حتی گیمرهای حرفه‌ای هم آن را شنیده نکرده‌اند.

بازی‌های ویدیویی از روزهای اول پیدایش خود، دسته کنسول‌ها را به عنوان یکی از اجزا و نمادهای اصلی این هنر-سرگرمی شناخته می‌شدند.
با پیشرفت تکنولوژی کنسول‌ها، دسته‌های بازی نیز بهبود یافتند و به شکلی استاندارد و همچنین به صورت حرفه‌ای طراحی شدند.
امروزه دسته‌های بازی سازگاری با سیستم شوک دارند، بی‌سیم هستند و طراحی ارگونومیک دارند تا دست‌ها را پس از ساعت‌ها استفاده فراهم کننده خستگی نباشند.
در این مقاله به 10 مورد جالب در رابطه با دسته بازی اشاره می‌شود که بخشی از تاریخچه تکامل کنترل‌کننده‌های بازی است و آشنایی با آنها برای گیمرها جالب خواهد بود.
همراهی شما در این سفر، با ارائه ما همراه باشید.
بازی‌های ویدیویی: بازی‌های الکترونیکی که بر روی ویدیو یا تلویزیون پخش می‌شوند.

دسته کنسول
: عنصر کنترلی بازی که به کنسول وصل شده و تمام کنترل دستاوردهای بازیکن را بر عهده دارد.
کنسول: دستگاه الکترونیکی که به تلویزیون متصل می‌شود و امکان اجرای بازی‌های ویدیویی را فراهم می‌کند.
  • ابزار اصلی
  • : دسته کنسول به عنوان یکی از اجزا اصلی بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود.
    تاریخچه تکامل: تغییرات و بهبودهایی که در طراحی و قابلیت‌های دسته‌های بازی ایجاد شده است.
  • سیستم شوک
  • : امکان انتقال لرزش‌ها و صداها به دست از طریق دسته کنسول.
  • بی‌سیم
  • : دسته‌هایی که نیازی به اتصال سیمی به کنسول ندارند و از طریق فناوری بی‌سیم به آن متصل می‌شوند.
    طراحی ارگونومیک: طراحی دسته‌های بازی به گونه‌ای که راحتی کاربر را بالا ببرد و آسیبی به دست و عضلات وی نرساند.
    استفاده طولانی مدت: دسته‌های بازی طوری طراحی شده‌اند که کاربران بتوانند برای ساعت‌ها از آنها استفاده کنند بدون ایجاد خستگی در دست‌ها.
  • گیمرها
  • : افرادی که به طور حرفه‌ای بازی‌های ویدیویی را تجربه و بازی می‌کنند.

    ۱.
    موضوعات مطرح شده در این مقاله:

    1. تأثیر کاهش استفاده از پلاستیک بر محیط زیست
    2. روش‌های کاهش مصرف انرژی در منازل
    3. تکنولوژی‌های جدید در صنعت خودروسازی
    4. آثار تغییرات آب و هوایی بر کشاورزی
    undefined

    10.
    رنگ‌ متفاوت دسته سوپر نینتندو در امریکای شمالی

    اگر به دسته‌بندی‌های بازی نگاه کنیم، نکته جالبی وجود دارد که می‌توانیم به آن اشاره کنیم.
    این نکته مربوط به کنسول سوپر نینتندو یا همان SNES است.
    یکی از تفاوت‌هایی که در دکمه‌های اصلی این دسته وجود دارد، رنگ آن‌هاست.
    در امریکای شمالی، دکمه‌های A، B، X و Y به رنگ بنفش و یاسی بودند، در حالی که در سایر نقاط دنیا از چهار رنگ قرمز، زرد، آبی و سبز استفاده می‌شد.
    اما اندازه و شکل دسته در تمام کشورها یکسان بود و با گرفتن آن در دست، تفاوتی را احساس نمی‌کردید.
    یک نکته دیگر در طراحی این دسته وجود داشت که بسیار جالب بود.
    وقتی دسته‌بندی را باز می‌کردید، جهت جایگذاری دوباره دکمه‌ها مشکلی نداشتید، زیرا رنگ دکمه‌ها در داخل دسته برجسته شده بود و همچنین شیارهایی در محل قرارگیری هر دکمه وجود داشت که باعث می‌شد فقط دکمه مربوطه در آنجا قرار بگیرد.
    این ویژگی زمانی که کنسول سوپر نینتندو عرضه شده بود، به عنوان یک نوآوری بزرگ در طراحی دسته کنسول شناخته می‌شد.
    در حال حاضر این مسائل به نظر می‌رسد کمی قدیمی شده باشند، اما در آن زمان، ویژگی‌های مذکور از جمله ابتکارات بزرگی در طراحی دسته کنسول بودند.

    undefined

    9.
    بزرگتر بودن دسته پلی استیشن در امریکا

    8.
    استفاده از دو دسته N64 در بازی 007 Golden Eye

    در بازی 007 Golden Eye برای کنسول نینتندو 64، یک قابلیت ویژه وجود داشت که به کاربر اجازه می‌داد از دو دسته به‌صورت همزمان استفاده کند.
    این قابلیت برای بهره‌برداری از دو آنالوگ طراحی شده بود.
    در برخی بازی‌ها، به دلیل وجود تنها یک آنالوگ در دسته‌های کنسول N64، بازیکنان قادر بودند با فشار دادن یک دکمه، از چهار دکمه سمت راست به عنوان جهت استفاده کنند و در نتیجه تصویری شبیه به استفاده از دو آنالوگ ایجاد می‌شد.
    اما در بازی 007 Golden Eye واقعا می‌توانستید از دو آنالوگ استفاده کنید، فقط با اتصال یک دسته دوم.
    در این حالت، دکمه‌های پایین دسته برای هدف‌گیری و شلیک بکار می‌رفتند، ولی برای تعویض خشاب و تغییر اسلحه باید از دکمه‌های A و B استفاده می‌شد.
    این فرآیند در حدی پیچیده بود که تعدادی از بازیکنان هرگز به آن عادت نکردند و حتی برخی اشتباهاً فکر می‌کردند که این حالت برای بازی دونفره طراحی شده است.
    افرادی که از کنسول نینتندو 64 استفاده می‌کردند، احتمالاً در مورد دسته‌های دو آنالوگ امروزی بیشتر اطلاعاتی دارند.

    undefined

    7.
    شکل دکمه‌های اصلی پلی استیشن بر چه اساسی انتخاب شده‌اند؟

    تیو گوتو:
    تیو گوتو طراح سه کنسول اول پلی‌استیشن بود و مسئولیت طراحی آن‌ها را به عهده داشت.
    او در یک مصاحبه با مجله معروف فامیتسو درباره معنای شکل‌های مثلث، دایره، ضربدر و مربع که برروی دسته پلی‌استیشن قرار دارند، توضیحاتی ارائه کرد.
    به گفته وی، در زمانی که این دسته طراحی می‌شد، کمپانی‌های دیگر سازنده کنسول‌های بازی معمولا از حروف الفبا و رنگ‌ها برای دکمه‌ها استفاده می‌کردند.
    اما سونی به دنبال چیزی متفاوت بود که به راحتی در ذهن گیمرها به خاطر بماند.
    به همین دلیل، تصمیم گرفتند از علائم استفاده کنند و هرکدام را با یک رنگ مجزا نشان دهند.
    شکل مثلث: نماد نقطه دید یا پرسپکتیو است و به رنگ سبز نمایش داده می‌شود.
    این شکل یادآور مسیر حرکت و همچنین بالاترین نقطه بدن، به عبارتی سر انسان، است.
    شکل مربع: شبیه یک تکه کاغذ یا همان منو است و با رنگ صورتی تشخیص داده می‌شود.
    شکل دایره و ضربدر: نمادهای بله و خیر هستند و به ترتیب با رنگ‌های قرمز و آبی نمایش داده شده‌اند.
    در ژاپن، معمولا برای بله از دایره استفاده می‌شود و برای خیر از ضربدر (تقریبا در همه جا نماد X به معنی بستن یا لغو کردن است.
    ) اما در کشورهای غربی، این موضوع کاملا برعکس است.
    با این حال، دکمه پایینی روی دسته به عنوان دکمه اصلی شناخته می‌شود که می‌تواند علت تفاوت استفاده از دایره یا ضربدر را توجیه کند و گیمرهای غربی ترجیح می‌دهند از ضربدر برای بله یا همان تایید استفاده کنند.
    undefined

    6.
    استفاده از دسته ایکس باکس برای کنترل ربات‌های نظامی

    برای شما اطلاعیه جالبی دارم: ارتش ایالات متحده از کنسول بازی ایکس‌باکس ۳۶۰ برای کنترل ربات‌های نظامی استفاده می‌کرد.
    این ربات‌ها وظایف متنوعی از جمله جاسوسی، تصویربرداری و تخریب بمب‌ها را انجام می‌دادند و در مناطقی که سربازان نمی‌توانستند وارد شوند یا خطرات بالایی وجود داشت، به جای آنها فرستاده می‌شدند.
    دسته کنسول ایکس‌باکس با طراحی اِرگونومیک منحصربه‌فرد خود، با قابلیت استفاده آسان در شرایط مختلف، برخوردار است.
    همچنین، به دلیل وجود دکمه‌های متعدد، تسهیل در انجام وظایف مختلف فراهم می‌کند.
    همه این موارد نشان می‌دهد که تولیدکنندگان اسلحه (حتی پیشرفته‌ترین آنها) تمام تلاش خود را می‌کنند تا خودفردانه و با هر سطح اطلاعات نظامی، قادر به استفاده آسان از آنها شوند.
    به همین دلیل، انتخاب دسته ایکس‌باکس برای کنترل ربات‌های نظامی به عنوان یک انتخاب هوشمندانه محسوب می‌شود!

    undefined

    5.
    دسته مخصوص افراد ناتوان جسمی که توسط نینتندو ساخته شد

    نتیجه گیری

    • ارتش ایالات متحده از کنسول بازی ایکس‌باکس ۳۶۰ برای کنترل ربات‌های نظامی استفاده می‌کرد.
    • دسته کنسول ایکس‌باکس با طراحی اِرگونومیک منحصربه‌فرد خود، با قابلیت استفاده آسان در شرایط مختلف، برخوردار است.

    • کنسول سوپر نینتندو یا همان SNES دکمه‌های با رنگ‌های مختلف در مکان‌های مشخصی داشت.
    • دسته کنسول سوپر نینتندو با ابتکار جدیدی طراحی شده بود که مشکلی در جایگاه دکمه‌ها به هنگام باز کردن دسته ایجاد نمی‌کرد.

    • دسته کنسول به عنوان ابزار اصلی و نمادی برای بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود.
    • در طی تاریخچه تکامل دسته‌های بازی، بهبودهای زیادی انجام شده است، از جمله استفاده از سیستم شوک و بی‌سیم بودن دسته‌ها.

    • طراحی ارگونومیک دسته‌ها امکان استفاده طولانی مدت و بی‌خطر برای دست و عضلات را به کاربران می‌دهد.
    • گیمرها به عنوان افرادی که به طور حرفه‌ای بازی‌های ویدیویی را تجربه می‌کنند، شناخته می‌شوند.

    تا به امروز، دسته‌های بازی به شکلی استاندارد و با ویژگی‌های پیشرفته طراحی شده‌اند تا بازیکنان بتوانند راحتی و لذت بیشتری را از بازی‌های ویدیویی تجربه کنند.
    استفاده از دسته‌های بازی با طراحی اَرگونومیک، سیستم شوک و قابلیت اتصال بی‌سیم، امکان استفاده طولانی مدت بدون خستگی را برای بازیکنان فراهم می‌کند.

    نکات جالب و تجربه سابقه دسته‌های بازی همچنان مورد توجه است و نشان می‌دهد که این ابزارهای کنترلی برای صنعت بازی‌های ویدیویی بسیار حائز اهمیت هستند.